מנכ"ל הוט: "חברות הסלולר מתנהלות כסטודנט חופשי"
"שנת 2009 הייתה שנה של תהפוכות בשוק התקשורת ונראה שגם 2010 תהייה כזו. אפשר להגיד שההצלחה של המדינה, תלויה ומבוססת על התפתחות שוק התקשורת", כך אמר היום (ב') שר התקשורת, משה כחלון, בפאנל שעסק בשוק התקשורת בוועידת ישראל לעסקים 2009.
בפאנל השתתפו אבי גבאי מנכ"ל בזק, הרצל עוזר מנכ"ל הוט, אלישע ינאי, נשיא ומנכ"ל מוטורולה ישראל, עו"ד בועז גולן, היועמ"ש לממונה על ההגבלים העסקיים וריצ'רד הנטר, מנכ"ל נטוויז'ן 013.
כחלון אמר במהלך נאומו, כי "האסטרטגיה של משרד התקשורת בנויה על תחרות, כי היא חיונית לצמיחה. שוק התקשורת בישראל עוד לא אמר את מילתו האחרונה".
"ההחלטות שקיבלנו הן החלטות מכוננות שנתנו כיוון לשוק התקשורת במדינת ישראל. מפת התקשורת נראית כפי שהיא נראית כי אנשי משרד התקשורת עבדו קשה והחליטו החלטות נכונות", אמר כחלון.
כחלון התייחס לעניין הגברת התחרות, "העסקאות שנעשו באחרונה ממחישות את כוונת המשרד לבזר ולהרחיב את שוק התקשורת. חברת בזק הייתה צריכה למכור את 012 סמייל וזה לא סוד שאם 012 סמייל היתה נמכרת לחברה אחרת ולא ליוסי מימן - אז הקופה של בעלי בזק הייתה מתמלא, אבל אנחנו עמדנו על כך ש-012 סמייל לא תימכר לחברת סלולר הכול במטרה שתשמר התחרות ולא יצטמצמו החברות".
עוד הדגיש כחלון, "אותו הדבר לגבי מירס. החברה הייתה אמורה להימכר לחברת סלולר, ובמידה ואכן זה מה שהיה קורה, זה היה פוגע בתחרות". לדבריו, "מוטורולה העולמית קיבלו מסר ברור שמשרד התקשורת לא יאפשר למירס להימכר לחברת סלולר".
אבי גבאי: "יש לתת גם גזרים ולא רק מקלות"
"השוק עד היום התעסק במה אסור לבזק", בפתח דבריו אמר אבי גבאי, מנכ"ל בזק, " את המושג 'נפתח את השוק לתחרות' כולם מכירים, 6 חברות שמתחרות אינן נחשבות לתחרות?". לדבריו, "השוק עד היום התעסק במה אסור לבזק". לטענתו, "יש לתת גם גזרים ולא רק מקלות. אם בזק תרגיש שמשתפים אותה, היא תתחיל לחבק יוזמות חדשות".עם בזק מצליחה, למורת רוחם של חלק מהרגולטורים כי היא חדשנית ומובילת שוק.
"לא יתכן, וכך אני חוזה שיקרה, שבזק והוט יחויבו למכור מוצרים ושירותים בשוק סיטונאי, ואילו המשרד ימשיך לתת הקלות להוט, בדמות רישיון לאספקת קישוריות לאינטרנט (ISP) אבל בזק תמשיך להיות מפוקחת ותעריפיה יקבעו בידי גוף שאינו רלוונטי יותר", אמר גבאי.
עוד הדגיש גבאי, כי "כי למרות שכולם אומרים כי ישראל 'מפגרת' אחר העולם, מהירות הגלישה בישראל אינה נמוכה כמו שחושבים - למעט יפן ששם המדינה מימנה את תשתיות האינטרנט, המצב בישראל טוב. אני תמיד שומע שבצרפת יש מהירות של 50 מגה מהירות גלישה. אני אומר לכם, למעט כמה שכונות בפריז, זה פשוט לא נכון. השוק הישראלי תחרותי ובזק מובילה אותו".
