ארקיע
צילום: ארקיע

ארקיע: "ללא מענקי קיום התעופה הישראלית תקרוס"

מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', התריע בדיון חירום בוועדת הכלכלה בכנסת כי המשך ההתעלמות מהמצוקה הכלכלית של חברות התעופה הישראליות עלול להביא לקריסתן

רן קידר | (8)
נושאים בכתבה חברות תעופה

"אם המדינה לא תיכנס לאירוע, קיים חשש אמיתי לשרידות של חברות התעופה הישראליות", אמר מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', בדיון חירום בוועדת הכלכלה בכנסת. לדבריו, המשך ההתעלמות מהמצוקה הכלכלית של חברות התעופה הישראליות עלול להביא לקריסתן והמשיך "מדובר במשבר אסטרטגי שדורש הכרה לא רק כספית, אלא גם לאומית".

ברלוביץ' תיאר כיצד 150 אלף ישראלים מצאו עצמם תקועים בחו"ל לאחר סגירת המרחב האווירי בעקבות הלחימה האחרונה. תוך שעות ספורות נדרשה ארקיע, בדומה לאל על וישראייר, להשבית את כלל פעילותה, ולהוציא את צי המטוסים ליעדים בטוחים בחו"ל, בצעד לוגיסטי מסובך שנעשה על פי הוראת גורמי הביטחון. "עשינו זאת בלי סיוע, בלי שיקול דעת, ובעיקר: בלי שום גב כלכלי", הדגיש.

מנכ"ל ארקיע דרש הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף. הוא הודה לצה"ל ולמערכת הביטחון על שיתוף הפעולה אך טען כי השתתפות החברות הישראליות במאמץ הלאומי, כולל חילוץ אזרחים ותפקוד תחת אש, לא זכתה לתגובה ממשלתית ראויה. "חיל האוויר האזרחי של ישראל עמד שוב במבחן. אך כעת, הוא לא יוכל להמריא שוב ללא החלטות מיידיות".

גורמים בענף מעריכים כי ללא תמיכה תקציבית ייתכן שחברה אחת לפחות תקרוס כלכלית בתוך חודשים. משרד התחבורה, בשלב זה, לא התחייב להעברת תקציב ייעודי. בוועדה הבהירו חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה כי יפעלו לגיבוש פתרון מהיר, אך במקביל ציינו כי התקציב נתון עדיין לדיונים בתוך הממשלה.

האמירות של מנכ"ל ארקיע מעידות על מצוקה אמיתית. בנוסף,. חברות התעופה, ובראשן אל על 0%  ביקשו במהלך הדיון בוועדת הכלכלה במתווה הפיצויים לנוסעים שנפגעו בעקבות מבצע "עם כלביא". החברה מבקשת לתקן את חוק שירותי תעופה, כדי להסיר ממנה חובות כלפי נוסעים במצבי חירום, כמו מבצע "עם כלביא", שכן החוק הקיים לא צפה נסיבות חריגות אלה.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מיקי 08/07/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    דפקתם אותי בטיסה מבלי לעדכן וקיבלתי נזק ועוגמת נפש שרות מתחת לכל ביקורת. אז פחות מטריד אותי מה מצבן של חברות התעופה הישראליות קצת יחס עובד בשני כיוונים והייתם מקבלים קצת אמפטיה.
  • 6.
    הנוסע המתמיד 06/07/2025 16:31
    הגב לתגובה זו
    אם אתם לא יודעים לנהל את העסק ויודעים רק להרוויח במחירי נשך מעל2200 $ לניו יורק עם אל על לחג 500 מליון$ רווח אז או שצוחקים לבד או שבוכים לבד שחררו אותנו לא רוצים לתמוך בכם.
  • 5.
    אנונימי 06/07/2025 16:28
    הגב לתגובה זו
    כשמרוויחים מאות מליוני דולרים אלעל צוחקים כל הדרך אל הבנק כשמפסידים מייללים כמו חתול רחוב ופונים לציבור אותו שוחטים במחירי נשך של כרטיסים במחירים לא שפויים שיממן את ההפסדים חוצפה זו מילה עדינה תמכרו את העסק.
  • 4.
    אנונימי 06/07/2025 16:19
    הגב לתגובה זו
    תגידו תודה שהצילו לכם את המטוסים ואת העסק .אף אחד לא חייב לכם כלום. מוכרים במחיאי נשך אלעל לראש הדנה הקרוב2213$ לניו יורק הלוך חזור.500 מליון$ רווח.
  • לא מדובר באלעל (ל"ת)
    אנונימי 06/07/2025 18:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בעוד מלקקים את הפצעים תבוא מכה חזקה לא התאוששתם . (ל"ת)
    המצור מן השמיים 06/07/2025 15:39
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קו הלוך לניו יורק 1800 דולר ופרסמו 999 קמפיין גדול לקיץ החם. שירות רע אין מענה טלפוני רק בוואטסאפ (ל"ת)
    תתפגרו גנבים 06/07/2025 15:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עד מתי רשעים יעלוזו 06/07/2025 15:36
    הגב לתגובה זו
    ועונים לאחר שעות. דורשים תוספת על מושב וכן הלאה. עושקים את הציבור ואין פיקוח. מי בעל הבית
ירושה (דאלי)ירושה (דאלי)
מדריך

