גם במעונות של אוניברסיטת חיפה יש אפליה

הקריטריון של שירות צבאי או שירות לאומי כמשפיע על הזכאות למגורים במעונות, יוצר הפליה של הסטודנטים הערביים ויש לבטלו
סיגל ברנע |

שלוש סטודנטיות ערביות הלומדות באוניברסיטת חיפה וארגון עדאלה - המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, הגישו בקשה לבית המשפט המחוזי בחיפה להכריז כי חלק מהקריטריונים שנקבעו על ידי אוניברסיטת חיפה לזכאות למגורים במעונות הסטודנטים, מפלים ויש לבטלם.

האוניברסיטה מחזיקה ומנהלת מעונות בהם יכולים להתגורר כ-1,113 תלמידים. חלק מהמעונות מוקצים לפרויקטים מיוחדים, כמו תלמידים מחו"ל, חוקרים ווכדומה, חלק מהמעונות מוקצים על-פי קריטריונים מיוחדים, כמו מצוינות בלימודים, עזרה לתלמידים נכים או יתומים והשאר מחולקים בין תלמידים הפונים ומגישים בקשה מתאימה.

בשנת הלימודים תשס"ו, עמדו לחלוקה בין התלמידים המבקשים כ-517 מיטות במעונות. כל תלמיד המגיש בקשה למעונות מתבקש למלא טפסים ולצרף מסמכים מתאימים. את הפונים ממיינים על-פי קריטריונים הנקבעים על-ידי ועדת המעונות של האוניברסיטה, שבראשה יושב הדיקן וחברים בה נציגים אקדמאים ומנהליים של האוניברסיטה. על-פי קריטריונים אלו, מקבל כל תלמיד המבקש להתקבל למעונות ניקוד, ובעלי הניקוד הגבוה זוכים למעונות. הקריטריונים שפורסמו לשנת תשס"ו, כללו אזור מגורים (עד 28 נקודות בהתאם למרחק), הישגים אקדמיים (עד 25 נקודות) וכן רשימה של נתונים מיוחדים. בין הנתונים המיוחדים נכללו שירות צבאי, שירות מילואים, נכות, בן למשפחה שכולה, בן למשפחה חד-הורית, מספר סטודנטים למשפחה, ריבוי נפשות במשפחה וסטודנט עובד.

הקריטריון של שירות צבאי או שירות לאומי העניק 20 נקודות בניקוד הכללי, שירות מילואים העניק 5 נקודות. הקריטריון של שירות צבאי העניק ניקוד גבוה יחסית לשאר הנתונים המיוחדים. כך, למשל, נכות גופנית העניקה עד 15 נקודות, בן למשפחה שכולה 10 נקודות וכו'.

בבקשתם טוענים המבקשים כי הכללת הקריטריון של שירות צבאי והקריטריון של שירות מילואים הינה פסולה. לטענתם, כלילת קריטריון של שירות צבאי אינו רלוונטי למטרות ולתכליות של חלוקת מעונות לסטודנטים. הקריטריון מהווה פגיעה בעקרון השוויון והפליית בני המגזר הערבי בישראל, שכן מרבית הסטודנטים מהמגזר הערבי אינם משרתים בצבא, ואף אינם מבצעים שירות לאומי. הפגיעה חמורה במיוחד, כך נטען, בבנות המגזר הערבי, אשר בשל המסורות הנהוגות בו הן מנועות מלשכור דירות, וללא זכאות למעונות, הן נאלצות להמשיך ולהתגורר בבית הוריהן, אשר בדרך כלל מתגוררים רחוק מהאוניברסיטה.

האוניברסיטה טענה כי כלילת הקריטריון של שירות צבאי נהוגה אצלה במשך שנים רבות. הטעם להוספת הקריטריון הינו טעם כלכלי. מטרת הניקוד לשירות צבאי נועדה, כך נטען, לסייע למי שבשל השירות הצבאי לא יכולים היו להשתכר בתקופת השירות, ועל כן מצויים בנחיתות לעומת מי שיכול היה להשתכר באותן שנים.

