פובליסיס ישראל
צילום: יחסי ציבור
חשיפה

דוחות פובליסיס ישראל נחשפים: 7.7% צמיחה ברבעון ה-2 השנה

לראשונה מזה שנים, מספרי האמת של חברת פרסום בישראל נחשפים במסגרת דוחות החברה העולמית ומגלים צמיחה אורגנית מרשימה. פובליסיס העולמית: "תעשיית הפרסום נכנסה לסחרור שמקורו בתחומי הדאטה והטכנולוגיה"
משה בנימין | (2)

לא בכל יום נחשפים מספרי האמת של משרדי הפרסום בישראל. למעשה, פרט לסיבוב הקצרצר של אדלר חומסקי בבורסה הישראלית, הגישה לדו"חות ולמאזנים של משרדי הפרסום המקומיים הייתה חסומה מאז ומעולם ולא נראה שתמונת המצב הזו תשתנה בקרוב. בתוך כך, לידי אייס הגיעה מצגת המשקיעים של פובליסיס העולמית בה מופיעה התייחסות ישירה לפובליסיס ישראל, לפיה הקבוצה המקומית רשמה גידול של 7.7% במחזורים בהשוואה לרבעון המקביל ב-2018. 

 

קבוצת פובליסיס ישראל כוללת 8 חברות תחת שליטתה של פובליסיס העולמית. הגופים המרכזיים הם מטבע הדברים 3 משרדי הפרסום הגדולים שבעלותה: באומן בר ריבנאי, גליקמן שמיר סמסונוב וליאו ברנט וזרוע רכש המדיה, פובליסיס מדיה שכוללת את זניט, סטארקום וסמארט מדיה. בנוסף לחברות אלו כוללת הקבוצה את חברת התוכן השיווקי C, חברת הקד"מ סופר-פוש, יחידת הטכנולוגיה מינט, משרד הפרסום Expert, חברת המיתוג Fireworks וחברת אג'נדה שמתמקדת במיתוג ואסטרטגיה לגופים ציבוריים.

דו"חות פובליסיס לרבעון ה-2 של 2019 (ולמחצית הראשונה של השנה) פורסמו לפני כמעט חודשיים, ב-18 ביולי 2019. עם פרסום הדו"חות קיימו בכירי החברה שיחת משקיעים שבה סיפקה רשת הפרסום העולמית נתונים ספציפיים לגבי מספר מדינות וביניהם ישראל. החברה חילקה את סניפיה בעולם ל-4 רמות ביצוע כשהראשונה היא צמיחה של מעל ל-10%, השנייה בה נמצאת ישראל היא בין 5 ל-10%, השלישית היא 0 עד 5% והרביעית והאחרונה כוללת את המדינות שרשמו ירידה במחזורים. 

יחד עם משרדי פובליסיס בפיליפינים ובקנדה, ישראל מדורגת במקום השני והמכובד של הגידול במחזור ברבעון השני של 2019. כאמור, בשיחת המשקיעים נחשף הנתון המדויק של השוק הישראלי שעומד על גידול של 7.7% במחזור, גבוה יותר מהפיליפינים עם 6.4% וקנדה עם 5.7%. ביצועי פובליסיס ישראל עברו בנוסף את אלו של פובליסיס צרפת עם 3.1% ובריטניה עם 4.8%. בחלוקה לאזורי פעילות בעולם, המזרח התיכון הוא השוק הצומח ביותר של פובליסיס העולמית עם גידול דרמטי של 19.1%, לעומת 1.6% בלבד באירופה וירידה במחזורים בצפון אמריקה ובאמריקה הדרומית עם 3%- ו-7.6%-, בהתאמה. 

לא ניתן ללמוד על ביצועיה של כל חברה בנפרד, מתוך הדיווח על גידול של 7.7% בישראל, כך שייתכן שישנה חברה מתוך הקבוצה שרשמה גידול דרמטי במחזורים לצד כאלו שדווקא רשמו מגמה הפוכה עם ירידה במחזורים. מנגד, את פובליסיס העולמית החלוקה הפנימית בין המשרדים לא כל כך מעניינת שכן הם מודדים את ביצועי הסניפים בישראל כיחידת רווח והפסד אחת, עם שורה תחתונה אחת. 

