צילום: Martijn Stoof, Pexelsהמטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.
אמירטס היא חברת התעופה המפעילה דגם A380 עם הכמות הגדולה ביותר של דגם זה, אך גם לופטהנזה, קוריאן אייר, קוואנטס וסינגפור איירליינס מפעילות דגמי מטוס זה גם אם לא בכולם מותקנות הסוויטות המפוארות, אך המחלקות הראשונות מפנקות יותר מאשר בכל דגם מטוס אחר.
סוויטה במחלקה הראשונה במטוס איירבוס A380s של אמירטס היא חוויית פאר ומהווה סוויטה פרטית אמיתית של נוחות ועיצוב מלכותי.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
הסוויטה עצמה היא חלל פרטי סגור בדלתות, מרוהטת במושבים מעור רך ודומה למושבי מרצדס S-קלאס, שנפתחים למיטה מלאה ונוחה מאוד. העיצוב כולל פרטי עץ מהגוני יוקרתיים עם גימורים מוקפדים, תאורה אווירתית הניתנת לכוונון וטכנולוגיה מתקדמת כמו חלונות וירטואליים.
יש בסוויטה בר משקאות אישי מלווה בברמן הנמצא בקרבת מקום, עם מבחר קוקטיילים, שמפניה ויינות יוקרתיים.
על המטוס יש בר משקאות גדול ונרחב וגם מגוון אוכל גורמה שמוגש לפי הזמנה בכל עת.
במטוס קיימות מקלחות ספא ייחודיות לראשונה בתעשיית התעופה, עם מוצרים יוקרתיים של מותגים כמו Voya ו-Bulgari כולל קרמים, שמנים וניחוחות לבחירה להתרעננות במהלך הטיסה.
דייל פרטי מלווה את הנוסע כל הטיסה, דואג לשירות אישי ומענה לכל צורך. בנוסף לנוחות המושבים והסוויטה, יש גם טרקלין פרטי על המטוס, עם חדר רחצה משוכלל ומקומות מנוחה.
מחיר כרטיס במחלקה הראשונה עם סוויטת A380 באמירטס יכול להגיע בקלות לעשרות אלפי דולרים, למשל טיול ארוך בין לוס אנג'לס לדובאי יכול לעלות סביב 31,000 דולר ומעלה, תלוי בקו ובזמינות.
במחלקות דומות, כמו של חברת התעופה איתיחאד (אמירויות), המחיר עבור סוויטה פרטית גדולה במיוחד עם חדר שינה נפרד ומקלחת יכול להגיע גם עד 60-70 אלף דולר בטיסות ארוכות.
מלבד דגם A380S עם הסוויטות המרווחות, עיצוב אזורי פנים המטוס הכוללים לאונג’ים, אזורי מנוחה, מסעדות, או חללי בידור, משפר את חוויית הטיסה בעיקר בטיסות ארוכות. יצירת חללים מרווחים ומרגיעים תורמת להפחתת עייפות ולהרגעה של הנוסעים. תכנון מרחב טוב מתייחס גם לבידוד רעשים ולעיצוב תאורה מתאימה ליצירת אווירה רגועה ונעימה שיכולה להשפיע על מצב הרוח ועל התחושה הכללית של הנוסע לאורך הטיסה.
בשורה התחתונה, ה-A380 הוא פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת המיועדת לשירותי טיסה ארוכי טווח עם יכולת ספסל נוסעים גבוהה מאוד תוך דגש על נוחות, בטיחות ויעילות תפעולית.
זו ללא ספק נחשבת לחוויית הטיסה המפנקת והיוקרתית ביותר שקיימת כיום בעולם התעופה המסחרי.
המטוס הגדול שלא הגיע לתל אביב
אף אחת מהחברות האלה לא מפעילה קווי תעופה במטוס A380 מתל אביב. בעבר אמירטס שקלה להפעיל טיסת בכורה חגיגית במטוס זה לתל אביב, אך בעקבות שינויים בנסיבות כמו הגבלות בתקופת הקורונה הטיסות האלה נדחו. הטיסות מבוצעות בעיקר בקווים טרנס-יבשתיים עם ביקוש מאוד גבוה. קיימות טיסות מקשרות מתל אביב לדובאי ומשם ב-A380 ליעדים רחוקים.
