ננוקס מיטת רנטגן
צילום: LUZ corporate photography

ננוקס עלתה פי 3 בשבועיים ואתמול התממשה ב-29%; שווה כבר 2.2 מיליארד דולר

ננוקס הישראלית שמפתחת תחליף למערכות רנטגן היא אחת מחברות החלום הבולטות בוול סטריט; עם 27 עובדים בלבד היא מנסה לשנות את עולם הרנטגן - המשקיעים מאמינים לה, האם בתי החולים והמרפאות יאמינו גם?
ערן סוקול | (7)
נושאים בכתבה וול סטריט

הדבר הכי חשוב למשקיעים בוול סטריט הוא "החלום". אל תמכרו להם סיפור על כלכלה ישנה, על מכירות ורווחים. הם רוצים את "הדבר הבא". החברות האלו שוות בשלב החלום לרוב יותר מאשר בשלב העתידי שבו החלום יתממש. אחת מחברות החלום הבולטות בוול סטריט בשבועות האחרונים היא ננוקס הישראלית NANO-X IMAGING .

 

ננוקס, שמפתחת טכנולוגיה לביצוע צילומי רנטגן, גייסה 165 מיליון דולר לפי שווי חברה של 800 מיליון דולר. ביום הראשון היא כבר הגיעה לשווי של 1 מיליארד דולר, מאז עלתה פי 3 לשווי של 3 מיליארד דולר. אתמול היא התממשה ב-23% לשווי של 2.2 מיליארד דולר. 

רכבת ההרים הזו צפויה להימשך. ככה זה בחברות חלום, תראו מה קורה בטסלה הענקית שמדי יום מעלה ולפעמים מורידה עשרות מיליארדים משוויה. אין לזה הצדקה בשטח - השווי האמיתי של החברות האלו לא באמת משתנה מדי יום באחוזים כה רבים. 

כך או אחרת, הסיפור של ננוקס באמת מעניין. אפשר להתווכח על השווי, אבל לא על הרעיון. ננוקס מנסה לשנות את שוק הרנטגן הרפואי, אם כי היא עדיין ללא אישורים רגולטוריים. החברה פיתחה טכנולוגיית Nanox ARC, שלטענתה עשויה להחליף את טכנולוגיית הרנטגן. הטכנולוגיה שלה מבוססת על סורק ועליו שבבי סיליקון מיוחדים (שפותחו במקור לטלוויזיות LED). לשבבים האלו יש יכולות לשכפל בעצם את תהליך הרנטגן. השבבים מספקים ביחד עצמה של קרינת X והיתרון לעומת הרנטגן שזמן החשיפה הנדרש מהנבדק הוא נמוך ביחס למערכות הרנטגן הקיימות.

מעבר לכך המערכות של ננוקס גם זולות משמעותית ממערכות הרנטגן המסורתיות שמתבססות על טכנולוגיה בת 120 שנה. המוצר של ננוקס גם מתחבר להייפ של הטלה-רפואה. הוא מתחבר לענן עם תוכנה וכך ניתן לשמור את הסריקות, להעביר אותם לרופאים, רדיולוגים, שיכולים לצפות במידע מרחוק. 

ננוקס מעוניינת ליהנות מתשלום עבור סריקה ולא ממכירת הציוד. היא הצליחה לשכנע את וול סטריט שהמערכת שלה היא טכנולוגיה משבשת - כלומר כזו שמשבשת שוק קיים ועשויה לשנות אותה בעזרת המוצרים שלה. אבל לשכנע את וול סטריט זה אפילו קל יותר מאשר לשכנע את בתי החולים והלקוחות. עם זאת, בננוקס סבורים שהכלכלה תנצח -  החברה צופה שתוכל להקטין את עלות ההדמיה ולהפוך את ההדמיה למוצר קומודיטי. היא הציגה אב טיפוס של מערכת Nanox ARC לפני כחצי שנה וההתקנות המסחריות יחלו ברבעון הראשון של 2021 בתנאי שיהיה אישור רגולטורי. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לרון 15/09/2020 12:56
    הגב לתגובה זו
    של פרופסורים ואחרים שמרוויחים הרבה כסף מחברה שאיננה מרוויחה!
  • 4.
    אהוד 15/09/2020 12:43
    הגב לתגובה זו
    האם יש חברות נוספות המשתמשות באותה טכניקה חדשנית?
  • 3.
    רוברט 15/09/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
    מה שחשוב זה איך יגיבו המתחרים ! האם מישהו חושב ש siemens ,או general electric וכו. יעשו להם חיים קלים ?
  • ארז 24/09/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
    לא אם יש להם פטנטים
  • לרון 15/09/2020 12:57
    הגב לתגובה זו
    כבר הפעילו צוותים למחקר מקדים בענין לחיקוי הטכנולוגיה
  • 2.
    אלי 15/09/2020 09:20
    הגב לתגובה זו
    לשנות את תחום הצילום רפואי..
  • 1.
    שלמה גרינברג 15/09/2020 09:08
    הגב לתגובה זו
    אם אכן יסתבר שהטכנולוגיה של ננוX באמת משבשת את מערכות ה X RAY העתיקות אז מדובר בפוטנציאל שאפילו טבע בימי הזוהר שלה רחוקה ממנו. הבעיה, כפי שכתבת היא אכן בבתי החולים והמרפאות שם השמרנות נוראית אבל אם SK HYNIX נכנסת לתמונה סיכויי ההצלחה גדלים משמעותית. כמובן שהמניה מוערכת בחלל אבל זה חלום באמת גדול שרבים מנסים להגשימו למעלה ממאה שנים, בהצלחה!!
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.