תביעת דיבה - חלום הבלהות של כל צרכן
מיכל כ., תושבת רעננה, התמלאה בכעס כשהתברר לה שהרהיטים שהזמינה עבור הסלון מתעכבים בפעם השישית, מאז אפריל היא יוצרת קשר עם הספקית, חנות מקומית דרכה הזמינה את הסט התואם לבית החדש אליו היא ובעלה עברו לא מזמן, וכעת לאחר עשרות טלפונים ותזכורות עדיין שני פריטים נותרים מתעכבים ובכל פעם היא שומעת מהמוכרים את אותה התשובה "בקרוב", "ממש מחר מחרתיים".
אם לא די בכך, גם השולחן שהגיע – הגיע שרוט בצדדיו, והספה התגלתה ככזו עם חוטים פרומים למכביר.
היא החלה להתייעץ עם חברים, וחלקם ייעצו לה לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות. מיכל החליטה ראשית להוציא מכתב התראה ולשם כך פנתה לעו"ד תביעות קטנות העוסק בדיני צרכנות וחוזים שדרש מהחנות פיצוי של 20,000 ₪ על עגמת הנפש והפרת הסכם.
אולם בטרם התהליך המשפטי- המקדמי הושלם, היא החליטה לעשות צעד נוסף על דעת עצמה, ומבלי להיוועץ עם עורך הדין שלה היא העלתה פוסט לדף הפייסבוק שלה, אשר לו לא פחות מ- 800 עוקבים, חלקם הגדול מאזור מגוריה.
בפוסט גוללה מיכל את פרטי המקרה בהרחבה, הוסיפה תמונה של בית העסק ומתחתיו אזהרה "שומר נפשו ירחק". כל מה שכתבה מיכל היה אמת לאמיתה, למיטב הבנתה, והגולשים הרבים שקראו את הפוסט אף הצדיקו אותה, עשו לייקים, מיעוטם אף שיתף את תוכן הפוסט, חלקם כינו את העניין כ"מכת מדינה" ואחרים נשבעו שכף רגלם לא תדרוך בחנות זו.
- תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
- אחד מחוקרי נתניהו יקבל פיצוי עקב פגיעה בפרטיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעבור שבועיים מיכל פתחה מעטפה ובה מכתב התראה מעורך דין ובנוסף דרישה לתשלום פיצוי מיידי בגובה מאה אלף ₪, ולא, היא תתבע לדין על ידי בעל החנות.
מיכל הנדהמת עשתה מיד את הדבר ה"הגיוני ביותר" באותה סיטואציה ופרסמה צילום סרוק של מכתב ההתראה שקיבלה בדף הפייסבוק שלה - מה שהביא למטח השמצות והכפשות כלפי בעל העסק.
כעבור שבוע קיבלה מיכל מכתב התראה נוסף, הפעם על סכום כספי כפול....
האם תמיד מותר לספר ולפרסם את "האמת", בפרט באינטרנט?
זו שאלה חמקמקה ומעט מורכבת. העיקרון המשפטי בדיני לשון הרע קובע שמותר - או אם לדייק: לא-אסור - לפרסם את האמת (גם אם היא מכפישה את הזולת) רק כאשר מתקיימות הגנות מסוימות.
ההגנות מופיעות בלשון החוק אולם את הפרשנות ואת היישום רצוי לברר בעזרת משפטן שכן מה שלעיתים קרובות עלול להתפרש כלשון הרע או הוצאת דיבה בנסיבות מסוימות יכול להיות לגיטימי, כהתבטאות, ולהיפך.
על כך נאמר: סוף מעשה במחשבה תחילה.
מה לעשות אם כבר פרסמתי פוסט, לדעתי כתבתי את האמת לאמיתי, ואז מאיימים עלי בתביעת דיבה?
לרוב דרישה כזו תלווה בבקשה לתשלום פיצויים, התנצלות, והסרת ההכפשה לכאורה.
טרם התייעצות עם עו"ד מומלץ, ככלל אצבע לא מחייב, לצמצם נזקים, ולהסיר את הפוסט המכפיש בשלב ראשון. לגבי פרסום התנצלות, זהו נושא מעט טריקי, ורצוי להתייעץ בהקדם עם עו"ד לגבי משמעויות ונוסח מדויק ולא לפעול על דעת עצמכם. כך גם בנוגע להסדר פשרה ופיצוי הצד השני.
לעיתים קרובות אין צורך לרוץ ולפצות את הצד הנפגע, ועורך דין מיומן ומקצועי יוכל להדוף טענות, לצמצם נזקים, להפחית משמעותית את סכום הפיצוי בהליך משפטי ואפילו לפניו, ובמקרים מסוימים אף להביא לכך שהצד השני ישלם עבורך את ההוצאות המשפטיות - במיוחד אם מדובר בפניית סרק קנטרנית.
בכל מקרה, יש לזכור כי זהו מצב קיצוני ורגיש שבו אנחנו מעדיפים שלא להוסיף שמן למדורה. לפוסטים ופרסומים מקוונים יש נטייה לשכפל את עצמם ולהתפרץ כמו אש בשדה קוצים. אם הנזק של הצד שעליו נכתבו הדברים יגדל - כך גם עשויה דרישת הפיצוי שלו, וכן סכום התביעה, לגדול בהתאם.