יש לציין, כי רק לפני קצת יותר משנה, פובליסיס הנחילה בישראל את שיטת יחידת הרווח והפסד לפי מדינה (ולא לפי כל משרד בפני עצמו, כפי שהיה לפני כן). שינוי זה נעשה בסמיכות זמנים למינויו של יוסי לובטון למנכ"ל ויו"ר קבוצת פובליסיס ישראל במקום יורם באומן שממשיך לשמש כנשיא ל-3 שנים נוספות. בשנה האחרונה פובליסיס עברה לשיטה זו גם באנגליה וצרפת, כאשר ארה"ב הייתה האחרונה. במקביל ישנם עדיין שווקים שבהם משרדים נמדדים לבד ולא ברמת מדינה. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הצמיחה המרשימה, לכל הדעות, של חברות פובליסיס ישראל מקבלת משנה תוקף מעצם העובדה שלא מדובר בגידול מבוסס רכישות אלא בצמיחה אורגנית של הקבוצה לעומת מבנה דומה של הקבוצה שנה לפני כן. הרכישה האחרונה, של גליקמן שמיר סמסונוב הושלמה ב-2015, כך שבהשוואה ל-2018 מדובר במבנה חברות זהה. כמו כן, בהשוואה לגידול של שוק הפרסום הישראלי, על פי נתוני יפעת, ניתן לראות שביצועי פובליסיס ישראל עולים על הממוצע המקומי שעמד על גידול של 4% במחזורים ב-2018. 

איך חוזרים לצמיחה: 150 מיליון אירו על טאלנטים ו-4 מיליארד ד' על Epsilon

מעבר לפריזמה הלוקלית, דו"חות פובליסיס מספקים נקודת מבט רחבה ועשירה על האתגרים של תחום הפרסום בעידן הנוכחי. בשיחת המשקיעים מסבירה החברה כי תעשיית הפרסום נכנסה לסחרור שמקורו בתחומי הדאטה והטכנולוגיה. בהתאם, דרכה של החברה להתמודד עם "הפרעות" אלו מבוססת על מודל שכולל השקעה משמעותית בגיוס טאלנטים, בהיקף של 150 מיליון אירו ב-18 החודשים האחרונים; השקעה חסרת תקדים ברכישת ידע מתמחה באמצעות רכישות כגון זו של Epsilon, חברת הענק המתמחה בשיווק מבוסס דאטה בסכום של 3.95 מיליארד דולר והתייעלות פיננסית. 

למרות ההצלחה של הרשת העולמית באזורים כמו המזה"ת, הסיפור האמיתי נמצא בשווקים שבהם הכסף הגדול. בראש ובראשונה ארה"ב שם רשמה החברה ירידה של 3% במחזורים, ואירופה שם החברה רשמה גידול של 1.6% בלבד. היעד הברור הוא חזרה לצמיחה בשווקים אלו, באמצעות 3 דגשים מרכזיים שניצבים לנגד עיניה.

הראשון הוא לספק ללקוחות את מה שהפך לדבר החשוב ביותר בעידן הפרסום הנוכחי - פרסונליזציה מול הלקוחות - נכס יקר ערך שאותו היא מתכוונת למכור באמצעות Epsilon. הדגש השני הוא בהשתלטות על ה-Addressable TV שוק הטלוויזיה החדש - הפרסום המטורגט בשיטת עולם הדיגיטל שנאמד ב-1.5 מיליארד דולר. הדגש השלישי הוא על המשך צמיחת 2 הרכישות המרכזיות של החברה בשנים האחרונות, Sapient ו-Epsilon שמהוות יחד 30% מכל מחזורי הקבוצה בעולם. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כתבת יח''צ טפשית (ל"ת)
    ירון 10/09/2019 17:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רשמתם פעמיים באומן, במקום להכניס את ליאו ברנט (ל"ת)
    טעות 10/09/2019 14:44
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.