עמדות טעינה
צילום: טוויטר

טראמפ מקפיא את המימון הפדרלי לתשתיות טעינה - המניות נופלות

מניות חברות הטעינה צונחות בכ-40% מאז הבחירות; טסלה בולטת לחיוב עם זינוק של 68% על רקע הקשר בין מאסק לטראמפ והשליטה ברשת הטעינה הגדולה בארה"ב

אדיר בן עמי | (2)


צעדיו הראשונים של הנשיא טראמפ מורגשים היטב בתעשיית הרכבים החשמליים, כאשר מניות חברות תשתיות הטעינה יורדות בחדות. מניית EVgo EVgo 0.15%  נופלת ב-6%, ואילו ChargePointChargePoint -0.31%    ו-Blink Charging Blink Charging 5.3%  יורדות ב-5% ו-3% בהתאמה. התמונה העגומה מתבהרת כאשר בוחנים את הנתונים מאז הבחירות בנובמבר - ירידה ממוצעת של 40% בשווי חברות הטעינה. בניגוד למגמה זו, טסלה, השחקנית הדומיננטית בשוק, דווקא רושמת עלייה מרשימה של 68% מאז הבחירות.


במוקד הסערה עומדת החלטתו של טראמפ להקפיא את המימון שהוקצה לתשתיות טעינה במסגרת שתי תוכניות מרכזיות של ממשל ביידן - חוק הפחתת האינפלציה משנת 2022 וחוק ההשקעה בתשתיות ותעסוקה משנת 2021.


בעוד שבסין פועלות פי 10 יותר עמדות טעינה ציבוריות מאשר בארה"ב, ובאירופה פי 4 יותר, ארה"ב נותרה מאחור עם כ-200,000 עמדות בלבד, פחות מחצי מהיעד המקורי של 500,000. הפער ניכר גם בשיעור חדירת הרכב החשמלי: בסין רכבים חשמליים מהווים כ-25% מהמכירות החדשות, באירופה כ-15%, ואילו בארה"ב רק 8% מהרכבים החדשים שנמכרו ב-2024 היו חשמליים.


המהלך של טראמפ עורר שאלות משפטיות. בעוד שהקפאת תקציבים נמצאת בסמכותו, לא ברור אם ביכולתו לבטל זיכויי מס שעוגנו בחקיקה ללא אישור הקונגרס. הנשיא לא הסתפק בהקפאת התקציבים - הוא מבקש גם לבטל את זיכויי המס הפדרליים בסך 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי ולהקל בתקנות הפליטה המחייבות יצרני רכב למכור יותר רכבים חשמליים.


טסלה צפויה לצאת מחוזקת

באופן מפתיע, דווקא טסלה עשויה לצאת מחוזקת מהמצב. רשת הטעינה המהירה הגדולה שלה והתוכנה המתקדמת לניהול טעינה ונסיעות עשויות להפוך את רכביה לאטרקטיביים יותר בסביבה של תשתיות מוגבלות.


הקשר הקרוב בין אילון מאסק לטראמפ מעורר תקוות בקרב משקיעי טסלה, במיוחד לקראת השקת שירות המוניות האוטונומי המתוכנן לסוף 2025.


החברות הקטנות בענף, המסתמכות על מימון ממשלתי, צפויות לספוג את עיקר הפגיעה. לעומתן, חברות עם תשתית קיימת ומשאבים פיננסיים איתנים עשויות לנצל את המצב להגדלת נתח השוק שלהן. בוול-סטריט צופים כי ההשפעה המיידית תורגש בעיקר בפרויקטים חדשים, בעוד שפרויקטים שכבר קיבלו מימון צפויים להימשך כמתוכנן.