בית המשפט קבע כי חלוקת מעונות לסטודנטים נועדה לאפשר להם למצות את כישוריהם ולאפשר להם להגיע להישגים בלימודים. ההנחה העומדת בבסיס חלוקת מעונות לסטודנטים הינה כי יש להקל עליהם במציאת מקום מגורים קרוב לאוניברסיטה ובעלות נמוכה, כך שיוכלו להקדיש את זמנם וכישוריהם ללימודים, ולא לעבודה או לנסיעות מיותרות.

בחלוקת המעונות בין התלמידים פועלת האוניברסיטה במישור המנהלי ולא האקדמי, ולכן אין חשש שהחלת כללי המשפט הציבורי עליה תפגע באופן כלשהו בחופש האקדמי.

חלוקת מעונות, שנועדה להקל על הסטודנטים בלימודיהם, כאשר ברור כי מספרם של המעונות מוגבל, כפופה גם לעקרונות המשפט הציבורי. במקרה הנוכחי, עלינו לבחון מהי התכלית שלשמה מחלקת האוניברסיטה מעונות לסטודנטים ובהתאם, לבחון האם קביעת הקריטריונים שפורטו על-ידי האוניברסיטה נעשתה לשם הגשמת אותה תכלית.

אחד העקרונות החשובים שעל הרשות לשוות לנגד עיניה בקביעת אמות מידה לחלוקת משאבים הינו עקרון השוויון. אם התוצאה מהווה הפליה בין קבוצות שונות, עלינו לבחון האם ההבחנה בין הקבוצות הינה עניינית, עולה בקנה אחד עם תכלית החוק, והאם הינה עומדת במבחני הסבירות והמידתיות. מתן עדיפות ליוצאי צבא עשוי לנבוע לעתים מ"שיקולים ערכיים", כמו למשל רצון לעודד את מי שתורם שנים רבות למען המדינה. אולם לא זה השיקול שעמד לנגד עיני האוניברסיטה. כאמור, האוניברסיטה נימקה את הקריטריון הנדון ביתרון הכלכלי היחסי המתאפשר למי שלא שירת בצבא ויכול היה לעבוד באותן שנים.

מצבו הכלכלי של הפונה צריך להיבחן באופן אינדיבידואלי. אין ספק שחלק מאלו ששירתו בצה"ל עלולים להימצא במצב כלכלי קשה, בין היתר בשל כך שבשנות השירות לא יכלו להשתכר. מאידך, ישנם לבטח מי ששירתו שירות צבאי, אך ידם משגת למציאת דיור נאות גם ללא קבלת זכות למעונות. דומה ששירות צבאי או לאומי כשלעצמו אינו שיקול רלוונטי לעניין מצבו הכלכלי של הפונה, ויש לבחון את מצבו של כל פונה ופונה בנפרד.

זאת ועוד, על פניו, ההטבות הכלכליות לחיילים משוחררים הוסדרו בהוראות החוק השונות, ואין מקום להעניק להם הטבות כלכליות נוספות במסגרת אמות מידה לחלוקת והקצאת משאבים ציבוריים נוספים.

מן האמור מתבקשת המסקנה כי הוספת הקריטריון של "שירות צבאי" או "שירות לאומי" כקריטריון בחלוקת מעונות לסטודנטים חורג מן המטרה של סיוע כלכלי למי שידו אינה משגת דיור בזמן הלימודים. התוצאה בפועל של הוספת הקריטריון של שירות צבאי כקריטריון לחלוקת מעונות הינה הפלייתם של ערביי ישראל.

לפיכך נקבע כי על האוניברסיטה לפרסם את הקריטריונים לחלוקת מעונות ולהשמיט מתוכם את הקריטריון האמור, בהקדם, על מנת לאפשר לציבור הסטודנטים המעוניינים לקבל מעונות להגיש בקשתם בהתאם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

בזן
צילום: שגיא מורן

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה

עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת הסביבה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בזן

מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87%   , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".

על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.

בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.

בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.