מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות
מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות

מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני

חברת ארצ'ר אוויאיישן סיכמה רבעון שלישי עם הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר ועלייה בהוצאות התפעול, שהובילו לנפילה של כ-8% במניה; במקביל, ולקראת האולימפיאדה, החברה רכשה את שדה התעופה האות'ורן בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר והודיעה על גיוס הון נוסף בהיקף של 650 מיליון דולר

רן קידר | (1)

חברת התעופה החשמלית ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -3.1%   פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, שכללו תמהיל של התקדמות טכנולוגית ומסחרית לצד החמרה בהפסדים הפיננסיים. החברה, הנחשבת לאחת מהמובילות בתחום כלי הטיס החשמליים האנכיים (eVTOL), דיווחה על הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-115 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

ההוצאות התפעוליות של החברה טיפסו לכ-175 מיליון דולר, בין היתר בשל עלייה בהוצאות כוח האדם ובתהליכי הניסוי והפיתוח של המטוס החשמלי ה-Midnight, המיועד לטיסות עירוניות קצרות. תזרים המזומנים של ארצ׳ר נותר יציב יחסית, והחברה סיימה את הרבעון עם יתרות מזומן, מקבילות מזומן והשקעות קצרות טווח בהיקף של 1.64 מיליארד דולר, לצד 7.3 מיליון דולר במזומן מוגבל. 

רכישות משמעותיות 

בשיחת המשקיעים, המנכ"ל והמייסד אדם גולדשטיין ניסה לשדר אופטימיות כשהדגיש את המהלך האסטרטגי החדש של החברה: רכישת שדה התעופה האות'ורן (Hawthorne Airport) בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר במזומן. מדובר בשטח של 80 דונם, הכולל כ-17 אלף מ"ר של מתקני טרמינל, משרדים והאנגרים. השדה נמצא במרחק של כ-4 ק"מ מנמל התעופה המרכזי של לוס אנג'לס, LAX. 

לדברי גולדשטיין, זהו "צעד היסטורי שיאפשר לארצ'ר להפוך את השדה למרכז העצבים של מוניות האוויר של לוס אנג'לס לקראת אולימפיאדת 2028". הוא הוסיף כי מדובר ב״הזדמנות חד פעמית לשלוט בשדה תעופה אסטרטגי ולהפוך אותו למודל לחיקוי למרכזי תעופה עירוניים ברחבי העולם״. החברה מתכננת להקים במקום מרכז ניסוי לטכנולוגיות תעופה מבוססות בינה מלאכותית, כולל ניהול תעבורה אווירית וקרקעית חכם, כחלק מהחזון להפוך את הטיסות האנכיות למרכיב יומיומי בתחבורה העירונית. 

במקביל, ארצ'ר הודיעה על גיוס הון נוסף של 650 מיליון דולר, שהעלה את יתרות הנזילות שלה ליותר מ-2 מיליארד דולר. לפי דברי סמנכ"לית הכספים  ההשקעה נועדה "להבטיח לחברה גמישות פיננסית להמשך השקעות ייצור, פיתוח והתרחבות גלובלית". 

מעבר לעסקת שדה התעופה, ארצ'ר השלימה גם את רכישת תיק הפטנטים של חברת לִיליוּם (Lilium) הגרמנית,  הכולל כ-300 נכסי קניין רוחני מתקדמים בתחומי המנועים החשמליים, מערכות הבקרה, המדחסים והמערכות עתירות המתח. המהלך נועד להאיץ את שילוב הטכנולוגיות החדשות במטוסי החברה העתידיים ולבסס את יתרונה התחרותי בתחום ההנעה החשמלית. 

תוצאות כספיות ותחזית 

החברה רשמה הפסד EBITDA מתואם של 116.1 מיליון דולר, בהתאם לתחזיות. הוצאות ההשקעה בציוד ובפיתוח עמדו על כ-20 מיליון דולר. להערכת ההנהלה, ברבעון הרביעי צפויה החברה להציג הפסד EBITDA בטווח של 110-140 מיליון דולר, תוך המשך השקעות בהקמת קווי ייצור והכנות למסחור המטוס. 

קיראו עוד ב"גלובל"

במקביל, ציינו בחברה כי העלייה בהשקעות ההון נובעת מהרחבת מתקני הייצור ומהיערכות לקראת קבלת האישור הרגולטורי ממנהל התעופה הפדרלי (FAA), אשר צפוי להתחיל בקמפיין הבדיקות הרשמי כבר עד סוף השנה. 

