חמש ודקה: הבורסה נפלה אך ברקע המשיך הביזנס כהרגלו
איזה שבוע, הבורסה נופלת, תוך מחזור גדול, אבל אני לא מתייאשת. כוחן של הבלונדיניות באופטימיות הרבה שהן צוברות במהלך חייהן. נאלצת שוב לשזוף את עיני באירועים שהמשיכו להצטבר במהלך השבוע.
מפגש צנוע עם בכירי האקדמיה לא הותיר בי שום ספקות. האוניברסיטה מחכה גם לבלונדיניות שכמותי שיחזרו למסע מפרך של תארים. השבוע הגיעו עד בית העתונאים, בכירי המחקר בכבודם ובעצמם. פרופ' דני צידון, לבוש אקדמאית בחולצה מכופתרת בהירה, פרופ' אריק כרמון, סטייל ירושמי בחולצה אפורה כהה, ודוד ברודט, האיש והוועדה, בכיר האוצר לשעבר, בחולצת אוצר מכופתרת וכחולה. הם באו להציג מחקר שגורס שעצירת ההתנתקות תגרום לנזק גדול לכלכלה. אבל בין לבין הם שוחחו על מי שפגש בצמרת הדיפלומטית הירושלמית את קונדוליסה רייס ומי החמיץ.
הבאזז הנוסף בחדר הקטן היה לגבי חגיגות 20 שנה לתוכנית הייצוב שתתקיים בע"ה בשבוע הבא בכנס קיסריה. יהיו שם פרופ' סטנלי פישר, ובכירים נוספים שיצדיעו לתוכנית שהצליחה לעצור כאן אחת ולתמיד את ההיפראינפלציה. אני כמובן, החמצתי את הפגישה עם קונדי, השבוע. אולי אני צריכה לחזור לאקדמיה, בעצם אני אתחיל לחשוב על פסיכומטרי קודם.
כח לנשים. כן, גם אני דוגלת בשוויון הזדמנויות. בשבוע הבא מגיעה לפה בוסית אמיתית. מנהלת הפעילות הבינלאומית של בורסת הנאסד"ק, שרלוט קרוסוול. היא תהיה אורחת הכבוד של אוניברסיטת תל-אביב, ל.ה.ב. ועירית תל אביב בכנס שיעסוק בסוגיית מקומן ומצבן של נשים בעמדות מפתח. הנשים מתכננות פאנל מיוחד בהשתתפות בין השאר של: חנה הרצמן, מנכ"ל עיריית חולון, סיביל גולדפיינר, מנכ"ל Comme-il-Faut, ורונית שקליאר, יו"ר פורום המנהלות בתעשייה ומנהלת בכירה בחברת יוניליור. גירל פאואר.
כבר מזמן לא היה ליחשוש כל כך עמוס על פרסומת. אילן בן דב שנבחר לאיש החודש של Bizportal במאי, אחראי להפקת פרסומת למכשיר הסלולר החדשני Samsung 900, אותו הגדירו בצניעות בחברה שלו סאני תקשורת כ"טוב ביותר בעולם", בדיוק כמו שאני - קארין לירי שלכם, מגדירה את עצמה. בסט פור דה בסט. בן דב הפיק בעצמו את הפרסומת, כשהמככבות בו הן ויקה שוורץ, בת זוגו של אילן בן דב, וסיוון קליין, מלכת היופי לשעבר. בן דב יככב בעצמו כניצב על הסט. עולם הזוהר הסלולרי.
אחרי שהקריירה שלי בעולם הזוהר התארכה כמו פסי רכבת בגרביונים, החלטתי על שינוי בקריירה. משהו שיחשמל רבים, ויותיר אותי עשירה כקורח. בחברת החשמל פתחו את הגשת המועמדות למנכ"ל החברה לציבור. שיעמוד לצידו של היו"ר, שלמה רוטמן. כל אחת יכולה לשלוח קורות חיים, אבל עקב עיכובים בחיבור שלי לאינטרנט, לא הייתי בין 70 האנשים שהגישו מועמדות. "לפי מיטב ידיעתנו, חברת החשמל היא החברה הציבורית הראשונה שמבצעת את התהליך בדרך של פרסום מודעת "דרוש" בתקשורת, והיא בבחינת החלוץ שהולך לפני המחנה", אמרו ביחסי הציבור של החברה. ואני שואלת, אם לא את קארין, לפחות קחו אותי לנהל איזה קמפיין עם שקע ותקע.
שי ברק, מנהל ההשקעות המפורסם, שהחל באילנות דיסקונט, עבר למילניום, והמשיך למנורה גאון, מפקד בימים אלה על הליך מיתוג מחדש של מנורה גאון. מהפעם מדובר בשם גאון בלבד. או יותר נכון "גאון בית החזקות". משום שחברת הביטוח מנורה מכרה את חלקה, והסיסמא החדשה היא: "הרווח כולו שלך". שיהיה בהצלחה. אבל לגבי, אני ממש מצטערת חבר'ה משום שאני בלונדינית לחלוטין כשזה מגיע להשקעות. לצערי קארין שלכם נפלה בפארמוס ונגמר לה הכסף. אולי אני באמת צריכה מישהו שינהל לי את הפרוטות שצברתי.
רגע לפני שהוא נוטש אותנו לטובת בנטון האיטלקית, ישב דוויד בלאט ב"קופי בין" בהרצליה פיתוח לשיחה חברית עם כוכב מכבי ת"א, אנתוני פארקר. בזמן שאנתוני פארקר יוצא לחופשה עד לעונה הבאה , לדוויד מחכה קיץ עמוס בהצלת הנבחרת. צביקה לפידס, מנהל הרשת, לא יכול להתאפק וחבר לשני הכוכבים, האייס בלנד הצרפתי וההולנדי היו עליו, את האיטלקי הוא כבר ישתה עם דוויד באיטליה. ואני גומרת בלי שום מילה נוספת על כדורסלנים... מסיימת. הכוונה למסיימת.
מותגי השנה - 2025מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025
שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?
כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה.
זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג
השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.
אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:
לאומי
השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.
2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- חברות הביטוח עוקפות את הבנקים בדירוג האשראי - האם זה שינוי תפיסתי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.
מילואימניקים. קרדיט: Xבנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.
על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים, תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול.
"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.
"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.
- הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?
- סמוטריץ' מבטיח - אבל לא בטוח שיכול לקיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.
