חמש ודקה: הבורסה נפלה אך ברקע המשיך הביזנס כהרגלו
איזה שבוע, הבורסה נופלת, תוך מחזור גדול, אבל אני לא מתייאשת. כוחן של הבלונדיניות באופטימיות הרבה שהן צוברות במהלך חייהן. נאלצת שוב לשזוף את עיני באירועים שהמשיכו להצטבר במהלך השבוע.
מפגש צנוע עם בכירי האקדמיה לא הותיר בי שום ספקות. האוניברסיטה מחכה גם לבלונדיניות שכמותי שיחזרו למסע מפרך של תארים. השבוע הגיעו עד בית העתונאים, בכירי המחקר בכבודם ובעצמם. פרופ' דני צידון, לבוש אקדמאית בחולצה מכופתרת בהירה, פרופ' אריק כרמון, סטייל ירושמי בחולצה אפורה כהה, ודוד ברודט, האיש והוועדה, בכיר האוצר לשעבר, בחולצת אוצר מכופתרת וכחולה. הם באו להציג מחקר שגורס שעצירת ההתנתקות תגרום לנזק גדול לכלכלה. אבל בין לבין הם שוחחו על מי שפגש בצמרת הדיפלומטית הירושלמית את קונדוליסה רייס ומי החמיץ.
הבאזז הנוסף בחדר הקטן היה לגבי חגיגות 20 שנה לתוכנית הייצוב שתתקיים בע"ה בשבוע הבא בכנס קיסריה. יהיו שם פרופ' סטנלי פישר, ובכירים נוספים שיצדיעו לתוכנית שהצליחה לעצור כאן אחת ולתמיד את ההיפראינפלציה. אני כמובן, החמצתי את הפגישה עם קונדי, השבוע. אולי אני צריכה לחזור לאקדמיה, בעצם אני אתחיל לחשוב על פסיכומטרי קודם.
כח לנשים. כן, גם אני דוגלת בשוויון הזדמנויות. בשבוע הבא מגיעה לפה בוסית אמיתית. מנהלת הפעילות הבינלאומית של בורסת הנאסד"ק, שרלוט קרוסוול. היא תהיה אורחת הכבוד של אוניברסיטת תל-אביב, ל.ה.ב. ועירית תל אביב בכנס שיעסוק בסוגיית מקומן ומצבן של נשים בעמדות מפתח. הנשים מתכננות פאנל מיוחד בהשתתפות בין השאר של: חנה הרצמן, מנכ"ל עיריית חולון, סיביל גולדפיינר, מנכ"ל Comme-il-Faut, ורונית שקליאר, יו"ר פורום המנהלות בתעשייה ומנהלת בכירה בחברת יוניליור. גירל פאואר.
כבר מזמן לא היה ליחשוש כל כך עמוס על פרסומת. אילן בן דב שנבחר לאיש החודש של Bizportal במאי, אחראי להפקת פרסומת למכשיר הסלולר החדשני Samsung 900, אותו הגדירו בצניעות בחברה שלו סאני תקשורת כ"טוב ביותר בעולם", בדיוק כמו שאני - קארין לירי שלכם, מגדירה את עצמה. בסט פור דה בסט. בן דב הפיק בעצמו את הפרסומת, כשהמככבות בו הן ויקה שוורץ, בת זוגו של אילן בן דב, וסיוון קליין, מלכת היופי לשעבר. בן דב יככב בעצמו כניצב על הסט. עולם הזוהר הסלולרי.
אחרי שהקריירה שלי בעולם הזוהר התארכה כמו פסי רכבת בגרביונים, החלטתי על שינוי בקריירה. משהו שיחשמל רבים, ויותיר אותי עשירה כקורח. בחברת החשמל פתחו את הגשת המועמדות למנכ"ל החברה לציבור. שיעמוד לצידו של היו"ר, שלמה רוטמן. כל אחת יכולה לשלוח קורות חיים, אבל עקב עיכובים בחיבור שלי לאינטרנט, לא הייתי בין 70 האנשים שהגישו מועמדות. "לפי מיטב ידיעתנו, חברת החשמל היא החברה הציבורית הראשונה שמבצעת את התהליך בדרך של פרסום מודעת "דרוש" בתקשורת, והיא בבחינת החלוץ שהולך לפני המחנה", אמרו ביחסי הציבור של החברה. ואני שואלת, אם לא את קארין, לפחות קחו אותי לנהל איזה קמפיין עם שקע ותקע.
שי ברק, מנהל ההשקעות המפורסם, שהחל באילנות דיסקונט, עבר למילניום, והמשיך למנורה גאון, מפקד בימים אלה על הליך מיתוג מחדש של מנורה גאון. מהפעם מדובר בשם גאון בלבד. או יותר נכון "גאון בית החזקות". משום שחברת הביטוח מנורה מכרה את חלקה, והסיסמא החדשה היא: "הרווח כולו שלך". שיהיה בהצלחה. אבל לגבי, אני ממש מצטערת חבר'ה משום שאני בלונדינית לחלוטין כשזה מגיע להשקעות. לצערי קארין שלכם נפלה בפארמוס ונגמר לה הכסף. אולי אני באמת צריכה מישהו שינהל לי את הפרוטות שצברתי.
רגע לפני שהוא נוטש אותנו לטובת בנטון האיטלקית, ישב דוויד בלאט ב"קופי בין" בהרצליה פיתוח לשיחה חברית עם כוכב מכבי ת"א, אנתוני פארקר. בזמן שאנתוני פארקר יוצא לחופשה עד לעונה הבאה , לדוויד מחכה קיץ עמוס בהצלת הנבחרת. צביקה לפידס, מנהל הרשת, לא יכול להתאפק וחבר לשני הכוכבים, האייס בלנד הצרפתי וההולנדי היו עליו, את האיטלקי הוא כבר ישתה עם דוויד באיטליה. ואני גומרת בלי שום מילה נוספת על כדורסלנים... מסיימת. הכוונה למסיימת.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