קת'י ווד והמבט קדימה

לצד פרסום הדוחות, נודע כי חברת ההשקעות Ark Invest של קת'י ווד ניצלה את הירידות במניה ורכשה מעל 3 מיליון מניות של ארצ'ר ביום חמישי, בהיקף כולל של יותר מ-26 מיליון דולר. הרכישות בוצעו בשלושה קרנות שונות, ARKK, ARKQ ו-ARKX, כאשר קרן ARKK מחזיקה כעת בארצ'ר כאחת מעשר ההשקעות הגדולות בתיק שלה. המהלך נתפס כהבעת אמון של אחת המשקיעות המשפיעות ביותר בשוק במודל העסקי של ארצ'ר, דווקא בשעה שהשוק מביע ספקות לגבי קצב ההתקדמות. 

בהנהלת החברה ממשיכים לשדר ביטחון: "אנחנו בונים את התשתית שתהווה את הבסיס לעידן חדש של תחבורה אווירית נקייה, חכמה ובטוחה", אמר גולדשטיין. לדבריו, רכישת האות'ורן היא רק הצעד הראשון בדרך ליצירת רשת מרכזי תעופה עירוניים שתשרת ערים גדולות ברחבי העולם. 

החברה מתכננת להתחיל ייצור מסחרי של עד 50 מטוסים בשנה, עם עיניים מופנות לשוקי אסיה והמזרח התיכון, שם כבר הושגו הסכמים ראשוניים לשיתופי פעולה, כולל באיחוד האמירויות, יפן וקוריאה. 

למרות האופטימיות, אנליסטים מציינים כי הדרך לרווחיות עוד ארוכה, וכי ארצ'ר תידרש להמשיך ולשרוף מזומנים בקצב גבוה עד לקבלת אישור FAA והתחלת הפעלה מסחרית. אולם מבחינתה של ההנהלה, השליטה בשדה תעופה מרכזי בלוס אנג'לס, בסיס טכנולוגי עשיר, וגיבוי ממשקיעים בולטים, מהווים את הקרקע הנכונה למצב את ארצ'ר כחלוצה בדרך למהפכת המוניות האוויריות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אין מה להתרגש פיתוח של המטוס דורש הוצאות עצומות (ל"ת)
    פאבדה 08/11/2025 16:39
    הגב לתגובה זו
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותגוגל אלפאבית רשתות חברתיות

אלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר

ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב

אדיר בן עמי |

אלפאבית Alphabet 1.48%  הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.


Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.


לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.


אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.


ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל

העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שווקי המניות בוול סטריט רשמו עליות שערים בנפח מסחר דליל יחסית, כאשר המשקיעים עיכלו שורת נתוני מאקרו לקראת חופשת חג המולד. מדד S&P 500 עלה זה היום הרביעי ברציפות, בהובלה ברורה של מניות הטכנולוגיה, למרות שנתוני הכלכלה לא חיזקו את ההערכות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב. מחזורי המסחר היו נמוכים בכ־35% מהממוצע החודשי, נתון אופייני לתקופה שלפני החגים. למרות זאת, המדדים המרכזיים המשיכו להתקדם, וה־S&P 500 עלה ב-0.5% וחצה את רמת 6,900 הנקודות. הנאסד״ק טיפס ב-0.6% והדאו ב-0.2%.

בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.

הנתונים מציירים תמונה מעורבת: הכלכלה ממשיכה להתרחב בקצב יציב, אך תחושת הצרכנים פחות אופטימית. בוול-סטריט סבורים כי אם הצרכנים ימשיכו להפגין חוסן גם במהלך עונת החגים והרבעון הרביעי, הדבר עשוי לתמוך בצמיחה ובתחזיות הרווח של החברות.לפי האנליסטים, רווחי החברות ממשיכים להפתיע לטובה, והמשקיעים מקווים שהמגמה תימשך גם בשנת 2026.

במקביל, השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שמתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.


זינקה 88% בדצמבר: מה עומד מאחורי הזינוק במניית רוקט לאב Rocket Lab USA -0.48%   - חוזה ביטחוני בהיקף של 816 מיליון דולר, הרחבת צבר ההזמנות ל־1.4 מיליארד דולר ושיא במספר השיגורים מציבים את רוקט לאב בשורה אחת עם קבלני הביטחון הוותיקים