אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
דוח רווח והסבר

האם מובילאיי יכולה למכור ב-100 מיליארד דולר בשנה או שזה רק לצורך חימום ההנפקה

עיכוב גדול בתחזית בשנים הקודמות לא מונע תחזית אגרסיבית אפילו שרלטנית, קדימה; פרופ' אמנון שעשוע מוכר אשליות
אבישי עובדיה | (21)

אינטל שילמה מעל 15 מיליארד דולר עבור מובילאיי לפני כחמש שנים, רכשה ב-2020 את מוביט שנכנסה לתוך מובילאיי בתמורה ל-1 מיליארד דולר ומימנה את הפסדי מובילאיי בסכום של קרוב ל-1 מיליארד דולר. כל התענוג עלה לה בינתיים 17 מיליארד דולר (בשמרנות) והיא רוצה להנפיק אותה ב-30 מיליארד.  

היא ניסתה ב-50 מיליארד והורידה את השווי. ההנפקה צפויה להיות בשנה הבאה והשאלה אם 6 שנים מאז הרכישה, אינטל מצאה במובילאיי את המזור למחלותיה?

 

התשובה היא לא. מובילאיי היא חברה מדהימה, אחת החברות הטכנולוגיות המדהימות שנוצרו כאן, אחד החלומות הגדולים, היא מוכרת בקצב של 1.6 מיליארד דולר – לא רע, אבל כשהיא נמכרה הקצב היה 800-900 מיליון ואז דיברו על 1.5 מיליארד דולר מעבר לפינה. הפינה הזו לקחה 5 שנים. מעבר לכך, הצמיחה היא לא רק אורגנית. אינטל רכשה את מוביט לפני כשנתיים, הוסיפה ושילבה בין השתיים ונתנה בוסט למכירות.

 

אז למרות שכל העולם מוחא כפיים לרכבים האוטונומיים והחשמליים, ולמרות שמובילאיי היא שם דבר בתעשייה, הצמיחה לא מרשימה. צמיחה מצרפית של 60%-70% ב-5-6 שנים לחברת טכנולוגיה מהסוג הזה, זה לא ביג דיל. אגב, בשנים שלפני המכירה לאינטל, מובילאיי צמחה 60%-70% בשנה אחת!

 

ועדיין – יש חלום. מובילאיי צמחה בצניעות בתקופה שעברה מאז הרכישה, אבל דווקא החלום זינק לשמיים. בוול סטריט קל יותר למכור חלומות מאשר כל דבר אחר. מציאות זה מוצר שקשה למכור. אבל, אם יש חלום, יש עתיד שאפשר למלא בו מה שרוצים - תחזיות, רעיונות, מוצרים, אתם יכולים למכור הכל, זה כבר תלוי בפה שלכם ולא דווקא ביכולות הטכנולוגיות.     

כשיש חלום אז בהתאמה מכפילי הרווח מזנקים, מכפילי המכירות ממריאים. למובילאיי יש עדיין חלום, אבל נראה שהוא כבר לא "החלום" שהיה לפני שנה. קשה לחלום כשהמדדים בוול סטריט קורסים, כשהנאסד"ק הוא המדד הבולט לרעה, וכשמניות הרכב החשמלי והאוטונומי מתרסקות.

 

 מובילאיי מכוונת לשווי של 30 מיליארד דולר (אחרי שניסתה ב-50 מיליארד), היא לא שווה את ה-30 מיליארד דולר האלו. אם מסתכלים מסביב על הסחורה שיש בוול סטריט לכל מיני חברות טכנולוגיה בתחום הרכבים החשמליים-האוטונומיים מקבלים נפילה דרמטית בשווים בשנה האחרונה. יש לא מעטות שמגרדות את שווי המזומנים. תחום הלידארים שהוא בעצם העיניים של הרכב האוטונומי והוא מעין קרוב לתחום של מובילאיי, ספג נפילות של 70% מהשיא, תחומי הרכבים האוטונומים והחשמליים בכלל נמצאים במקרה הטוב בחצי מחיר לעומת שנה שעברה. חברות הרכב החשמלי אומנם מגבירות ייצור ומכירות, אבל עדיין מפסידות והשווים יורדים, אפילו צונחים.

