VFS רכבים חשמליים
צילום: טוויטר

עם שווי גבוה מ-GM: יצרנית רכבים חשמליים חדשה בוול סטריט טסה ב-70%

החברה הונפקה על ידי מיזוג לספאק במחיר למניה הגבוה ביותר מפי 2 מהמחיר עליו הוסכם עם החברה שמאחורי השלד; החברה רשמה ברבעון הראשון של השנה הפסד של 2.1 מיליארד דולר, אך ההנפקה המוצלחת הובילה לחששות בקרב משקיעי טסלה
מתן קובי | (1)

חברת וינפסט (VinFast) נכנסה היום לוול סטריט לאחר שמוזגה לספאק Black Spade Acquisition. מניית החברה נסחרת כעת לפי סימול "VFS" והמשקיעים המתלהבים מובילים את המניה לעלייה של יותר מ-50% ביום המסחר הראשון שלה. מדובר על יצרנית רכבים חשמליים מויאטנם, אשר שוויה הוערך על ידי החברה שיצרה את הספאק ב-23 מיליארד דולר. המניה נסחרת כעת לפי שווי של יותר מ-37 דולר לאחר שבפתיחת המסחר עמדה על מחיר של 22 דולר בלבד.

שוויה הנוכחי של החברה, אשר עומד על למעלה מ-80 מיליארד דולר, גבוה מזה של ג'נרל מוטורס וגם מזה של פורד, אשר מוערכות ב-45 מיליארד ו-48 מיליארד דולר בהתאמה.

על פי הנתונים העדכניים ביותר החברה מסרה בחודש אפריל האחרון 3,800 רכבים חשמליים. לחברה יכולת ייצור של כ-300 אלף רכבים בשנה והיא אף יצאה לדרך עם מפעל חדש בצפון קרוליינה, בעלות של 4 מיליארד דולר, מפעל אשר צפוי לייצר למעלה מ-150 אלף רכבים בשנה. ההכנסות של החברה ב-2023 צפויות לעמוד על 1.9 מיליארד דולר, זאת בהשוואה ל-4.3 מיליארד דולר הצפויים של יצרנית רכבי השטח החשמליים ריביאן.

ככל הנראה בתגובה להנפקה המוצלחת, מניית טסלה  TESLA INC ממשיכה לרדת היום ומאבדת קרוב ל-3% לאחר שאיבדה בחודש האחרון כבר למעלה מ-20%, אז רשמה את השיא השנתי שלה. וינפסט אמנם עוד לא קרובה לכמות המכירות של טסלה, אך מדובר על פוטנציאל גדול לאיבוד של נתח שוק של החברה של אילון מאסק.

ברבעון הראשון של השנה הכנסותיה של וינפסט צנחו ב-49% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אל 598 מיליון דולר, בשורה התחתונה החברה רשמה הפסד של 2.1 מיליארד דולר. אחד הרכבים של החברה, דגם ה-VF8, נמכר בקליפורניה בתמורה ל-46 אלף דולר, מחיר תחרותי לעלות של כ-47,500 דולר למודל Y של טסלה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק שורט 16/08/2023 00:38
    הגב לתגובה זו
    בטריה לא אפויה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.