איתי לפקוביץ
צילום: יוני אוחיון צלמים

"התיקונים בשווקים הם לחצים זמניים בלבד"

הורדת שיעור המס על הפרטיים ומס החברות, והגידול במשכורות במשק האמריקאי משמעותיים הרבה יותר מעליית ריבית - אם תהיה
איתי לפקוביץ | (9)

באפיק המנייתי אנו עדים לתיקונים בימים האחרונים בבורסות בחו"ל ובארץ. ירידות השערים נובעות מעליה בתשואה לפדיון של האג"ח הממשלתי ל-10 שנים שהגיע בשיא לשיעור של 2.9% כפי שצפינו בסקירות קודמות, עקב סימנים המעידים על תעסוקה מלאה, עליית הסבירות להעלאת ריבית נוספת השנה ועליה בשיעור האינפלציה.

התיקונים בשווקים הם לחצים זמניים בלבד. להערכתנו גם אם תהיה עליה נוספת בריבית או בשיעור האינפלציה, הורדת שיעור המס על הפרטיים ומס החברות, והגידול במשכורות במשק האמריקאי משמעותיים הרבה יותר.  הורדת המיסוי על הפרטיים מגדיל את הצריכה במשק וכך גם את ההכנסות של החברות, ובנוסף הרווחיות של החברות גם כן גדלה. גידול בהכנסות וברווחיות יגדיל את הדיבידנדים והרכישות העצמיות של החברות.

 

שוק האג"ח: לממש רווחים

גם באגרות החוב היו תיקונים בימים האחרונים בעיקר במח"מים הארוכים.לפני שנה בניגוד למגמת השוק המלצנו והשקענו באגרות חוב במח"מ ארוך כשהיה פחד בשווקים להשקיע בהן וכשהשוק תמחר העלאות ריבית שבפועל לא התקיימו וכך עשינו תשואה עודפת. בכתבה האחרונה המלצנו על השקעה באג"ח במח"מ קצר ובדירוג קצר. אנו ממליצים על מימוש רווחים באג"ח עם מח"מ ארוך שמיצו את עצמן ושהתשואה לפדיון שלהן אינה משקפת את הסיכונים הקיימים בהשקעה בהן. כמובן שנבחן את האפשרות לחזור ולהשקיע בהן אם התשואות יהיו אטרקטיביות.

  

הורדת המח"מ הכולל של ההשקעות מגנה על סיכונים של אינפלציה ועליות ריבית בארץ (למרות שבנק ישראל מוגבל ביכולת שלו לבצע העלות ריבית בשערים הנוכחיים של הדולר). כאשר המח"מ יתקצר עוד יותר ויתקרב לפדיון, השערים של אגרות החוב צפויים לעלות. 

 

כל נתוני הכלכלה חיוביים והצפי הוא לשנה חיובית בשוק המניות והשווקים לאחר סיום גל הירידות הקרובות בהמשך השנה צפויים להציג שיאים חדשים שיסתמכו על רווחים גבוהים יותר של החברות וגידול הדיבידנדים הצפוי. הירידות בשוק כעת מאותות לבנק המרכזי בארה"ב ה"פד" להיות מתון בהעלאות הריבית והנגיד החדש צפוי להתייחס אליהם.

ההמלצה שלנו להשקעה באג"ח היא במח"מ בינוני קצר בין 3 ל-4 שנים עד שהמחירים באגרות החוב הארוכות יחזרו לרמות אטרקטיביות יותר ובכל מקרה לא משנה המגמה בשווקים שעובר הזמן והאגרות שאנו מחזיקים ימשיכו להתקרב לפדיון המחירים שלהם יעלו.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בר 16/05/2019 22:41
    הגב לתגובה זו
    המסקנה היחידה לא להקשיב לו וגם לא לנשים אצלו את הכסף
  • 6.
    טל 11/04/2019 19:20
    הגב לתגובה זו
    הבן אדם טעה פעם אחרי פעם .בנוסף לא הייתי שם כסף אצל איש עם סגנון אישיות לא יציב כמו האיש הזה
  • 5.
    בני גור 20/02/2018 21:21
    הגב לתגובה זו
    זה לראות מה קורה מחר, ולומר המלצנו.
  • 4.
    בני גור 10/02/2018 22:36
    הגב לתגובה זו
    שנתקע עם אגרות חוב ארוכות, ואגרות חוב אמריקאיות , וסופר כסף כל יום, תזכור היטב, זה רק התחלה, אתה תמחק כאן 5% מתיקי הלקוחות, כל מה שעשית ב 3 שנים.
  • 3.
    1 09/02/2018 13:27
    הגב לתגובה זו
    זה לא תיקון זה פניקה
  • 2.
    משקיע 07/02/2018 13:16
    הגב לתגובה זו
    כפי שהיה בכל התיקונים הקודמים.
  • 1.
    לך תזבל למישהו אחר השוק ייתקן עוד 10% (ל"ת)
    יבלבלן 07/02/2018 08:22
    הגב לתגובה זו
  • בני גור 10/02/2018 22:37
    הגב לתגובה זו
    פשוט נתקע, הוא מזכיר לי את הפרנק ההוא מהדולר
  • יוסף 08/02/2018 18:58
    הגב לתגובה זו
    לא תיקון זה מפולת (20 אחוז מינוס).....אבל זה רק לרואי קצרי הטווח בסופו של דבר ההסתברות גבוהה מאוד התיק ירוויח בהרבה יותר את מה שהפסיד לכן לא מוכרים ולא מנסים לתזמן את השוק ,ירידות בשוק ההון זה חלק ממנו ונדרש מהמציאות הכאוטית שלו כדאי להמשיך בדרכו למעלה ולווסת את הכשלים המגולמים במערכת הכאוטית שלו .
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.