בישראל נעשו הכנות לקליטת נחיתות והמראות מטוסי ענקיים אלה בעלי ארבעה מנועים, כולל חיזוק מסלול הנחיתה וההמראה המיועד ובניית מדרגות המגיעות לשתי קומות המטוס בו זמנית. אך בשל החלטות סביבתיות שנכנסו לתוקף במרץ 2023, רשויות התעופה אסרו על הטסת מטוסים עם ארבעה מנועים בנמל התעופה בן גוריון, כולל ה-A380, במטרה להפחית זיהום אוויר ורעש סביבתיים. המשמעות היא שפעילות ה-A380 בנמל מוגבלת מאוד ונדרשים אישורים מיוחדים למקרים יוצאי דופן. כך, למרות התשתיות המותאמות, השימוש במטוס זה בשדה נמנע ככל שניתן.
הכנפיים יוצרו בבריטניה, הזנב - בספרד
הנה כמה מהדברים המעניינים, המפתיעים ולעיתים משעשעים הקשורים למטוס שפני התעשייה לא ראו כמותו בעולם התעופה:
במהלך ניסוי תעופתי אחד, המטוס עמד בבדיקת טמפרטורות קיצוניות, כולל טיסה במהירות גבוהה תוך יצירת סערות מלאכותיות, כדי להבטיח את עמידותו בתנאים קיצוניים ושימושי.
משקלו של הצבע שמעטר את גוף ה-A380 הוא כ-500 ק"ג, שווה למשקלו של רכב קטן כמו פיאט 500. דמיינו את צוות הצביעה שמטפל בכל הצבע הכבד הזה.
ההרכבה של המטוס נעשתה במפעלי ייצור שונים ברחבי אירופה, כאשר למשל הכנפיים יוצרו בבריטניה, הזנב בספרד, וחלקים נוספים הועברו למפעל ההרכבה הראשי בטולוז, צרפת. תהליך הלוגיסטיקה המורכב הזה יצר אתגר עצום בתיאום ובניהול הפרויקט.
כאשר איירבוס הציגה את ה-A380, בוצעו טיסות ניסוי מרשימות שכללו הטסה עם כל החלונות של תא הנוסעים פתוחים. כמובן שנוסעים לא טסים כך באמת, אבל זו הייתה מחווה חגיגית שנועדה להראות את יציבות המטוס גם במצבים יוצאי דופן.
למרות גודלו העצום, ה-A380 תוכנן להיות שקט במיוחד, עם החומרים והטכנולוגיות המתקדמות שצמצמו רעשים פנימיים וחיצוניים, והפכו אותו למכונה שמעניקה חוויית טיסה שונה לחלוטין מטיסות במטוסים אחרים.
הוצאות התפעול הגבוהות של ה-A380 נובעות לא רק מגודלו אלא גם מתפוצה מורכבת של מערכות וחלקים שדורשים תחזוקה מיוחדת, מה שגרם לחברות התעופה להציע לפעול עם מטוסים קטנים יותר בנוחות דומה וכך להשתחרר מטיסות ה-A380.
המטוס הפך לסמל תעופתי בעולם עד כדי כך שנעשה בו שימוש גם למטרות תדמית, בפרסומות ועוד, וכמה טיסות חווייתיות יוקרתיות שאינן מיועדות רק למעבר מנקודה לנקודה, אלא כחוויה בפני עצמה.
כל אלו מראים כיצד ה-A380 לא רק שינה את פני התעופה, אלא גם השאיר חותם תרבותי וכלכלי שממשיך לעניין ולהעסיק את עולם התעופה גם לאחר הפסקת ייצורו.
