ביוג'ן ותרופת האלצהיימר – נמשכים רעשי הרקע
באופן לא מפתיע, נמשך ומתפתח הלחץ הציבורי והפוליטי בארה"ב סביב אישור ה-FDA לתרופת ה-aducanumab של חברת ביוג'ן, או בשמה המסחרי Aduhelm. זאת, נוכח תג המחיר הגבוה מאוד שנקבע בינתיים ע"י ביוג'ן לתרופת האלצהיימר שלה, 56,000 דולר לשנה, והחששות הנובעים מכך ביחס לאיתנות הפיננסית של כלל תוכניות ביטוחי הבריאות הציבוריים-ממשלתיים בארה"ב מסוג Medicare; הספקות באשר ליעילות התרופה ולתופעות הלוואי שלה; הוויכוח המדעי באשר לגישת העמילואיד בטא בכללותה בכל הקשור לטיפול במחלת האלצהיימר (טרם הוכח ממש קשר סיבתי בין הסרת משקעי העמילואיד בטא לבין האטת הפגיעה הקוגניטיבית); וסימני שאלה רבים סביב כל תהליך הניסויים הקליניים שביצעה ביוג'ן וקבלת אישור ה-FDA.
בשבוע החולף היינו עדים לשתי התפתחויות חדשות: ההתפתחות הראשונה היא צפויה למדי – ביום חמישי שעבר הצר ה-FDA את התווית ה-Aduhelm, כך שהיא מוגבלת כעת רק למטופלים המאובחנים בשלבים המוקדמים של מחלת האלצהיימר. שינוי ההתוויה הנ"ל בא בתגובה לביקורת מתוך הקהילייה הרפואית ומחוצה לה, לפיה ההתוויה המקורית לשימוש ב-Aduhelm עבור חולי אלצהיימר בכל שלב של המחלה, הינה רחבה מדי. ההתוויה החדשה מבהירה, אם כך, כי ה-Aduhelm מומלצת לשימוש עבור חולים אשר סובלים מפגיעה קוגניטיבית מתונה או מדמנציה בשלבים מוקדמים כתוצאה מהאלצהיימר, כלומר אוכלוסיית המטופלים אשר השתתפה בניסויים הקליניים מסוג phase 3 אשר ביצעה ביוג'ן ביחס לתרופה. לפי הערכות שונות, ההתוויה המצומצמת מגבילה את אוכלוסיית המטופלים הרלבנטית בארה"ב מ-6 מיליון איש, לסדר גודל של 1-2 מיליון.
ההתפתחות השנייה התרחשה בסוף השבוע שעבר, כאשר ג'נט וודקוק, נציבת ה-FDA בפועל, באמצעות מכתב אשר פורסם בטוויטר, הודיעה כי היא מבקשת לבצע חקירה פדרלית עצמאית לתהליך אישור ה-Aduhelm ע"י הארגון שבראשה היא עומדת.
וודקוק מציינת במכתבה את החששות לגבי קיומם של מגעים בלתי פורמליים בין ה-FDA לבין הנהלת ביוג'ן לאורך תהליך אישור התרופה. בהקשר זה, אתר חדשות הפארמה Stat, פרסם דיווח מעניין בחודש שעבר, לפיו ביוג'ן הגתה תוכנית סודית בשם "Project Onyx" לצורך השגת אישור ה-FDA המיוחל לאחר ההסתבכות הקשה של הניסויים הקליניים ב-2019. כך התקיימה במאי 2019 פגישה בלתי פורמלית בין מנהל המו"פ של ביוג'ן, אל סנדרוק, לבין בילי דאן, ראש תחום הנוירולוגיה ב-FDA, בכנס מקצועי בפילדלפיה. עפ"י STAT, כבר בתחילת תהליך האישור, ה-FDA ציין מספר מתווים אפשריים לאישור התרופה, לרבות מסלול של אישור מואץ (accelerated approval) נוכח בעייתיות הממצאים הקליניים.
- ג'ונסון אנד ג'ונסון – עומדת בציפיות כמיטב המסורת, ויציבה להפליא
- מניית פייזר – דפנסיבית אבל מעניינת, עדיין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך משכונסה הוועדה המדעית המייעצת (ה-ADCOM) לאישור התרופה בנובמבר אשתקד, בכירי ה-FDA ציינו בפני חברי הוועדה כי מסלול ה- accelerated approval אינו מצוי בבחינה. בסופו של דבר, ה-FDA כן אישר בחודש שעבר את ה-Aduhelm במסלול של accelerated approval. בתגובה ובמחאה, שלושה מומחים מחברי הוועדה התפטרו מתפקידם.
