פיג'ו סיטרואן
צילום: Istock

באופן סופי: אופל בבעלות קונצרן פיג'ו

קונצרן PSA פיג'ו סיטרואן השלים את רכישת מותגי ווקסהול ואופל מידי ג'נרל מוטורס. השלב הבא: להפוך את אופל לרווחית
רועי צוקרמן, אוטו |

מיזוג ענק בתעשיית הרכב. קונצרן הרכב הצרפתי PSA פיג'ו סיטרואן, השלים היום (ג') את רכישת מותג אופל הגרמני מידי ג'נרל מוטורס. בכך הקונצרן האמריקאי יוצא כמעט סופית מאירופה, שם נותרה לו נציגות סמלית של מותג קאדילק ושני דגמים ספורטיביים של שברולט (קמארו וקורבט).

 

מכירת המותגים ל-PSA הושלמה חמישה חודשים לאחר ששני הצדדים הכריזו על העסקה באופן רשמי. היא יוצרת את קונצרן הרכב השני בגודלו באירופה, אחרי פולקסווגן, עם נתח שוק של 17% - כך על-פי הודעת הצרפתים. קונצרן PSA יכלול מעתה מלבד את מותגי הליבה פיג'ו וסיטרואן, גם את מותג היוקרה DS, מותג אופל ותאומו הבריטי ווקסהול (Vauxhall).

על-פי תוכניות יו"ר PSA, קרלוס טאבארס, מיזוג אופל-ווקסהול לתוך הקונצרן יביא לחסכון בעלויות התפעול של הגרמנים ב-1.7 מיליארד יורו (7.2 מיליארד שקל) - זאת בהוצאות פיתוח דגמים חדשים, רכש רכיבים ובייצור. טאבארס, שחולל מהפכה ב-PSA שטרם הצטרפותו אליה עמדה בפני פשיטת רגל, צופה שאופל תעבור לרווח של 2% עד 2020 ולרווח של 6% עד 2026. קונצרן PSA עומד כיום על מתח רווחים של כ-8%, בעוד שהחטיבה האירופית של GM לא רשמה רווח מאז 1999.

 

עם השלמת העסקה, PSA מינתה מנהלי כספים, ייצור ורכש מטעמה. אלו יחליפו מנהלים שכיהנו בתפקיד מטעם ג'נרל מוטורס. על-פי הקונצרן האמריקאי, ששלט באופל קרוב ל-90 שנה, מנהלים אלו ישובו לאמריקה. הצרפתים התחייבו במסגרת העסקה להמשיך ולרכוש טכנולוגיות לרכב חשמלי מחטיבת החשמליות של GM (שאחראית לתאומות שברולט בולט EV-אופל אמפרה-אי). האמריקאים מצידם יוסיפו לרכוש מאופל מכוניות לשיווק בארה"ב (תחת מותג ביואיק) ואוסטרליה (תחת מותג הולדן), בהן אופל אינסיגניה החדשה שמשווקת כביואיק ריגל והולדן קומודור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
המטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפההמטוס החדש של אייר חיפה בטולוז. קרדיט: אייר חיפה

בלאק פריידיי: מבצע מיוחד של אייר חיפה עד יום חמישי

החברה השיקה מבצע שבו היא מציעה 30% הנחה על כל הטיסות באמצעות קוד קופון, שבעזרתו ניתן לקבל מחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה

עוזי גרסטמן |

אייר חיפה השיקה היום מבצע מיוחד לרגל הבלאק פריידיי, שבמסגרתו מציעה החברה 30% הנחה על כל טיסותיה לכל היעדים במהלך 2026. ההנחה תינתן באמצעות הזנת קוד הקופון BLACKFRIDAY30 בעת ההזמנה, והיא תקפה עד ליום חמישי הקרוב, 27 לנובמבר, ב- 23:59.

במסגרת המבצע, עם מימוש הקופון, ניתן ליהנות ממחירים של החל מ-82 דולר עבור טיסות הלוך ושוב ללרנקה שבקפריסין, 208 שקל לאילת, 154 דולר לרודוס ו-182 דולר לטיסות הלוך ושוב לאתונה. כל כרטיסי הטיסה של החברה כוללים אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עד 24 שעות לפני ההמראה, וכן תיק יד ללא תשלום. ניתן גם להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. ההנחה חלה על רכיב הטיסה בלבד ואינה כוללת מיסי נמל, כבודה או הושבה.

