פרה חולבת: הכנסות המדינה ממיסי רכב נסקו 65% בעשור ל-8.7 מיליארד שקל
אין זה סוד שהמכוניות בישראל יקרות משמעותית מאשר בשאר העולם המפותח בארצות הברית המחיר לעיתים עומד על חצי בהשוואה לישראל ומספר המשכורות שנדרש לרכישה עומד על 3, לעומת 13 בישראל.
אתר רשות המיסים פרסם היום (ג') סקירה של מיסוי ונתונים נבחרים על ענף הרכב לשנת 2013. הנתונים בהחלט מראים שהמכונית הפכה להיות ה"פרה החולבת" של הממשלה בסך הכול הכנסות המדינה ממיסי רכב הסתכמו ב-2013 בכ-8.07 מיליארד שקל, 4.4% יותר בהשוואה לנתוני 2012 אשר עמדו על 8.2 מיליארד שקל. נציין שעשור לפני כן, ב-2013, עמד היקף ההכנסות על 5.269 מיליארד שקל כלומר ההכנסות נסקו ב-65%. שיא ההכנסות נרשמו בשנת 2010 9.383 מיליארד שקל.
שיא מכירות ב-2013
בשנת 2013 רמת הפעילות בענף הייתה מהגבוהות שידע המשק הישראלי, ומבחינת כמות כלי הרכב שיובאו הייתה קרובה לשנת השיא - 2011. יבוא רכב נוסעים הגיע לכ- 225 אלף כלי רכב, גידול של 8.9% ביחס להיקף היבוא של שנת 2012. עם זאת, נרשם גידול מתון בלבד בערך היבוא שהסתכם ב- 11.8 מיליארדי ש"ח, עלייה של 2.3% לעומת אשתקד (במונחים ריאליים). בתחום הרכב המסחרי נשמרה יציבות ברמה הנמוכה - עליה של 2.2% לעומת שנת 2012 בכמות כלי הרכב, לכ- 7.5 אלף יחידות. ערך היבוא במונחים שקליים ריאליים ירד בכ- 6.3% בעיקר עקב התחזקות השקל.
סה"כ הכמות המיובאת של רכב נוסעים ומסחרי יחד עלתה ביחס לאשתקד בשיעור 10.3%, בעוד שערך היבוא עלה ב- 2% במונחים שקליים ריאליים, ומס הקניה נותר יציב (0.6% -). ברשות המיסים דווקא מציינים כי ההכנסות ממסי יבוא המוטלים על כלי רכב (לרבות רכב כבד, דו גלגלי, מוניות ורכבי תיור) נותרו כמעט ללא שינוי (ירידה של 0.5%), כאשר ערך היבוא עלה במונחים ריאליים ב-5.8%.
- הדגמים החדשים שצפויים לעשות בקרוב עלייה לכבישי ישראל
- חשבתם שהרכב ההיברידי שלכם הוא ירוק? תחשבו שוב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד מציינים ברשות המיסים שעד למחצית שנת 2013 חלה ירידה עקבית בשיעור מס הקנייה- מגמה זו נבלמה במחצית השנייה של שנת 2013. שינויים אלה, הן הירידה והן בלימתה, הנם תולדה של שינויים מבניים במיסוי רכב: החל בשנת 2005 עת הופעלה "תכנית החומש" להפחתה הדרגתית של שיעורי המס, עובר בשנת 2009 עת ניתן משקל נכבד לזיהום האוויר במיסוי הרכב במסגרת המיסוי הירוק, וכלה בעדכון נוסחת ה"מיסוי הירוק" באוגוסט 2013. מס הקנייה מערך היבוא עמד על 60% ב-2013, לעומת 61% ב-2012 ו-79% ב-2003.
המס העיקרי שמוטל על כלי רכב בישראל הנו, כאמור, מס קניה, אשר מוטל על רכב פרטי ורכב מסחרי (83% - בניכוי הטבת מס בהתאם לדרגת הזיהום של הרכב), אופנועים (72%) וקטנועים (40%). משאיות ואוטובוסים שמשקלם מעל 4.5 טון פטורים ממס.