ניתן תמיד לפנות לייעוץ מקצועי/הכוונה ראשונית (חינם) במשרד המתמחה בדיני לשון הרע והוצאת דיבה בטל' ישיר – א.פ עורכי דין וגישור - 054-5829265 (ניתן לשלוח וואטסאפ באין מענה ונשוב בהקדם).
הגישו נגדי תביעה. מה עושים עכשיו?
כאשר תביעה כבר הוגשה אין להתמהמה. קיים פרק זמן קצוב עד שתביעת לשון הרע, שאינה נענית בכתב הגנה מיידי, תוכל לזכות את התובע בפסק דין בהעדר הגנה. התביעות הללו לרוב מורכבות ולכן יש להערך אליהן מבעוד מועד - ומשכך, נחוצה פנייה מיידית לעורך דין המתמחה בלשון הרע, מיד עם הגעתה של התביעה לידיך.
חשוב לשמור על קור רוח. רצוי מאד שלא ליצור קשר עם הצד השני ובטח שלא לשוחח עם בא כוחו (עורך דינו) ללא ליווי משפטי צמוד. זכרו, הכל יכול להיות מוקלט ומתועד ולשמש כראייה נגדכם בבית המשפט.
בחלק גדול מהמקרים עורך דין לדיבה ולשיימינג ברשת יוכל "לנטרל" את התביעה, גם אם כבר הוגשה, באמצעות מו"מ מקדים ו"לסגור עניין" טרם הגעה לערכאות, דיונים ומשפט מלא בבית משפט השלום או בבית המשפט המחוזי.
אז מה, אסור לי יותר להביע דעה שלילית על בית עסק או חברה?
בוודאי שלא. רצוי ואף מותר לדרג ולחוות דע ומשוב על בית עסק, ולצרכן שמור חופש ביטוי - שאינו חופש ביזוי. יחד עם זאת, הקו שעובר בין ה"ביטוי" ל"ביזוי" אינו תמיד חד ברור ומובחן, ולעיתים אף עשוי לתעתע. לכן, במצבים שבהם יש ספק - אין ספק. תחושת ההקלה וה"נקמה" בבית עסק או חברה שהסבו לכם עוגמת נפש אינה שווה לילות ללא שינה עקב הליך משפטי!
ייעוץ מקדים לגבי תוכן הפוסט על ידי עו"ד לשיימינג ולשון הרע יוכל לעשות סדר, להבחין בין פרטים המותרים והאסורים בפרסום, ולעיתים אף לנסח ולעדן ולעצב פוסט או מסר מחדש, באופן שעדיין יהיה חריף וממצה אך פוגעני פחות ולא יחשוף את הדובר או הכותב לתביעת לשון הרע ותסבך אותו. לעיתים רצון לחסוך בייעוץ משפטי בעלות שולית של כמה מאות שקלים יכול לעלות בהמשך ביוקר, כאשר המפרסם נאלץ לשכור שירות משפטי יקר בהרבה במקרה של תביעה בבית משפט בעניין לשון-הרע, עקב טעויות קשות שניתן היה למנוע ולהמנע מהן יחסית בקלות.

להרגיש את הלחות: המרקמים, הריחות והתחושות שעושים את שגרת הטיפוח להרבה יותר מהנה
קרם לחות לפנים הוא הרבה יותר ממוצר טיפוח. כשבוחרים קרם שמרגיש מתאים, הטיפוח הופך להרגל טבעי, ולא למטלה
למרות שיש היום לא מעט מוצרי טיפוח שמתהדרים בנוסחה חדשנית או ברכיבים מתקדמים, יש דבר אחד שקובע אם נרצה להשתמש בו מדי יום, והוא איך הוא מרגיש על העור.
המרקם, הריח והתחושה בזמן המריחה ואחריה הם מה שהופכים את שגרת הטיפוח לפעולה אינטואיטיבית שנרצה לחזור אליה, ולא רק עוד שלב בשגרת הטיפוח יומית.
הזנת העור בלחות: שלב טיפוח יומיומי
קרם לחות לפנים הוא הרבה יותר ממוצר טיפוח, הוא חלק מהרגל יומיומי שמזכיר לנו להתייחס לעצמנו. כשנעים לגעת בעור, קל להתמיד בכך.
לכן הבחירה במרקם הנכון ובתחושה שנוחה לך היא איננה מותרות, אלא הדרך להפוך את שגרת הטיפוח לפשוטה ומהנה יותר. בדיוק כמו שמעדיפים סבון בניחוח מסוים או שמפו בתחושה מסוימת, גם קרם הלחות הנכון הוא עניין של הרמוניה אישית.
- מותג הטיפוח האמריקאי Palmer’s מרחיב את פעילותו בישראל ומשיק ליין מוצרי טיפוח טבעיים לשיער
- בד באת' & ביונד צוללת אחרי שפספסה את הצפי בשל שיבושים באספקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המרקם שמזמין לגעת
קרם שמרגיש נעים הוא כזה שמתקבל על ידי העור בקלות. יש כאלו שאוהבים מרקם עשיר ועמוק, שמרגיש כמו שכבה מגוננת בחורף, ויש את אלו שדווקא מעדיפים תחושה קלילה ואוורירית, שמתאימה לאקלים חם או לשימוש לפני איפור.