ג'ים רוג'רס: "בוושינגטון עושים רצף של טעויות - אנחנו בדרך לעשור הגרוע ביותר מזה הרבה זמן"

המשקיע האגדי מוסיף: "שוק המניות הוא מקום מאוד גרוע להיות בו בתקופה הקרובה - השקיעו בסחורות"
שהם לוי |

גורו ההשקעות ג'ים רוג'רס לא חורג ממנהגו גם היום ושוב משתלח בממשל האמריקני. המשקיע האגדי מבקר בנחרצות את הפעולות שמבצע הממשל ואומר: "הממשל האמריקני עושה טעות, אחר טעות, אחר טעות, מה שמוביל אותנו המשקיעים לעשור הגרוע ביותר מזה הרבה מאוד זמן". רוג'רס העניק ראיון טלפוני מביתו בסינגפור לרשת הטלויזיה האמריקנית, ניוזמאקס.

"פאני מיי ופרדי מאק היו מאוד ממונפות, המשקיעים שצפו מראש את הבעיות בהן נכנסו לפוזיציות שורט. כעת בעקבות תוכנית ההצלה של הממשל האמריקני כל החוב העצום הזה יושב עכשיו על משלמי המסים", הוסיף רוג'רס. הטעויות שעשו בארה"ב משפיעות על הכלכלה העולמית והביאו אותנו למשבר הנוכחי, מוסיף רוג'רס.

"החוב האמריקני נאמד עד לאותה תוכנית הצלה ב-5 טריליון דולר, וכעת בתוך יממה בודדת הוכפל ל-10 טריליון", רוג'רס מדגיש את האות T' במילה טריליון תוך כדי הראיון.

רוג'רס שעדיין מצוי בפוזיציות שורט על מניות הפיננסים מאמין שיהיו עוד צרות בסקטור. רוג'רס מוסיף שהסקטור ברמה הכללית ימשיך להראות ירידות אך לא מצביע על בנקים מסוימים שנמצאים במצוקה.

"שוק המניות נלחץ מטה מאוד וזה מעלה את הסבירות לראלי - אך באותה נשימה אמר ששוק המניות יהיה מקום גרוע למשקיעים. יש מניות סיניות רבות שכדאי להשקיע בהן חלק מהן נסחרות גם בארה"ב", מדגיש רוג'רס. בתוך כך ר מעיד מייסד קרן הגידור קוואנטום, על עצמו שהוא סוחר גרוע לטווח הקצר ולא יודע מתי יגיע התיקון.

כשנשאל מהן ההשקעות האחרונות שביצע אמר רוג'רס שקנה ממניות חברות התעופה ומהיאן היפני.

בינתיים, כחלק מהביקורת הקבועה שהוא מעביר על מדיניות ניהול החוב של הממשל האמריקני, מציין רוג'רס: "לארה"ב יש את החוב הלאומי הגבוה ביותר מכל מדינות העולם מבחינה היסטורית, וזה ישליך על כיוון הדולר בטווח הארוך. לארה"ב יש נכונות להפחית את ערכו של הדולר".

רוג'רס מביע חשש מהאינפלציה ואומר: "שיעור הריבית בטווח הקצר נמוך. לכן יש להעלות את הריבית, מאחר והאינפלציה גבוהה מאוד. הבנק המרכזי צריך לשלוט בשיעור הריבית לטוח הבינוני ולהעלות אותו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.35%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.