גם באנגלית צריך לדבר פשוט - האם הברקזיט נובע מהצרכנות החדשה?

אופיר פרבר, מנהל שיווק בקסם מדדים, על משאל העם הבריטי והתועלות הצרכניות שבו
אופיר פרבר |
נושאים בכתבה ברקזיט

בהחלטה של אזרחי בריטניה לצאת מהאיחוד האירופי ניתן למצוא את כל האלמנטים של ה"צרכנות החדשה". נדמה שמובילי מהלך הפרישה הביאו איתם תובנה שיווקית שהצד השני עדיין לא הפנים. ניתוח תוצאות משאל העם בבריטניה הצביע על חלוקה ברורה בין לונדון האמידה לפריפריה. בעוד שהלונדונים אימצו את החיבוק האירופאי, המעמדות הנמוכים יותר בחרו להיפרד. הנושא הזה נותח כמעט מכל זווית אפשרית, אבל בעייני, אחד ההסברים החשובים לדפוסי ההצבעה של משאל העם מגיעים מאותה נקודה רגשית שממנה מגיעים ההרגלים הצרכניים מודל 2016.

בעבר, כאשר מנהיגים היו מתראיינים בטלוויזיה ומסבירים בכל מיני מילים גבוהות מה נכון או לא נכון עבור אזרחי המדינה, מידת הקשב היתה גבוהה בהרבה מאשר היום מאחר ש"אם אמרו בטלוויזיה" ואם הדובר נשמע חכם עד כדי כך ש"לא ממש הצלחתי להבין", זה אומר ש"כנראה שהוא צודק". לדעתי זהו אחד ההסברים החשובים לדפוסי ההצבעה במשאל העם: תומכי ההישארות דיברו על סחר חוץ, אינטגרציה ועל מה שפרישה תעשה לשווקים ועל כך שהמאקרו ישפיע לחיוב על המיקרו ו... פעם זה כנראה היה עובד.

נחזור לרגע שמונה שנים לאחור - המשבר הכלכלי של 2008 לווה ב"קריסת התאגידים". חברות ענק שהדוברים שלהן הסבירו במונחים שאף אחד חוץ מהם לא מבין, מדוע הכלכלה יציבה ומדוע הם גדולים מדי כדי ליפול. הם הסבירו את זה כל כך יפה עד שלא ניתן לדעת מה היה משמעותי יותר – עוצמת הנפילה של התאגיד או גודל ההפתעה מכך שהוא נפל.

במודלים השיווקיים מתייחסים ל-2008 כאל השנה שבה הצרכנים איבדו את האמון שלהם במותגים הגדולים והגדירו מחדש את מערכת היחסים שלהם עם היצרנים – זה היה אחד הקטליזטורים הגדולים לשינויים העצומים שאנו חווים כיום בסביבה העסקית. זו היתה השנה שבה הצרכן הפסיק להאמין למה שאומרים לו, השנה שבה הוא התחיל להשתנות. כל יצרן יודע כיום שכדי לזכות לאמון של הצרכן הוא חייב לייצר תועלות ברורות ושאם נפשט אותן לרגע, הרי שהתועלות האלה צריכות להיות מלוות במחיר נמוך, חיסכון בזמן ושיח בגובה העיניים.

ובחזרה לבריטניה – כאן תומכי הפרישה הבינו שהתועלת הצרכנית היא המגרש הנכון לשחק בו. את האזרח הבריטי הפשוט לא מעניינות הבטחות ארוכות טווח, לא מעניין אותו מה קורה בשווקים, הוא לא יפתח אנציקלופדיה (או אינטרנט) כדי להבין מדוע שיפור מאקרו כלכלי ישפיע בסופו של דבר גם עליו לטובה – אחוז ניכר מתומכי הפרישה אפילו לא לגמרי הבינו על מה הם מצביעים, ולראייה – בסוף השבוע שלאחר משאל העם, החיפוש הנפוץ ביותר בגוגל בבריטניה היה "מה זה גוש האירו"?

מה שהאזרח הבריטי הפשוט הבין הוא המסר הקל והפשוט שהעבירו לו תומכי הפרישה: גבולות פתוחים=דאעש, השכר שלך נשחק בגלל המהגרים ושאם אתה אפילו לא יכול להחליט על ההרכב התזונתי של הנקניקיה האנגלית, אין לך שום עצמאות כאומה.

את ה"סיפור האנגלי" חווינו גם בבחירות האחרונות בישראל – בלי לנקוט עמדה לכאן או לכאן, הרי שראש הממשלה נתניהו עשה הכל כדי שהשיח הציבורי בתקופת הבחירות יתקיים במישור המדיני ולא במישור הכלכלי – וכל זה מצידו של מי שכאשר כיהן כשר אוצר לפני כעשור נתפס בציבור כ"מר כלכלה". אפשר לייחס עשרות הסברים לכך אבל גם כאן חשוב לזכור שלשינויים שעובר הצרכן יש משמעות עצומה – הוא כבר לא קונה יותר הסברים שמבוססים על מודלים כלכליים כמו המשוואה שגורסת שחשוב שמהשק יצמח ושצמיחה מגיעה קודם לעשירים ורק אחר כך היא תחלחל למעמד הביניים. לא חשוב כרגע האם המודל נכון או לא והאם הוא מתיישב עם ה"צדק החברתי" – מה שחשוב, או לכל הפחות מעניין, הוא שאפילו האדם המזוהה ביותר עם המודל הזה בארץ, הבין שמודל כלכלי מורכב הוא משהו שכבר לא מתאים לאזרח הישראלי ב-2016. אם הוא לא מסוגל להבין את זה במספר משפטים פשוטים וברורים – הוא לעולם לא יזדהה עם המסר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

האתגר הגדול שהתובנה הזאת מייצרת הוא שגם "יודעי הדבר" ובעלי הידע שאמורים לנווט את הכלכלות והמדינות שלהם חייבים ללמוד להנגיש את התובנות שלהם לציבור הרחב. ב-2016 כבר לא מספיק להיות עילוי או גאון, ב-2016 כדי לייצר קשב צריך להלביש את המסר בלבוש של המאזין. מי שלא ישכיל לעשות זאת, ימשיך לא להבין איך אנשים אחרים מקבלים החלטות שעבורו הם חוסר היגיון מוחלט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר. 

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית

כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם  




עופר הבר |

 מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?

כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.

האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?

התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?

שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון 

המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.