פאזל אלצהיימר דמנציה מוח  ראש רפואה
צילום: Istock
ניתוח

ביוג'ן ותרופת האלצהיימר – נמשכים רעשי הרקע

מניית ביוג'ן נפלה על רקע חששות כי אישור ה-FDA שניתן לתרופה לאלצהיימר אינו בהליך המקובל; אבל האישור תקף; וגם - שימו לב ל"מניות האלצהיימר"
יואב בורגן | (5)

באופן לא מפתיע, נמשך ומתפתח הלחץ הציבורי והפוליטי בארה"ב סביב אישור ה-FDA לתרופת ה-aducanumab של חברת ביוג'ן, או בשמה המסחרי Aduhelm. זאת, נוכח תג המחיר הגבוה מאוד שנקבע בינתיים ע"י ביוג'ן לתרופת האלצהיימר שלה, 56,000 דולר לשנה, והחששות הנובעים מכך ביחס לאיתנות הפיננסית של כלל תוכניות ביטוחי הבריאות הציבוריים-ממשלתיים בארה"ב מסוג Medicare; הספקות באשר ליעילות התרופה ולתופעות הלוואי שלה; הוויכוח המדעי באשר לגישת העמילואיד בטא בכללותה בכל הקשור לטיפול במחלת האלצהיימר (טרם הוכח ממש קשר סיבתי בין הסרת משקעי העמילואיד בטא לבין האטת הפגיעה הקוגניטיבית); וסימני שאלה רבים סביב כל תהליך הניסויים הקליניים שביצעה ביוג'ן וקבלת אישור ה-FDA.

 

בשבוע החולף היינו עדים לשתי התפתחויות חדשות: ההתפתחות הראשונה היא צפויה למדי – ביום חמישי שעבר הצר ה-FDA את התווית ה-Aduhelm, כך שהיא מוגבלת כעת רק למטופלים המאובחנים בשלבים המוקדמים של מחלת האלצהיימר. שינוי ההתוויה הנ"ל בא בתגובה לביקורת מתוך הקהילייה הרפואית ומחוצה לה, לפיה ההתוויה המקורית לשימוש ב-Aduhelm עבור חולי אלצהיימר בכל שלב של המחלה, הינה רחבה מדי. ההתוויה החדשה מבהירה, אם כך, כי ה-Aduhelm מומלצת לשימוש עבור חולים אשר סובלים מפגיעה קוגניטיבית מתונה או מדמנציה בשלבים מוקדמים כתוצאה מהאלצהיימר, כלומר אוכלוסיית המטופלים אשר השתתפה בניסויים הקליניים מסוג phase 3 אשר ביצעה ביוג'ן ביחס לתרופה. לפי הערכות שונות, ההתוויה המצומצמת מגבילה את אוכלוסיית המטופלים הרלבנטית בארה"ב מ-6 מיליון איש, לסדר גודל של 1-2 מיליון.

 

ההתפתחות השנייה התרחשה בסוף השבוע שעבר, כאשר ג'נט וודקוק, נציבת ה-FDA בפועל, באמצעות מכתב אשר פורסם בטוויטר, הודיעה כי היא מבקשת לבצע חקירה פדרלית עצמאית לתהליך אישור ה-Aduhelm ע"י הארגון שבראשה היא עומדת.

וודקוק מציינת במכתבה את החששות לגבי קיומם של מגעים בלתי פורמליים בין ה-FDA לבין הנהלת ביוג'ן לאורך תהליך אישור התרופה. בהקשר זה, אתר חדשות הפארמה Stat, פרסם דיווח מעניין בחודש שעבר, לפיו ביוג'ן הגתה תוכנית סודית בשם "Project Onyx" לצורך השגת אישור ה-FDA המיוחל לאחר ההסתבכות הקשה של הניסויים הקליניים ב-2019. כך התקיימה במאי 2019 פגישה בלתי פורמלית בין מנהל המו"פ של ביוג'ן, אל סנדרוק, לבין בילי דאן, ראש תחום הנוירולוגיה ב-FDA, בכנס מקצועי בפילדלפיה. עפ"י STAT, כבר בתחילת תהליך האישור, ה-FDA ציין מספר מתווים אפשריים לאישור התרופה, לרבות מסלול של אישור מואץ (accelerated approval) נוכח בעייתיות הממצאים הקליניים.

אך משכונסה הוועדה המדעית המייעצת (ה-ADCOM) לאישור התרופה בנובמבר אשתקד, בכירי ה-FDA ציינו בפני חברי הוועדה כי מסלול ה- accelerated approval אינו מצוי בבחינה. בסופו של דבר, ה-FDA כן אישר בחודש שעבר את ה-Aduhelm במסלול של accelerated approval. בתגובה ובמחאה, שלושה מומחים מחברי הוועדה התפטרו מתפקידם.