קיראו עוד ב"גלובל"

אז כמה היא שווה? תלוי בצמיחה רגע לפני הנפקה, ואיכשהו בתקופה של רגע לפני ההנפקה, הכל מתיישר לפי הספר והחברה צומחת ובכיוון טוב. אז כן, 30 זה אפשרי, גם 20 זה אפשרי, כשצריך לזכור שהחברה אומנם מפסידה חשבונאית, אבל בנטרול הוצאות חד פעמיות, אופציות וכו', היא מרוויחה בקצב של מעל חצי מיליארד דולר. זה צפוי לגדול.   

מובילאיי חשוב להזכיר בשוק תחרותי, עד כמה תחרותי? טסלה, יצרניות הרכב הגדולות (בחלקן), יצרניות השבבים נמצאות שם. אז מובילאיי מדברת על להיות מספר אחת. היא התחברה לאינטל להיום שם וכעת מסבירים לנו שהחיבור הזה לא טוב עסקית ולכן ההנפקה. כך או כך, להיות מספר אחת זה אומר חברת ענק, זה אומר שיש בעל בית שלקח אותה לשם - לטסלה יש את אלון מאסק ולמובילאיי יש את פרופ' אמנון שעשוע שלא מתבייש להציג מספרים בשמיים. 

 

זה מצוין לחלום. זה נהדר להגשים חלומות - שעשוע הקים חברה שמוכרת בקצב של 1.6 מיליארד דולר וימותו כל הקנאים והמבקרים. הוא ניצח - וואן זירו לשעשוע. 

מובילאיי היא חברה אמיתית עם מסה של מכירות לענקיות הרכב, היא מצפה שההתפתחות בתחום תעיף אותה לשמיים. היא מספקת מספרים לעתיד שאם יתקרבו למציאות אז מי שיקנה מובילאיי כנראה יעשה הרבה מאוד כסף וכאן הבעיה הגדולה. מה ההבדל בין איזה שרלטן שמבטיח לכם שתרוויחו 50% על קרקע לשרלטן אחר שמצא את הנוסחא להרוויח בבורסה לבין פרופ' שעשוע שנכון - הוא פרופ', נכון הוא הצלחה אדירה, נכון הוא לא שרלטן, הוא מאמין במה שהוא אומר, אבל...עדיין - מה ההבדל. הנה התחזית של החברה ושעשוע - האם זו לא תחזית שרלטנית, במיוחד בהינתן שהתחזית הקודמת לא עבדה?   

התחזית - מובילאיי מעריכה את השוק שלה כיום ב-16 מיליארד דולר, כש-5 מיליארד דולר הם מוצרים שלה. אז למה המכירות שלה בקצב של 1.6 מיליארד? כי יש הרבה מתווכים בדרך – מפיצים, יצרני אביזרים, חברות הרכב, ועוד.  ב-2026 פוטנציאל השוק יהיה 40 מיליארד דולר, ואז אם תעשו חשבון החברה צופה מכירות של 4-5 מיליארד דולר. וואוו! אם היתה לי חברה כזו לא הייתי מוכר בחיים.

 

ומה יקרה ב-2030? השוק שבו החברה לפי הנהלת מובילאיי יגלגל 480 מיליארד דולר והיא תחזיק מעל 90% ממנו. ההכנסות אם תעשו חשבון יכולות גם להיות 100 מיליארד דולר. וואו וואו וואו! אם היתה לי חברה כזאת, לא הייתי אילו מהרהר בלמכור או להנפיק אותה.

  

אני בטוח שגם באינטל שמסבירים שההנפקה היא לצורך מיקוד באסטרטגיית מפעלי השבבים וקבלת תמורה מההשקעה, היו קונים את התחזיות האלו בשתי ידיים, אפילו בחצי היו מסתפקים. אינטל השקיעה כ-17 מיליארד דולר במובילאיי. אז אולי היא תנפיק ב-30 מיליארד, ייתכן שבפחות, זו לא תשואה טובה בשש שנים, זה גם לא שווי שמבטא את הפוטנציאל לכאורה שמובילאיי מציגה - משהו לא מסתדר. 

אבל לא לדאוג. הרי אף אחד לא יבוא לפרופ' שעשוע ב-2030 ויגיד לו – "חביבי, פישלת בגדול, איפה התחזיות ואיפה המציאות, לא היית בכיוון?" 

