רוח גבית: ספרד גייסה כפול מהתחזיות, תשואת האג"חים של איטליה צונחת ל-6.5%

מדדי אירופה ירוקים, הדאקס עולה 1.4%. ספרד גייסה 10 מיליארד אירו, איטליה גייסה 8.5 מיליארד אירו. הבנק המרכזי באנגליה הותיר את הריבית ב-0.5%
ג'וש דוקרקר | (8)

מדדי אירופה מטפסים בשעות הצהריים בשיעורים נאים לאחר תוצאות הנפקות האג"ח של ספרד ואיטליה. ההצלחה בהנפקות מעודדת את המשקיעים בזמן שהתשואות על החוב הריבוני של המדינות יורד לרמות 'מרגיעות'.

ממשלת ספרד גייסה היום (ה') 9.98 מיליארד אירו באגרות חוב שפוקעות ביולי 2015, הרבה מעל היעד לגיוס של 4.5 מיליארד אירו. התשואה בהנפקה עמדה על 3.38%. מכירת אגרות חוב של 2.5 מיליארד אירו לאפריל 2016 רשמה תשואה של 3.75% מול תשואה של 4.87% במכירה הקודמת.

ממשלת איטליה גייסה היום 8.5 מיליארד אירו באג"ח לשנה בתשואה של 2.735%, הרמה הנמוכה מאז חודש יוני 2011 וכ-6% מתחת לתשואה ששילמה בהנפקה הקודמת באמצע דצמבר. בנוסף מכרה אג"ח בהיקף של 3.5 מיליארד אירו שפוקע במאי הקרוב.

תשואות האג"ח ל-10 שנים אשר מייצגות את הסיכון שבחוב הריבוני יורדות בחדות לאחר ההנפקות. התשואה של אג"ח ספרד נופלת ב-2.2% ל-5.19%. תשואת האג"ח ל-10 שנים של ספרד צונחת 5.8% ל-6.57%.

בורסות אירופה החל בטיפוס מהיר לאחר החדשות. מדד הדאקס הגרמני עולה 1.35%, מדד הפוטסי מטפס 0.46% ומדד הקאק הצרפתי מוסיף 1.04%. האירו מתחזק כ-0.3% מול הדולר.

מאוחר יותר, יכריז ה-ECB על גובה הריבית בגוש האירו בשעה 14:45 שעון ישראל ולאחר 45 דקות, ב-15:30 נגיד הבנק המרכזי יערוך מסיבת עיתונאים ויתן את הערכת הבנק האירופי המרכזי למצב המשבר ביבשת. הצפי לקראת ההכרזה היא שהריבית תישאר על כנה ברמה של 1% לאחר שירדה בחודש שעבר לשפל היסטורי. 6 כלכלנים בלבד מתוך 53 שנשאלו בסקר בלומברג צופים כי הריבית בגוש האירו תרד לשפל היסטורי חדש.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מג' יק מניית היום!!! ואיזה דו" חות צפויים!!! (ל"ת)
    אבירם 12/01/2012 15:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בטח מלקקים ת' בייצים 12/01/2012 15:05
    הגב לתגובה זו
    אמרתם לפתוח שורטים אההה
  • 6.
    מתן 12/01/2012 14:11
    הגב לתגובה זו
    ssrn.com/abstract=1877592
  • 5.
    טל 12/01/2012 13:24
    הגב לתגובה זו
    ולמה אצלנו פוחדים להעלות את השוק כמו באירופה?
  • 4.
    אסף 12/01/2012 12:31
    הגב לתגובה זו
    ממש לא מזיז לאף אחד , הגרמנים הנפיקו אג" ח בריבית שלילית זה אומר הכל!! אג" ח זבל זה מה שזה.
  • 3.
    יהיה נחמד מאד אם תציינו את שעות הגיוס - תודה (ל"ת)
    לכתבי ביזפורטל 12/01/2012 10:36
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בלי שלמה מעוז איך נידע מה יקרה? (ל"ת)
    איציק_ 12/01/2012 10:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הקריסה ברוך שובך (ל"ת)
    קרס 12/01/2012 10:08
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.