פרוטליקס נחלשת ב-5%; המשיכה לרדת 23% גם אחרי שנפלה בגלל ה-FDA
האישור שלא הגיע מצד ה-FDA לפיתוח של חברת הביופרמצבטיקה פרוטליקס הפיל את המניה שלה בזמנו ב-40.7% אך לצערה הרב טרם פגשה בקרקע, ומאז השלימה ירידה של 23% נוספים, זאת לאחר שבשעות אלה היא מתממשת ב-5.5%. מוקדם יותר דיווחה החברה על תוצאות הרבעון הראשון, ולמעשה הכתה את התחזיות גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה. כן, זה מעניין את המשקיעים אבל רק במידת מה - מבחינתם הבוננזה הגדולה, וההבטחה - שעדיין טמונה - בחברה היא בדמות אותו אישור לטיפול שלה במחלת הפברי. נתח שוק של מיליארד דולר על הכף לטענת המנכ״ל, וכל עוד פרוטליקס ממשיכה לחכות ועוד לא כובשת נתח שוק, המשמעות היא המשך שריפה של המזומנים על המוצר הזה, בלי ההכנסות ממנו שיכסו עליהן.
נזכיר כי הטיפול שמפתחת פרוטליקס הוא עבור מחלת הפברי כאמור, שתסמיניה השכיחים ביותר הם נימול, אי-סבילות לחום, אנגיוקרטומות ותת-הזעה. בראיון לביזפורטל TV העריך דרור בשן המנכ"ל, כי במידה והתרופה תזכה לאישור המינהל המניה תעלה בצורה משמעותית. לדבריו, "החברה תוכל לשבת על מאה מיליון דולר מזומן, ורוב החוב שלה יומר".
בחודש פברואר פרסמה פרוטליקס תוצאות חיוביות משלב 3 במחקר הקליני ובסוף אפריל, כשבשוק ציפו להודעה בדבר אישור או דחייה של הפיתוח מצד מנהל התרופות והמזון האמריקאי, בחברה דיווחו על האפשרות השניה מביניהן. יום למחרת הגיעה גרסתה לאירועים: במסמך שקיבלה מה-FDA "לא מפורטים חששות כלשהם לגבי הבטיחות או האפקטיביות הפוטנציאליות של התרופה במסגרת הנתונים שהגישה החברה”, אולם צויין כי הנוהל מחייב בדיקה של מתקן הייצור אך עקב ההגבלות על הטיסות בצל משבר הקורונה לא הצליח ה-FDA להגיע למתקן של פרוטליקס בכרמיאל.
אז זה אם כן הערפל הגדול סביב המשך הדרך, מבחינת הפעילות הקיימת, בפרוטליקס דיווחו על הכנסות של 11.3 מיליון דולר בררבעון הראשון של 2021, נמוך כמעט בחצי מ-21.6 מיליון שהכניסה בתקופה המקבילה, אך מנגד גבוה מתחזית הקונצנזוס בשוק שהייתה 10.95 מיליון דולר. ההפסד הסתכם ב-5.5 מיליון דולר, שהם 0.14 דולר למניה בעוד צפי האנליסטים היה להפסד עמוק יותר של 0.17 דולר למניה. ברבעון המקביל הרוויחה החברה 1.7 מיליון דולר, שהם 0.10 דולר למניה.
- פרוטליקס משנה כיוון? "מעריכים שיש עתיד טוב לחברה, אבל צריך סבלנות"
- המניה הזו יכולה לעלות פי כמה, אבל יש גם סיכון - "משקיע שייכנס לחברה שלנו יודע שהאפסייד יותר גדול מהדאונסייד"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרוטליקס סגרה את הרבעון כשבקופה ובפקדונות בבנק סך של כ-70 מיליון דולר לעומת כ-40 מיליון ברבעון המקביל, וזאת אחרי שגייסו כ-8.8 מיליון דולר. במכסת תכנית הגיוסים של החברה עוד 30 מיליון דולר. יאמר גם כי ההוצאות על מחקר ופיתוח בתקופה קטנו ב-3.2 מיליון דולר, או 31%, שכן הפאזה השנייה של המחקר (מתוך שלוש) כאמור מאחוריה.
בפרוטליקס לא שוקדים על השמרים אלא ממשיכים בפיתוח, ואולי על זה החשש - המשך ההשקעה בדבר שעשוי לא להניב פרי. נדגיש שוב כי ההסבר של פרוטליקס לעיכוב מצד ה-FDA הוא טכני בעיקרו, ובמנהל המזון והתרופות בודקים מתודות אחרות לבחינת הפיתוחים המועמדים לאישור בלי ביקור פיזי במתקן הייצור. את המשקיעים זה לא מרגיע יותר מדי.
- 4.מנכ"ל מטומטם - נתן צפי לניסוי מוצלח (ל"ת)ישראל 25/07/2021 14:12הגב לתגובה זו
- 3.משה 16/05/2021 19:40הגב לתגובה זואין לונשום הבנה בניהול, מפוצץ אגו ופתוס
- 2.משקיע 15/05/2021 07:51הגב לתגובה זולא ברור לי האם הסיבה היא הביקור במפעל או חוסר בנתונים מחר הבאלנס? לפי החברה זה עניין טכני של ביקור אבל למיטב ידיעתי אין בעיה להגיע לארץ..
- 123 16/05/2021 01:33הגב לתגובה זולישראל ולבריטניה רק בשבוע האחרון. מדיניות אמריקנית מוזרה מאוד.
- 1.גף רוזנברג 15/05/2021 06:35הגב לתגובה זומזל שלפחות הנהגת החברה עומדת באתגר. בסוף כולם יאכלו את הכובע והם יקבלו אתת האשור

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל
ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות
דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל.
מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל.
לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה.
העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות
של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה
בתנאים מסוימים אם יידרשו.