גבאי התייחס לעניין המחירים ואמר כי בזק התנגדה למינויה של ועדת תעריפים, כיוון שאינה רואה צורך במיחזור עיקרון שאינו רלוונטי עוד, אולם דעתה לא נתקבלה בידי שר התקשורת. לדברוי, "בענף השיחות הפנים ארציות פועלות בישראל שבע חברות, כך שקיימת תחרות, אבל משרד התקשורת בוחר להתמקד בעיקר בתחום הזה במקום לפעול יותר בשוק הסלולר".
"לא ראיתי התערבות של משרד התקשורת בתעריפים של פלאפון כשהיתה מונופול ולא ראיתי התערבות בתעריפים של הוט כשהיתה מונופול בתחום הטלוויזיה, אז קשה לי להבין למה צריך להתערב, שוב, בתעריפים של חברה שהולכת לרדת מנתח שוק של 70%, וממשיכה בכיוון הזה" אמר גבאי והוסיף, "טוענים שאנחנו מרוויחים יותר מדי ולכן צריך לקבוע לנו את התעריפים, אבל לא חושבים, למשל, שאנחנו פשוט עושים עבודה טובה ולכן אנחנו רווחיים, או למשל שאם היו נותנים לנו לספק מחירים נמוכים יותר, שגם לגביהם אנחנו מוגבלים, היינו מרוויחים פחות ואז היתה נפתרת הבעיה".
גבאי התייחס לעניין הצהרת כחלון על הקמת תשתית עם חברת חשמל (בשבוע שעבר) ואמר, "אנחנו לא נגד הרחבה של תחרות בכל כיוון, אנחנו רק אומרים שיתנו לנו גם להתחרות. אני מבטיח שאנחנו לא ניכנס לחשמל. אני חושב שבסופו של דבר העולם הולך לסיבים אופטיים. האם ניכנס לסיבים אופטים בעולם של רגולוציה שהכל בו אסור? אני לא חושב שניכנס לזה".
לכתבה: שר התקשורת מנסה לזעזע את שוק התקשורת: הרבה לא מאמינים וחושבים כי מדובר בעוד כותרת פופוליסטית"
הרצל עוזר: חברות הסלולר מתנהלות כסטודנט חופשי
הרצל עוזר, מנכ"ל הוט אמר במהלך הפאנל כי "הרגולציה בישראל שמה את כובד משקלה על השוק הנייח וחברות הסלולר מתנהלות כסטודנט חופשי ולנו מנגד אסורים דברים רבים". עוד הוסיף עוזר, יש לנו לא מעט הוצאות והגבלות אשר חברות הסלולר אינן מחוייבות להן".
העלה טענות כנגד משרד התקשורת בעניין הכרזת המדינה על הקמת תשתית אינטרנט ושאל"למה?" ישנן תשתיתו אחרות במדינה אשר נמצאות כיום במצב קשה יותר אבל דווקא בתחום האינטרנט ישנן 2 חברות אשר משקיעות הרבה כסף וכבר מתחילות להראות תוצאות. אז מה קרה? למה צריך לרוץ לבזבז את את זמנו של רה"מ וכספים לדברים שנעשים בעצמם, מוטב היה להם לעסוק בכנרת הנעלמת". עוד הוסיף ואמר, "הלקוחות עדיין לא קונים 100 מגה, הם קונים 10 מגה, ואין מה למהר בהקמת תשתיות".
עוזר התייחס בדבריו לנושא השירות בחברה ואמר, "השנה ביצענו מהלכים משמעותיים לשיפור השירות והכוונה היא לא רק בקיצור זמני ההמתנה אלא גם החלפת מאות אלפי ממירים ושדרוג תשתיות. ממיר חדש הוא סיבה לכך שלא צריך להתקשר למוקד הטלפוני ולהגיד: 'הממיר שלי לא פועל'. השיפור שלנו הוא משהו שדורש שנתיים עבודה ובסוף השנה הבאה הוא ייראה אחרת". לדברי עוזר, מדובר במהלך רחב שיימשך גם בשנת 2010.