 

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    כרמל 03/10/2022 11:11
    הגב לתגובה זו
    אתה שווה, מה שאתה מוכר, מה שאתה מרוויח. אמיתי, בבנק. צמיחה זה גיוס עובדים, גיוס כסף, מצגות ראוותניות יותר, תחזיות, הבטחות, מילים, דימיונות, מאווים, שרלטנות, הזיות, עוד ? ?.. זו צמיחה. "צמיחה".
  • 13.
    עובד אינטל 03/10/2022 08:17
    הגב לתגובה זו
    אינטל קנו עשרות סטארטאפים ובכלל אוזלת יד ההנהלה הם הפכו לרוחות רפאים עד שנמכרו בגרושים עם קיצוצים נרחבים בכח אדם. צריך לדעת גם למי להמכר, בהצלחה למובילאיי
  • 12.
    נועם 02/10/2022 17:35
    הגב לתגובה זו
    כל הפלופים שלה בעבר-כניסות מאוחרות מדיי לתחום X- מקרינים כעת על החברה.
  • 11.
    אנונימי 02/10/2022 08:40
    הגב לתגובה זו
    טבעי שגם אינטל הגדולה תרצה לחלץ כאן סיכון. עדין יש הרבה סיכוי והרבה סיכון. בוא נגיד שב2021 ראינו הנפקות הזויות בהרבה
  • ככה זה כשמוכרים חלומות (ל"ת)
    דן 02/10/2022 09:19
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שורט כבד אחרי ההנפקה (ל"ת)
    גידי 02/10/2022 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שאלה פשוטה למחבר 02/10/2022 07:51
    הגב לתגובה זו
    אשמח לקבל הערכת שווי. גם טווח מחירים יתקבל בברכה
  • כתוב - 20-30 (ל"ת)
    צחי 03/10/2022 08:19
    הגב לתגובה זו
  • קורא 02/10/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
    שווה רק את הטכנולוגיה - עכשיו
  • לילי 02/10/2022 08:39
    הגב לתגובה זו
    יש היום מעבדים וטכנולוגיות חדשות טובות יותר . רף הכניסה גבוהה אך לא מצדיק 30 מיליארד $
  • יעקב 02/10/2022 13:41
    מה שמובילאי מציע היום אין כרגע לאף מתחרה. וגם אם תיקחו בחשבון שהיא מייצרת את כל הפתרונות ביותר זול משאר המתחרים אז הנה לכם הנוסחה
  • 8.
    משה 02/10/2022 07:39
    הגב לתגובה זו
    אני חושב שהיא נקנתה בפחות משש שנים, לוקח גם זמן למזג את החברה הקטנה שאינטל קנתה ואל תשכח שהייתה שנתיים קורונה והיה מחסור בשבבים.
  • דוד 02/10/2022 09:19
    הגב לתגובה זו
    עברו 5 וחצי שנים, עד שינפיקו 6 שנים
  • 7.
    אינטל על הפנים 02/10/2022 07:26
    הגב לתגובה זו
    ומוביליאיי זו עוד האכלה שאכלו
  • 6.
    טיפה מבין 02/10/2022 07:01
    הגב לתגובה זו
    עושה רושם שאין מילה אחת נכונה. הכותב לא מבין את הטכנולוגיה ואת השוק, אבל מחרטט בבטחון. מזל שהוא כתב טכנולוגיה סוג ח' ולא יזם הסדרתי הכי מצליח בישראל בהיסטוריה בפער כמו אמנון שעשוע, שהוא במקרה גם פרופסור.
  • 5.
    גלעד 02/10/2022 06:45
    הגב לתגובה זו
    אינטל במצב לא טוב וצמאה למזומנים למימון המפעלים שהיא מקימה ומאז המנכ"ל הנוכחי מתנערת מכל תחום עסקי שאינו קשור לליבתה העסקית. השוק של מובילאיי הוא שוק צומח שיחולל מהפכה בעשורים הקרובים מובילאיי היא שם דבר בתחום זה. נוצרה כאן הסערה המושלמת למשקיעים. אינטל מנפיקה אפרוח שיהפוך לאווזה המילה ביצי זהב מהסיבה שביצי זהב לא מכילות סיליקון.
  • 4.
    הדרך ארוכה היא וקשה 02/10/2022 01:52
    הגב לתגובה זו
    יש שיטות נוספות (=כמו של פורסייט שמבוססת על 4 מצלמות), ויש את תחום הלידאר שמבוסס על קרן לייזר (=שאותו מובילה חברת אינוויז INVZ הישראלית שיש לה חוזה ענק עם פולסווגן
  • ערן 02/10/2022 09:07
    הגב לתגובה זו
    מאז יש lidar ו radar בפיתוחים מתקדמים
  • 3.
    אורח 02/10/2022 00:13
    הגב לתגובה זו
    אם מובילאיי יורידו את המחיר בצורה דראסטית כך שגם אופנוע יוכל להתקין ומתאים לכל כיס היא תוכל להגיע למכירות המוניות בכל העולם
  • 2.
    וב- 2100 כמה יהיו ההכנסות? (ל"ת)
    מבין2 01/10/2022 23:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משועשע 01/10/2022 22:59
    הגב לתגובה זו
    חברת ערך כמו אינטל לא יכולה להרשות לעצמה להחזיק פוזיציה כה גדולה בחברת צמיחה. המבחן אם היא כן או לא מאמינה לסיפורי מובילאיי תהיה בהמשך ההחזקה במניות החברה. כרגע מדובר בעיקר בגיוס הון וזה לגיטימי לגמרי שהגיוס יתבצע בחברה הבת שמדדי השווי שלה ופרפיל משקיעי היעד כה שונים מאלה של החברה האם.
ירידות שווקים (דאל אי)ירידות שווקים (דאל אי)
באפט אמר

