
תקלה של חמש שנים בגביית גגות סולאריים: חברת החשמל תישא ברוב העלות
רשות החשמל פרסמה לשימוע ציבורי מתווה לטיפול בתקלה בגביית התעריף המערכתי מבעלי מערכות סולאריות על גגות. העלות המצטברת נאמדת בכ-65 מיליון שקל, והרשות מציעה לחייב את חברת החשמל במרבית הסכום. תגובות הציבור יתקבלו עד 16 ביולי
רשות החשמל פרסמה היום לשימוע ציבורי מתווה להסדרת הטיפול בתקלה מתמשכת בגביית התעריף המערכתי מבעלי מערכות סולאריות על גגות. מדובר בתעריף שנקבע בהחלטת מליאת הרשות כבר בשנת 2018, והעלות המצטברת של אי־הגבייה מוערכת בכ-65 מיליון שקל.
לפי רשות החשמל, התקלה נמשכה כחמש שנים ונבעה מכשל מחשובי־אדמיניסטרטיבי בחברת החשמל. המתווה המוצע קובע כי החברה תישא במרבית עלויות התקלה, לצד הכרה בחלק מהסכום כעלות מערכתית שתתחלק בין כלל צרכני החשמל.
התקלה התגלתה ב-2023, הגבייה נעצרה בתחילת 2026
מתחקור האירוע עלה כי חברת החשמל זיהתה את התקלה כבר בשנת 2023, אך לא דיווחה עליה לרשות החשמל. בתחילת 2026 החלה החברה לפעול לגבייה רטרואקטיבית, שנתיים לאחור, מבעלי גגות סולאריים.
רשות החשמל מסרה כי למדה על כוונת הגבייה דרך התקשורת, והורתה לחברת החשמל להשהות אותה באופן מיידי עד להשלמת התחקור.
חברת החשמל קיבלה אחריות על התקלה ומסרה כי היא נגרמה בשל "עומס רגולטורי, תפעולי ומחשובי חריג", אשר הוחמר לדבריה בתקופת הקורונה ובמהלך מלחמת חרבות ברזל.
חברת החשמל תישא במלוא העלות עד 2023
המתווה שמפרסמת הרשות קובע כי בגין התקופה שבין 2020 ל-2023, חברת החשמל לא תוכל לבצע גבייה רטרואקטיבית מבעלי המערכות הסולאריות. החברה תישא במלוא העלות שנוצרה בתקופה זו.
לגבי התקופה שבין 2023 לאפריל 2025, מוצע כי חברת החשמל תישא ב-60% מעלות אי־הגבייה, בהיקף מצטבר של כ-22 מיליון שקל. יתרת העלות, כ-40% ובסך של כ-14 מיליון שקל, תוכר כעלות מערכתית ותושת על כלל צרכני החשמל.
לפי המתווה, ההסדר אמור לכלול גם החזר לצרכנים בהיקף של כ-50 מיליון שקל.
גבייה רטרואקטיבית של עד חצי שנה בלבד
לגבי צרכנים שבגינם חברת החשמל החליטה לבצע גבייה שוטפת של התעריף המערכתי, המתווה מאפשר לחברה לגבות רטרואקטיבית עד שישה חודשים בלבד ממועד תחילת החיוב.
הגבייה, ככל שתבוצע, תהיה ללא ריבית וללא הצמדה. חברת החשמל תידרש לאפשר פריסה של עד שישה תשלומים, והחיוב יישלח בחשבונית נפרדת בתוך 90 ימים ממועד קבלת ההחלטה.
רשות החשמל דורשת מחברת החשמל לאמץ את המלצות התחקיר, ובהן הקמת מנגנוני בקרה ומעקב פנימיים ברמת החטיבות וברמת החברה, כדי לוודא יישום במועד של אסדרות ותעריפים.
השימוע הציבורי יפורסם באתר רשות החשמל. תגובות הציבור יתקבלו עד 16 ביולי 2026, ולאחר מכן המתווה יובא להחלטת מליאת רשות החשמל.