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?
רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל
בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים.
סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.
מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל.
אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון.
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- אב ובנו ממזרח ירושלים חשודים בהעלמת כ-8 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק
לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

בנק ישראל השלים את המעבר לתקן EMV, כולל בתחנות דלק
בנק ישראל הודיע רשמית על סיום תהליך הסבת שוק התשלומים המקומי לתקן EMV, לאחר מהלך רב-שנים שהוביל לשדרוג משמעותי באבטחת עסקאות כרטיסי אשראי ובפתיחת השוק לשירותים דיגיטליים מתקדמים
במהלך השנים האחרונות הוביל בנק ישראל את המשק הישראלי לעבר רפורמה בשוק התשלומים, ובמסגרתה סליקת עסקאות כרטיסי חיוב הוסבה לתקן EMV, ששיפר את אבטחת התשלום ואפשר כניסה של שירותים דיגיטאליים חדשניים כדוגמת תשלומים ללא מגע, המהווים כמחצית מכמות העסקאות בישראל, וכן ביצוע עסקאות באמצעות ארנקים בטלפונים החכמים המהווים כ-17% מכמות העסקאות בישראל.
הרפורמה שיושמה פתחה את הדלת לא רק לעולם התשלומים אלא גם לשירותים נוספים באמצעות הארנקים הדיגיטליים, כמו למשל הזדהות בקופות החולים, כרטיסי כניסה לאירועי ספורט ותרבות וכרטיסי טיסה ושירותים נוספים שבדרך.
במהלך השנים האחרונות בנק ישראל ליווה את בתי העסק במעבר למערכת התשלומים החדשה, וסייע באופן פרטני לבתי עסק אשר נתקלו בקשיים ובמורכבויות שונות ביישום התקן החדש, בפרט תחנות הדלק. בהתאם, בתי עסק אלו קיבלו בהתאם למורכבויות, אישורים ספציפיים למתווים להשלמת ההסבות.
על פי נתוני חברת שבא, נכון לסוף חודש אפריל 2023 , מעל ל-99% ממסופי התשלום בישראל הוסבו בהצלחה לתקן החדש.
פריסת תקן ה־EMV בענף הדלק נחשבה לאחת המשימות הטכנולוגיות המורכבות בשוק התשלומים הישראלי. בשונה מרכישה
רגילה, בתדלוק סכום העסקה אינו ידוע מראש, כך שבתחילת התהליך מוקצית מסגרת זמנית בכרטיס, שמתעדכנת רק בסיום התדלוק לסכום המדויק. תהליך זה דרש פיתוח תוכנה ייעודית למסופים בתחנות, התאמות בין בקרי המשאבות למערכות הסליקה, ושדרוג של תשתיות התקשורת והאבטחה. בעבר נחשבו
תחנות דלק יעד מרכזי לניסיונות הונאה בשל השימוש בפס מגנטי. כעת, עם השימוש בשבבים חכמים וניהול עסקאות בשרתים מרכזיים בזמן אמת, רמת האבטחה והבקרה עלתה באופן משמעותי.
- הנגיד בחר בדרך הקלה - ואז מה אם לעם קשה
- הריבית לא תשתנה היום, אבל מה כן עשוי להשתנות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל: "אחד מהיעדים המרכזיים שלנו בבנק ישראל בשנים האחרונות היה לפתח את שוק התשלומים בישראל ולהציבו בשורה אחת עם המדינות המובילות בעולם. היום אנו מציינים צעד מרכזי נוסף בתהליך הטמעת תקן ה-EMV. מדובר בצעד חשוב שהובל באופן מקצועי על ידי מחלקת מערכות תשלומים וסליקה והפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל. אני רוצה לציין לחיוב את ההטמעה המהירה בשוק הישראלי הן מצד בתי העסק והן מצד שימוש הציבור הרחב. אנו נמשיך לקדם צעדים נוספים שיובילו לשכלול המערכת הפיננסית, הגדלת התחרות בה ולשיפור רווחת הצרכן".
