השר כץ: "מחירי המכוניות יוזלו ב-20% לפחות"
תמונת אילוסטרציה. צלם: רודי אלמוג
הצעת ההחלטה שאושרה בממשלה מסדירה לראשונה מספר תחומים ופותחת לתחרות ענפים אחרים. יחד עם זאת, ראוי לציין כי סעיפים משמעותיים שהופיעו בהמלצות ועדת זליכה, אינן מופיעות ברפורמה שאושרה היום ע"י הממשלה. כמו למשל: חיוב יבואניות הרכב להחזיק במותג אחד בלבד או הגבלת גובה ההנחה שמעניקות היבואניות לחברות הליסינג. בנוסף, נשמטו סעיפים אחרים בניתוח המסקנות, כמו סוגיית המיסוי הגורמת למחיר הגבוה של כלי רכב בארץ. אז מה כן נמצא? להלן עיקריהם:
יבוא כלי הרכב: ההצעה מסדירה את פעולת היבוא המקביל, תוך הסרת חסמים שהקשו עד כה על יזמים שביקשו להיכנס לענף. כך למשל, ההצעה מגדירה סוגים נוספים של יבואנים, בהם יבואן זעיר שיוכל מעתה לייבא עד 20 כלי רכב בשנה שגילם עד 12 חודשים; מגדילה את סוגי הרכב המותרים ביבוא לכלל היבואנים כך שניתן יהיה לייבא משאיות ואוטובוסים גם באמצעות יבואן מקביל ומוניות ורכב מסחרי באמצעות יבוא אישי.
שיווק כלי רכב חדשים: ההצעה מאפשרת לחברות הליסינג וההשכרה, ולגורמים נוספים שאינם יבואני רכב כמו מוסכים ומגרשי מכוניות למכור כלי רכב חדשים ללא רישום בעלות.
חלקי החילוף: נקיטת פעולות להקטנת מעורבות יבואני הרכב בתחום החלפים. במסגרת זו יוסרו החסמים שמנעו עד כה את הוזלת חלפים; יבוטלו דרישות ותקנים מיוחדים לישראל ויותאמו לתקינה הבינלאומית, תוך הגדלת היצע החלפים; צמצום עלויות ע"י קיצור הליכי האישור. בנוסף, יוקם מאגר לחלקי החילוף אשר יחייב את יבואניות הרכב לפרסם לציבור את מלאי חלקי החילוף ומחירם, כך שהציבור יוכל לבחור את החלף בו ירצה להשתמש לתיקן הרכב (חלפי או מקורי).
מוסכים ותחזוקה: הגדרת תנאים למתן או שלילת רישיון מבעל מוסך; הסדרת נושא הטיפול ברכב בתקופת האחריות; הגדרת סוג נוסף של מוסך – 'מוסך ממוחה' שיוכל לטפל בכל כלי הרכב ויהווה תחרות למוסכים הקשורים ליבואני הרכב; הגברת השקיפות בפני מוסכים המבקשים להצטרף כמוסך רשת והגברת הפיקוח על המוסכים במטרה להגן על הצרכן ולמנוע הונאות.
סחר בכלי רכב משומשים: מתן מידע אודות היסטוריית כלי הרכב (אופי הבעלות) מכל מקורות המידע הזמינים כולל מבטחים, סוחרים ומוסכים. בנוסף, נזק מהותי שעבר כלי הרכב יצוין ברשיון הרכב.
30 מיליארד שקל בשנה
על פי הערכות משרד התחבורה, ענף יבוא הרכב מגלגל כיום כ-30 מיליארד שקל בשנה. הוא מונה למעלה מ-15 יבואני רכב פרטי המייבאים כ-200,000 כלי רכב בשנה. כמחצית מכלי הרכב החדשים נרכשים על ידי אזרחים פרטים ומחציתם השנייה על ידי חברות ליסינג וציי רכב.
