הבורסה בתל אביב לא עמדה בפרץ: המעו"ף נחתך ב-1.1%

מדד הפעילות העסקית בארה"ב שלח את וול סטריט לפתיחה שלילית. לאומי סגרה בירידה של 2.5% ואלביט מערכות נפלה 4%. מחזור המסחר היה דליל והסתכם ב-1.8 מיליארד שקל
ישראל הס |

המדדים המובילים בבורסה בתל אביב סגרו את יום המסחר בירידות שערים חדות, זאת על רקע נתוני המאקרו בארה"ב. מדד המעו"ף, אשר נסחר עד לשעה 14:00 בעליות, חתם בירידה של 1.1%, זאת בהובלת מדד הבנקים שרשם ירידה של 2%.

הנתון שגרם לפתיחה השלילית בוול סטירט הוא מדד הפעילות העסקית לחודש ינואר. הנתון רשם ירידה חדה משיעור של 54.4% בדצמבר לשיעור של 41.9% בינואר. הנתון אמור היה להיות מפורסם רק כחצי שעה לאחר הפתיחה אך הפתיע ופורסם מוקדם מהצפוי. עוד נציין כי הצפי עמד על שיעור של 53%.

מניות אסיה סגרו את את המסחר היום בירידות שערים זאת הפעם הראשונה מזה 4 ימים. זאת על רקע צפי לרווחים נמוכים אותם יציגו חברות ימאהה ואולימפוס והורדת דירוג לחברת פוסקו. מדד שנחאי ירד 1.56% מערכו. האנג סנג, הנסחר בהונג קונג, השיל 0.89%. נקודת האור היחידה במדדי אסיה המובילים הגיעה מכיוון מדד הקוספי הקוריאני שרשם עליות של 0.38%.

מט"ח

שערו היציג של הדולר נקבע בעלייה של 0.811% לרמה של 3.607 שקלים, שערו היציג של היורו נחלש 0.07% לרמה של 5.2976 שקלים

מדד המעו"ף השיל 1.1% לרמה של 1068 נקודות, מדד תל אביב 100 ירד 1.11% לרמה של 1008 נקודות.

מניות במרכז

בבנק איגוד החלו לסקר היום (ג') את חברת אמות השקעות, אשר בשליטתה של אלוני חץ (76.24%) בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 14 שקל למניה,אפסייד של 26.5% למחיר הסגירה אמש בבורסה. האנליסט, צבי פיקסלר: לחברה מספר מנועי צמיחה, ביניהם: תחום הנדל"ן היזום ותחום הנדל"ן למשרדים. מניית החברה סגרה בעליה של 1.54% במחזור רגיל.

מניית פאנגאיה נדל"ן סגרה היום בירידות שערים של יותר מ-12% תוך מחזור מסחר גבוה ביותר לנייר של יותר מ-12התפרסם דבר קיומה של חקירת רשות המסים בעניינים הקשורים לחברות הפרטיות של ברק רוזן ואסף טוכמאייר בעלי פאנגאיה נדל"ן.

מניות קמן אחזקות סגרו בעליות שערים חדות, זאת ברקע להודעת החברה על אישור תוכנית רכישה חוזרת של מניותיה בסך של כ-20 מיליון שקל.

מניות פריגו רשמו עליה של 5.47%. חברת התרופות דיווחה היום (ג'), כי היא מעלה את התחזיות לשנת 2008 כולה לאחר שהרווחים זינקו ב-63% בעוד החברה רשמה הכנסות שיא ברבעון הפיסקלי השני של 2008. בשורה הראשונה, רשמה החברה הכנסות שיא של 435.5 מיליון דולר, עלייה של 17%, בהשוואה ל-370.6 מיליון דולר בשנה שעברה. בשורה התחתונה, הרווח על פי GAAP זינק ב-63% ל-36 מיליון דולר, או 0.36 דולר למניה, בהשוואה לרווח של 21.1 מיליון דולר, או 0.23 דולר למניה בתקופה המקבילה אשתקד.

חברת קבוצת דלק (דלק קבוצה) הודיעה אמש לאחר סגירת המסחר, כי בעל השליטה בחברה, המיליארדר יצחק תשובה, רכש ביום ראשון כ-14,500 אלף ממניות החברה במחיר של 683 שקל למניה. בסה"כ הוציא תשובה סכום של 9.9 מיליון שקל והעלה את ההחזקה שלו משיעור של 58.4% לשיעור של 58.5%.

מניות טבע נסחרו בעליות שערים. נזכיר, כי קרדיט סוויס פירסם אתמול (ב') סקירה חיובית על החברה בעוד הוא מציין 10 סיבות למה על המשקיעים לאהוב את המניה. בבית ההשקעות העניקו מחיר יעד של 54 דולר למניית טבע. חשוב לציין, שב-12 לפברואר צפויה טבע לפרסם את דוחותיה לרבעון הרביעי ולפרסם תחזיות לשנים הקרובות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.