אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

טסלה מורידה את המחירים מדי חודש - גם בארה"ב וגם בארץ - הירידות ימשכו

יצרנית ה-EV האמריקאית מוזילה את הדגמים העיקריים שלה בכ-2,000 דולר לכל אחד - האם זה יסייע לה להעלות את הביקושים?
דור עצמון | (1)
נושאים בכתבה טסלה רכב חשמלי

אתר האינטרנט של טסלה בארה"ב הראה אתמול גרסאות בסיס של דגם Y, S ו-X החל מכ-43,000 דולר, 73,000 דולר ו-78,000 דולר בהתאמה, מה שלמעשה מצביע על קיצוץ רוחבי של כ-2,000 דולר בכל אחד מהדגמים.

הורדתה מחירים של ענקית הרכב החשמלי האמריקאית היא בשורה רעה עבור ציבור המשקיעים שלא יאהבו את המהלך. הקיצוצים מעוררים חששות נוספים לגבי הביקוש, מערך המוצרים של טסלה ואסטרטגיית התמחור שלה. צריך לזכור שהצעד של טסלה TESLA INC מגיע לאחר שהחברה נאבקה במשך זמן רב להגביר את הביקוש.

טסלה סיפקה כ-387,000 מכוניות ברבעון הראשון של 2024, ירידה של כמעט 9% בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 ומתחת להערכות הנמוכות ביותר בוול סטריט שציפו לקצת יותר מ-400,000 מסירות. לאחר התוצאה המאכזבת ברבעון הראשון, ההערכות לגבי הרבעון השני צומצמו מ-510,000 מכוניות ל-472,000, עלייה של 1% בלבד מ-466,000 מכוניות שנמסרו ברבעון השני של 2023.

תמחור מודל 3 לא השתנה כאשר מודל 3 הבסיסי עדיין מתחיל בכ-39,000 דולר. אחת הסיבות לכך שהמחיר של מודל 3 לא נחתך עשויה להיות הביקוש לגרסה המעודכנת שיצאה לאחרונה ושנראית די מוצקה. עם זאת, מי שמזמין את המודל 3 היום עשוי להמתין זמן רב ולקבל את מכוניתו רק בין מאי ליוני, להבדיל ממודל Y שזמן ההמתנה שלו קצר משמעותית.

גרסה מעודכנת של מודל ה-Y עדיין לא יצאה. המכונית, שנמסרה לראשונה בתחילת 2020, מכרה כמיליון יחידות בארה"ב, יותר מכל רכב חשמלי אחר עם סוללות בטווח הזה. זה מרשים אבל נראה שנעשה קשה יותר למצוא קונים חדשים. זו גם הסיבה שבוול סטריט מחכים בכיליון עיניים לטסלה במחיר הנמוך יותר, זו שעתידה להיקרא מודל 2, ושצפויה להתחיל בכ-25,000 דולר ולעלות לכבישים עד סוף 2025. ככל שטסלה מוזילה את מחירי המכונית שלה היא יכולה להרחיב באופן דרמטי את נתח השוק שלה. המחיר הממוצע לרכב חדש בארה"ב הוא כ-47,000 דולר, אבל לפחות חצי מהרוכשים מחפשים מכוניות בפחות מ-30,000 דולר עבור רכב חדש.

הוזלת המחירים הנוכחית עשויה לעלות לטסלה כ-200 מיליון דולר בהכנסות ממכירות ברבעון השני - זאת בתנאי שהקיצוצים יתרחשו רק במכירות של החברה בארה"ב. עם זאת, המשקיעים יצטרכו לראות האם תהיינה הוזלות מחירים נוספות גם במכירות של החברה ברחבי העולם. גם מכוניות החברה בישראל צפויות להינות ממהוזלה האמורה של טסלה, זאת לאחר שרק לאחרונה הן חוו הוזלה נוספת לאחר שטסלה כבר ביצעה הורדת מחירי בארה"ב.

טסלה החלה להוריד מחירים באופן משמעותי בסוף 2022. זו הייתה הדרך העיקרית של החברה להגביר את הביקוש במשך כמה רבעונים ונראה כי הורדת המחירים הראשונית עזרה לאחר שטסלה מסרה שיא של 1.8 מיליון יחידות בשנת 2023. כעת המשקיעים מעדיפים לראות יותר מכוניות חדשות - ואפילו יותר הוצאות על פרסום - כדרכים לחזר אחר קונים נוספים.

הורדות המחירים בישראל

נראה כי יצרנית הרכבים החשמליים נוטה להוריד מחירים בישראל בעיכוב של מספר שבועות מההורדה בארה"ב, מה שמרמז כי גם בהורדה הנוכחית מחירי הרכבים של טסלה צפויים לרדת שוב גם בארץ בעוד מספר שבועות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

החברה הורידה את מחירי הרכבים שלה בימים האחרונים בתגובה לירידה במחירים בארה"ב לפי מספר שבועות, כאשר המחיר של גרסת הבסיס של מודל 3 עומד כעת על 211,407 שקל, הוזלה של כ-9,700 שקל לעומת המחיר הקודם שפורסם בינואר. גרסת ה-Long range עולה כעת 241,145 שקל, נמוך ב-13,000 שקל מהמחיר הקודם. מודל S, אחד המודלים היקרים ביותר ביותר של החברה, עולה כעת 603 אלף שקל, הוזלה של 13,600 שקל, כאשר מודל X עולה כעת 622 אלף שקל, לאחר שמחירו ירד בשיעור דומה. ההוזלה קיזזה משמעותית את מס הקנייה שעלה בחודש ינואר מ-20% ל-35%.

ביום שלישי הקרוב תפרסם טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה כאשר האנליסטים מצפים לרווח מתואם של 48 סנט למניה על הכנסות של 20.98 מיליארד דולר. מניית טסלה נפלה ב-41% מתחילת השנה למחיר של 147 דולר ושווי שוק של 460.8 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 22/04/2024 07:38
    הגב לתגובה זו
    המניה תתיישר בסוף למחיר של יצרנית רכב היום היא עדין חברת חלום שאין לו כיסוי
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולס

ג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות

הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך. 

אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות

פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת

ציון מסכם 4.3 בסולם פולס

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 5

אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם  הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר B+ Suv
מימדים (מטר)        אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62
מספר מושבים        חמישה
הנעה            חשמלית, קדמית
הספק ומומנט         211 כ"ס / 29.4 קג"מ
סוללה וטעינה        59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw
טווח ותקן        402 ק"מ
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 7
מחיר         151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי


 עיצוב חיצוני ופנימי

אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.

אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה. 

פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.