בין אלווריון לגיוון: האם עוד פעם יש מחירי מבצע

בעקבות אזהרת הרווח השלימו מניות גיוון ירידה שנתית של כ-50%. בטווח הארוך האנליסטים ממשיכים להיות אופטימיים אולם מקצצים את מחירי היעד. האם תסריט אלווריון יכול לחזור?
רם דגן |

מניות גיוון אימג'ינג איבדו מתחילת השנה כ-41% בנאסד"ק. אם רוצים להיות קצת יותר קטנוניים, אז הרי שמאז שהונפקה החברה בבורסה של ת"א לפני כשנה, איבדו המשקיעים בניו-יורק כ-50% מרמות השיא אליהן הגיעה המניה. ביום שישי האחרון רשמה המניה ירידה של 7.8% בוול-סטריט, אשר נמשכה גם היום בת"א.

הסיבות יותר מברורות. סימני שאלה רבים על רקע עודף פוטנציאל וחוסר של מכירות. שתי אזהרות רווח רצופות, וחריקות בהנהלה (החלפת סמנכ"ל כספים) ובמערך המכירות הן יותר מדי גם בשביל החברה שנחשבת לאחת המועדפות על האשף, נוחי דנקנר, שבחר לשמור אותה קרוב לחזה של אלרון עם כניסתו לאי.די.בי. קשה לדבר במונחי "חלום" בדומה לאלווריון שפרסמה גם היא אזהרה בשבוע שעבר, קשה לדבר על גיוון בטרמינולוגיה של חברת חלום, אבל הדוחות האחרונים מראים שמנגד אי אפשר לדבר בפה מלא על פרות מזומנים דשנות במיוחד.

גיוון אימג'ינג מפתחת ומייצרת קפסולות יחודיות, באמצעותן מוחדרת לגוף האדם מצלמת ווידאו זעירה, המאפשרת לבצע בדיקות לא פולשניות. ביום חמישי האחרון, לאחר נעילת שערי המסחר, הפחיתה גיוון את תחזית ההכסות שלה לרבעון השני בכ-12%, זאת כאמור לאחר שברבעון הקודם עשתה צעד דומה. ההפחתה המצטברת הזו, כאמור, הביאה לנפילה נוספת של המניה, ולעדכון כלפי מטה של תחזיות 2005 על ידי מרבית בתי ההשקעות, זאת בטרם פרסמה החברה את ההנחיות שלה (יפורסמו ב-28 ליולי).

ב-CIBC בחרו האנליסטים להנמיך את התחזית השנתית לרווח של כ-19 סנט למניה על הכנסה של 85 מיליון דולר, ואילו טל סירוטה מאי.בי.אי מדבר על רווח של 24 סנט והכנסה של 84 מיליון דולר בסיכום השנה. ב-CIBC הסבירו שההנחיות הקודמות של החברה לרווח של כ-50-40 סנט על הכנסה של 105-95 מיליון דולר ב-2005 הנן בבחינת מטרה קשה להשגה לאור העדכונים האחרונים. כמו רצת מרתון עם כאבים באמצע המרוץ ניתן לדמות את המצב של חברות כמו זה של אלווריון וגיוון לאותו רץ מרתון ששומר באופן כללי על קצב ריצה שיבטיח לו מקום מכובד לקראת הקילומטר ה-42, אולם כיום, באמצע המירוץ, הוא חש כאבים עזים בעמוד השדרה. בעוד שבשלב זה של המירוץ נראה שגיוון, כמו אלווריון, נמצאת במקום שמבטיח לה לסיים את המירוץ, נראה שהשאלה העכשיות היא באיזה מקום היא תסיים, והאם לכאבים הנוכחיים תהיה השפעה על התוצאה הסופית.

בדרך ליעד המיוחל של שתי החברות הן נתקלו ברגע לא נעים. באלווריון מדברים על קו-התפר של בין המעבר מטכנולוגיות וותיקות לחלום ה-WIMAX. בגיוון נמצאים במקום הלא נעים שבין תחילת מכירות מאסיביות יותר של ה-Pillcam SB (מעי דק), לבין הפוטנציאל הנוסף של אפליקציות ה-ESO (וושט) וחלום הכסף הגדול של האפליקציה למעי הגס. הקפסולות הבאות - הבטחה? בעוד שרוב האנליסטים תופסים את אפליקציות המעי הגס והוושת כפוטנציאל, ולא כגורם שמשפיע כיום על רמת המכירות של גיוון, הרי שמה-Pillcam SB הציפיות כבר שונות. לאחר שבשנה האחרונה הורגלנו להודעות שזרמו מכיוון גיוון אשר דיברו על עוד ועוד חברות ולקוחות פוטנציאליים שהכניסו את הקפסולה של החברה לסל הביטוחים שלהם, קצת מאכזב להשקיף היום על דוחות המחצית השניה.

