יוסי לוי מוריוסי לוי מור

מהם האתגרים לשנה החדשה ואיך הם ישפיעו על ההשקעות שלכם?

מה יקרה עם מלחמת הסחר, האם הברקזיט יושלם השנה, האם יעלו מסים בארץ ומה המדיניות של הנגיד החדש?  וגם - איך כל השאלות האלו משפיעות על תיק ההשקעות שלכם 
נושאים בכתבה טראמפ

שנת תשע"ט ננעלה עם עליות קלות במדדי המניות בארץ ובחו"ל, אבל גם עם הרבה חששות של משקיעים ולא מעט אי וודאות. האם מלחמת הסחר תמשיך לטלטל את העולם, מה יהיה גורל הברקזיט ואיך כל זה עשוי להשפיע על תיקי ההשקעות שלנו?

 

שנת תש"פ תתפוס את מקומה של תשע"ט רוויות התהפוכות ואי הוודאות. בשנה החדשה, כמה מהשאלות הגדולות של השנה החולפת אמורות לקבל סוף סוף תשובה – אך עדיין לא ברור אם השווקים יאהבו את התוצאה. נכון לעכשיו, קריאה מעמיקה של המפה מעלה לא מעט גורמי סיכון, שמדגישים את הצורך בהתנהלות זהירה וצופה פני עתיד.  

 

מלחמת הסחר בין שתי הענקיות טלטלה את העולם כולו

בשנה החולפת, הגורם שלהערכתנו השפיע יותר מכל השאר על השווקים בעולם היה מלחמת הסחר המתחממת בין ארה"ב לסין. כל ציוץ של טראמפ או תגובה סינית טלטלו את השווקים, והעלו במידה ניכרת את "מפלס הפחד" הכולל של המשקיעים, לנוכח ההאטה העולמית שנבעה גם ממלחמת הסחר.

החששות שעוררה מלחמה זו גרמו גם לבנק הפדרלי לשנות את המדיניות שלו, ולראשונה זה 11 שנים הוריד הבנק את הריבית בארה"ב ב-0.25%, לנוכח "אי הודאות המתגברת", כדברי ראשי הפד, ואותת על כוונתו להמשיך לתמוך בכלכלה, אם יהיה צורך, באמצעות הפחתות ריבית נוספות.

מה הלאה? בשנה הקרובה, ימשיכו השווקים לעקוב מקרוב אחרי מלחמת הסחר הזו – בתקווה לרגיעה וחזרה לשיט רגוע על מי מנוחות, אך קיימת גם האפשרות שהן טראמפ והן הסינים יקצינו עמדות, וכך יפגעו בשווקים הגלובליים, וגם במדינות שלהם עצמם.

 

איך תרצו את הברקזיט שלכם - רך או קשה?

סוגיה נוספת שמעיבה על השווקים כבר לא מעט זמן היא הברקזיט שבו תמכו אזרחי בריטניה כבר בסוף 2016, אך הפוליטיקאים העומדים בראשם עדיין לא הצליחו להסכים על מתווה מסודר לפרישה מהאיחוד. ראש הממשלה תרזה מיי התייאשה ופרשה, ולמשרדה נכנס בוריס ג'ונסון, מתומכי הברקזיט הבולטים – אך גם הוא נתקל באתגרים רבים.

מה הלאה? ראש הממשלה החדש מבטיח שבתאריך הקובע, 31 באוקטובר 2019, תצא בריטניה מהאיחוד – בין אם בטוב (בהסכם עם האיחוד, מהלך שנקרא "ברקזיט רך") ובין אם ברע – בלי הסכם, ב"ברקזיט קשה".

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

היקפי הסחר בין ישראל ובריטניה צומחים בכל שנה ולהערכתנו תהליך ה"הברקזיט" עתיד להשפיע בצורה ניכרת על העסקים הישראליים הפועלים עם המדינה. הממשלה הבריטית פועלת בימים אלה להגיע להסכמים עתידיים בתנאים הנוכחיים ובכך להקל על העסקים הללו.

 

ישראל עדיין מחכה לממשלה יציבה

גם הפוליטיקה הישראלית נהפכה לשדה מוקשים, כאשר גם לאחר הבחירות השניות לכנסת , עדיין קיימת חוסר בהירות באשר לממשלה שתקום, המצב הזה, של שתי מערכות בחירות בתוך פחות משנה, ללא ממשלה יציבה שיכולה לקבל החלטות לטווח הארוך, גרם להפסד כלכלי ואובדן ההזדמנות לקדם מהלכים ורפורמות נחוצות, תוך טיפול בבעיות בוערות כמו הגירעון הממשלתי התופח (כ-4%, נכון להיום), משבר הדיור ומערכת הבריאות.

מה הלאה? הקמת ממשלת אחדות רחבה ויציבה , עשויה לנקוט בצעדים וברפורמות הנחוצות על מנת להחזיר את ישראל למתווה של צמיחה גבוהה.

