תעסוקה הולכים לעבודה
צילום: Ryoji Iwata on Unsplash

דוח התעסוקה - למה לצפות ואיך זה ישפיע על השווקים?

מספר המועסקים צפוי לעלות ב-200 אלף, האבטלה צפויה להיות 3.7% והשכר לשעה צפוי לעלות ב-0.3%
נתנאל אריאל |
נושאים בכתבה דוח התעסוקה

נתוני התעסוקה בארה"ב יתפרסמו לקראת פתיחת המסחר ועל פי הכלכלנים מגמת הירידה בצמיחה בתעסוקה תימשך. כלומר, היקף המשרות יגדל, אך בקצב איטי יותר מאשר בעבר. על פי ההערכות מדובר בקצב  האיטי ביותר מזה כמעט שנתיים. זה ישקף ריכוך מסוים בשוק העבודה שנותר חזק ועמיד להפליא על רקע עליית הריבית והאינפלציה הגבוהה. התוצאה הצפויה טובה כמובן למשק האמריקאי כי המשמעות שלה היא שהעלאות הריבית עובדות ו"מספקות את הסחורה". העלאות הריבית מרסנות את הביקושים במשק האמריקאי, וגורמות לירידה בצרכיה ובצמיחה.

המטרה הגדולה של הפד' היא להילחם באינפלציה ובחודש האחרון, הוא מצליח בכך. ההצלחה הזו מתבטאת באינפלציה שירדה לקצב של 7.7% (לעומת מעל 8% בחודש קודם) וגם בנתוני התעסוקה האחרונים ולכן יש צפייה שגם בנתונים שיתפרסמו היום, המגמה הזו תבוא לידי ביטוי.

 

הכלכלנים צופים כי כלכלת ארה"ב הוסיפה 200,000 משרות בחודש נובמבר, ירידה לעומת 261,000 שנוספו באוקטובר. זו כאמור האטה בצמיחת המשרות, כאשר בפברואר, נרשם שיא במשרות שנוספו - 714 אלף.

 

דו"ח תעסוקה שתואם את התחזיות יסמן את החודש האיטי ביותר לצמיחת משרות מאז דצמבר 2020, אז המשק איבד משרות. דוח מתחת לתחזית יהווה ביטוי משמעותי להצלחה של מהלכי הפד'.

במקביל, צופים הכלכלנים ששיעור האבטלה יישאר יציב ברמה של 3.7% בנובמבר, בדומה לחודש הקודם. אלו נתונים כלכליים טובים, רק מעט מעל המצב לפני המגפה. דווקא כאן נראה שהפד' היה מעדיף אבטלה בשיעור גבוה יותר ויכולת חלשה יותר של הצרכנים להזרים ביקושים למוצרים.  

 

למה חשוב לפד' שדוח התעסוקה יהיה חלש?

דוח תעסוקה חלש בעצם מעיד על הפחתה של הלחצים על השכר. לחצים לעליית שכר מייצרים אינפלציה. זה קורה כי כשהשכר עולה, הצריכה עולה, הביקושים עולים ובהתאמה המחירים עולים. עם זאת, הפד' לא רוצה נתונים חלשים מדי, כי אז "שופכים את התינוק יחד עם המים" ופוגעים מאוד בכלכלה. כלומר, מצד אחד יש להקטין ביקושים, אבל מצד שני לא יותר מדי כי אז המשק נגרר להאטה ומיתון.

 

יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר השבוע כי שוק העבודה "מחזיק את המפתח להבנת האינפלציה" במגזר השירותים, וכי הביקוש לעבודה יצטרך להתמתן עוד יותר כדי שעליית המחירים תאט.  המשמעות היא שהפד יבחן מקרוב את נתוני השכר בדו"ח המשרות שיתפרסם. כלכלים מעריכים כי השכר עלה ב-0.3% (שכר לשעה), לעומת 0.4% בחודש הקודם.  

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הציפיה היא שהקצב השנתי של העלאת השכר יהיה 4.6% בעוד שהקצב בחודש שעבר היה 4.7%. זה עדיין גבוה, הרצון של הפד' שהשכר יעלה בקצב של 2% בשנה. אחרת זה ימשיך לחמם את הביקושים ואת עליות המחירים.

לדוח התעסוקה השפעה על וול סטריט. דוח טוב יחזק את הסנטימנט החיובי שהתחיל השבוע במקביל לנאום פאוול על הפחתת קצב העלאות הריבית כבר בקרוב. השוק יפנים שאכן הכיוון חיובי. מנגד, נתוני תעסוקה גבוהים עלולים לערער את הביטחון שאנו לפני תקופה של ירידה בקצב ההפחתות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.