וול סטריט
צילום: iStock
וול סטריט

סגירה בוול סטריט: הנאסד"ק איבד 1.3%, ננוקס נפלה ב-23%

שוק העבודה האמריקאי המשיך להתאושש בשבוע החולף, אך בקצב נמוך מהצפוי; על רקע האיתות של הפד' מאמש, הדאו ג'ונס ירד ב-0.5%, אבוג'ן עלתה ב-6%, הוסיפה 1.2$
מערכת Bizportal | (10)
נושאים בכתבה אבוג'ן וול סטריט

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות של עד 1.3%, לאחר פרסום נתונים חלשים מהצפוי לגבי הדרישות הראשונית לדמי אבטלה, ולאחר הודעת הפד' מאתמול אשר אותתה למשקיעים כי ההתאוששות הכלכלית תהיה קשה וממושכת. נציין כי מחר צפויה להתרחש הפקיעה הרבעונית באופציות ובחוזים. מדדים בוול סטריט S&P 500 0.13%    דאו ג'ונס 0.16%    נאסד"ק -0.21%    

    מאקרו היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט (15:30 שעון ישראל) פורסמו נתוני מדד הייצור של הפד' מחוז פילדלפיה, אשר הצביעו על המשך התרחבות כלכלית (קריאה של מעל 0 נקודות במדד) אך ירידה ביחס לחודש הקודם - לרמה של 15 נקודות, בהתאם לצפי האנליסטים ולעומת 17.2 נקודות בחודש הקודם.  במקביל, פורסמו נתונים חלשים ביחס לצפי לגבי הדרישות הראשוניות לדמי אבטלה לשבוע החולף, בהתאם למגמה הצפויה של המשך שיפור בשוק העבודה, אך עם 860 אלף דרישות חדשות, כאשר הצפי היה ל-825 אלף דרישות חדשות בלבד, ולעומת 884 אלף דרישות בשבוע הקודם. כצפוי, הבנק המרכזי בארה"ב הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ברמה של 0%-0.25%. בבנק מעריכים כי הריבית תישאר ברמה זו עוד תקופה ארוכה, אך לא מכריזים על תמריצים נוספים כלשהם. בבנק המרכזי טוענים כי הריבית בארה"ב תישאר ברמתה הנוכחית לפחות עד שהאינפלציה תעלה ל-2%, כאשר התחזית של הבנק מצביעה כי המהלך לא צפוי להתרחש לפני 2023 (לכתבה המלאה). לדברי רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מדובר במסר מעורב. "לא מסתמנת התאוששות קרובה, התלות בהתפתחות הנגיף גדולה והיכולת לצפות קדימה קטנה, אך הכלים החזקים שה-Fed מפעיל יימשכו עד שהמשבר הבריאותי יסתיים והכלכלה תעלה שוב על פסי צמיחה. זו פחות או יותר – ההבטחה שחיכו בשווקים לשמוע, אם כי היו רוצים, כמובן, שהאופק הכלכלי לטווח הקצר ייראה טוב יותר. הארכת אופק התחזית לריבית נמוכה לשנת 2023 אמנם מבטיחה את תמיכת ה-Fed, אך גם מראה שההתאוששות הכלכלית תהיה קשה וממושכת. הודעת הריבית כשלעצמה פועלת לרעת הדולר וככל שהשקל יתוסף כנגד הדולר בעקבותיה, יצטרך גם בנק ישראל לפעול בשוק המט"ח המקומי". מניות במרכז מניית סורנטו - Sorrento Therapeutics (סימול:SRNE) זינקה ב-13% בהמשך לזינוק של 20% אתמול. ברקע לזינוק במניה, החברה דיווחה אתמול כי קיבלה אישור מה-FDA להתקדם בניסוי שלב 1 בחיסון שהחברה מפתחת לקורונה. החברה דיווחה בעבר כי בניסויים פרה-קליניים (באגרים), החיסון השיג 100% הצלחה בנטרול הנגיף ומניעת הדבקה של תאים בריאים בנגיף. מניית iBio (סימול:IBIO) זינקה אתמול ב-7% וקפצה הערב בעוד 8% לאחר שהחברה דיווחה אודות בחירת החיסון המוביל שלה לקורונה. החברה מפתחת שני חיסונים פוטנציאליים לקורונה, שניהם הציגו ביצועים טובים בניסויים פרה-קליניים. ההנפקה הגדולה של השנים האחרונות: חברת שירותי הענן סנופלייק (Snowflake) השלימה את הנפקתה בוול סטריט והיא התחילה להיסחר אתמול תחת הסימול SNOW. המניה זינקה ב-111% למחיר של 254 דולר למניה ואיבדה הערב 10% מערכה (לכתבה המלאה). מניית פדקס (סימול:FDX) זינקה אתמול ב-5.7% לאחר שהחברה הצליחה להכות את התחזיות המוקדות עם הכנסות של 19.3 מיליארד דולר ורווח נקי של 1.25 מיליארד דולר (לכתבה המלאה).  בגזרת הישראליות, חברת התוכנה ג'ייפרוג (סימול:FROG) מנתניה, פתחה אתמול את יומה הראשון בנאסד"ק בזינוק של 47% (לכתבה המלאה) -המניה איבדה הערב 0.5% מערכה. מניית אבוג'ן (סימול:EVGN) מרכזת עניין בימים האחרונים. המניה איבדה אתמול 5.2% לאחר ראלי חד בימים האחרונים. על רקע ראיון של עופר חביב, מנכ"ל אבוג'ן לביזפורטל: "אבוג'ן היא מפלצת שמייצרת ערך; אני מניח שבשנים 2021-2022 החברה הזאת תתפוצץ, אנחנו מתחילים לראות את זה כבר עכשיו" ;נשמע מעניין ואפילו מפתה, רק צריך להיזהר - אבוג'ן היא סוג של חממת סטארטאפים וחביב תמיד היה אופטימי (לכתבה המלאה).  ננוקס הישראלית (סימול: NNOX) ממשיכה להתרסק. מניית החברה ירדה הערב ב-23% בהמשך לירידות חדות בשבוע האחרון (לכתבה המלאה וגם כאן על המלצה עם מחיר יעד של אפס).  ישראליות בולטות נוספות: פייבר (סמול:FVRR) איבדה 2.9% מערכה., וויקס (סימול:WIX) ירדה ב-0.3%. אודיוקודס (סימול:AUDC) השילה 2.7%.  עוד בולטות בוול סטריט: ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) טיפסה ב-4.3%, קטרפילר (סימול:CAT) עלתה ב-1.7%. 