מהפחתת התחזיות שהגיעו נוכח האכזבה הזו נגזרת באופן טבעי גם הפחתת מחיר היעד. ב-CIBC חתחו את המחיר ב-30% ל-24 דולר. באי.בי.אי הגדילו וקיצצו את המחיר ב-35% ל-21 דולר, קרוב לשפל של המניה ביום שישי בוול-סטריט.

מעבר לבעיות הארץ המובטחת, נראה שבגיוון יש בעיה מעט יותר מורכבת, בעיקר במערך המכירות. את מרבית החצים שולחים היום האנליסטים לעבר מחלקת המכירות של גיוון שכשלה לדחוף את ה-Pillcam SB כפי שציפו ממנה, כשלון שאחראי על כ-1.5 מיליון דולר בהפחתת ההנחיות האחרונה. מבחן המציאות מתקרב שתי השאלות הבוערות שמרחפות כיום מעל ראשה של גיוון היא האם המודל העסקי שבחרה החברה לאמץ מאז תחילת השנה עומד במבחן המציאות, והאם ניתן להתגבר על הבעיות שהתגלו במערך המכירות של ג'ונסון אנד ג'ונסון הענקית, אשר היתה אמורה לתת דחיפה אדירה למוצר.

במטרה לעמוד ביעדי מכירות משמעותיים לקפוסלת ה-Pillcam SBשינתה בין השאר גיוון את האסטרטגיה השיווקית שלה, ומכזו ששמה את הדגש על מכירת מערכות ממוחשבות (RAPID) עברה החברה לדגש על מכירת קפסולות. עד כה נראה שהשינוי הזה לא עמד במבחן התוצאה. ב-CIBC מסבירים שמאחורי הסטת ההגאים הזו מתחבא תהליך ארוך של מספר חודשים.

למרות זאת מעריכים האנליסטים של בנק ההשקעות שקצב מכירות הקפסולה ימשיך לגבור, כאשר טל סירוטה מדבר על שיפור של עד כ-15% בתדירות השימוש בטווח הארוך.

באשר לסיפור עם ג'ונסון אנד ג'ונסון סיכמה גיוון על כך שתדריך כ-80 אנשי מכירות של הענק האמריקני, על מנת שאלו יצלחו לשווק את התרופה באופן מוצלח יותר. חבלי הלידה של הדרלינג של נוחי? למרות זאת, כמו במקרה של האקסית של סלומינסקי, ככה גם לגבי הדרלינג של נוחי - רוב האנליסטים מעריכים שלמרות הדרך הארוכה, וחבלי הלידה הקשים, עדיין מדובר בחברות עם פוטנציאל הצלחה אדיר, ולכן נשאלת השאלה האם היום אפשר לדבר על Pillcam "במחירי מבצע"?

מי שברח בשבוע שעבר מאלווירון ב-8.88 דולר מצא אותה בסוף השבוע ב-9.84 דולר וזה אחרי ירדה של כ-1.5% ביום שישי. במהלך שבוע המסחר הקודם אמרו משקיעי הטווח הארוך "לא" אחד גדול לאנליסטים שהזהירו, ו"כן" לאלה שדיברו על WIMAX "במחירי מבצע". כמו כן צריך לזכור שאלווריון עשתה את הדרך למטה מלמעלה, לאחר שבחודשים האחרונים רשמה התאוששות נאה של כ-40%, גיוון כאמור, עדיין לא עשתה את התיקון.

מעבר לכך, לפני 9 חודשים הגדילה אלרון את האחזקות שלה בגיוון בכ-25 מיליון דולר והגיע לאחיזה של כ-19.8% מהמניות, אנחנו נסתכן ונהמר, שעל סמך תקדים אלווריון ואינטואיציות המוכחות של דנקנר, יכול להיות שכדאי להתחיל לעקוב.

**אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את המניות הנזכרות בכתבה.

**העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה