רגולציה בשירות החברות, שימו לב לאבסורד

רונן קפלוטו, מנהל השקעות אג"ח במגדל שוקי הון, מתייחס על התקנות הקיימות בשוק ההון
רונן קפלוטו | (3)

לכולנו ברור שרגולציה ופיקוח על שוק ההון הינם מרכיב חשוב ביצירת אווירה שקופה, והוגנת שמגינה על ציבור המשקיעים. אולם כיום, קיימות בשוק ההון מספר תקנות שהותקנו בעבר אך טרם הותאמו למציאות בעולם ההשקעות העכשווי.

הדוגמא הבולטת ביותר הינה התקנה המאפשרת למנהל קרנות נאמנות להחזיק עד 25% מסך ההון המונפק בסדרת אג"ח כלשהי. כלומר, גוף מנהל אשר סבור כי ההשקעה באותה סדרה הינה אטרקטיבית, צפוי להצטייד בסחורה בכמות הקרובה לכמות המקסימלית המותרת.

אליה וקוץ בה, בעת ירידות בשווקים, מנצלות חברות רבות את מחירי החוב הזולים בשוק, ע"מ לרכוש מחדש (לעיתים, במחירים נמוכים משמעותית מהערכים המתואמים) את אגרות החוב שהנפיקו בעבר, מה שמקטין באופן מידי את כמות ההון המונפק. למעשה, נוצר מצב אבסורדי בו אותו גוף (שמחזיק 24.99% מהחוב לשם הדוגמה), מחויב למכור סחורה ע"מ לעמוד בתקנות כשהקונה הוא החברה עצמה, מה שיוצר אפקט שמעצים עצמו, מיטיב עם החברה המנפיקה ופוגע בציבור המשקיעים בקרנות של אותו גוף אשר מאולצים למכור אחזקות בניירות שלדעתם מצדיקים פעולת קניה.

לפיכך, בעולם בו חברות רבות בוחרות לפעול בדרך זו, שהינה פעמים רבות הגיונית וכלכלית מצדן, יש לפעול לשינוי התקנה כך שחריגה פאסיבית הנובעת מפעולה של החברה ולא של מנהל ההשקעות, תזכה את הגוף המחזיק ב"חנינה" ולא תחייב אותו למכור מהאחזקות הקיימות.

מקרה אבסורדי נוסף. לפי מתודולוגיית הדירוג של חברות הדירוג, חברה אשר בוחרת לנצל מצב הזדמנותי שנוצר במחירי החוב שלה, ורוכשת באופן אגרסיבי את האג"ח בשוק, זוכה להורדת דירוג המכונה דיפולט סלקטיבי(SD), כפי שקרה לאחרונה בחברת קרדן אן.וי אשר רכשה את אגרות החוב הקצרות שלה (מסדרה א').

מבלי להיכנס לנכונות השיטה וההיגיון שאולי יש (או אין) בה, נוצר מצב בו הורדת הדירוג מאלצת קרנות רבות ומכשירי השקעה שונים המחויבים לאחזקות בדירוג מסוים (שיורד עקב פעילות המנפיק) למכור באופן עיוור את ההשקעה. ושוב, הקונה בצד השני, החברה!!!

לסיכום, לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים (קהלת , פרק ג' 1), תקנות שהתאימו בעבר למציאות בשוק, אינן תמיד רלוונטיות להיום והצורך בעדכונן לפי צו השעה והשווקים הוא הכרחי ולטובת המשקיעים כולם.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    מנהל השקעות 06/01/2013 13:17
    הגב לתגובה זו
    משרד האוצר אישר בתקופתו חריגה פאסבית מתקנות ההשקעה, רק במקרים של רכישה עצמית. דבר שני יש מין ההגיון שגם אחרי רכישה עצמית של אג"ח, לא הגיוני שגוף מנהל יחזיק לבדו את כל החוב של החברה, במיוחד במצבים שהגוף המונפק מגיע לחדלות פירעון.
  • 2.
    רוקי 05/01/2013 12:09
    הגב לתגובה זו
    כתבת נפלא,אבל הבעיה הגדולה זה הרגולציה החונקת של הרשויות ללא חשיבה לעומק,הרגו את שוק ההון
  • 1.
    די לעודף הרגולצרע 03/01/2013 22:05
    הגב לתגובה זו
    עודף הרגולציה הורס, חונק, ודורס כל חלקה טובה. מונע תחרות, מגדיל ריכוזיות ומהווה אם כל חטאת של המשק הישראלי.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.