החברה קיבלה את המטוס הרביעי שלה ביום רביעי האחרון, כחלק מהרחבת צי המטוסים והיערכות לקראת פתיחת קווים ויעדים חדשים ב-2026. המטוס נמסר לחברה במפעלי היצרנית ATR בטולוז, ונחת בשבוע שעבר בנמל התעופה בחיפה, בטיסה ישירה מצרפת. בדצמבר צפוי להצטרף לצי מטוס חדש נוסף, חמישי, ובמקביל עדכנה החברה על חתימת הסכם לחכירת מטוס נוסף, שישי, שצפוי להגיע במהלך הרבעון הראשון של 2026. 

אייר חיפה ציינה בסוף ספטמבר שנה להמראת טיסת הבכורה שלה. במהלך השנה הזו הטיסה החברה כ-200 אלף נוסעים, עם תפוסה ממוצעת של 80%. לקראת תקופת החגים האחרונה החברה העריכה שתטיס כ-30 אלף נוסעים מ/אל חיפה. כחלק מהתרחבות הפעילות, החברה הודיעה גם על תגבור בקו חיפה–אילת: מסוף אוקטובר מופעלות שתי טיסות יומיות, ובתחילת 2026 מתוכננות כבר שלוש טיסות ביום. מחיר הכרטיסים מתחיל ב-149 שקל לכיוון. בנוסף, ובכפוף לאישורים, צפויות להיפתח טיסות ערב שבת מאוחרות במוצאי שבת, כדי לתת מענה למשפחות ותיירים המגיעים מהצפון ומהדרום לסופי שבוע.



אוטובוסים (אמיר זלצברג)אוטובוסים (אמיר זלצברג)

נהגי התחבורה הציבורית נגד הפחתת הקנס על אי־תיקוף: "מהלך שיפגע בשכר ובשירות"

הצעת חוק להוזלת הקנס לנוסעים שלא מתקפים בנסיעות עירוניות מעוררת התנגדות חריפה בקרב הנהגים והמפעילות, שמזהירים מפני השלכות כלכליות על שכרם ועל איכות השירות

רן קידר |
נושאים בכתבה תחבורה ציבורית

ועדת הכלכלה של הכנסת דנה ביוזמה חדשה להפחית את הקנס על אי־תיקוף כרטיס מ-100 שקל כיום ל-50 שקל בלבד בנסיעות עירוניות. השינוי נראה שולי לציבור הנוסעים, אך מעורר סערה גדולה בקרב נהגי האוטובוסים ומפעילות התחבורה הציבורית.

ההצעה הוגשה על ידי חברי הכנסת אברהם בצלאל (ש"ס), משה סולומון (הציונות הדתית) ומשה רוט (יהדות התורה), והיא מתמקדת בעיקר בנוסעים שמחזיקים כרטיס חופשי־חודשי או חופשי־יומי תקפים – אך שוכחים (או מתעצלים) לתקף אותם בכל עלייה לאוטובוס.

עלות של מאות מיליוני שקלים בשנה -  ואובדן נתוני אמת

במשרד התחבורה מעריכים שכ-15–20% מהנוסעים כלל אינם מתקפים את הכרטיס שלהם. התופעה הזו גורמת כבר היום לאובדן הכנסות שנתי מוערך של 400–500 מיליון שקל למפעילות.

אבל ההשלכות חורגות הרבה מעבר להפסד הכספי הישיר:

אי־תיקוף פוגע קשות בנתונים המדויקים שמשמשים את משרד התחבורה ואת המפעילות לתכנון קווים, תמרוץ מסלולים והקצאת תקציבים.

מערכת התגמול של המפעילות מבוססת (בין היתר) על מספר הנוסעים המתוקפים בכל קו - ככל שקו נראה עמוס יותר בנתונים, המפעילה מקבלת תשלום גבוה יותר מהמדינה.