לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה

הירידות הן בטק? משקיעים נפטרים גם מחברות הרכב החשמלי ההפסדיות

לאחר שנהנו מהכסף הזול בתקופת התמריצים והנפיקו בשווים גבוהים, חברות כמו ריוויאן שלא מציגה הכנסות, יצרנית הבטריות קוואנטומסקייפ ועוד נחתכות בעשרות אחוזים. "זה חלק מתהליך הפחתת הסיכון בתיק. משקיעים מחפשים חברות שעושות כסף כבר עכשיו. אם הן לא - זה יותר מדי מסוכן"
גיא טל | (1)

חברת הסטרימינג  NETFLIX (NFLX) הייתה הראשונה מבין חברות הטכנולוגיה הגדולות לדווח על תוצאות הרבעון הרביעי שלה ל-2021, ובצל פספסוס התחזית לתוספת מספר המנויים המניה נפלה. אתמול דיווחה ענקית הטכנולוגיה  MICROSOFT (MSFT) שלא עקפה מספיק את התחזיות ומה שקרה במסחר המאוחר היה רכבת הרים. לענקיות הטק השפעה גדולה על המדדים, אך אנליסטים בשוק מצביעים על כך שמזה תקופה שחברות הטכנולוגיה הקטנות יותר מוציאות את האוויר החם מהשווי המנופח. אלא שלקראת העלאות הריבית הצפויות, כשהמשקיעים נפטרים מחברות צמיחה הפסדיות נראה שאינן מתרכזים רק בחברות שירותי תכנה וטכנולוגיה. מתחילת השנה הם מכרו בכמויות גם מניות של חברות הרכב החשמלי ההפסדיות - יצרניות או חברות מתחום הטעינה.

ברות הרכב החשמלי שהיו עד לאחרונה הלהיט החם בוול סטריט נחתכות בחדות בימי המסחר האחרונים, במיוחד חברות בעלות הכנסות נמוכות או ללא הכנסות. RIVIAN AUTOMOTIVE (RIVN) לדוגמה, שהונפקה בשנה שעברה והתנפחה עד שווי של 153 מיליארד דולר ב-16 בנובמבר 2021 מבלי להציג מכירות כלשהן, התרסקה מאז תחילת השנה ב-40% בהמשך למגמת הירידות מהשיא, והיא שווה כיום 58 מיליארד דולר. אמנם זה כשליש ממחיר השיא, אך עדיין מדובר על חברה שדיווחה על הכנסות של מיליון דולר בשנה האחרונה, כך שגם את המחיר הנוכחי עוד עליה להצדיק. 

חברות נוספות שקשורות לשוק הרכב החשמלי ואיבדו שווי רב מתחילת השנה הן סטארט אפ טעינת הרכבים CHARGEPOINT HOLDINGS ׁ(CHPT), שאיבד 30% מתחילת השנה, יצרנית הבטריות QUANTUMSCAPE (QS) וסטארט אפ הרכב החשמלי WORKHORSE GROUP ׁ(WKHS) שאיבדו אף הם כ-30%. 

"זהו חלק מתהליך הפחתת הסיכון בתיק" אמר לאתר יאהו פיננס מאט מאליי מפירמת ניהול הנכסים Miller Tabak, "המשקיעים מחפשים חברות שעושות כסף. אם הן לא עושות כסף כבר עכשיו - זה יותר מדי מסוכן".

חברה נוספת שעדיין לא מייצרת מזומנים אך נפגעה מעט פחות (ירדה 6% מתחילת השנה) היא LUCID GROUP (LCID). ארבע החברות המוזכרות הונפקו במהלך המגפה ונהנו מהכסף הזול בו הוצף השוק עקב תוכנית התמריצים של הפד. 

אפילו חברות רווחיות מהתחום נפגעות. הדוגמה הבולטות ביותר היא טסלה TESLA INC (TSLA) שרווחית כבר מזה זמן ומציגה מספרים נהדרים, אך אולי הסיבה היא יחד תג המחיר הגבוה במיוחד מלכתחילה. המניה ירדה כ-13% מתחילת שנה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל משבר טוב התחיל בדיוק ככה (ל"ת)
    סוחר נוסטרו 27/03/2022 00:19
    הגב לתגובה זו
טסלה
צילום: אתר החברה

כמה עולה טסלה משומשת והאם המחיר ימשיך לרדת?

