האם יש הצדקה למחיר הנמוך של מוצרים ישראלים בחו"ל?
לפני שבועות אחדים הצית חטיף 'פסק זמן' של שטראוס שוב את המחאה החברתית, אך לאחר ימים ספורים של סערת רוחות נעלם שוב אל מחשכי פלנוגרמות השיווק. אני מניח כי בעתיד הלא רחוק נראה שוב מוצרים שונים בתחומים נוספים שפערי המחירים בהם בין ישראל לחו"ל בלתי נסבלים בעליל כמו צעצועים או ביגוד, אך נתמקד בתחום המזון.
יצרניות המזון מתמודדות בישראל בתנאי שוק אחרים מהנהוגים בחו"ל אך עדיין נהנות מרווחיות עדיפה על זו שמעבר לים. מעולם לא היה זה סוד כי הרווחיות בישראל גבוהה יותר מהרווחיות בחו"ל, בעיקר במוצרי הפרימיום או המותרות. בהקשר המחיר, ישנה תרומה לאו דווקא מועטה להתערבות, או שמא, חוסר התערבות הרגולטור.
לא, לא מדובר במכסי ייבוא, אלא על השלכה ישירה על המחיר לצרכן - המע"מ. במדינות רבות לא נהוגה גביית מע"מ על מוצרי מזון ובישראל פטורים רק הפירות והירקות מתשלום המע"מ. יש כמה אפשרויות לצמצום המס על מוצרי מזון, ביניהם מס פרוגרסיבי המבדיל בין מוצרי בסיס למותרות, אבל הצעה פשוטה יותר היא להתחיל לפני כן מפרסום המע"מ בנפרד ממחיר המוצר, וזאת כדי שאם יגיע היום בו יורד המע"מ, נדע בדיוק על מה אנו משלמים.
נחזור לחברות המזון. בחו"ל מהוות היצרניות גוף קטן הנדרש להיאבק על דריסת רגל בכל חנות, לכן המחירים לרוב נמוכים. יצרן שלא יעמוד ברמות המחיר יוחלף במהרה ע"י יצרן אחר. בישראל המצב שונה. בישראל גובות היצרניות פרמיה על שוק קטן ותחרותי. פרמיה זו מתגלגלת בסופו של יום לצרכן. היא משולמת בעיקר בשל יחסי היצרנים-קמעונאים, אם זה על חשבון הנחות על מוצרים בפתיחת סניפים חדשים, אם על הבונוס השנתי המשולם לקמעונאי לפי היקף מכירות ואם בשל מדיניות גמישה של החזרת סחורה. לא הכול ורוד וגם הקמעונאים אינם רווים נחת כאשר רווחיותם אינה עולה על אחוזים בודדים.
בעניין המחיר, בשוק הבינ"ל יש להתחשב בפרמטר נוסף פרט לפרמטר התחרות והמע"מ. חשיפה מטבעית. בעוד מדיניות שינוי המחיר לצרכן בישראל גמישה ויכולה להתבצע לפחות פעמיים בשנה, אין כך הדבר בחו"ל. יצרן מזון מסכם עם קמעונאי בחו"ל על מחיר הנקוב במטבע המקומי ואינו יכול או רשאי לשנותו לפרק זמן ארוך. לדוגמא, חטיף שנמכר ב-1 אירו בינואר 2010 אותו הסכום נשאר גם בינואר 2011. אז בשווי של 5.42 ש' ולאחר כשנה בכ-4.7 ש' - ירידה של כ-13% רק בגלל שינוי השער. נכון לאמצע מארס אותו מוצר יימכר בכ-5 שקלים, ירידה של כ-8% בשנתיים. בסיכום כל הפרמטרים, אנו מגיעים לפער שיכול לעמוד בזמנים מסוימים על מעל 25% במחיר מבלי שהיצרן משנה את מחיר המוצר במטבע מקומי.
לא נתעלם מנושא נוסף ורגיש - כשרות. לא מדובר בתשלום לרבנות אלא בימי עבודה. בחו"ל ישנם כמעט 365 ימי עבודה בשנה. בישראל עובדים המפעלים והמרכולים כ-290 ימים בממוצע בשנה, כ-20% פחות מחו"ל, ועל כן תפוקתם נמוכה יותר ועלות הייצור ליחידת מוצר גבוהה יותר.