"אני משוכנע כי יישום הרפורמה שמטרתה הסרת כשלי השוק וחסמי התחרות בענף הרכב תוזיל את מחירי הרכב החדש לצרכן בכ-20% לפחות ואת חלקי החילוף בעשרות אחוזים." אמר כץ. ראש הממשלה, בנימין נתניהו ציין בישיבה כי מדובר ברפורמה נוספת שהממשלה מאשרת (בהתייחסו למהפכה ברכבת ששייכת לממשלתו הקודמת ורפורמת 'שמיים פתוחים' שנחתמה בשבוע שעבר י.ש). גם לדברי נתניהו הרפורמה תוזיל משמעותית את סעיף הוצאות הרכב, ותאפשר לו לחסוך אלפי שקלים בשנה. להערכת משרד התחבורה, היקף ההוצאה החודשית הממוצעת על כלי רכב בישראל עומדת על כ-1,500 שקלים.
בשל צעדי מיסוי – המחירים צפויים לעלות
אז, השר כץ מעריך כי הרפורמה בענף הרכב תוזיל את מחירי הרכב החדש לצרכן בכ-20% לפחות ואת חלקי החילוף בעשרות אחוזים, אך לדעת בכירים במשק, בטווח הקרוב המחירים דווקא יעלו. צריך לזכור משרד האוצר וגם משרד התחבורה, מתכנים שורה של צעדים אשר יגרמו לעליית מחירים לאורך כל קשת הדגמים והמחירים. מצד אחד עדכון המס הירוק – שישפיע בעיקר על הדגמים העממיים בהיצע; מצד שני מס יוקרה – שישפיע על הדגמים היקרים יותר (כנראה מ-300,000 שקלים ומעלה). בנוסף, עבור כולם מתכנן האוצר להעלות את המע"מ ואז אפשר להוסיף לסל גם את החלפים ועלות העבודה במוסכים.

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

בהיקף של מיליונים: ייבאו מוצרים מעלי אקספרס והצהירו שהם שווים הרבה פחות
רשות המסים חוקרת את חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד שהבריחו טובין והתחמקו מתשלום מסים מלא על מאות משלוחים מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא
רשות המסים מנהלת חקירה נגד חברת "תים הובלה בינלאומית" ובעליה, נועם פנגס, בחשד להברחת טובין והתחמקות מתשלום מסים בעסקאות יבוא מאתרי עלי אקספרס ועלי באבא. לפי החשד, החברה שימשה כיבואנית בפועל עבור אלפי עסקאות של לקוחות פרטיים ועסקיים, אך בעת שחרור הסחורות מהמכס הצהירה על ערכים נמוכים בהרבה מהמחיר האמיתי, ובכך חסכה מיליוני שקלים בתשלומי מכס ומע"מ.
מפרטי החקירה עולה כי פנגס התקשר עם חברת השילוח הסינית USPEED, המייצגת את קבוצת עלי באבא, והקים מערך משלוחים מרוכזים מסין למחסנים שכורים בישראל. לפי החשד, המוצרים שוחררו מהמכס בערך מוצהר נמוך, הועברו למחסנים מקומיים של עלי באבא, ומשם הופצו ללקוחות ללא תשלום מלא של מסים וללא הוצאת חשבוניות כנדרש.
ברשות המסים טוענים כי בשיטה זו ייבאו החשודים 147 משלוחים בתקופה שנבדקה, בערך מוצהר של כ-11.1 מיליון שקל סכום הנמוך משמעותית מהערך האמיתי של הסחורות. הפער בין המחירים שהוצהרו לבין התמורה ששולמה בפועל על ידי הרוכשים יצר, לטענת החוקרים, התחמקות ממס אמת בהיקף של מיליוני שקלים.
החשודים הובאו היום לדיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שם שוחררו בתנאים מגבילים. ברשות המסים מציינים כי החקירה נמשכת וצפויות פעולות חקירה נוספות.