מרוויחים מהמרווחים: כיצד יש לנהוג בעקבות הורדת הריבית

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר בטאלנט בית השקעות, מתייחס לפעולות האחרונות של בנק ישראל ועל השפעתן על החלטות המשקיעים
רביב רזניק | (3)
נושאים בכתבה אג"ח ריבית

להלן ציטוט מכתבה שפרסמתי כאן לפני כחודשיים (22/7/2014):

"בנק ישראל צופה בתחזיותיו עלייה בריבית בתחילת השנה הבאה, אך תחזיותיו תתנפצנה אל מול עיניו. לאור ההתפתחויות המוזכרות לעיל הוא ייאלץ להוריד את הריבית לרמה נמוכה עוד יותר מרמתה כיום."

מספר ימים לאחר פרסום שורות אלה הפתיע בנק ישראל והוריד את הריבית במשק ב-0.25% וחודש לאחר מכן הפתיע בשנית עם הורדה נוספת של 0.25% נוסף.

על אף כתיבת שורות אלה, גם אני לא ציפיתי ואף הופתעתי מהורדת הריבית האגרסיבית של הבנק המרכזי. שוק ההון הוא שוק דינמי ומשתנה, וקצב האירועים שבו מבטיח לנו הפתעות. אז הריבית ירדה, מחירי איגרות החוב הממשלתיות עלו והתשואות שלהן ירדו בהתאם, אך מה לגבי אג"ח חברות?

מחירי אג"ח החברות נתקעו מאחור ולא הגיבו כמו אלו הממשלתיות להורדות הריבית. לכן לדעתי הן כיום האפיק האטרקטיבי להשקעה עבור המשקיעים הסולידיים. יתר אפיקי ההשקעה הסולידיים מניבים ריבית ריאלית שלילית, למשקיעים לא נותרות הרבה ברירות ובעתיד הקרוב נראה נהירה של כספים לאפיק זה.

אחד הפרמטרים החשובים ברכישת אג"ח הוא מרווח התשואה בו היא נסחרת. המרווח הינו פרמיית הסיכון אותה דורשים המשקיעים עבור השקעה באג"ח והוא אמור לשקף את פרמיית הסיכון של אותה חברה / מדינה ביחס לנכסים אחרים.

הורדת הריבית האגרסיבית הביאה לירידת התשואות באיגרות החוב הממשלתיות, וכיום איגרת חוב ממשלתית שקלית ל-10 שנים נסחרת בתשואת שפל של 2.5% - תשואה נמוכה מזו של איגרת חוב אמריקנית מקבילה. העובדה שהמרווח בין תשואת איגרות החוב הישראליות והאמריקניות הינו אפסי ואפילו שלילי מעידה על כך שהמשקיעים לא דורשים פרמיה על השקעתם באג"ח ממשלת ישראל על פני זו האמריקנית וכי הם מעריכים את הסיכון בהשקעה בחוב ממשלתי ישראלי כנמוך ביותר.

ירידת פרמיית הסיכון של מדינת ישראל אמורה להעיד על כך שמצב החברות גם הוא טוב יותר, אך מבחינת המרווחים שבין אג"ח חברות לזה הממשלתיות לא נראה כי הדבר אכן כך, וצמצום המרווחים שבין אג"ח ממשלת ישראל לזו האמריקנית אינו מחלחל גם לשוק אג"ח החברות.

להלן גרף המתאר את התפתחות המרווחים של שתי אג"ח בנקאיות: פועלים הנפ הת יד (מח"מ 6) ומז טפ הנפק 30 (מח"מ 2.6) אל מול אג"ח ממשלתיות מקבילות וכן שיעור הריבית במשק:

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

ניתן לראות בבירור כי על אף ירידת הריבית ב-0.25% לפני חצי שנה וירידות הריבית הנוספות בחודשיים האחרונים, המרווח של איגרות החוב הנבדקות נשאר כמעט קבוע ברמה של כ-0.75%.

יש להבין כי מרווח של 0.75%, כאשר הריבית במשק הינה 1% אינו כדין מרווח של 0.75% כאשר הריבית במשק היא בגובה 0.25% בלבד. תוספת התשואה המתקבלת כיום למי שמשקיע באג"ח חברות (או בנקים בדוגמא לעיל) היא גבוהה מאוד ביחס לאלטרנטיבה. ניתן לדמות זאת לאדם שיש בכיסו 1,000 שקלים ויוצעו לו 10 שקלים נוספים, לעומת אדם אחר שבכיסו 10 שקלים בלבד וגם לו יוצעו 10 שקלים נוספים. ברור כי לאדם השני תוספת של 10 שקלים הינה משמעותית הרבה יותר.

מדוע זהו המצב?

שוק האג"ח הממשלתי הינו סחיר יותר, ולכן מגיב מהר יותר להתפתחויות. הלחימה בעזה וירידות השערים שנרשמו במהלך חודש יולי גרמו ליציאת כספים מקרנות הנאמנות וחלקם עדיין לא חזרו, ובאופן כללי המשקיעים טרם הפנימו את המשמעות של ריבית כה נמוכה.

אני מאמין כי המרווחים הקיימים כיום בשוק גבוהים מדי וצפויים לרדת בשל רמתה הנמוכה של הריבית. אלו המאמינים (כמוני) שאכן זהו המצב, צריכים להגדיל השקעתם באג"ח קוצרניות (בדירוג גבוה) על חשבון השקעה באג"ח ממשלתיות. במידה והמרווחים ישמרו על רמתם הנוכחית, המשקיעים באג"ח בנקאית (לדוגמא) ירוויחו כל שנה רק על הסיכון שבין בנק למדינה פי 3 מהריבית במשק. במידה והמרווחים יצטמצמו, כפי שאני סבור שיקרה, יהיו גם רווחי הון.

תוספת תשואה של פי 3 מהריבית במשק (שלא לדבר על ה-0 בפק"מ), תמורת הנכונות "להסתכן" ולהלוות כסף לבנק, איננה מצב של שיווי משקל, אלא עיוות זמני שניתן לנצלו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הוגו 22/09/2014 15:58
    הגב לתגובה זו
    ניתוח מצוין, ברור ומוסבר היטב.
  • 1.
    הבעיה שנטו פועלים נותנת 0% ומזרחי מינוס 1 אחוז (ל"ת)
    לאדם מהישוב לא כדאי 22/09/2014 12:12
    הגב לתגובה זו
  • נטו לא רלוונטי צריך לחשב נטו מקוזז. (ל"ת)
    מנהל השקעות 22/09/2014 13:13
    הגב לתגובה זו
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.