המספרים בחוץ: אלו ההכנסות של גוגל ופייסבוק מפרסום ל-2017

אלמוג עזר |
נושאים בכתבה גוגל פייסבוק

ענקיות הטכנולוגיה והפרסום פייסבוק ו-Google אמורות להמשיך ולשלוט ביד רמה בשוק הפרסום הדיגיטלי העולמי גם לאורך השנה הנוכחית - זאת כאשר ההכנסה מהתחום צפויה אף לגדול. על פי מחקר של מכון השיווק eMarketer גוגל צפויה להכניס 72.69 מיליארד דולר מהודעות בשנת 2017. פייסבוק באותו הזמן תכניס 33.76 מיליארד דולר. 

ב-eMarketer מציינים כי העלייה בהכנסות מפרסום במובייל ומהצגת סירטונים שיווקים תמשך גם אל תוך שנת 2017. האנליסטית של החברה, שלין שום, הסבירה כי " השנה, פייסבוק וגוגל ימשיכו להיות החברות המובילות מסביב לעולם בתחום הפרסום הדיגיטלי ואף ייגייסו כמעט ממחצית ההון שיושקע בפרסום הדיגיטלי. שתי החברות ינצלו את הכח שהצברו בשוק בכדי להזרים הון אל שוק פרסום המובייל והווידאו". 

נציין כי על פי דו"חות גוגל ופייסבוק, ההכנסות מתחום המובייל הפכו דומיננטיים ומשמעותיים באופן ניכר בשנה החולפת. שתי החברות הללו הכניסו מחצית מהכנסות הפרסום הדיגיטלי בתחום המובייל. 

בד בבד, הנתונים מגיעים בתקופה אתגרית משהו מבחינת שתי הענקיות. זאת כאשר גוגל מתנצלת (וכנראה תפצה) חברות שהמוצעות שלהן פורסמו ביוטיוב בצמוד לתוכן פוגעני. בד בבד, פייסבוק מתמודדת עם תופעת הפייקניוז שמפורסמת ברשת. מדובר כידוע באייטמים שקריים שגורמים לדיסאינפורמציה ומורידים מיוקרת הרשת החברתית.

באותו עניין, גלובס פרסמו היום כי רשות המסים בוחנת את פעילות פייסבוק וגוגל בישראל במטרה לבדוק ולגבש המלצות אם יש לחייב אותן לשלם מסים בארץ. זאת לאור הצלחתן של אלו להתמע כראוי בשוק הפרסום המקומי. למרות פעילות זו, שתי החברות אינן משלמות מס, כאשר הן נחשבות חברות זרות ומחזיקות בישראל רק אנשי מכירות ויועצים.

 

נתון נוסף מעניין שמפרסם המחקר של eMarketer הוא כי הרשת החברתית החדשה שהונפקה בחודש שעבר Snapchat אמורה להגדיל את הכנסותיה מפרסום השנה. סנאפצ'ט תכניס כ-900 מיליון דולר בשנת 2017, זינוק אדיר בשיעור של 163% אל מול שנת 2016.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.