    תגובות לכתבה(10):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 3.
      דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
      דירה=קורת גג 18/09/2020 11:03
      הגב לתגובה זו
    • טומי 19/09/2020 07:51
      הגב לתגובה זו
      אישפוז דחוף
    • 2.
      דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
      דירה=קורת גג 18/09/2020 03:47
      הגב לתגובה זו
    • 1.
      איצ100 17/09/2020 16:15
      הגב לתגובה זו
      יהיה ממובילי השוק לתהומות מטה והפעם ביושר...לא תלוי בו..אבל נאפשר לו להוביל הסחי ביושר מטה.
    • לחבורת הקשקושים 17/09/2020 20:07
      הגב לתגובה זו
      קשקשנים , נמאסתם אם מישהו היה מקשיב לכם מחודש אפריל ועד היום אז כל הסוחרים פה היו פושטים רגל , אתם חבורה של ילדים תפסיקו , אתם ודינה וכל החבורה שלכם ...: שמשנים את השמות שלהם בכל תגובה , פשוט טיפשות ונותנים לייקים לעצמכם חחחח
    • דב 18/09/2020 11:31
      אתה ממש לא מעודכן. מעל שלוש שנים. זה אחד או שניים, תחת שמות שונים ומשונים וקודים מגוחכים שמפמפמים קטסטרופות על האנושות.
    • מושון 17/09/2020 22:24
      רציני ושכחתי לקחת..עכשיו אני מחפש לקחת במחירי שיא של אז ואף אחד לא מסכים לתת לי לעסעזל
    • מושון עוד משהו 17/09/2020 22:14
      במחיר פי 27 מהיום...איזה באסה.. קיוו שיגיעו לאחד חלקי שלושים. הבנת? טוב מאד. לא הבנת? מצויין.
    • מושון 17/09/2020 22:06
      לא צריך לתת לכם..טעות גסה בעברית. גם אי אפשר"אתם חבורה של ילדים תפסיקו" טעות גסה.ויה זה "נותנים לייקים חחח"?? האם הירווחת היום הרבה כסף במבי?
    • היה פה איזה אייל שבילבל המוח אמש. כנראה הוא ילד לא בוגר (ל"ת)
      שושי כהן. 17/09/2020 18:09
      הגב לתגובה זו
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

    רן קידר |
    נושאים בכתבה JP Morgan

    מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

     לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

    עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

    "סגור את הדבר הארור הזה" 

    דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

    לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.