פיג'ו סיטרואן
צילום: Istock

באופן סופי: אופל בבעלות קונצרן פיג'ו

קונצרן PSA פיג'ו סיטרואן השלים את רכישת מותגי ווקסהול ואופל מידי ג'נרל מוטורס. השלב הבא: להפוך את אופל לרווחית
רועי צוקרמן, אוטו |

מיזוג ענק בתעשיית הרכב. קונצרן הרכב הצרפתי PSA פיג'ו סיטרואן, השלים היום (ג') את רכישת מותג אופל הגרמני מידי ג'נרל מוטורס. בכך הקונצרן האמריקאי יוצא כמעט סופית מאירופה, שם נותרה לו נציגות סמלית של מותג קאדילק ושני דגמים ספורטיביים של שברולט (קמארו וקורבט).

 

מכירת המותגים ל-PSA הושלמה חמישה חודשים לאחר ששני הצדדים הכריזו על העסקה באופן רשמי. היא יוצרת את קונצרן הרכב השני בגודלו באירופה, אחרי פולקסווגן, עם נתח שוק של 17% - כך על-פי הודעת הצרפתים. קונצרן PSA יכלול מעתה מלבד את מותגי הליבה פיג'ו וסיטרואן, גם את מותג היוקרה DS, מותג אופל ותאומו הבריטי ווקסהול (Vauxhall).

על-פי תוכניות יו"ר PSA, קרלוס טאבארס, מיזוג אופל-ווקסהול לתוך הקונצרן יביא לחסכון בעלויות התפעול של הגרמנים ב-1.7 מיליארד יורו (7.2 מיליארד שקל) - זאת בהוצאות פיתוח דגמים חדשים, רכש רכיבים ובייצור. טאבארס, שחולל מהפכה ב-PSA שטרם הצטרפותו אליה עמדה בפני פשיטת רגל, צופה שאופל תעבור לרווח של 2% עד 2020 ולרווח של 6% עד 2026. קונצרן PSA עומד כיום על מתח רווחים של כ-8%, בעוד שהחטיבה האירופית של GM לא רשמה רווח מאז 1999.

 

עם השלמת העסקה, PSA מינתה מנהלי כספים, ייצור ורכש מטעמה. אלו יחליפו מנהלים שכיהנו בתפקיד מטעם ג'נרל מוטורס. על-פי הקונצרן האמריקאי, ששלט באופל קרוב ל-90 שנה, מנהלים אלו ישובו לאמריקה. הצרפתים התחייבו במסגרת העסקה להמשיך ולרכוש טכנולוגיות לרכב חשמלי מחטיבת החשמליות של GM (שאחראית לתאומות שברולט בולט EV-אופל אמפרה-אי). האמריקאים מצידם יוסיפו לרכוש מאופל מכוניות לשיווק בארה"ב (תחת מותג ביואיק) ואוסטרליה (תחת מותג הולדן), בהן אופל אינסיגניה החדשה שמשווקת כביואיק ריגל והולדן קומודור.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?