מדובר בצעד חריג ומאוד יוצא דופן, אשר יותר מכול מצביע על הלחצים שבו מצויה גברת וודקוק. היא מצויה במצב רגיש במיוחד – כנציבה בפועל של ה-FDA, היא נחשבת כאחד המועמדים המובילים להתמנות ע"י ממשל ביידן כמינוי קבע. אך הבית הלבן בינתיים משתהה במינוי, ולא בטוח בכלל שימנה אותה בסוף, וזאת על רקע התנגדות של מספר סנטורים דמוקרטיים. ההתנגדות הזו נובעת בין היתר מפרשת האופיאוידים בארה"ב ומכך שוודקוק, כאשר עמדה בראש חטיבת התרופות ב-FDA, אישרה במשך שנים יותר מדי תרופות אופיאוידים ובכך ליבתה את המגפה.
בשורה התחתונה, לעניות דעתנו יש להתייחס אל ההתפתחויות האחרונות סביב תרופת ה-Aduhelm של ביוג'ן, כאל רעשי רקע צפויים למדי אשר אינם ממש מפחיתים מהפוטנציאל האטרקטיבי של הסקטור המנייתי החדש אשר מתפתח לנגד עינינו – סקטור "מניות האלצהיימר".
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
בסופו של דבר, אישור ה-Aduhelm יצר וממשיך ליצור הזדמנויות השקעה מאד מעניינות הרבה מעבר למניית ביוג'ן עצמה: יש את ענקית הפארמה איליי לילי (NYSE: LLY) אשר נמצאת בניסוי קליני מתקדם עם תרופת ה-donanemab שלה עבור אלצהיימר; ישנן חברות דיאגנוסטיקה הפועלות בתחום (QTRX, NVTA , ILMN); וישנן לא מעט חברות אינובטיביות קטנות המשקיעות מאמצי מו"פ ניכרים בניסיון לפתח תרופות לאלצהיימר בגישות שונות – נזכיר כדוגמא את חברת Alector (NASDAQ: ALEC) אשר דיווחה לאחרונה על הסכם פיתוח ומסחור משותף עם שחקנית הפארמה הגלובלית GSK.
יש להמשיך ולתור אחר קטליזטורים מהותיים עבור "מניות האלצהיימר" – אחד כזה בעתיד הקרוב הינו הכנס הרפואי של ה-AAIC (Alzheimer’s Association International Conference) אשר יתקיים בסוף החודש בארה"ב בדנבר, קולורדו.
לקריאה נוספת:
> שנוי במחלוקת: אישור התרופה של ביוג'ן טוב לתעשיית הפארמה?
> מניות ביוג'ן ואיליי לילי – דרכנו לאן?
> בארה"ב בוחנים את הליך האישור של תרופת ביוג'ן
> ה-FDA אישר את התרופה של ביוג'ן, האם זה פתח לחברות נוספות?
> אישור ה-FDA לביוג'ן למחלת האלצהיימר – דרמה מרובת השלכות
> ה-FDA אישר את התרופה של ביוג'ן; המניה קופצת ב-45%
> שעת השין מתקרבת: האם ה-FDA יאשר את התרופה לאלצהיימר של ביוג'ן?
> ביוג'ן: האם ה-FDA יאשר את תרופת האלצהיימר שלה?
> חיים ומוות ביד ה-FDA: האם מניית ביוג'ן תטוס או תצלול?
> חדשות רעות לביוג'ן: ה-FDA לא אישר את התרופה לאלצהיימר
- 5.גיא 16/07/2021 11:04הגב לתגובה זואכן אח יקר, עלית על המניה המענינת, עוד 10 ימים היא מעל הראדר
- 4.Nikay 15/07/2021 12:39הגב לתגובה זוהכי מבטיחה בתחום ונסחרת מתחת לראדר
- 3.יהווית 15/07/2021 09:24הגב לתגובה זוונזהרתם לנפשותיכם
- 2.בועה 14/07/2021 09:25הגב לתגובה זוהבורסה האמריקאית בועה מנופחת, הכל הולך ליפול. כולל חברות הבראות המנופכות
- 1.ע 14/07/2021 08:54הגב לתגובה זושימו לב לANVS.

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.