אינדיקטור באפט בשיא של 223%: אזהרה לשוק המניות האמריקאי

המדד המפורסם של וורן באפט מצביע על הערכת יתר קיצונית בוול סטריט היסטוריה מלמדת שמה שקורה אחר כך לא תמיד נעים, אבל זה לא אומר שהעליות לא יכולות להמשיך 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה וורן באפט

שוק המניות האמריקאי זינק קרוב ל-40% מאז אפריל. השיאים נשברים, מניות הטכנולוגיה מובילות, מניות ה-AI מזנקות על רקע מהפכה שצפויה לשפר את הרווחים של הארגונים. אך מנגד יש כבר "קולות של בועה". חזרנו לבסיס - לוורן באפט. לבאפט יש אינדיקטור על שמו: "אינדיקטור באפט" שקל לחישוב ומלמד אם השוק יקר או לא.  על פי האינדיקטור השוק היום מתומחר ביתר, הוא יקר.  אפילו מאוד יקר. מצב מאוזן הוא 1005, והשוק מתמחר ב-223%. 

הכתבה הבאה תתמקד בפרמטר זה בלבד, תסביר את מנגנונו, תסקור את היסטוריתו ותנתח את משמעותו בהקשר הנוכחי, תוך שמירה על ניתוח אובייקטיבי וממוקד.

מהו אינדיקטור באפט?

אינדיקטור באפט, הידוע גם כיחס שווי שוק לתוצר מקומי גולמי, הוא כלי הערכה בסיסי שמאפשר למשקיעים להעריך את רמת התמחור הכוללת של שוק המניות ביחס לכלכלה האמיתית. בפשטות, הוא מחושב על ידי חלוקת שווי השוק הכולל של כל המניות הנסחרות בארצות הברית, כפי שמשוקף במדדים בתוצר המקומי הגולמי (GDP) השנתי.

התוצאה מוצגת כאחוזים: אם היחס עומד על 100%, שווי השוק שווה בדיוק לגודל הכלכלה. רמות נמוכות מצביעות על הזדמנויות קנייה, שכן השוק נראה זול יחסית לייצור הכלכלי. לעומת זאת, רמות גבוהות מעידות על ניפוח, שבו מחירי המניות מתנתקים מהבסיס הכלכלי ומסתכנים בירידה.

המדד אינו מדויק כמו כלים מתקדמים יותר, שכן הוא מתעלם מגורמים כמו ריביות, אינפלציה או השפעות גלובליות והוא גם לא לוקח בחשבון שהמניות הנסחרות בוול סטריט הן גלובליות, כלומר אין בהכרח קשר ישיר בין התוצר האמריקאי לשווי החברות. 

אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש


הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.