חשוב לציין שאחד המהלכים המשמעותיים של הממשלה החדשה העשוי להפחית את הגירעון הוא הגדלת המסים או לחילופין ביטול פטורים.

 

בא לשכונה נגיד חדש

בתנאי אי ודאות אלה, מבפנים ומחוץ, גם נגיד בנק ישראל התחלף, כאשר את מקומה של קרנית פלוג ירש פרופ' אמיר ירון. בשל הזמן הקצר שהוא מכהן בתפקיד, קשה להצביע על מהלך משמעותי שהוביל ירון, אך נראה כי הוא ממשיך את הקו של קודמיו .

מה הלאה? ניתן להעריך כי הנגיד ימשיך לשמור על הריבית האפסית, ויפעל בניסיון להחזיר את האינפלציה לתחום היעד (3%-1%). זאת, בין היתר באמצעות טיפול בסוגיית שער סל המטבעות מול השקל שנמצא בחודשים האחרונים בשיא של כל הזמנים ומקשה מאוד על כלכלה הישראלית, המורכבת ברובה מייצוא.

סימנים של האטה

מכל הסיבות הללו, אין זה מפתיע שמדדי המניות ברחבי העולם נותרו כמעט ללא שינוי בשנה העברית החולפת – ובמיוחד בחודשים האחרונים, כאשר סימני האטה מופיעים סביב העולם. כך למשל, במדינות רבות ירדו מדדי מנהלי הרכש למגזרי הייצור אל מתחת לקו ה-50 נקודות, דבר המצביע על התכווצות בפעילות הכלכלית בענפי הייצור.

סיבה גדולה יותר לדאגה היא הירידה שנרשמה גם במדדי מנהלי הרכש למגזרי השירותים ברחבי העולם, לסביבת ה-50 נקודות. זוהי נורת אזהרה משמעותית, שכן ב-20 השנים האחרונות, מגזרי השירותים לסוגיהם היו חלק גדל והולך מהתמ"ג של כל מדינה משמעותית, זאת בשל ההתפתחות הטכנולוגית האדירה – שהעבירה עוד ועוד משרות מתחומי הייצור לתחומי השירותים, לפחות בכלכלות המערב. תופעה דומה מתרחשת גם בשווקים המתעוררים, אך באופן איטי יותר.

נתונים כלכליים נוספים כמו סקרי צרכנים, נתוני צריכה של מוצרים ברי קיימא ועוד מעידים אף הם שאנו מצויים בתחילתה של האטה עולמית מסונכרנת, כאשר לא ברור כרגע אם זו תתפתח למיתון קשה, או ל"נחיתה רכה" שבסופה חזרה לצמיחה.

כולנו זוכרים למי ניתנה הנבואה, אך בכל זאת, נפרוש כאן תחזית צנועה, גם אם קשה עד בלתי אפשרי לדעת מה יילד יום. במבט גלובלי, אנו צופים כי ב-12 החודשים הקרובים, השווקים ימשיכו להתאפיין בתנודתיות גבוהה ועצבנות, כשהמשקיעים יעקבו מקרוב אחרי הגורמים שציינו כאן – בדגש על ההתפתחויות במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, וגורל הברקזיט. אירועים גיאו-פוליטיים נוספים ברחבי העולם עשויים להשפיע על מחירי סחורות, למשל נפט. עוד גורם חשוב שכדאי לזכור הוא שארה"ב כבר מתחילה להתכונן לבחירות של נובמבר 2020 – בהן צפוי טראמפ להתמודד שוב.

בישראל, המשקיעים יישאו את עיניהם הן לתוצאות הבחירות ולאפשרות להקים ממשלה יציבה שתקדם רפורמות חשובות, והן להיבט הביטחוני עם התחממות מורגשת שנרשמה בגזרות השונות בחודשים האחרונים.

להערכתנו, ללא הסכם סחר כזה או אחר שיוריד את מפלס המתיחות בין ארה"ב לסין וישחרר את "צוואר הבקבוק" שנוצר בהשקעות של חברות ברחבי העולם, וללא סימנים לשינוי כיוון חיובי בכלכלה העולמית במהלך השנה הקרובה וחזרה לצמיחה, יתקשו מדדי המניות להשיג תשואה חיובית משמעותית. בתקופה כזו, חשוב יותר מתמיד להיות עם אצבע על הדופק של השווקים המשתנים במהירות, כדי להגיב בזמן לכל אירוע – ולהפוך את הניהול האקטיבי לאפקטיבי מתמיד.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    יוסי אתה חלש (ל"ת)
    הרוזן 03/10/2019 00:03
    הגב לתגובה זו
  • חכם 05/10/2019 12:22
    הגב לתגובה זו
    יודע את כל ההסטוריה
  • 2.
    יוסי, מה המינון הנכון בין מניות לאגח? (ל"ת)
    גדי 01/10/2019 21:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דירה = קורת גג 30/09/2019 00:16
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.