אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב

טסלה מורידה את המחירים מדי חודש - גם בארה"ב וגם בארץ - הירידות ימשכו

יצרנית ה-EV האמריקאית מוזילה את הדגמים העיקריים שלה בכ-2,000 דולר לכל אחד - האם זה יסייע לה להעלות את הביקושים?
דור עצמון | (1)
נושאים בכתבה טסלה רכב חשמלי

אתר האינטרנט של טסלה בארה"ב הראה אתמול גרסאות בסיס של דגם Y, S ו-X החל מכ-43,000 דולר, 73,000 דולר ו-78,000 דולר בהתאמה, מה שלמעשה מצביע על קיצוץ רוחבי של כ-2,000 דולר בכל אחד מהדגמים.

הורדתה מחירים של ענקית הרכב החשמלי האמריקאית היא בשורה רעה עבור ציבור המשקיעים שלא יאהבו את המהלך. הקיצוצים מעוררים חששות נוספים לגבי הביקוש, מערך המוצרים של טסלה ואסטרטגיית התמחור שלה. צריך לזכור שהצעד של טסלה TESLA INC מגיע לאחר שהחברה נאבקה במשך זמן רב להגביר את הביקוש.

טסלה סיפקה כ-387,000 מכוניות ברבעון הראשון של 2024, ירידה של כמעט 9% בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 ומתחת להערכות הנמוכות ביותר בוול סטריט שציפו לקצת יותר מ-400,000 מסירות. לאחר התוצאה המאכזבת ברבעון הראשון, ההערכות לגבי הרבעון השני צומצמו מ-510,000 מכוניות ל-472,000, עלייה של 1% בלבד מ-466,000 מכוניות שנמסרו ברבעון השני של 2023.

תמחור מודל 3 לא השתנה כאשר מודל 3 הבסיסי עדיין מתחיל בכ-39,000 דולר. אחת הסיבות לכך שהמחיר של מודל 3 לא נחתך עשויה להיות הביקוש לגרסה המעודכנת שיצאה לאחרונה ושנראית די מוצקה. עם זאת, מי שמזמין את המודל 3 היום עשוי להמתין זמן רב ולקבל את מכוניתו רק בין מאי ליוני, להבדיל ממודל Y שזמן ההמתנה שלו קצר משמעותית.

גרסה מעודכנת של מודל ה-Y עדיין לא יצאה. המכונית, שנמסרה לראשונה בתחילת 2020, מכרה כמיליון יחידות בארה"ב, יותר מכל רכב חשמלי אחר עם סוללות בטווח הזה. זה מרשים אבל נראה שנעשה קשה יותר למצוא קונים חדשים. זו גם הסיבה שבוול סטריט מחכים בכיליון עיניים לטסלה במחיר הנמוך יותר, זו שעתידה להיקרא מודל 2, ושצפויה להתחיל בכ-25,000 דולר ולעלות לכבישים עד סוף 2025. ככל שטסלה מוזילה את מחירי המכונית שלה היא יכולה להרחיב באופן דרמטי את נתח השוק שלה. המחיר הממוצע לרכב חדש בארה"ב הוא כ-47,000 דולר, אבל לפחות חצי מהרוכשים מחפשים מכוניות בפחות מ-30,000 דולר עבור רכב חדש.

הוזלת המחירים הנוכחית עשויה לעלות לטסלה כ-200 מיליון דולר בהכנסות ממכירות ברבעון השני - זאת בתנאי שהקיצוצים יתרחשו רק במכירות של החברה בארה"ב. עם זאת, המשקיעים יצטרכו לראות האם תהיינה הוזלות מחירים נוספות גם במכירות של החברה ברחבי העולם. גם מכוניות החברה בישראל צפויות להינות ממהוזלה האמורה של טסלה, זאת לאחר שרק לאחרונה הן חוו הוזלה נוספת לאחר שטסלה כבר ביצעה הורדת מחירי בארה"ב.

טסלה החלה להוריד מחירים באופן משמעותי בסוף 2022. זו הייתה הדרך העיקרית של החברה להגביר את הביקוש במשך כמה רבעונים ונראה כי הורדת המחירים הראשונית עזרה לאחר שטסלה מסרה שיא של 1.8 מיליון יחידות בשנת 2023. כעת המשקיעים מעדיפים לראות יותר מכוניות חדשות - ואפילו יותר הוצאות על פרסום - כדרכים לחזר אחר קונים נוספים.

הורדות המחירים בישראל

נראה כי יצרנית הרכבים החשמליים נוטה להוריד מחירים בישראל בעיכוב של מספר שבועות מההורדה בארה"ב, מה שמרמז כי גם בהורדה הנוכחית מחירי הרכבים של טסלה צפויים לרדת שוב גם בארץ בעוד מספר שבועות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

החברה הורידה את מחירי הרכבים שלה בימים האחרונים בתגובה לירידה במחירים בארה"ב לפי מספר שבועות, כאשר המחיר של גרסת הבסיס של מודל 3 עומד כעת על 211,407 שקל, הוזלה של כ-9,700 שקל לעומת המחיר הקודם שפורסם בינואר. גרסת ה-Long range עולה כעת 241,145 שקל, נמוך ב-13,000 שקל מהמחיר הקודם. מודל S, אחד המודלים היקרים ביותר ביותר של החברה, עולה כעת 603 אלף שקל, הוזלה של 13,600 שקל, כאשר מודל X עולה כעת 622 אלף שקל, לאחר שמחירו ירד בשיעור דומה. ההוזלה קיזזה משמעותית את מס הקנייה שעלה בחודש ינואר מ-20% ל-35%.

ביום שלישי הקרוב תפרסם טסלה את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה כאשר האנליסטים מצפים לרווח מתואם של 48 סנט למניה על הכנסות של 20.98 מיליארד דולר. מניית טסלה נפלה ב-41% מתחילת השנה למחיר של 147 דולר ושווי שוק של 460.8 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    החיים 22/04/2024 07:38
    הגב לתגובה זו
    המניה תתיישר בסוף למחיר של יצרנית רכב היום היא עדין חברת חלום שאין לו כיסוי
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?