בסיכום כל אלו נראה כי יש כמה סיבות למחיר הגבוה יחסית בישראל, מס, יחסי יצרן-קמעונאי, כשרות ואפילו הגנה על יצרנים קטנים. כן, מדינה קטנה, אי כלכלי, אי מטבעי, אך למרות הכל שיעורי הרווח הן של היצרנים והן של הקמעונאים קרובים לשיעורי הרווח הנהוגים בחו"ל.
לא אצודד כאן ביצרנים, קרוב לוודאי שגם הם יכולים להוריד את שולי הרווח מעט, אך הורדת שיעור הרווח של היצרנים הגדולים עלולה להביא להתמוטטות היצרנים הקטנים, ומצב זה אינו רצוי למשק הישראלי. על כן השינוי צריך לבוא מהקצוות, למעלה או למטה. למעלה המדינה והמס ולמטה הצרכן.
המחאה החברתית נעדרה עד כה מהתערבות הרגולטור בהתאם למדיניות השוק החופשי בו המחיר נקבע במפגש עקומות הביקוש וההיצע, אך בעיקר משום שהמדובר במוצרים שאינם מוצרי יסוד - כאן מגיע צד הצרכן. האם הצרכן הפסיק לקנות מוצרי מזון יקרים? האם ירדו מכירות החטיפים וקטגוריית הפרימיום? האם הפסקנו לקנות במקומות המאופיינים במחיר גבוה? על פי כל סקר ועל פי דוחות החברות התשובה היא - לא.
- 1.המורה לעברית 15/03/2012 01:10הגב לתגובה זואבל אומרים " לא אצדד" (כלומר לא אקח צד) ולא " לא אצודד" (זה בא מהטנקים - צידוד צריח)
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIהמטוס מספר 1 של מדינת ישראל
מתי עלה הרעיון לראשונה, איזה מטוס נבחר כדי למלא את הצורך, אילו טכנולוגיות הותקנו בו, איך נבחר שמו, וכמה כל זה עלה? כל מה שאפשר לספר על מטוס ה-VIP של מנהיגי המדינה
מעטים הפרויקטים שעוררו בישראל כל כך הרבה סקרנות, ביקורת, שמועות וגם מסתורין כמו "כנף ציון", מטוס המנהיגים הרשמי של מדינת ישראל. למרות שכל ישראלי מכיר את שמו, רוב הסיפורים שמאחורי הפרויקט מעולם לא סופרו במלואם. מי חפץ בו? מי התנגד? אילו טכנולוגיות הותקנו בו? ומדוע המטוס כמעט לא המריא בכלל במשך שנים?
אומנם הפרויקט נולד מתוך צורך ביטחוני ותדמיתי, אך הפך במהרה לאחת הסאגות הארוכות בתולדות התחבורה האווירית בישראל. מאחורי הדלתות הסגורות, אנשי משרד הביטחון, חיל האוויר, יועצי תקשורת ומהנדסי תעופה ניהלו במשך שנים דיונים שהציבור כמעט ולא שמע עליהם.
הרעיון להצטייד במטוס ממשלתי רשמי עלה כבר בתחילת שנות ה־2000, אך רק ב-2013 הוקמה ועדת גולדברג בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג בשיתוף עם מפקד חיל האוויר לשעבר אלוף (מיל.) עידו נחושתן ואישים נוספים במטרה לבחון את ההיתכנות הכלכלית לרכישת מטוס, את הבעיות במצב הקיים ואת הדרכים לתיקונן. לאחר שהוועדה שמעה חוות דעת של אישים מהמוסד, שב״כ והמטה לביטחון לאומי, המליצה והצדיקה את הצורך ברכישת מטוס ייעודי להטסת ראשי המדינה.
מאחורי הקלעים, הסיבה לא נולדה רק מהפן הביטחוני אלא גם משורה של תקריות מביכות. למשל, בביקור מדיני בדרום אמריקה, מטוס אל על החכור למטרת הביקור כמעט ולא הורשה להמריא עקב מחלוקת בירוקרטית בין חברות שירותי הקרקע. המשלחת הישראלית נתקעה במשך שעות בטרמינל צדדי.
- בואינג מזנקת ב-10%: מצפה לעלייה במסירות מטוסים ב-2026 ולתזרים חיובי של מיליארדים
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באירוע אחר, בעת ביקור באירופה, סודרה במטוס מסחרי “סוויטה” עבור ראש הממשלה, אך גודל המיטה ששלחו לא התאים לרוחב הדלת, והצוות נאלץ לפרק אותה במקום ולהרכיבה מחדש בתוך המטוס.
