ארה"ב לפני הצוק: האם תיכנס למיתון נוסף?

דני דניאל, מנהל השקעות בכיר בתכלית דיסקונט ניהול תיקים בע"מ העוסקת בניהול תיקי השקעות, מתייחס לפני הצוק בו עומדת ארה"ב. האם, על סמך אירועי העבר, תיכנס הכלכלה הגדולה למיתון נוסף?
דני דניאל | (2)

בהסתכלות על הכיוון אליו פונים זרמי ההשקעות בעולם, נתפשת ארה"ב כיעד מועדף. מחד, גוש האירו נתון במחלוקת לגבי הדרך לפתרון משבר החוב. מצב זה הביא חלק ניכר מדרום היבשת לעלייה ניכרת באבטלה ולמצב של מיתון דה-פקטו. מצד שני, גם בקרב השווקים המתעוררים ישנן בעיות המאטות את קצב הצמיחה הדוהרת אצלם.

גם בארה"ב קיימות בעיות של חוב תופח ושיעורי אבטלה הממאנים לרדת, אך כאמור ארה"ב ידועה כיעד מועדף להשקעה, בעיקר כיוון שההנהגה הכלכלית, הבנק המרכזי והממשל, נראים יותר נחושים וממוקדים בפתרון הבעיות. זאת, על אף ההתנצחות הפוליטית בין הדמוקרטים והרפובליקנים המחדדות את השוני בדרך לפתרון הבעיות. בנוסף, ניכרים ניצנים ראשונים של התאוששות בשוק הנדל"ן, כאשר לראשונה מאז תחילת משבר הסאב-פריים, עלה מדד קייס-שילר בהשוואה שנתית (יוני 2012 - יוני 2011).

הבנקים המרכזיים בעולם לא נשארו אדישים, רובם ככולם הורידו את הריבית, וחלקם אף השתמש בכלים לא שגרתיים כמו הקלה כמותית. כיום קייימת ציפייה בקרב המשקיעים כי תושק תכנית שלישית (QE3) ע"י הפד, אשר לתקוותם תמשיך ותאושש את השווקים.

היתרונות והחסרונות לתוכנית חילוץ שלישית

אולם לתכנית כזו ישנם שני חסרונות עיקריים. ראשית, תכנית הקלה נועדה בעקרון להוצאת נזילות לשוק. מוסכם כיום כי נזילות לא חסרה בשווקים, היא פשוט לא מגיעה ליעדה (עסקים קטנים ואנשים פרטיים). לכן לא תועיל ולא תשרת את מטרתה. בנוסף, תכנית כזו מגדילה את מאזני הפד שנועד לתמוך למעשה בחוב הריבוני הגדול גם כך. נכון כי תשואות האג"ח של ארה"ב מצביעות על כך שהמשקיעים עדיין מוכנים לממן את החוב התופח. עם זאת, סוכנויות הדירוג עוקבות אחר החוב ודרכי הטיפול בו. השאלה הנשאלת היא האם קיים סף שחצייתו, למשל בשילוב הודעה של אחת מסוכנויות הדירוג, יביאו להתפרצות חששות החבויים.

במחקר שפורסם בשנת 2010 ע"י ריינהרט ורוגוף נסקרו 200 שנה ו- 44 מדינות נמצא כי רמת חוב ציבורי העולה על 90% במונחי תוצר, יכולה להפוך לקריטית במונחי הפגיעה בצמיחה, גם במשקים מפותחים. פגיעה בצמיחה מקשה על יכולת שירות החוב של המדינה, כך שחוב רק ממשיך להיצטבר. כלומר, מדובר על מעגל שלילי המזין את עצמו.

