ג'נט יילן
צילום: AFP

שרת האוצר של ארה"ב נוחתת בסין. האם היא מסוגלת לאחות את קרע "המלחמה הטכנולוגית"?

שתי המדינות כבר הטילו מגבלות הדדיות, אבל בארה"ב יודעים שסין שולטת בייצור העולמי של המינרליים - הגרמניום והגליום - שקריטיים לתעשיית השבבים
איציק יצחקי | (3)

שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן, טסה היום לבייג'ין. המטרה שלה ברורה: לנסות לתקן לפחות חלק מיחסי ארה"ב-סין ולהעמיק את התקשורת בין המעצמות. היא מגיעה בזמן של מתיחות גוברת בין שתי המדינות על רקע טכנולוגי. רק ביום שני הכריזה ילן על תוכניתה לבקר בבייג'ין, כאשר במקביל דווח שסין עומדת להגביל את היצוא של מינרלים שהיא מייצרת שקריטיים לתעשיית השבבים - המוליכים למחצה. סין מייצרת 80% מהגליום ו-60% מהגרמניום. בכלל, סין שולטת בתחום עיבוד המינרליים. היא מייצאת עבור טכנולוגיות צבאיות, דיגיטליות ועבור חברות של אנרגיה ירוקה. המהלך התפרש כהסלמה נוספת ביחסי סין-ארה"ב. ממשל ביידן כבר הכריז כי הוא יגביל את הגישה של סין לשירותי מחשוב ענן, כך לפחות על פי הוול סטריט ג'ורנל. זה עשוי להשפיע על חברות טכנולוגיה אמריקאיות גדולות כמו מיקרוסופט או אמזון. וזה מגיע שבוע לאחר הדיווחים שארה"ב מתכננת לאסור שליחת שבבים לבינה מלאכותית לסין ללא רישיון, דבר שעלול לפגוע בחברות ענק כמו אנבידיה. ממשל ביידן אפילו הטיל הגבלות על מכירת שבבים מתוחכמים אחרים לחברות סיניות. אז למה יילן באה לבקר, כשבקרוב תיערך פגישה בין הנשיא ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג בפסגת ה-G-20 בנובמבר? "אפשר לומר הוא שהביקור שלה ממשיך יוזמות של שני הצדדים לחידוש דיאלוג", אמר לבארונס ג'ורג' מגנוס, חוקר במרכז סין באוניברסיטת אוקספורד. הוא הוסיף כי הציפיות מההביקור נמוכות משום אין הרבה נושאים ששני הצדדים הולכים למצוא עליהם הסכמה. סטיבן רואץ', שותף במכון ג'קסון של אוניברסיטת ייל והיו"ר לשעבר של פעילות מורגן סטנלי באסיה, אמר כי "אין ספק שזה חדשות טובות ששני הצדדים מדברים שוב. אבל אני עדיין מודאג מכך שאין אג'נדה מוגדרת". הוא סיפר כי נסיעתה של ילן נועדה ל"חילופי דעות", אך הדגיש כי "אין נושאים מעשיים על סדר היום. לדבר זה טוב - במיוחד אחרי חמישה חודשים כל כך צורמים. אבל ללא פעולה קונקרטית, תמיד קיים הסיכון שהדיבור יכול להיות לא מועיל". חלק מהבעיות קשורות לשבבים לשירותי מחשוב ענן - ענקיות הטכנולוגיה עשויות להזדקק לאישור ממשלת ארה"ב כדי לספק שירותים ללקוחות הסינים שלהם, באמצעות שבבי בינה מלאכותית. ממשל ביידן הגביר את המאמצים להגביל העברות של שבבים, מוצרי מחשוב ושירותי מחשוב לחברות סיניות. הוא טען כי מדובר ב"חשש לביטחון הלאומי". סין, מצדה, אסרה על חברות סיניות לקנות מוצרים מתוצרת מיקרון - יצרנית שבבי הזיכרון האמריקאית הגדולה ביותר. שי דחק השבוע בחברות להפסיק לנתק את שרשרת האספקה שלהן ממדינות זרות, בטענה שזה פוגע בכל הצדדים, למרות שסין מציבה הגבלות על מתכות המהוות מרכיב קריטי בתעשיית ייצור השבבים. ראש ממשלת סין, לי צ'יאנג, מתח ביקורת על מאמצי המערב לצמצם את תפקידה של סין בשרשרות האספקה העולמיות, ואמר שתלות הדדית היא "דבר טוב, לא דבר רע". ילן אמרה שהפרדה מלאה בין כלכלת ארה"ב לזו של סין תהיה "אסון עבור שתי המדינות" וערעור היציבות בשאר העולם. היא הוסיפה כי שתי המדינות "יכולות וצריכות למצוא דרך לחיות יחד ולשתף בשגשוג העולמי". היא קראה לשיתוף פעולה באתגרים גלובליים דחופים למרות הבדלים גיאופוליטיים וחילוקי דעות. מומחים תעשייתיים רואים בצעד של סין להגביל את הגליום והגרמניום, כלומר את תחום המוליכים למחצה, כפעולת נגד מול מגבלות הייצוא של ארה"ב. הם אומרים שלא סביר שזה ישפיע באופן מיידי על תפוקת המוליכים למחצה העולמית, מכיוון שמהלך כזה גם יפגע בתעשיית הטכנולוגיה של סין, שכאמור אחראית לייצור של אחוזים משמעותיים ביותר בעולם. ההכרזה הסינית גרמה לדרום קוריאה לכנס ביום שלישי האחרון ישיבת חירום במטרה לשקול את ההשלכות הפוטנציאליות של ההגבלות של סין ואת ההשלכות על יפן. בפגישות עם בכירים סיניים, ילן תדון בחשיבותן של שתי הכלכלות הגדולות בעולם כדי "לנהל בצורה אחראית את מערכת היחסים שלנו ולעבוד יחד כדי להתמודד עם אתגרים גלובליים", כך לפי משרד האוצר של ארה"ב. ילן אמרה באפריל כי ארה"ב שואפת להבטיח את האינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלה ושל בעלות בריתה ולהגן על זכויות האדם באמצעות פעולות שלא נועדו להשיג יתרון כלכלי. לדבריה, ארה"ב מחפשת "קשר כלכלי בריא עם סין". האמנם?

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 06/07/2023 13:42
    הגב לתגובה זו
    זו מלחמה לכל דבר,כלכלית אמנם
  • 1.
    ברבור 06/07/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
    שום טכנולוגיה ושום בטיח לסינים יש כבר הכל.
  • שימוש 06/07/2023 13:45
    הגב לתגובה זו
    שבידי הסינים לעת משבר
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social