כך הפך מדד מחירי הדירות לכלי פופוליסטי בידי משרד האוצר
מדד מחירי הדירות המפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לחודש יולי הינו הראשון זה שלושה חודשים ברציפות המצביע על ירידת מחירים (0.3%-), זאת לאחר שלושה חודשים ברציפות בהם שיקף עליה קלה. אולם, בחינה מעמיקה יותר של המדד מגלה מציאות מורכבת ושונה לגמרי.
אין ספק כי מדד מחירי הדירות הינו מדד חשוב ובעל עניין רב לציבור המתכנן למכור או לרכוש דירה, אולם האופן בו משתמשים בנתוניו בתקשורת משרת לא יותר ממלחמת תודעה פופוליסטית נגד עליית מחירי הדירות, אשר אינה נותנת מענה אובייקטיבי להיצע הדירות בשוק.
למען הסדר הטוב, נציין כי הלמ"ס מפרסמת שני מדדים עיקריים בתחום הדיור: "מדד מחירי הדירות" ו-"מדד מחירי העסקאות בדירות". מדד מחירי הדירות מתפרסם אחת לחודש, ומטרתו לשקף את מחירי העסקאות שבוצעו בפריסה ארצית, כל אזור על פי חלקו היחסי במשקולת המדד. מדד מחירי העסקאות, לעומתו, מתפרסם אחת לרבעון ומשקף את סך העסקאות שבוצעו בממוצע. המדד השמיש ביותר, אשר מספק נתונים בצורה מדויקת ומקיפה, ואשר ניזון ממאגר מידע רחב יותר, הינו מדד מחירי הדירות.
ירידות המחירים שמשקף המדד נובעות מהיקף עסקאות נמוך המאפיין שוק לא נזיל. אם נקביל לשוק ההון, נזהה קורלציה מובהקת בין התחומים. כאשר מנתחים מגמות שוק, ירידת מחירים במחזורים נמוכים אחרי גל עליות ארוך, אינה מעידה על שינוי במגמת העלייה, אלא רק בתיקון קצר טווח.
- חיסכון בקופת גמל להשקעה הציבור מעביר כספים, יש לכך סיבות טובות
- קרן טיטאן תקים קרן גלובלית חדשה בהיקף של 100 מ' ד'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינוי מגמה?
כרגע, הירידה במחירי הדירות נראית זמנית, אשר לא תאריך זמן. ניתן לומר שאכן ישנו שינוי במגמת מחירי הדירות, אך רק כאשר היקף העסקאות יהיה גבוה בדומה להיקף העסקאות בתקופת עליית המחירים, ניתן יהיה לתת תוקף מבוסס לשינוי מגמה.
קיימת בעייתיות גדולה בבסיס המדד כאמור. דירות הן מוצר הטרוגני ונבדלות בפרמטרים שונים בהם אזור, גודל הדירה, מספר החדרים, טיב הבניה, חניה, שטחים נוספים ועוד. משכך, ברור שהמדידה מורכבת הרבה יותר. קל וחומר כאשר לא כל הדירות נמכרות כל התקופה. לכן, אם נרצה לדעת מה קרה למחירי הדירות באזור ספציפי שלא נכללו בו עסקאות, תהיה זו משימה קשה.
ככל ולא יכללו במדד זה נתונים הרבה יותר מדויקים ומפורטים אודות הדירות הנמכרות, יהיו הנתונים המוצגים לציבור, בלתי שמישים ואף מטעים. אי לכך, נכון יהיה לחלק את המדד למספר מדדים אשר ייתנו מענה מדויק ורחב יותר, כל אחד על פי צרכיו ובהתאם לאזור מגוריו וסוג הדירה.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
כל זאת לא מפריע למשרד האוצר להמשיך לפזר כותרות אשר מטרתן אינה אלא לשקף לציבור האטה וקיפאון במחירים, שעה שמפצירים על התקררות משמעותית בענף. רק בפברואר האחרון פרסם האוצר סקירה נוספת המעידה גם היא על ירידה של כ-12% בהיקף העסקאות של משפרי דיור. פרסומים כגון זה אולי נכונים בנתונים היבשים מחד, אולם גורמים בלבול רב, אי וודאות, ובדיוק לעיוות (הזמני) שנוצר בשוק מאידך.
הביקושים הדמוגרפים בשוק ממשיכים לעלות. עיקר שוק הרוכשים סבלניים (כרגע) וממשיכים להמתין "על הגדר", כעדר הממתין לרועה שנראה כי איבד את דרכו, הרבה בזכות הפצרות האוצר על ירידות מחירים ו/או קיפאון, ואולי יותר מכל עקב תוכנית "מחיר למשתכן".
