תגובות למדד המחירים: "רוב הסיכויים שפישר יוריד הפעם את הריבית ב0.25%"

לידר: ירידה במחירי הדירות בבעלות לראשונה מאז 2008 תתמוך בהמשך הורדת ריבית. מזרחי: רוב הסיכויים שבנק ישראל יוריד הפעם את הריבית ב0.25% עקב ההאטה בארץ ובחו"ל
סתיו שירייב | (4)

היום (ד') בשעה 18:30 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר. לפי הנתונים המדד הציג עלייה של 0.1% בלבד וזאת כאשר הכלכלנים הבכירים במשק ציפו דווקא לעלייה של 0.2% במדד.

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת מאקרו בפסגות: "עיקר ההפתעה במדד נבע מירידה של 0.4% בסעיף שירותי הדיור בבעלות המהווה כ-19% מהמדד כולו.

בשבועות האחרונים אנו עדים לקיפאון בשוק הדירות למכירה בעקבות צפי של הרוכשים הפוטנציאליים לירידת מחירים עתידית ודחיית עסקאות.

למרות זאת, כיוון שסעיף שירותי הדיור בבעלות נמדד אך ורק בעזרת חוזי שכירות, הקיפאון בשוק הדירות למכירה לא בהכרח אמור לבוא לידי ביטוי במדד. יתרה מכך, להערכתנו, הירידה בסעיף במדד אוקטובר היא זמנית בלבד כיוון שדחיית רכישת הדירות ע"י משקי הבית מייצרת עודפי ביקוש בשוק השכירות, מה שידחוף להמשך עליות מחירים בסעיף זה.

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: מחירי הדירות בבעלות (מחירי הרכישות) ירדו ב- 0.2% בסקר האחרון, זו הפעם הראשונה שנמדדה ירידת מחירי דירות מאז שנת 2008. מדובר באינדיקטור חשוב אשר יתמוך בהמשך הורדת ריבית. בנוסף, אומרים בלידר כי מדד אוקטובר הנמוך יחסי וירידה בקצב האינפלציה ל- 2.7% (מ- 2.9%% לפני חודש) יתמוך בהחלטת בנק ישראל להוריד את הריבית בסוף החודש, זאת על רקע סימנים ברורים להרעה במצב הכלכלי בישראל ובעולם.

רונן מנחם, מזרחי טפחות: "הריבית לא השתנתה בחודש שעבר ובסך הכל ירדה פעם אחת בחמשת החודשים האחרונים. על רקע המדד הנמוך, רוב הסיכויים שבנק ישראל יוריד הפעם את הריבית ב0.25% עקב ההאטה בארץ ובחו"ל.

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים התייחס לירידה בסעיף הדיור: "למרות הירידה, אי אפשר להגיד שזו הסנונית המבשרת את בוא האביב (חורף במקרה הזה), כבר נתקלנו בשנים האחרונות בחודשים סוררים שבהם מחירי השכירות ירדו, אבל חזרו לאחר מכן לעלות. אלא שאולי "הפעם זה שונה", ברקע משבר חובות וחשש להאטה וטפטוף של בתים חדשים לשוק.

יוסי שווימר , כלכלן ראשי מגדל שוקי הון: "מדד מחירי הדירות ירד לראשונה משנת 2008, ולמעשה, בפעם הראשונה אנחנו מקבלים אינדיקציה עדכנית מכל הגורמים הבודקים את מחירי הדירות בישראל.

שווימר הוסיף, "המחאה החברתית והחרם על תנובה לא הצליח למנוע עלית מחירים של מעדני חלב וגבינות שעלו כ-3% כמו גם מוצרי בצק, דגנים ולחם שעלו בכ- 2.3%"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שי 16/11/2011 11:22
    הגב לתגובה זו
    אסור להוריד את הריבית מי שניפח את בועת הנדלן שישלם
  • 3.
    דודו 15/11/2011 23:06
    הגב לתגובה זו
    ואח" כ כולם ישאלו איך עלו מחירי הדירות ולמה ...כי פישר מומחה בניפוחי בועות .
  • 2.
    וקו 15/11/2011 21:10
    הגב לתגובה זו
    הורדת ריבית יכלה לגרום לתוצאות כלכליות לא ראליות, כמו עליה במחירי הדיור, עליה בבורסה שאינה הגיונית עקב ההפסדים קיטון ברוחים של הפירמות הנסחרות בקזינו אחד העם. אך מעבר לכך נתוני המדד כאילו נלקחו ממדינה אחרת, למרות זאת מחירי השכירות ממשיכים להאמיר, מחירי החשמל עודים שוב להתיקר משמעותית וכך גם מחירי הדלק. באם האינפלציה כה נמוכה אזי מדוע תנועת המחאה קמה נגד המחירים הגבוהים של הדיור ,המזון האנרגיה ועוד.
  • 1.
    YY 15/11/2011 20:04
    הגב לתגובה זו
    עליה במחירי הדירות חבל שתעשה את הטעות הנוראית הצעירים מסכנים חבל חבל
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אמריקן איירליינס
צילום: יח"צ, באדיבות החברה

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?

מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים 

רן קידר |
נושאים בכתבה אמריקן איירליינס

אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.

ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים. 


החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה


לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה

לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב


מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.