סטלה קורין ליבר מסכמת שבוע: מקרון מנסה להציל את כלכלת צרפת מקריסה ומקבל מחאה ברחובות. וחברות דירוג האשראי? נגדו
1. פרוץ, פרוץ. פרוץ. יום ג', דו"ח מבקר המדינה: קיימות פרצות ממשיות בביקורת הגבולות בנמל התעופה בן גוריון המאפשרות לגורמי פשיעה וטרור מקומיים וזרים להיכנס לארץ ולצאת ממנה בחופשיות. יום ד', דו"ח הועדה, 400 עמודים, לבריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע: כשלים חמורים, ליקויים מבישים, כשלון חרוץ של פעילות המודיעין (9 חודשים חפרו מנהרה למעבר בני אדם, הוציאו חול, פתחו פתח – ואף אחד לא הרגיש). אגב, אירועים דומים כבר קרו בעבר, ועדות חקירה מונו גם בעבר, מסקנות מזעזעות הוגשו, אבל שב"ס המשיך וממשיך בדרכו: רק שיהיה שקט, ניתן לאסירים הביטחוניים כל מה שבא להם, כן כן, גם נקריב מעשי אונס בחיילות סוהרות – רק שיהיו מבסוטים. שלא יפריעו לנו לשבת ולנוח. איתמר בן גביר? השר הממונה? הוא עסוק במשחקי אגו, ארגז חול וקוביות.
2. פרופ' מנחם פינקלשטיין, יו"ר ועדת הבדיקה, הוביל אותה ביד רמה. אלוף מיל', עו"ד, פרקליט צבאי ראשי, סגן נשיא המחוזי מרכז – נכנס עכשיו לתפקיד נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות. בקיצור: יחידה בתוך משרד המשפטים לביקורת הציבור על קודש הקודשים, פרקליטי המדינה והתביעה המשטרתית (שרפורמה משפטית הוגנת ונכונה היתה חייבת להתחיל מהם). איך יתנהל פינקלשטיין בתפקידו הבא? יעז ויעשה עבודה ציבורית באמונה כמו הנציבה הראשונה, השופטת בדימוס הילה גרסטל, שהעזה להרגיז את הפרקליטים עד שהוציאו לה את הנשמה, אולי יגרור רגליים ומדי פעם יפציע באיזשהו משפט רב משמעות כמו הנציב שאחריה דוד רוזן? דבר אחד כבר אפשר לומר: פינקלשטיין רחום וחנון. איש המערכת הבירוקרטית שקודם כל מבין לליבם של הפקידים הבכירים.
זה בא לביטוי ממש השבוע, כאשר חתם על מסקנות הועדה ולמעשה שחרר מכל אחריות את בעלת התפקיד הכי בכיר בשרשרת הכשלונות בשב"ס, הנציבה קטי פרי.
3. דירוג אשראי - צרפת. בסוף אפריל הורידה פיץ' את דירוג האשראי של צרפת מ: AA ל: AA-, בתחזית יציבה. אצלנו כתבו שזו מכה קשה לעמנואל מקרון, הנשיא שעומד בראש הכלכלה השנייה בגודלה באירופה. אחת הסיבות להורדת הדירוג, לצד הגרעון והחוב הכבד במיוחד, נוגעת לאי השקט הקשה מאוד, הפגנות עד כדי מהומות נגד הרפורמה במערך הפנסיה במדינה.
אבל – אם בודקים את תגובת השווקים, כולל תשואות אג"ח, מוצאים שהאירוע הזה לא שינה את מהלכם. מקרון עצמו לא נסער במיוחד. גם לא נוכח הביקורת על כך שניצל סמכות מיוחדת והעביר את רפורמת הפנסיה כשהוא עוקף את הבית התחתון.
- המבקר: ליקויים בניהול של מידע מסווג במחשבים של משרד ראש הממשלה
- 6 שנים לרפורמה ביבוא כלי רכב: אין תחרות, הרווחיות חריגה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שאלת השאלות העקרונית היא: אם ממשל מקדם רפורמה של אין-ברירה, בגלל מערכת פנסיה מעוותת וקורסת, גירעון אדיר לעשרות שנים שגורר חוב לאומי מתעצם, ורוצה לקבוע כי גיל הפרישה יעלה מ- 62 ל-64, שיבוטלו זכויות יתר של מגזרים רבי כוח והשפעה פוליטית ויבוטלו ההסדרים פנסיה מלאה עקומים בגיל הרבה יותר צעיר - כלומר ממשל שעושה מה שהוא חייב לעשות כדי לשקם כלכלת מדינה, הוא צריך להיבהל ולהתחשב בדירוג האשראי?
