למה חשוב לעודד אצל עובדים יצירתיות?
אחד מהמשאבים החשובים ביותר בכל ארגון הוא ההון האנושי בו – צוות העובדים. החל מהעובדים הזוטרים ביותר בהיררכיה הארגונית וכלה בצוות הניהולי. עם השנים התפתחו תאוריות שונות בעקבות מחקרים שבחנו כיצד אפשר להגדיל את התפוקה של העובדים בארגון? את הנאמנות שלהם לערכיו? ואת הרצון שלהם לתרום להתפתחות הארגון? במאמר זה נתמקד באחת מהדרכים הללו – הגברת היצירתיות בקרב העובדים.
בין חדשנות ליצירתיות – כיצד ארגונים גדלים?
נבחן ארגונים גדולים כמו: מייקרוסופט, אפל ואמזון. ארגונים אלה קיימים זמן רב ומצליחים לשרוד בזכות תכונה חשובה אחת: יצירתיות של צוות העובדים המאפשרת פיתוח של מוצרים וטכנולוגיות חדישות לצד עיצוב המשתנה כל העת.
בעברה, חברת מייקרוסופט כמעט ונותרה מאחורה כאשר חברות צעירות ממנה החלו לפתח מוצרים דומים עם מאפיינים חדשניים יותר. עובדי החברה, שזיהו את המגמות המשתנות החלו לפעול על מנת להוות מתחרה מוביל הן בתחום עיצוב המכשירים החדשים, הן במודלים בהם משווקות התוכנות (השכרה חודשית לצד קנייה של רישיון) והן בדרך בה מעוצב ממשק המשתמש. במהירות החברה סגרה את הפערים מול המתחרות.
חברת אמזון גם היא עברה שינויים בהתאם לרוח התקופה. הוסיפה שיטות מתקדמות יותר לאיסוף המוצרים - באמצעות "כספות" המוצבות במרכזי קניות מובילים, אפשרות למדוד בגדים הנרכשים און ליין על מנת להתחרות בקניונים ואפשרות למשלוחים מהירים באמצעות דאון.
- "שרי החינוך באים והולכים ובשביל שלא תהיה שביתה הם נותנים עוד כסף"
- טסלה מבקשת לאשר חלוקת מניות הטבה בשיעור של 3 ל-1: איך תגיב המניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחלקת משאבי האנוש והצוות הניהולי משתפים פעולה
כדי לעודד את העובדים להציע רעיונות חדשים ולחשוב "מחוץ לקופסה" יש ליצור תרבות ארגונית המעודדת חשיבה יצירתית. חלק מרכזי בהקניית תפישה זו בתוך הארגון נמצא בידיה של מחלקת משאבי אנוש הרואה את חשיבותו של ההון האנושי ובאמצעות הצוות הניהולי "רותמת" אותו למטרות הארגון. כיצד הדבר נעשה?
עידוד מעורבות נוצר באמצעות פגישות וישיבות חברה המבוססות על דיאלוג. צוות העובדים אינו מקבל "הוראות" בלבד מהצוות הניהולי, אלא שותף בקבלת ההחלטות בחברה ומסוגל להציע הצעות חדשות. בנוסף, נוצרים בחברות כיום צוותים אינטרדיסציפלינריים בהם עובדים ממחלקות שונות נפגשים ויוצרים חזון משותף יחדיו. למשל: עובדי מחלקת הלוגיסטיקה העובדים בשיתוף עם מנהלי המוצר, אנשי הפיתוח ומחלקת השיווק יכולים להציע רעיון חדש שישנה את עתידה של חברה כמו אפל או חברת הייטק קטנה יותר.
איך לומדים לנהל את ההון האנושי בחברה?
לימודי משאבי אנוש מעניקים את הידע התיאורטי והמעשי ליצירה של סביבה ארגונית בריאה ופוריה יותר. בתחילת המאמר הזכרנו כי זו אחת הדרכים להגברת התפוקה בארגון, כמו גם יצירה של הזדהות רבה יותר עמו. עובד, שחש כי הרעיונות שלו מפרים את הצוות הניהולי ומיושמים לאורך זמן, ירצה להיות חלק בלתי נפרד מהחברה גם עשור מאוחר יותר.
נוסיף לכך את העובדה כי השמירה על ההון האנושי הקיים בחברה נמוך בדרך כלל מגיוס והכשרה של עובדים חדשים ונגלה כי: התהליך מסייע לחברה להגיע לרווחיות רבה יותר.
צילום: יח"צמה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי
בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה
בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.
שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה
הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.
לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.
גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.
- חברת A2Z והסטארט-אפ Pluro מציעים את הפתרון המלא להנגשת אתרים - איתור, תיקון וניטור במערכת אחת
- השילוש הקדוש של הצמיחה הדיגיטלית: נוכחות, נראות ואינטליגנציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון
במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.