רמת החוב הציבורי של ארה"ב הנוכחית נמצאת על סף חציה של רמת ה-100% (103% במונחי תמ"ג שנת 2011). לצורך הפרופורציה, משנות ה-40 הרמה הממוצעת של חוב - תוצר הינה כ-60%. השיא נקבע ב-1946, כשהגיע לרמה של 127%. שיא זה חל בין שתי תקופות מיתון, לפני השיא בפברואר 1945 (כ-3 רבעונים), ואחריו בנובמבר 1948 (שנמשך שנה). אם אותה תבנית תחזור בהתחשב בעובדה שהמשק האמריקני נחלץ ממיתון עם פרוץ משבר הסאב-פריים ב- 2008, האם ייתכן ואנו בפניו של מיתון נוסף?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תשובה: כן, אנחנו לפני מיתון נוסף. (ל"ת)
    קורא 11/09/2012 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פוזיטיבי 09/09/2012 15:26
    הגב לתגובה זו
    גם ככה השוק מת..
נחיל רחפניםנחיל רחפנים

אלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב

להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי

עופר הבר |
נושאים בכתבה רחפנים

דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.

להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.

הנחילים שחושבים לבד

רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות. 

הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.

סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון

בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות. 

נחיל רחפניםנחיל רחפנים

אלה לא ציפורים, אלה רחפנים: המהפכה הצבאית הישראלית שמשנה את שדה הקרב

להקות רחפנים אוטונומיות מבוססות AI משנות את הכללים בשדה הקרב, ויותר ויותר מדינות מצטיידות בהן, כשישראל מובילה עם חוזים לנאט"ו וייצור המוני. מי מחליט מתי נחיל תוקף ומתי נראה אותם גם במרחב האזרחי

עופר הבר |
נושאים בכתבה רחפנים

דמיינו שדה קרב שבו מאות רחפנים זעירים ממריאים כלהקת ציפורים, סורקים את השטח, מזהים מטרות ומכים בדיוק כירורגי, וכל זה בלי טייס אנושי אחד מאחורי הג'ויסטיק. זה לא סרט מדע בדיוני, אלא המציאות הצבאית הישראלית של 2025. זו גם המציאות הרווחת במלחמת רוסיה באוקראינה.

להקות רחפנים מבוססות AI הן הנשק שמשנה את כללי המשחק. צה"ל כבר מייצר מאות רחפנים בשבוע, ומשלב אותם במערכות הגנה רב-שכבתיות נגד להקות אויב. שוק הרחפנים הצבאיים צפוי לגדול מכ-16 מיליארד דולר ב-2025 לכ-23 מיליארד דולר בשנת 2026.

הנחילים שחושבים לבד

רחפני נחילים (swarm drones) הם לא סתם מכונות טיסה. מדובר ברשת חכמה שבה כל רחפן "מדבר" עם האחרים, מחלק משימות ומתאים את עצמו בזמן אמת. בישראל, מינהלת AI ואוטונומיה בצה"ל ומשרד הביטחון (תחת מפא״ת) מפתחת נחילים שמסוגלים לבצע ניווט ללא GPS, זיהוי פנים של אויבים ועקיפת הפרעות אלקטרוניות, בדיוק נגד איומי חיזבאללה וחמאס בגבולות. 

הטכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים של למידת מכונה, שמאפשרים לנחיל להסתגל. אם רחפן אחד נופל, האחרים לוקחים את המשימה. התעשייה האווירית הציגה בתערוכת AUSA 2025 מערכת הגנה רב-שכבתית: מכ"מים, לייזרים ונשקי מיקרוגל שמנטרלים להקות שלמות בבת אחת. זה לא רק הגנה, זה התקפה. נחילים יכולים לשחרר "אם-רחפן" שמפזר עשרות יחידות קטנות מעל שטח אויב, כמו נשק ביולוגי דיגיטלי.

סיפורי הצלחה בעזה ובלבנון

בעזה, יחידות צה״ל משתמשות בנחילים לאיסוף מודיעין תלת-ממדי ולפגיעה מדויקת במחבלים, ובכך חוסכות חיי לוחמים. בכיר ביטחוני אמר לאחרונה: "אתגר הרחפנים בגבולות בדרך לפתרון", בזכות ניסויים בנגב שכללו אלפי טיסות אוטונומיות.