האם המדרגים לא אמורים לקחת בחשבון את המטרה – למרות שלטענתם השפעתה "תעזור רק במעט" עד לסוף העשור הנוכחי?
4. קרן ארנונה. "צדק חלוקתי", "סגירת פערים", "מהעשיר לעני". הם השתמשו בכל המילים היפות והנכונות, התומכים והמתנגדים. ביום שני, תוך שביתה מוניציפאלית נרחבת, אושר החוק "למלחמה ביוקר המחייה ופתרון מצוקת הדיור והמחירים הבלתי סבירים לדירה בישראל". הוא נכנס לחוק ההסדרים ויועבר בהצבעת התקציב בשבוע או שבועיים הבאים (מועד אחרון 29.5.23. אם התקציב לא יעבור – הממשלה נופלת).
האמת: אין "צודק" מהחוק הזה. רובין הוד במיטבו. למשל: הארנונה העסקית שמשולמת במגדלי עזריאלי בתל אביב, כבדה יותר מכלל הארנונה העסקית שמקבלת מועצת ירוחם. צדק זה טוב. הבעיה היא מה קורה מאחורי הצדק. העיקרון על פיו תפעל הקרן: ככל שהרשות תאשר יותר התרי בניה למגורים היא תקבל יותר כסף מהקרן. משהו כמו 1,870 שקל לדירה מתוכננת. ככל שהרשות תוסיף שטחי תעסוקה ומסחר – ייקחו ממנה יותר כסף כדי לתת לאחרים. הגיוני?
- העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
עכשיו לביצוע. ביצוע?? נראה אתכם מבצעים. נראה אתכם מבצעים בהגינות ובשקיפות. נקבע כי ניהול הקרן יהיה בראשות השלטון המקומי. אבל משרד האוצר, שיזם בהתלהבות את התכנית כבר לפני שנים לא מעטות (האוצר פועל תמיד על פי שני עקרונות: לחלק כסף - אבל לא מהתקציב שלנו, ליזום רפורמות אבל בלי לגעת בכספים הכבדים שמקבלים ממיסוי כזה ואחר, במקרה זה, הכנסות מיסי נדל"ן, ישיר ועקיף, כולל הכנסות כבדות ממכרזי קרקע של רשות המקרקעין, שכמעט תמיד מתייקרים), הזדרז, הכין והפיץ טבלה מפורטת של כל הרשויות בישראל.
כך זה נראה: עמודה ראשונה "אשכול סוציו אקונומי", עמודה שניה "אשכול פריפריאליות", ואז עמודות לפי שנים, 24' 25'26'27' 28' תחת הכותרת "נטו מהקרן", ועמודה אחרונה 2029 "הפסד/ רווח מהקרן". מסתבר שהחברים באוצר כבר קבעו, לא בערך אלא בדיוק מספרי, מי ייתן ומי יקבל וכמה, בכל אחת מ-5 השנים הבאות. דוגמא: אור יהודה. סוציו אקונומי 5, פריפריאלי 8. בשנת 24' יקחו ממנה 3.7 מיליון שקל, ב-25' יקחו 4.4 מיליון. ממול בית שמש, סוציואקונומי 2, פריפריאלי 5, תקבל 9 מיליון ב-24' ו-14.5 מיליון ב-25' וכך הלאה. ודוגמא משונה: אילת. מצד אחד היא מחוברת לרשויות ה"עשירות" כמו אשדוד פתח תקווה חיפה ותל אביב, כלומר ייקחו ממנה הרבה מיליונים בכל שנה, מצד שני - הרי אילת נהנית זה שנים ארוכות מחוק ייחודי במיוחד: חוק איזור סחר חופשי, עם פטור גורף ממע"מ. אז מה – יד אחת נותנת, יד שניה לוקחת?
לעניין הביצוע: כמה עשרות, שמא מאות, עובדים יגוייסו למשימה? כמה תעלה הבירוקרטיה הכבדה הזו? האם הציבור שמשלם וישלם את הכספים הללו – יקבל דיווחי אמת על ההחלטות והשיקולים? עוד שאלה: האם כדי לממן את ההוצאה הזו יבקשו הרשויות החזקות, פחות או יותר, להעלות את תעריפי (מיסי) הארנונה למגורים, וכהרגלנו בכל השנים שרי הפנים יאשרו את רוב הבקשות? האם זה באמת יגדיל את התחלות הבניה? יוריד מחירי דיור? ספק גדול.
