יובל שטייניץ שר האנרגיה הליכוד גז
צילום: שלומי אמסלם

התפקיד החדש של יובל שטייניץ: יו"ר רפאל

שטייניץ כיהן בכנסת ובממשלה כ-23 שנים, במהלכן היה שר האוצר, שר האנרגיה ושר המודיעין. הוא הוביל את מתווה הגז שמסייע היום למשק הישראלי
נתנאל אריאל |

חבר הכנסת והר לשעבר יובל שטייניץ ימונה לתפקיד יו"ר חברת התעשייה הביטחונית רפאל, כך החליט שר הביטחון יואב גלנט. המינוי דורש את אישור הוועדה לבדיקת מינויים ברשות החברות הממשלתיות, כיוון שהוא לא נמנה על נבחרת הדירקטורים.

שטייניץ, בהנחה שייבחר, יתמנה לתפקיד במקום השר לשעבר עוזי לנדאו, שהיה יו"ר רפאל ב-6 השנים האחרונות. 

שטייניץ, בן 64, פרש לאחרונה מהחיים הפוליטיים, אחרי 23 שנים, בהן שימש כשר האוצר, שר האנרגיה ושר המודיעין. שטייניץ הוביל את מתווה הגז אשר באותם ימים גרר התנגדות רבתי מצד ארגוני סביבה, אבל האמת היא ששטייניץ ונתניהו צדקו. קידום מתווה הגז קידם ומקדם מאוד את מדינת ישראל, ובוודאי בשנה האחרונה - כאשר מחירי הגז בעולם זינקו בחדות כלפי מעלה, המשק הישראלי נהנה מיציבות במחירים.

יותר מכך, בעקבות המלחמה באוקראינה והשיבושים באספקת הגז מרוסיה ליבשת אירופה, חתמו האירופאים על הסכם עם ישראל ומצרים להולכת גז. ממשלת השינוי לא הייתה יכולה לחתום על הסכם כזה אילו שטייניץ, לפני עשור, לא היה מקדם את הנושא.

סביב המינוי עולה השאלה אם מדובר ב'מינוי פוליטי' שכן שטייניץ היה ח"כ ושר מטעם הליכוד וגלנט ממנה אותו כשר הביטחון מטעם הליכוד. אבל צריך לומר - גם הממשלה הקודמת פעלה באותה שיטה. עמיר פרץ לא נמנה על נבחרת הדירקטורים ועדיין בני גנץ החליט למנות אותו, והממשלה אישרה את המינוי למרות התנגדות הוועדה. ההבדל הוא שבעקבות מה שקרה עם עמיר פרץ הוציא משרד היועץ המשפטי לממשלה הנחיה שהממשלה לא תוכל למנות כך יותר אנשים.

ברבעון השלישי דיווחה רפאל שצבר ההזמנות עלה לשיא של 33 מיליארד שקלים, ההכנסות עלו 36% ברבעון השלישי ל-2.94 מיליארד שקל. הרווח הסתכם ב-169 מיליון שקל, פי 4 מהרווח בתקופה המקבילה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.