 

מדובר בצעד חריג ומאוד יוצא דופן, אשר יותר מכול מצביע על הלחצים שבו מצויה גברת וודקוק. היא מצויה במצב רגיש במיוחד – כנציבה בפועל של ה-FDA, היא נחשבת כאחד המועמדים המובילים להתמנות ע"י ממשל ביידן כמינוי קבע. אך הבית הלבן בינתיים משתהה במינוי, ולא בטוח בכלל שימנה אותה בסוף, וזאת על רקע התנגדות של מספר סנטורים דמוקרטיים. ההתנגדות הזו נובעת בין היתר מפרשת האופיאוידים בארה"ב ומכך שוודקוק, כאשר עמדה בראש חטיבת התרופות ב-FDA, אישרה במשך שנים יותר מדי תרופות אופיאוידים ובכך ליבתה את המגפה.

 

בשורה התחתונה, לעניות דעתנו יש להתייחס אל ההתפתחויות האחרונות סביב תרופת ה-Aduhelm של ביוג'ן, כאל רעשי רקע צפויים למדי אשר אינם ממש מפחיתים מהפוטנציאל האטרקטיבי של הסקטור המנייתי החדש אשר מתפתח לנגד עינינו – סקטור "מניות האלצהיימר".

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בסופו של דבר, אישור ה-Aduhelm יצר וממשיך ליצור הזדמנויות השקעה מאד מעניינות הרבה מעבר למניית ביוג'ן עצמה: יש את ענקית הפארמה איליי לילי (NYSE: LLY) אשר נמצאת בניסוי קליני מתקדם עם תרופת ה-donanemab שלה עבור אלצהיימר; ישנן חברות דיאגנוסטיקה הפועלות בתחום (QTRX, NVTA , ILMN); וישנן לא מעט חברות אינובטיביות קטנות המשקיעות מאמצי מו"פ ניכרים בניסיון לפתח תרופות לאלצהיימר בגישות שונות – נזכיר כדוגמא את חברת Alector (NASDAQ: ALEC) אשר דיווחה לאחרונה על הסכם פיתוח ומסחור משותף עם שחקנית הפארמה הגלובלית GSK.

יש להמשיך ולתור אחר קטליזטורים מהותיים עבור  "מניות האלצהיימר" – אחד כזה בעתיד הקרוב הינו הכנס הרפואי של ה-AAIC (Alzheimer’s Association International Conference) אשר יתקיים בסוף החודש בארה"ב בדנבר, קולורדו.

 

לקריאה נוספת:

שנוי במחלוקת: אישור התרופה של ביוג'ן טוב לתעשיית הפארמה?

מניות ביוג'ן ואיליי לילי – דרכנו לאן?

> בארה"ב בוחנים את הליך האישור של תרופת ביוג'ן

ה-FDA אישר את התרופה של ביוג'ן, האם זה פתח לחברות נוספות?

אישור ה-FDA לביוג'ן למחלת האלצהיימר – דרמה מרובת השלכות

ה-FDA אישר את התרופה של ביוג'ן; המניה קופצת ב-45%

שעת השין מתקרבת: האם ה-FDA יאשר את התרופה לאלצהיימר של ביוג'ן?

ביוג'ן: האם ה-FDA יאשר את תרופת האלצהיימר שלה?

חיים ומוות ביד ה-FDA: האם מניית ביוג'ן תטוס או תצלול?

חדשות רעות לביוג'ן: ה-FDA לא אישר את התרופה לאלצהיימר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    גיא 16/07/2021 11:04
    הגב לתגובה זו
    אכן אח יקר, עלית על המניה המענינת, עוד 10 ימים היא מעל הראדר
  • 4.
    Nikay 15/07/2021 12:39
    הגב לתגובה זו
    הכי מבטיחה בתחום ונסחרת מתחת לראדר
  • 3.
    יהווית 15/07/2021 09:24
    הגב לתגובה זו
    ונזהרתם לנפשותיכם
  • 2.
    בועה 14/07/2021 09:25
    הגב לתגובה זו
    הבורסה האמריקאית בועה מנופחת, הכל הולך ליפול. כולל חברות הבראות המנופכות
  • 1.
    ע 14/07/2021 08:54
    הגב לתגובה זו
    שימו לב לANVS.
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)

מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?

יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה

יעקב צלאל |

בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.

לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.

לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור. 

היסטוריה

היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.

דלק מערכות רכב

דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.

ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.