אז, האם ניתן להתבסס על מדד מחירי הדירות כבנצ'מארק בזמן שהשוק אינו מתנהל בטבעיות נדרשת של קונים/מוכרים, ללא מעורבות ממשלתית? לא בטוח.
- 11.דירה = קורת גג 22/12/2019 14:55הגב לתגובה זודירה = קורת גג
- 10.אושר 22/11/2018 21:19הגב לתגובה זוהכתבות לא עיקביות.. יום אומרים ירידה במחירי הדיור ויום למחורת אומרים עליה.. אני אשמח לראות יותר דירות במחירים שפויים במרכז הארץ כמו בפרוייקטים של אלדד פרי.
- 9.אלי 22/11/2018 14:30הגב לתגובה זותדאג שהיזמים שלקחו אצלך הלוואות לקניית מגרשים יקרים לא יפשטו רגל מחר. המצב בטטה
- 8.מנחם 22/11/2018 08:11הגב לתגובה זוכותב יקר. רוכשי דירה ראשונה לא ממתינים ואין שום גדר. תביט במספרים של הכלכלן הראשי ותבין שהיחידים שלא שינו הרגלי סך הרכישות הם הצעירים. הספור הוא שיש להם מחיר למשתכן אבל לא רק. מי שלא קונה ולהפך מוכר והרב אלה הם המשקיעים הם הבינו שזה סוף הסייקל ושהריבית דופקת בדלת אותם גם אליהו הנביא לא יחזיר. הם יחזרו רק אחרי שהשוק יתרסק כסק בעשרות אחוזים וגם זה לא בטוח. השוק זהכ חזר לגודל הטבעי שלו זה הכל. אין ולא יהיו מכירות יותר מהגידול הטבעי ואנן מדברים על 30 אלף דירות חדשות גג בשנה. בנתיים הקבלנים בונים 48 אלף בשנה ומפחידים איתנו שזה מעט....
- 7.בולי 21/11/2018 20:45הגב לתגובה זוכשהמחירים עלו מדי חודש, המדד ייצג נאמנה את המצב בשוק. ההפך, המדד מקולקל, כראו לדוקטור.
- 6.האם יהיה כסף ל 21/11/2018 16:13הגב לתגובה זוהאם יהיה כסף להמשך מחיר למשתכן אחרי דצמבר?,אם היו צרכים לקצץ בתקציב הבריאות,בגלל הגרעון שיא שהיה בתקציב הממשלה
- מחיר למשתכן אינו ממומן מתקציב המדינה ! ימשיך לעד ! (ל"ת)גד 21/11/2018 22:03הגב לתגובה זו
- 5.ממי 21/11/2018 12:14הגב לתגובה זודעה זה כמו פי טבעת. לכל אחד יש אחד
- 4.ישר א אלי 21/11/2018 12:07הגב לתגובה זוכחלון עושה נזק ענק ואנחנו נשלם על כך, שר פופוליסט שמשקר בעבור המנדטים שברצונו לקבל. כחלון כשלון.
- מנחם 24/11/2018 10:29הגב לתגובה זואתה רציני? מדד שמאי ממשלתי לשעבר שהוא אדם פרטי עמוס באינטרסים שווה בכלל משהו? בשביל מה יש למס?
- 3.הבנו! רוצו לקנות דירה במחיר כפול וזה לא פופוליסטי (ל"ת)בן 21/11/2018 11:59הגב לתגובה זו
- 2.אין שום עדר שממתין, המשקיעים חכמים וברחו לכן אין ביקוש! (ל"ת)שמואל 21/11/2018 11:53הגב לתגובה זו
- האם אין צפי שהאוכלוסייה תכפיל את עצמה בעתיד? (ל"ת)האם.. 21/11/2018 16:15הגב לתגובה זו
- הריבית תשאר נמוכה...עוד המון המון זמן. (ל"ת)לגבי בריבית 21/11/2018 16:14הגב לתגובה זו
- 1.הקבלה לשוק ההון?? 21/11/2018 11:51הגב לתגובה זושוק נדל"ן שיורד מאופיין במיעוט עסקאות, וזה מה שראינו פה בישראל בעשור שלפני 2007 . כשהמחירים החלו לעלות גם כמות העסקאות והפעילות החלה לעלות. גם בארה"ב ראינו שבזמן ירידות המחירים היו 40% פחות עסקאות יד שניה, וכמעט אפס מכירות של קבלנים. אגב- הירידה בכמות העסקאות החלה בינואר 2006 שזה כשנתיים לפני המשבר
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
