העסק לא עובד, אז למה משלמים ארנונה ואיך ניתן להפחיתה?
תגובת הרשויות המקומיות למשבר העולמי ההיסטורי היא התעלמות כמעט מוחלטת. הרשויות מאפשרות לדחות את התשלומים בחודש אחד (מאפריל למאי), לא לבטלם, לא להפחיתם. בעלי עסקים רבים אשר נאלצו לסגור את עסקיהם כתוצאה מהמשבר ומהחלטות הממשלה, במטרה למנוע את התפשטות הנגיף, ציפו בוודאי לתגובה נחרצת ומשמעותית יותר של הרשויות המקומיות, אם כן מדוע תגובה כזו לא באה?
בניגוד למס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי, הארנונה הינה מס שאינו תלוי בהכנסות העסק או בשכר העובדים ואינו מאפשר קיזוז הוצאות ו/או הפסדים ממנו. וכך, למרות הפסדים עצומים של המגזר העסקי, העירייה "המחוסנת" מהפגיעה הכלכלית, ממשיכה להטיל חיובי ארנונה בסכומים משמעותיים כל חודש.
לפני שנבוא בטענות אל ראשי הערים חשוב להבהיר – לרשות המקומית אין היום סמכות על פי חוק לתת הנחות בארנונה וסמכות זו מצויה כיום אך ורק בידי משרד הפנים ומשרד האוצר. הסמכות למתן הנחות בארנונה נלקחה מהרשויות המקומיות והועברה לידי משרד הפנים והאוצר בסוף שנות ה-80. אחת הסיבות ההיסטוריות לכך הייתה כדי למנוע מצבים בהם בתמורה למתן הנחות בארנונה יהיה חשוף בעל תפקיד בעירייה לשוחד מרמה והפרת אמונים. סיבה נוספת נעוצה ביחסים שבין השלטון המרכזי לבין השלטון המקומי. משרד הפנים הוא גם זה האמון על יציבות הרשויות המקומיות.
ריכוז ההנחות בארנונה בידי משרדי הפנים והאוצר הוכיח את עצמו בייצוב המשק ועצירת האינפלציה בשנות ה-80 וביחד עם צמיחת בתי העסק והגדלת גביית הארנונה הפכו הרשויות המקומיות בשנות ה- 2000, בוודאי אלו שבמרכז הארץ, לרשויות מקומיות איתנות ועצמאיות.
- עיריית נס ציונה תשיב עשרות מיליוני שקלים
- העירייה תבעה על חוב של 200 אלף שקל - ותשלם 30 אלף
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נטילת הסמכות מהרשות המקומית להעניק הנחות בארנונה איננה רלבנטית עוד בעידן בו אנו חיים היום והופכת את העירייה לגוף ארכאי, חסר יכולת או ראייה עסקית וכלכלית ובעיקר מנותק מהעסקים המצויים בתחום שיפוטו וצרכיהם. ראשי הערים מרכזים כיום את כל המשאבים והתקציבים שלהם במתן שירותים לתושבי העיר, בעלי זכות הבחירה בבחירות המקומיות, בעוד העסקים הם לא יותר מאשר האמצעי להשגת מטרה זו.
לכן, אנו מציעים כי במסגרת תקנות החירום להצלת המשק, תוחזר האוטונומיה לרשויות המקומיות האיתנות, כדי שיוכלו לקבוע בעצמן אילו הנחות יינתנו בארנונה ולאילו סוגים של בתי עסק. ניתן להניח, כי עיריית תל אביב למשל, תדע לנהל את המשבר הכלכלי מול העסקים היושבים בתחום שיפוטה בצורה טובה ויעילה יותר מפקידי האוצר ויתרה מזאת תגובתה תהיה מהירה יותר ותגדיל את סיכוייהם של עסקים רבים לשרוד את התקופה הקשה הזו.
