המדיניות הכלכלית ביפן רדיקלית? כן! אבל היא עובדת

יוסי ישראל, מנהל מחלקת המחקר בתכלית, מתייחס לכלכלה היפנית ולמגמה החיובית בה היא מצויה בעקבות השינויים האחרונים - האם אלה האחרונים יתאימו לכלכלות נוספות?
יוסי ישראל | (2)

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, מקדם רפורמות כלכליות חדשניות ואמיצות על מנת להעלות את האינפלציה, לחזק את הצמיחה ובעצם לצאת מהסטגפלציה שהכלכלה היפנית סובלת ממנה כבר מספר שנים. אבה נבחר בסוף השנה שעברה, לאחר שבשש השנים האחרונות התחלפו שישה ראשי ממשלה ביפן, אבל נראה שהפעם היפנים מרוצים.

לאחרונה, מפלגתו של אבה זכתה בבחירות לבית העליון, ולכן הקואליציה שבראשותו חולשת על כל המוסדות הממשלתיים. כלומר הוא מקבל הבעת אמון מהציבור, שאין כמעט כדוגמתה במשטרים דמוקרטיים. להערכתי, כבר כעת ניתן לצפות לפעולות נוספות מצד אבה במטרה לקדם את השווקים, כגון הגדלת תוכנית ההרחבות, הפחתה של מס החברות וכנראה גם הטלת מיסים נוספים.

התכנית הכלכלית אותה מקדם אבה, מכונה בעולם על שמו (Abenomics). טרם הבחירות, חברים במפלגתו של אבה הזהירו כי פעולות כלכליות קיצוניות עלולות להבריח חלק מהבוחרים. כעת, לאחר הניצחון שהבטיח לו את הרוב היציב לו היה זקוק, והשתיקה של העולם, שנובעת לדעתי מהסקרנות האם הוא יצליח או שמא יתרסק, אבה יכול להקצין אפילו יותר.

בבסיס הגישה הכלכלית של אבה ישנן שלוש דרכי פעולה מרכזיות: הקלות מוניטריות רדיקליות על-ידי הבנק המרכזי (שכיום עומדות על 65 מיליארד דולר בחודש), תמריצים פיסקלים נוספים (על סך 100 מיליארד דולר) ורפורמות לעידוד היצע, כגון הסרות פיקוח ועידוד הצריכה הפרטית של העם החסכן בעולם.

לדעתי, הדרך הבריאה ביותר לעודד את הצריכה היא על ידי הורדת נטל המס, הן מהחברות והן מהאזרחים, גם הפחתת מס נלקחה בחשבון. שר הכלכלה אמר כי הקיצוץ במס החברות יתרחש בעתיד, כשלממשלה יהיו את המשאבים הפיננסים הדרושים לכך. אך במצב הנוכחי הממשלה תתרכז בקיצוץ מיסים אחרים, בכדי להגביר את התחרות העסקית והצריכה הפרטית.

בינתיים התוכנית ללא ספק עובדת. ראשית, מתחילת כהונתו של אבה, הצמיחה בתוצר מציגה מגמה אופטימית. ברבעון האחרון נרשמה עלייה של 0.9% בתוצר, ברבעון האחרון של 2012 והראשון של השנה הייתה עלייה של 0.3% ו-1% בהתאמה. העלייה הייתה גבוהה בהרבה מהצפי, בעיקר בעקבות הנתונים הגבוהים בצריכה הפרטית ובייצוא. מדד המחירים לצרכן עלה ב- 0.7% בחודש אוגוסט, בעוד שהצפי היה לעלייה של 0.6% (הגבוהה ביותר מאז 2008), כלומר אבה גם הצליח לעורר את האינפלציה, דבר שמומחים רבים טענו שייכשל בו.

אמנם עדיין מוקדם לקבוע, אך להערכתי יש סיכוי גבוה שאבה מצא את הנוסחה להתמודדות עם הבעיה המרכזית של הכלכלות המפותחות - ההגעה למצב ה"עמיד". כלומר שהכלכלה לא צומחת בגלל שהאוכלוסייה לא גדלה והשיפורים הטכנולוגיים כבר לא משמעותיים כפי שהיו פעם. אם בעוד שנה- שנתיים הנתונים מיפן ימשיכו להיות חיוביים באופן קיצוני כמו בחודשים האחרונים, אני מאמין שנראה מספר לא מבוטל של שווקים מפותחים אשר יאמצו את ה-Abenomics - דבר, שמבחינת המשקיעים, עשוי להיות נפלא, מכיוון שהתוכנית האגרסיבית משפיעה באופן חיובי על שווקי המניות.

בהתאם אנו רואים כי ההצלחה המרשימה של הכלכלה היפנית זוכה לפרגון גם בעולם. רק בשבוע שעבר הוחלט כי האולימפיאדה הבאה (אחרי ברזיל) ב- 2020 תתארח בטוקיו בירת יפן, דבר שצפוי להכניס כסף רב לחברות התשתיות המקומיות ולחברות הקשורות בתיירות.

להערכתי, המבחן הבא בו יצטרך אבה לעמוד הוא מציאת נוסחה להורדת החוב של ממשלת יפן לשיעורים מקובלים ויציבים. עם זאת, בשלב זה לא נראה שהחוב היפני מדאיג את שאר כלכלות העולם והמשקיעים, כפי שמשתקף מתשואת אגרות החוב הנמוכה של ממשלת יפן (0.75% לאג"ח במח"מ של 10 שנים).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רבי דוד, נהריה 15/09/2013 15:32
    הגב לתגובה זו
    והמדיניות המטורפת הזו תוביל לקריסה הכלכלה היפנית בקול רעש גדול. אולי גם תסחוף אחריה את שאר העולם - בעיקר המערבי.
  • 1.
    Z 15/09/2013 11:52
    הגב לתגובה זו
    סטגפלציה זה מצב של מיתון תוך כדי אינפלציה...
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.