המס הירוק
קיימים שיעורי מס מופחתים (בהוראת שעה) עבור כלי רכב בעלי טכנולוגיות הנעה מתקדמות: היברידית (בדרגת זיהום 2 בלבד) 30%, רכב היברידי מסוג Plug-In (הנטען מרשת החשמל והמנוע העיקרי בו הנו מנוע חשמלי, כך שמרכיב משמעותי מנסיעותיו מבוצע על חשמל בלבד) 20%, וכן רכב נטול פליטות המיוצג בשלב זה באמצעות רכב חשמלי 8%.
- מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
- חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
רכב המיובא מארצות שלישיות (מדינות שלמדינת ישראל אין הסכם סחר איתן), חייב במכס של 7%, אשר גם מגדיל את הערך לצורכי מס קניה בשיעור זה ביחס לחשבונית היבוא.
באוגוסט 2009 נכנסה לתוקף הרפורמה במס הקניה המכונה "מיסוי ירוק". הרפורמה שינתה את צורת חישוב המס על כלי רכב שמשקלם עד 3.5 טון. במסגרת הרפורמה הועלתה הרמה הבסיסית של מס הקניה מ- 75% ברכב נוסעים ו- 72% ברכב מסחרי, לרמה בסיסית של 83%, תוך מתן זיכוי בסכום הולך ועולה ככל שמדובר ברכב בעל דרגת זיהום נמוכה יותר - במקביל לביטול ההטבה לרכב המצויד במערכת בקרת יציבות, לאור העובדה שהיא הפכה למערכת חובה ברכב נוסעים ומסחרי.
בעקבות הרפורמה, שיעור מס הקניה על רכב בעל הנעה רגילה הפך לדיפרנציאלי בהתאם למידת הזיהום של הרכב: מתקבל מס קניה אפקטיבי בין כ- 30% ועד למס המירבי - 83%. כאמור, רכב היברידי בדרגת זיהום 2 ממוסה לפי שיעור אחיד של 30%, בעוד שרכב היברידי בדרגות זיהום גבוהות יותר ממוסה כמו רכב בעל הנעה רגילה, בהתאם לדרגת הזיהום שלו.
- 6.ייאי 04/11/2014 23:59הגב לתגובה זולפרה ישראלה שיא בעטינים ובתנובה וגם שיא בחיסכון:115 % לרכב,300+ לטבק,50-200% על האלכוהול,אלו העטינים הבולטים ויש כמובן את יתר המיסים הישירים והעקיפים.(הכנסה,מעמ,רכוש,קניה,יבוא,בריאות,ביטוח לאומי,עיזבון,אפוטרופסות,המוני ביולים ואגרות שונות ועוד)בתמורה היא כמעט ואינה מקבלת דבר=הפרה המניבה והחסכונית בעולם.הפרה אינה יכולה להפטר מחולביה ומטפיליה,המחזיקים במניית זהב של 100%.עיסקת זהב יש לשועי המדינה,אנשי ההון,אנשי השילטון.השאלה הנשאלת:האם הפרה אט אט תגווע או שתניף את פרסותיה ותבעט בראש חולביה לכל הרוחות.
- 5.הבנקאי 04/11/2014 16:26הגב לתגובה זוWww.kec4u.co.il
- 4.ייאי 04/11/2014 16:04הגב לתגובה זולרכב,300+ לטבק,50-200% על האלכוהול,אלו העטינים הבולטים ויש כמובן את יתר המיסים הישירים והעקיפים.(הכנסה,מעמ,רכוש,קניה,יבוא,בריאות,ביטוח לאומי,עיזבון,אפוטרופסות,המוני ביולים ואגרות שונות ועוד)בתמורה היא כמעט ואינה מקבלת דבר=הפרה המניבה והחסכונית בעולם.הפרה אינה יכולה להפטר מחולביה ומטפיליה,המחזיקים במניית זהב של 100%.עיסקת זהב יש לשועי המדינה,אנשי ההון,אנשי השילטון.השאלה הנשאלת:האם הפרה אט אט תגווע או שתניף את פרסותיה ותבעט בראש חולביה לכל הרוחות.