מחירון לוי יצחק וכן הצעות ביד2 חושפים ירידה של עד 10% במחירי טסלה המשומשות כתוצאה משרשרת הורדת המחירים של ענקית הרכב החשמלי; למה הירידות צפויות להימשך ומה יותר כלכלי - רכב חשמלי או רכב על בנזין?
דור עצמון |
רוצים לקנות טסלה? מתלבטים אם רכב חדש או יד-שנייה? יהיו כאלה שהנתונים של מחירון לוי יצחק וההצעות שמופיעות בלוחות השונים, לרבות ביד2, יגרמו להם להפסיק להתלבט ויביא אתכם היישר לשולחן המחשב להזמין רכב מהאתר. מחירי הרכבים המשומשים יורדים, הם יורדים בגלל הרכבים החדשים שמחירם יורד. הרכב החדש נעשה יותר נוח לרכישה, אבל אף אחד לא מבטיח שהירידה לא תימשך.  טסלה, קרדיט: יצרן ענקית המכוניות החשמליות הודיעה פעם אחר פעם על הורדות מחירים כאשר בפעם האחרונה היא הורידה את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר. החברה בראשות אילון מאסק הורידה את המחירים בארה"ב של דגם הבסיס שלה ב-11% עד כה השנה ושל דגם Y שלה ב-20% - מהלכים שמגיעים בזמן שארה"ב, השוק הגדול ביותר שלה, מתכוננת להציג סטנדרטים מחמירים יותר שיגבילו זיכוי מס על רכבים חשמליים. הורדת המחירים בעולם הגיעה כמובן גם למחירים בארץ. אתם יכולים לקנות טסלה 3 חדשה  במחיר של קצת מעל 190 אלף שקל.  כשלוקחים בחשבון את העלויות השוטפות של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין, מבינים שהפער בעת הרכישה בין טסלה לרכב על בנזין שמגיע ל-50 אלף שקל בממוצע, מוחזר תוך כמה שנים של שימוש ברכב החשמלי. יש סיכונים כלכליים - הסוללה הולכת ומשתפרת ובעוד כמה שנים, הסוללות הקיימות יהיו כמעט לא רלבנטיות. מעבר לכך, השחיקה וירידת המחירים בחשמליות צפויה להיות משמעותית יותר, גם כי בסוף הדרך וזה לא רחוק - מחירי הרכבים החשמליים יתקרבו למחירי הרכבים על בנזין.  ועדיין רכב חשמלי מספק כדאיות כלכלית לארוך זמן. הכדאיות הזו רק תלך ותגבר במקביל לירידת מחירי הרכבים האלו. למי שמעוניין להתעמק בעניין - הנה מדריך: איזו מכוניות משתלמת כלכלית? בנזין או חשמלית?

כמה עולה טסלה משומשת?

הורדת המחירים הביאה כמובן לירידת הערך עוד יותר של הרכבים המשומשים/יד-שנייה, ולמרות שטסלה מודל Y כמעט ולא ספגה פגיעת ערך, גרסת הבסיס של טסלה 3 משומשת מודל 2023 ירדה למחיר של 175-178 אלף שקל. מודל 2022 ירד ל-165-170 אלף שקל ואילו מודל 2021 נמכר ב-160-165 אלף שקל. המחירים האלו לא מבטאים את מלוא התגלגלות ירידת המחירים, והם צפויים להמשיך לרדת. לא הגיוני לרכוש טסלה שנתיים על הכביש רק ב-20% מתחת לטסלה חדשה. ברכבי בנזין זה 20%-30% מתחת למחיר רכב חדש, ברכבים חשמליים זה אמור להיות משמעותי יותר.  כך נוצר מצב שאלו המחפשים לרכוש מכונית טסלה חדשה מרוויחים מהורדת המחירים גם של החברה גם בשוק היד-שנייה, ואילו המוכרים מנגד מצאו עצמם עם ירידת ערך משמעותית של המכוניות אותה הם מעוניינים למכור. לכך יש להוסיף את העובדה שהירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר - בכל סוג של רכב - מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם במידי עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.