עוד דבר: גורמים, משפטיים, חשבונאיים ובירוקרטיים ברשויות שמהן ייקחו כספים, כבר מחפשים דרכים לריכוך המכה. כלומר: מה לעשות כדי שהארנונה העסקית הרשמית שלנו לא תגדל – כדי שלא נצטרך להעביר "קנס" לקרן. לחילופין: מה עושים כדי להשלים את הבור הכספי שייווצר כאשר ימומש "הצדק החלוקתי". יש מדברים על הגדלה משמעותית של כוחות הפיקוח העירוני ובכך את ההכנסות (זה הרבה מיליונים) מקנסות חניה. או לבטל חניה חינם לתושבים, אולי לקבע את מחיר הארנונה העסקית, ובמקום זה להגדיל למשל מיני וסוגי אגרות או היטלים. כל זה יקרה רק אחרי הבחירות לרשויות שיתקיימו באוקטובר הקרוב.
5. השתוללות המחירים. ("לאחרונה הוד, בני, ביקש אפרסק עסיסי שראה אצל הירקן. הצצתי במחיר לק"ג ואמרתי לו להחזיר בחזרה למדף... אם לא יהודה הירקן שלנו, לא היו אפרסקים בסל הקניות שלי, הוא פינק את הוד". מטי אדנשטיין, ממושב לכיש, אם יחידנית להוד, בן 5. שכירה, מעצבת חלונות ראווה ברשת גדולה. "עובדת לפרנסתי מבוקר עד ערב". (YNET/ 17/5). הממשלה, כמו כל הממשלות הקודמות, מתכננת עוד ועדה/ צוות ומתנגדי הרפורמה המשפטית מאשימים את נתניהו- לוין – רוטמן בעליות המחירים.
נתונים: בשנת 2005 רמת המחירים בישראל היתה נמוכה מרמת המחירים במדינות ה-OECD בשיעור של 18% (מקור: 'נתונים על יוקר המחיה בהשוואה למדינות המפותחות'. מרכז המידע של הכנסת. 13.11.2014), ובשנת 2013 רמת המחירים היתה גבוהה בשיעור של 10%, "...כלומר בשנים 2008 עד 2013 רמת המחירים בישראל עלתה בשיעור מצטבר של 34.1% לעומת ממוצע מדינות ה OECD..", והפער מאז גדל. יש המאשימים את "ההפיכה" שהביאה להחלשת השקל ולהעלאת המחירים. אז שאלה: כשהשקל היה "חזק" האם המחירים ירדו? האם מחירים שעלו ירדו אי פעם?
ובכלל איך קורה שבימים אלה, כשמחירי הסחורות בעולם דווקא יורדים, חלקם מתרסקים, היצרנים והיבואנים בישראל ממשיכים להעלות מחירים? התשובה: כי אפשר. כי ממשלות יודעות שמאוד קל להעלות מחירי חשמל ומים ואנשי עסקים יודעים להכפיל ולשלש את ההעלאה הזו. גם הממשלה הזו כמו קודמותיה יודעת היטב ובדיוק מה צריך לעשות: ביטול גורף של כל המכסים, של כל המכסות, כולל במוצרים חקלאיים, סגירת מכון התקנים והחלת תקני ארה"ב והאיחוד האירופי, ביטול מועצות הייצור החקלאיות בראשן מועצת החלב, פרידה מהעסקנות החקלאית תוך החלת סבסוד פרטני לחקלאים, להחליף את צמרת הרשות לתחרות, לפרק את ועדות המחירים, וגם להתמודד מול היבואנים הבלעדיים בדרך האפקטיבית ביותר: הודעה על פטור ממע"מ ומכסים על יבוא אישי בסכום של 500 דולר. זה אומר רכש אישי זול, של כל דבר מעבר למוצרים טריים, שיתחרה ביבוא ובמוצרים המיוצרים כאן במחירים גבוהים.
זה אפשרי, אבל זה קשה. מאוד. מאוד מאוד. המהומות נגד הרפורמה המשפטית – יהיו עלובים לעומת המאבקים שייפתחו כאן אם איזושהי ממשלה תקבל החלטת אמת להוריד יוקר מחיה. אבל זה פחות חשוב ופחות מטריד. הבעיה היא מה יהיה על עובדים, ותיקים, שהמוצר שלהם לא יוכל לעמוד בתחרות. למשל 200 עובדי סולבר, מפעל "כשר" לייצור שמנים, בעיקר מסויה, שפועל מאז 1961, באשקלון ואשדוד.