- גדול (ל"ת)רון 05/11/2014 00:00הגב לתגובה זו
- 3.מה אתם רוצים כ"ץ הוא ממושב ורגיל לחלוב את פרת הרכב (ל"ת)גמלאי 04/11/2014 15:42הגב לתגובה זו
- 2.קררה 04/11/2014 15:20הגב לתגובה זוונדרש עמוד התאנה מיוחד, מורשת לרצון המונופולין של שי אגסי שהצליח לשכנע הרשויות בשטות הזו..
- 1.זו הסיבה שמחירי הרכב כה גבוהים והכיוון תמיד יהיה צפונה (ל"ת)המדינה תמשיך לעשוק 04/11/2014 13:44הגב לתגובה זו
כלכלת ישראל (X)נתון כלכלי מדאיג - גירעון בחשבון השוטף, לראשונה משנת 2013; מה זה אומר?
נקודת מפנה בכלכלה המקומית: גירעון בחשבון השוטף ברבעון השלישי של 2025, אחרי שנים רצופות של עודף. האם צריך לדאוג?
לראשונה מאז 2013 נרשם בישראל גירעון בחשבון השוטף של מאזן התשלומים, אירוע שעלול לבטא נקודת מפנה משמעותית במבנה המקרו-כלכלי של הכלכלה הישראלית. ברבעון השלישי של 2025 הסתכם הגירעון, בניכוי עונתיות, בכ-1.1 מיליארד דולר, לעומת עודף זניח של 0.1 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם, ועודפים רבעוניים ממוצעים של כ-3.8 מיליארד דולר בשנים שקדמו לכך.
המשמעות אינה טכנית בלבד. החשבון השוטף משקף את יחסי החיסכון-ההשקעה של המשק כולו ואת יכולתו לייצר מטבע חוץ נטו. מדובר על גירעון של תנועות הון ומעבר מעודף לגירעון מאותת כי המשק צורך, משקיע ומשלם לחו"ל יותר משהוא מייצר ומקבל ממנו - שינוי שעשוי להשפיע על שער החליפין, על תמחור סיכונים ועל מדיניות מוניטרית ופיסקלית גם יחד.
הסיבה: לא סחר החוץ, אלא ההכנסות הפיננסיות: הסיפור האמיתי מאחורי הגירעון
בניגוד לאינטואיציה, הגירעון אינו נובע מקריסה ביצוא או מזינוק חריג ביבוא הצרכני. למעשה, חשבון הסחורות והשירותים נותר בעודף של 1.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי, שיפור ניכר לעומת הרבעון הקודם. יצוא השירותים הגיע לשיא של 22.9 מיליארד דולר, כאשר 77% ממנו מיוחס לענפי ההייטק, תוכנה, מו"פ, מחשוב ותקשורת.
הגורם המרכזי להרעה הוא חשבון ההכנסות הראשוניות, שבו נרשם גירעון עמוק של 3.7 מיליארד דולר, לעומת 2.0 מיליארד דולר בלבד ברבעון הקודם. סעיף זה כולל תשלומי ריבית, דיבידנדים ורווחים לתושבי חו"ל על השקעותיהם בישראל, והוא משקף במידה רבה את הצלחתו של המשק הישראלי למשוך הון זר, אך גם את מחיר ההצלחה הזו.
הכנסות תושבי חו"ל מהשקעות פיננסיות בישראל קפצו ל-10.0 מיליארד דולר ברבעון, בעוד שהכנסות ישראלים מהשקעות בחו"ל הסתכמו ב-6.4 מיליארד דולר בלבד. הפער הזה לבדו מסביר את מרבית המעבר לגירעון. במילים פשוטות: חברות ישראליות מצליחות, רווחיות ומושכות השקעות, אך הרווחים זורמים החוצה, לבעלי ההון הזרים.
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%
הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן?
מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים. בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן ב-2.4%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%.
הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%:
מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.
- מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%.