אז מה כן אפשר לעשות כבר היום? במסגרת החוקית הקיימת היום עומדות בפנינו תקנות הנחה בארנונה שמאפשרות קבלת פטור לנכס ריק לתקופה של 6 חודשים. חשוב לשים לב שכדי ליהנות מהפטור, הנכס צריך להיות ריק גם מאדם וגם מחפץ כלומר במידה והעסק נותר ריק מאנשים אך כל הציוד נותר מאחור, הנכס לא יקבל את הפטור. קיימים מקרים בהם קיימת כדאיות לשאת בעלות נוספת של ריכוז הריהוט והוצאתו מהנכס אל מול העלות של תשלומי הארנונה הגבוהים.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
במסגרת תקנות ההנחה מארנונה קיים גם פטור לנכס שאינו ראוי לשימוש. ניתן להעלות טענה כי במקום בו קיים זיהום וויראלי (או לפחות סיכון לזיהום כזה), הנכס הופך ללא ראוי לשימוש ולכן פטור מארנונה, לעניות דעתנו מדובר בטענה שאיננה עומדת בקנה אחד עם לשון החוק היות והפטור מתייחס לנכס שאינו ראוי לשימוש במובן הפיזי, היינו לנזק ולהרס של קירות ותשתיות.
תבדקו את הארנונה
מה עוד אפשר לעשות כבר עכשיו? זה זמן טוב לבחון שוב את החיובים, את השטחים, את הסיווגים ואת כל היבטי חיוב הארנונה ולראות האם יש מקום להפחתה. המצב הקיים בו בתי העסק אינם פועלים, ריקים מעובדים וקיים בהם חשש לזיהום מהווה רקע ובסיס לטענות מול הרשויות. טענות לקבלת הנחה מארנונה ולא רק בזמן הקצר. בדיקה של הפרמטרים הקשורים לארנונה לרבות שטח, סיווג ועוד עשויה לעזור לכם להפחית את הארנונה לשנים רבות קדימה.
אזרחי ישראל עדיין לא יודעים האם ואילו הטבות יינתנו בסופו של דבר לעסקים על ידי המדינה, אך ניתן להניח שהטבות אלו לא יינתנו לכל בתי העסק באופן גורף, אלא רק למי שיבקש ויעמוד בקריטריונים מסוימים שייקבעו. בנוסף, על סמך ניסיון העבר במשברים אחרים (סבבי לחימה וכדומה), מי שיבקש ראשון יקבל ראשון ולכן, בכל מקרה אנו ממליצים לפנות אל הרשויות המקומיות להשיג על החיובים ולהעלות את כל הטענות הרלוונטיות.
- 11.יואל 26/03/2020 12:12הגב לתגובה זונכס אטום לא ניתן להיכנס אליו,40 שנים ללא פעילות,ושווים הנכס כמעט אפסי,ועוד רוצים לעשוק
- 10.אלוף! אחלה כתבה! (ל"ת)אלמוג אדונסקי 26/03/2020 06:56הגב לתגובה זו
- 9.כתבה מדוקית ומקיפה (ל"ת)אורן 25/03/2020 20:28הגב לתגובה זו
- 8.ליאת 24/03/2020 12:04הגב לתגובה זונקודה
- 7.אסי 24/03/2020 12:02הגב לתגובה זויקירי לא חידשת כלום למעשה!!
- 6.מתי המדינה תתעורר? העסקים לא עומדים בזה! (ל"ת)שלומי 24/03/2020 11:26הגב לתגובה זו
- 5.וואו איזה מידע חשוב. תודה (ל"ת)ערן פישמן 24/03/2020 10:29הגב לתגובה זו
- 4.אליהו 24/03/2020 09:59הגב לתגובה זולא מכריזים על סגר כדי לא לפצות אותנו, ולא נותנים הקלות (מה זו דחיה של חודש???). מקריבים אותנו ראשונים כדי שהעיריות יוכלו להמשיך ולחיות
- 3.וכרגיל אנחנו נושאים בכל הנטל (ל"ת)בעל מפעל 24/03/2020 09:37הגב לתגובה זו
- 2.בני גור 24/03/2020 09:16הגב לתגובה זולא חידשת כלום, חוץ מלקשקש
- 1.ביטול הוראות קבע 24/03/2020 07:58הגב לתגובה זוהכי מומלץ לבטל הוראות קבע לארנונה, משכנתה והלוואות חוץ בנקאיות. אי כיבוד של הוראת קבע מסוג אכ"מ (אין כיסוי מספיק) דינו כשיק שחזר. אם מבטלים את הוראות הקבע בבנק אז דירוג האשראי לא נפגע.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