- 12.אלברט 22/05/2023 19:51הגב לתגובה זולהפסיק את הביזה של קופת המדינה
- 11.אבי בוחבוט 21/05/2023 18:21הגב לתגובה זוהחרדים בוזזים את קופת המדינה יש להעניש את הפרזיטים
- ברהון 22/05/2023 19:53הגב לתגובה זוכמו שנותנים לחרדים הנצלנים
- 10.שכירים וצעירים המוחים בפריס -בת"א מבוגרים שבעים עשירים (ל"ת)ידיעות 20/05/2023 16:09הגב לתגובה זו
- 9.כל שינוי מלווה באי סדר - בשינוי חברתי יש גם רעש חזק (ל"ת)ברק 2 20/05/2023 15:59הגב לתגובה זו
- 8.סטלה מה המצב עכשיו את רוצה פריימריס בצרפת (ל"ת)20/05/2023 00:53הגב לתגובה זו
- 7.תמים 19/05/2023 22:31הגב לתגובה זוישראל מדינת פשע, משטרה של עולם השלישי. מדינת פשע מתפוררת מבפנים, לא מבחוץ.
- 6.למתחילים בהייטק ,כסף זול נגמר - להנמיך ציפיות - (ל"ת)אלקין 19/05/2023 19:24הגב לתגובה זו
- 5.המחאה בצרפת יותר חמורה מישראל - לא מתרגשים (ל"ת)יותם 19/05/2023 18:57הגב לתגובה זו
- 4.בת אל 19/05/2023 18:15הגב לתגובה זודי לשוד הקופה הציבורית
- 3.קקקקק 19/05/2023 17:25הגב לתגובה זואיך יתכן שאין רכבת במרכז תל אביב? אין גם בצפון תל אביב. אין רכבת במרכז רמת גן אין במרכז פתח תקווה אין בראשון לציון. איזו מדינה דפוקה אנחנו? לפעמים כשמגיעים אנשים מחול הם בהלם שאין דרך להתנייד בתוך העיר וההלם מוכפל בשבתות. איזה מדינה עלובה וברברית נהיינו.
- 2.נתניהו הורס את עתיד הצעירים (ל"ת)סעלה 19/05/2023 17:16הגב לתגובה זו
- 1.14 שנים אבודות ! 19/05/2023 12:11הגב לתגובה זובהוצאות לבריאות 3140% במחירי המים , 180% באגרות למיניהם , ומקום 1 בעולם במחירי הפירות הירקות המזון והטואלטיקה .

רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
רשות המסים יצאה לדרך עם ההליך, אשר יעמוד בתוקף עד אוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס - ממס הכנסה ועד מיסוי מקרקעין; במסלול המקוצר (הירוק) ניתן להסדיר גם הכנסות משכר דירה ונכסים דיגיטליים בהיקפים מוגבלים
רשות המסים, באישור היועצת המשפטית לממשלה, הודיעה על הפעלתו מחדש של נוהל הגילוי מרצון - הליך ייחודי המאפשר לנישומים לדווח על נכסים או הכנסות שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב. ובתמורה לקבל חסינות מהליך פלילי.
הנוהל, שנפתח כעת מחדש, יעמוד בתוקפו עד ל-31 באוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין ומכס. הגשת הבקשות תתבצע באופן מקוון בלבד, באמצעות טופס ייעודי שיועלה לאתר רשות המסים בימים הקרובים.
תנאי מרכזי להשתתפות בהליך הוא שהפנייה נעשית בתום-לב ובכנות, ושבמועד הפנייה לא מתנהלת בעניינו של המבקש בדיקה או חקירה.
איך זה יתבצע?
הטיפול בבקשות יתבצע בשני מסלולים: במסלול הרגיל - לאחר בדיקה פרטנית של המקרה וחתימה על הסכם שומה מול פקיד השומה הרלוונטי; ובמסלול "הירוק" - מסלול מקוצר שנועד להסדרת דיווחים בהיקפים נמוכים יחסית.
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- מורווחים בקריפטו? נוהל גילוי מרצון זו הזדמנות להכניס את הכסף לארץ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסלול זה ניתן להסדיר בין היתר הכנסות משכר דירה למגורים עד 250 אלף שקל לשנה, הכנסות מנכסים פיננסיים בחו"ל אם יתרת החשבון ל-31 בדצמבר 2014 נמוכה מ-4 מיליון שקל ולא בוצעו בו הפקדות חדשות מאז, וכן הכנסות מנכסים דיגיטליים בהיקף של עד 500 אלף שקל לכל תקופת הגילוי, כאשר שווי כלל ההחזקות הדיגיטליות ל-31 בדצמבר 2024 אינו עולה על 1.5 מיליון שקל.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.