כסף
צילום: Pixabay

שלושה סטארט-אפים בתחום הפינטק יקבלו מהמדינה ביחד 2.5 מיליון שקל

שוק הפינטק צומח בקצב מהיר, אבל אלו חברות יהיו שם בעוד עשור? המדינה מציעה לסטארט-אפים להצטרף לתוכנית שלה וצריך להגיש מועמדות עד סוף חודש ינואר
נתנאל אריאל | (3)

גודלו של שוק הפינטק העולמי נאמד ב-110 מיליארד דולר בשנת 2020 וצפוי לגדול בקצב צמיחה שנתי של 20.5% בממוצע עד ל-700 מיליארד דולר עד 2030. האם החברות הישראליות יידעו להיות שם?

מי יהיו החברות הבאות שיקבלו מימון מהמדינה? ניתן להגיש בקשות למענק בלתי מוגבל להרצת פיילוט עד ליום 31.1.23 בשעה 12:00. לאחרונה זכו שלוש חברות טכנולוגיה פיננסית (פינטק) פמילי ביז, וולטי טכנולוגיות ואופק אגודת אשראי שיתופית. מדובר על תוכנית של ררשושות ניירות ערך ורשות החדשנות, ובליווי בנק ישראל במטרה לעזור לחברות לפתח את המוצר ואולי גם למסחר אותו, באמצעות מימון וליווי רגולטורי של פיילוטים לרבות ממשקי אמת מול גופים שעתידים להטמיע את המערכות והטכנולוגיות או ישירות מול ציבור הצרכנים הפיננסים.

שניים מהפיילוטים שהתקבלו לאחרונה לתכנית עוסקים במימוש פוטנציאל הבנקאות הפתוחה, השוואת עלויות של מוצרים פיננסים, באופן שבו מותאמת ללקוח ההלוואה האופטימלית עבורו (משכנתא או הלוואה צרכנית) ובאותו מועד הוא מקבל אונליין הצעות עקרוניות ממספר גורמים ממנים. הפיילוט השלישי עשוי לסמן את ראשית הדרך לפריקות השירותים הפיננסיים במודל של BaaS (Banking as a Service) באופן שיאפשר לחברות פינטק להציע ללקוחותיהם רק שירותים פיננסיים מסוימים המתאימים לסל השירותים שלהן ומשלימים אותו.

רשות ניירות ערך פועלת בשנים האחרונות בכדי לעודד כניסת פינטקים לפעילות בשוק הישראלי. תוכנית הפיילוטים נותנת לסטארטאפים אפשרות לפתח את המוצר שלהם למסחור ולחדירה לשוק באמצעות תמיכות כספיות (בצורת מענקים כספיים), וגם מחברת בין הפינטקים ובין גופי שוק הון (החל מרשות ניירות ערך עצמה, דרך הבורסה, קרנות, בנקים ובתי ההשקעות) ובונה פלטפורמות להתנסות – בטא סייט – שבעזרתן יכולים הפינטקים להתנסות בממשקי אמת מול גופים שעתידים להטמיע את המערכות והטכנולוגיות אותן הם מפתחים.

במחזור הקרוב תרצה הרשות לעודד שילוב פתרונות של חברות טכנולוגיה ישראליות במערכת הפיננסית המסורתית, בפרט בתחום התשלומים, כולל אונבורדינג דיגיטלי ללקוח באמצעות חשבונות וירטואליים, המשלבים פתרונות eKYC לצורך זיהוי לקוח, ולרבות התחברות ישירה של חברות פינטק למערכות תשלומים מפוקחות בישראל, כגון: מערכת זה"ב (זיכויים והעברות בזמן אמת), מס"ב (מרכז סליקה בנקאי בע"מ) ושב"א (שירותי בנק אוטומאטיים בע"מ).

עוד תרצה הרשות לראות הרחבת נגישות הציבור למידע פיננסי, לשירותים ולמוצרים חדשניים בתחום, דרך ממשקי תוכנה פתוחים עם גופים פיננסיים (Open APIs) ובפרט השוואת עלויות ממספר רב, ככל הניתן, של גורמים באופן שישפר את מצבו של הצרכן, בדגש על פתרונות ייעודיים לחברה החרדית והערבית.

למחזור האחרון של התוכנית נבחרו כאמור פמילי ביז, וולטי טכנולוגיות ואופק אגודת אשראי שיתופית. "פמילי ביז אחזקות" פיתחה פלטפורמה לניהול פיננסי הוליסטי. כחלק מתוכנית הפיילוטים, FamilyBiz תספק מערכת המלצות לומדת, אשר תתאים מוצרי אשראי לצרכי הלקוח תוך התחשבות ביכולותיו, שאיפותיו ורמת הסיכון ובכך תייצר אקוסיסטם סינרגטי בין נותני האשראי ללקוחות הקצה. לאחר התאמת מוצר האשראי יקבל הלקוח אונליין הצעות מימון מחייבות ממספר גורמים ממנים המשתתפים בפיילוט.

קיראו עוד ב"BizTech"

החברה השנייה הינה "וולטי טכנולוגיות בע"מ". Walty היא חברת פינטק בדומיין  Mortgage Robo -Advisory  על בסיס טכנולוגיית AI. במסגרת הפיילוט תתאפשר דיגיטציה של הליך נטילת המשכנתא והחברה שואפת לשנות לחלוטין את הדרך שבה לקוחות נוטלים משכנתא בישראל.

החברה השלישית היא "אופק אגודת אשראי שיתופית בע"מ". אופק היא אגודת אשראי - Credit Union - בבעלות מעל 13,000 ישראלים הפועלת למהפכה בשוק הבנקאי. אופק מעוניינת לאפשר גישה של בנקאות כשירות (BaaS) לחברות פינטק במטרה לשפר ולהרחיב את השירותים שלהן לציבור, ובמסגרת הפיילוט מעוניינת לקדם פיילוט בתחום הפקדונות.

ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך: "תכנית דאטה סנדבוקס מייצרת הזדמנויות לחברות פינטק צעירות. התוכנית מאפשרות לחברות להדגים את מוצריהן בצורה מיטבית, לצד ליווי מקצועי . רשות ניירות ערך מאמינה כי פיתוח, שילוב והטמעת טכנולוגיות חדישות מייצרות לצרכן הישראלי ערך בדמות שיכלול שוק ההון, הוספת מתחרים ושחקנים, ובכך הגברת התחרות".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דבורה בדיחי 05/02/2023 14:25
    הגב לתגובה זו
    נפלא לקרוא על ההתקדמות באופק. כל הכבוד
  • 2.
    מתי נפתח בנק אופק?? (ל"ת)
    מיכה 03/02/2023 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל הכבוד ובהצלחה! (ל"ת)
    אני 03/02/2023 12:31
    הגב לתגובה זו
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.

משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.