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל

היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים

עמית בר |
נושאים בכתבה ירושה צוואה


בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.

המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון

חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.

ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.

כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

חשוב להבין שצוואה אינה מסמך סופי. ניתן לשנותה או לבטלה בכל עת כל עוד המצווה בחיים וכשיר. עם זאת, שינויים תכופים או צוואות סותרות עלולים להוביל לסכסוכים משפטיים לאחר הפטירה. לכן מומלץ לתעד כל שינוי בצורה ברורה ולהפקיד עותק מעודכן אצל עורך דין או ברשם הירושות.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי

לקראת החגים: רמי לוי ממשיך להוביל כרשת הזולה ביותר בסקר גיאוקרטוגרפיה

39% מהנשאלים בחרו ברמי לוי כספק הסל המשתלם ביותר. אושר עד שנייה עם 30%, ויש חסד ויוחננוף מתחלקות במקום השלישי. הפערים בולטים גם לפי רמת הכנסה ואורח חיים
רן קידר |
נושאים בכתבה ראש השנה

רמי לוי שוב מדורג בראש רשימת הרשתות הזולות בישראל, על פי סקר חדש של מכון גיאוקרטוגרפיה שבחן את תפיסת הציבור באשר לסל הקניות הזול ביותר לקראת ראש השנה וחגי תשרי. 39% מהמשיבים ציינו את רשת רמי לוי כספקית הסל המשתלם ביותר, כאשר רשת אושר עד ניצבת אחריה עם 30%. 

במקום השלישי ברשימה דורגו יחד יש חסד ויוחננוף, עם שיעור תמיכה זהה של 6% כל אחת. שופרסל הגיעה למקום הרביעי עם 5% מהמשיבים, וחצי חינם חמישית עם 4%. שאר הרשתות כמעט ואינן מורגשות בסקר: קרפור עם 2%, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם, מחסני השוק, יינות ביתן ודאבח, כולן עם שיעור של 1% בלבד. 


הסקר, שנערך בסוף אוגוסט 2025, מבוסס על מדגם ארצי מייצג של 500 נשאלים בני 18 ומעלה, ומציג גם פילוחים לפי רמות הכנסה ומאפיינים סוציו־דמוגרפיים נוספים. מבין בעלי ההכנסה הנמוכה מהממוצע במשק, 35% בחרו ברמי לוי, 27% באושר עד ו־7% ברשת יש חסד. בקרב בעלי הכנסה קבועה מעל הממוצע, שיעור הבוחרים ברמי לוי אף גבוה יותר,  46%, בעוד שאושר עד זוכה ל-28% ויש חסד ל-7%. 

גם בקרב הציבור הדתי והחרדי שומרת רמי לוי על המקום הראשון, עם 40% מהמשיבים, ואחריה אושר עד עם 37% ויש חסד עם 10%. התוצאות משקפות מגמה עקבית של השנים האחרונות: מיצוב חזק של רמי לוי כרשת דיסקאונט מובילה בקרב כלל האוכלוסייה, הן בקרב קהלים בעלי הכנסה גבוהה והן בקרב אוכלוסיות שמרניות או מסורתיות. הפער בין שתי הרשתות המובילות לאחר המקום השלישי גם הוא משמעותי, מה שמחזק את מעמדן בצמרת השוק.

לאחרונה הרחבנו על רמי לוי, לאור הנפקת חברת הנדל"ן שלו בבורסה. 

רמי לוי נולד ב-1955 בשכונת נחלאות בירושלים, אחת השכונות הוותיקות והצפופות של העיר. המשפחה התגוררה בדירה קטנה, וההורים התקשו לפרנס את הילדים הרבים. "גדלתי עם הפחד שיום אחד לא יהיה לחם בבית", סיפר לוי בראיון לפני יותר מעשור. "זה פחד שמלווה אותי עד היום. גם כשיש לי מיליארדים, אני עדיין זוכר את התחושה הזאת של חוסר ביטחון".