קיראו עוד ב"גלובל"


השינוי במדיניות מעורר חששות בתעשייה לגבי עתיד הרכב החשמלי בארה"ב, במיוחד לאור הפער ההולך וגדל מול סין ואירופה בתחום זה.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עושה חשבון 24/01/2025 00:20
    הגב לתגובה זו
    לטסלה רשת תחנות טעינה הגדולה בארהב. ביטול סובסידיות לטעינה וסיבסוד רכישת רכבי חשמל עם מכס על יבוא זה מתאים לטסלה .
  • 1.
    טון סי 22/01/2025 22:22
    הגב לתגובה זו
    USA הופכת ל USSRזו רק התחלה
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

דלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיותדלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיות

דיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"

כמעט שנה לאחר שהכתה את עולם ה-AI בתדהמה ושיבשה את השוק במשך כמה שבועות, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק חוזרת לבמה הציבורית עם מסר פסימי: החוקר הראשי ויקטור צ'ן מזהיר כי בתוך עשור תחל הבינה המלאכותית להחליף בני אדם במשרות רבות, וקורא לתעשייה לחשוב לא רק על מה שבונים אלא על מה משמרים; במקביל, סין ממשיכה להציג את החברה כסמל לחדשנות לאומית ולעליונות טכנולוגית מול ארצות הברית

רן קידר |
נושאים בכתבה דיפסיק AI

לאחר חודשים ארוכים של שתיקה, חברת הבינה המלאכותית דיפסיק ערכה השבוע את הופעתה הציבורית הראשונה מאז פריצתה העולמית בינואר השנה, אך בניגוד לציפיות, המסר שהעבירה לא היה טכנולוגי או שיווקי, אלא אזהרה נוקבת מפני השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר וּוּזֶ’ן שבמזרח סין, הופיע החוקר הבכיר צ'ן דלי, והביע פסימיות עמוקה באשר לעתיד האנושות בעידן ה-AI. “אני אופטימי מאוד לגבי הטכנולוגיה,” אמר, “אבל אני פסימי באשר להשפעה החברתית שלה". 

לדבריו, הבינה המלאכותית עשויה להועיל בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני והארוך, לדבריו בתוך חמש עד עשר שנים, היא עלולה להחליף בני אדם במשרות רבות ולהוביל לאתגר חברתי וכלכלי עצום. “בעשור או שניים הקרובים,” הוסיף, “הבינה המלאכותית עלולה להשתלט על רוב העבודה האנושית. על חברות הטכנולוגיה להבין שהן לא רק מפתחות קוד, אלא ן מעצבות מציאות. ויש עליהן אחריות להגן על החברה האנושית".

ממהפכנות לאזהרות

דבריו של צ'ן מהווים תפנית חדה בתדמית החברה, שנחשבת לגאוות ההייטק הסיני. בינואר 2025, דיפסיק נכנסה לשוק בסערה, כשהשיקה את מודל R1, ששבר כל אמת מידה אפשרית, בזכות עלות פיתוח שהוערכה בפחות מ־300 אלף דולר, תוך ביצועים שהתקרבו ואף עקפו את GPT-4 במבחני הבנה, לוגיקה ומתמטיקה. הישג זה הוצג בסין כהוכחה ליכולתה של המדינה להתמודד עם מגבלות הסנקציות האמריקאיות ולפתח טכנולוגיה מתקדמת באופן עצמאי. 

ממשלת סין אימצה את החברה כסמל לחדשנות מקומית והציבה אותה בחזית הקמפיין הלאומי להאצת בינה מלאכותית “Made in China”. אולם מאז ההצלחה המרעישה, דיפסיק כמעט ונעלמה לחלוטין מהבמה הציבורית. המייסד והמנכ"ל ליאנג ונפנג הופיע בפברואר לצד נשיא סין שי ג’ינפינג, אך נמנע מאז מהתבטאויות פומביות. החברה דילגה על רוב הכנסים הגדולים, מה שהגביר את המסתורין סביבה. 

לכן, דבריו של צ'ן בכנס ווז’ן נתפסו לא רק כהופעה נדירה, אלא גם כהצהרת כיוון ערכית חדשה: החברה שמסמלת את הקידמה הסינית והיתה גורם דיסרפטיבי, הופכת עכשיו לקול של אחריות, ומזהירה מפני ההשלכות של הטכנולוגיה. "אם נמשיך לפתח בלי לשקול את ההשפעות החברתיות", אמר, "ניצור עולם שבו רוב בני האדם יהיו מיותרים מבחינה כלכלית. זה הזמן לחשוב איך מגנים על החברה, לא רק איך מקדמים את הטכנולוגיה".