פינוי בינוי: האם בימים האחרונים נדלק האור בקצה המנהרה?

עו"ד חן דסטגור, משרד יעקב סלומון ליפשיץ ושות', מתייחסת בטורה להצעת החוק החדשה שאושרה זה עתה בכל הקשור לפינוי בינוי וכללים החלים על דיירי הבניינים
חן דסטגור | (1)

כולם מדברים על כך שעל אף החשיבות הלאומית בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית, אין בארץ כמעט אף פרויקט שיצא לפועל, ורבים מהמבנים בהם מתעוררת יוזמה כזאת או אחרת, אמרו היזמים נואש לאחר שלא הצליחו לגבש את הרוב הנדרש להוצאת פרויקט אל הפועל.

ישנן מספר סיבות לכישלונות יוזמות, אך הסיבה המרכזית שמעיבה על קידום פרויקט ובמקרים רבים אף מטילה את הצלחתו בספק, נובעת מסחטנות מצד בעלי הזכויות בבניין שאינה באה על סיפוקה.

כולנו חשדנים מטבענו, אך כאשר זה מגיע לפרויקט של פינוי בינוי, בו מתקיימות לעתים קרובות פגישות פרטניות בין היזם לכל אחד מהדיירים בנפרד, אנו הופכים לחשדנים הרבה יותר. התחושה, שדייר אחד עתיד לקבל יותר מאיתנו, גורמת למרבית מהדיירים לבוא בדרישות קיצוניות, לבחינת גבולות התמורה שתינתן על ידי הקבלן.

כיום, הרוב הנדרש מבין הדיירים לפרויקט כזה הינו רוב מוחלט של 100%. המשמעות הינה שמספיק שדייר אחד מסרב לפרויקט, על מנת שפרויקט יכשל. יחד עם זאת, במקרה ש-80% מהדיירים מעוניינים בפרויקט, חוק פינוי בינוי (פיצויים) תשס"ו 2006, מאפשר להגיש תביעת נזיקין כנגד סרבנים, אך במקרה כזה יש צורך להוכיח שסירובו של הדייר הינו בלתי סביר.

שלב זה מהווה כחלק מאמצי הכנסת להתגבר על סחטנות מצד דיירים המונעת הוצאת פרויקטים אל הפועל. אך לא היה די בכך.החוק הנ"ל קובע באילו נסיבות סירובו של דייר ייחשב כסביר. אחת מהן, עסקת הפינוי ובינוי אינה כדאית כלכלית. ברור הוא שדייר המסרב לפרויקט יטען כי מבחינתו העסקה אינה כלכלית, בעוד יתר דיירי הפרויקט מעוניינים בעסקה, וטוענים כי דרישות הסרבן מוגזמות. הם ידגישו כי העסקה כלכלית מאוד. אז מי יחליט מתי הפרויקט כלכלי לדיירים?

כאן, עשתה הממשלה צעד נוסף. לאחרונה מונו מספר שמאי פינוי בינוי, אליהם ניתן לפנות לקביעת הכדאיות הכלכלית של העסקה. איך זה קורה? כאשר יש רוב של בעלי 2/3 מהדירות, יכולים אלה, בהתקיימם של תנאים נוספים הקבועים בחוק, לפנות למינוי שמאי מכריע.

יחד עם זאת, כל עוד יש צורך באיסוף הסכמות מכל הדיירים, הדבר מאפשר לדיירים סרבנים לתקוע טריז או לעכב לזמן מה את "גלגלי הפרויקט". אלה מאמירים בדרישותיהם במטרה שיתר הדיירים, המעוניינים מאוד בפרויקט, ייכנעו ללחצם בכדי לקדם את הפרויקט, גם כשדרישותיהם חורגות ממתחם הסבירות וחושפות את הסרבנים לתביעת נזיקין.

מסתמן כי הפתרון הבא בדרך. בימים האחרונים אושרה הצעת חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה) (תיקון מס' 2) (הקלת התנאים לחיזוק בית משותף), תשע"ב 2012, המאפשרת למפקח על המקרקעין לאשר פרויקט פינוי בינוי גם ללא הסכמת כל בעלי זכויות, על פי תביעה של 80% מבעלי הדירות בבית המשותף ו-80% מהרכוש המשותף צמוד לדירותיהם ובתנאים נוספים שנקבעו בהצעת החוק.

יש שיגידו שלא ניתן לכפות על אדם להתפנות מביתו על מנת לאפשר ביצוע של פרויקט פינוי בינוי, שהרי מדובר בקניינו של אדם שכיום הינה זכות יסוד חוקתית. מנגד, ניתן לראות בדרישה של רוב מוחלט במקרים מסוימים פגיעה מהותית בקניינם של שאר דיירי הבניין שאינם יכולים למקסם את קניינם ולהפוך את מקום מגוריהם לבטוח יותר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שי 04/07/2012 12:54
    הגב לתגובה זו
    החוק הזה אולי משרת בעלי דירות המבקשים להיטיב את מצבם, אבל לא את המטרה של חיזוק כל הבניינים הישנים שנבנו לא לפי התקן כנגד רעידות אדמה. למטרה זו צריך חוק שיחייבה את כל בעלי הדירות בבתים הישנים, לחזק את הבניינים שלהם בתוך 5 שנים, כאשר בעדיפות ראשונה יחוזקו הבתים באיזורים הסמוכים לשבר הסורי אפריקני. החיזוק יוכל להתבצע או לפי תמ"א 38 או בפינוי בינוי. אבל, תהיה חובת ביצוע בתוך 5 שנים של כל הבניינים הפרטיים והציבוריים בכל הארץ.
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.