גדול מדי, יקר מדי
ייצור מטוס האיירבוס A380 הופסק רשמית בשנת 2021. ההחלטה נבעה ממיעוט הזמנות ל-A380 מצד חברות התעופה, בעיקר לאחר שאמירטס, הלקוחה הגדולה ביותר של המטוס, הורידה את מספר ההזמנות שלה מ-162 ל-123 מטוסים בלבד. ב-2019 הודיעה איירבוס על הפסקת הייצור, והטיסות האחרונות נמסרו עד סוף 2021 עם השלמת המלאי. למרות הפסקת הייצור, המטוסים שקיימים ממשיכים לפעול בטיסות סדירות, וחברת איירבוס ממשיכה לספק להם שירותי תחזוקה וחלפים.
להפסקת ייצור מטוס האיירבוס A380 היו השלכות כלכליות משמעותיות על איירבוס, על ענף התעופה וכן על חברות התעופה שהחזיקו במטוסים אלו. פיתוח הפרויקט עלה לאיירבוס כ-25 מיליארד דולר, והחברה לא הצליחה להחזיר את כל ההשקעה ממכירת המטוסים שנמכרו (251 יחידות בלבד). מחיר הייצור הגבוה והמחיר הסופי הגבוה של המטוס מנעו רווחיות גבוהה.
חברות התעופה עברו למטוסים עם שני מנועים וגדלים קטנים יותר, שהציעו יעילות דלק גבוהה ויותר גמישות בטיסות, מה שהקטין את הביקוש ל-A380.
חברות תעופה גדולות כמו אמירטס מתכוננות להפריש את המטוסים הללו מוקדם מהצפוי, והמודל הכלכלי של מטוסי-על נתון לערעור עקב עלויות תפעול גבוהות.
מטוס ה-A380 דורש שערים ותשתיות מיוחדות, מה שייצר עלויות נוספות לשדות התעופה ובכך הגביל את יכולת התפעול במספר נמוך יחסית של נמלי תעופה בעולם.
עם זאת, לחברה נותר מידע טכנולוגי שפותח במסגרת הפרויקט, כמו מערכות ניהול דלק מתקדמות, ושיפורים בתכנון כנפיים שהועברו לטכנולוגיות דומות במטוסים אחרים כגון ה-A350.
בסופו של דבר, הפסקת הייצור סימנה כישלון מסחרי יקר, אך תרמה ללמידות טכנולוגיות ועסקיות שתרמו לפרויקטים עתידיים.
הכותב הוא מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר
- 6.אנונימי 26/09/2025 06:20הגב לתגובה זוה747 היה רחב גוף ראשון אך הA380 היה עם שתי קומות מלאות למטוס הגדול בעולם עם שטח רצפה גדול ב50% מה747 וקיבולת נוסעים מקסימלית 853 לעומת 524 נוסיעם ב747
- 5.מוש 25/09/2025 10:53הגב לתגובה זוואולי היה מוצלח יותר אבל בוודאי לא שינה את פני התעופה. זה ברמת הליצנות באמת. ומהם הסיבות בכתבה שבאות לתמוך בהצהרה המופרכת הזו מקלחת במטוס סירייסלי מה שהופך מטוס למיוחד זה הגודל המרחק החיסכון רכיבים וטכנולוגיה לא הסידור הפנימי. מביך באמת.
- 4.דוד 24/09/2025 01:09הגב לתגובה זוה A380 הוא המטוס הבריא ביותר והנוח ביותר שיש כיום לטיסות ארוכות . כל שאר המטוסים הם קוםסאות סרדינים עם מנועים . אסור לנו הלקוחות אשר טסים לאפשר את הפסקת שימושו.
- 3.אנונימי 21/09/2025 11:57הגב לתגובה זותודה על כתבה מרתקת נקווה שהA380 יישאר איתנו עוד זמן רב!
- 2.הראל 20/09/2025 16:22הגב לתגובה זואחרי שטסים לראשונה בחברה הזאת אל על מרגיש כמו אוטובסים של דן .
- 1.שרה ובני מקיסריה 19/09/2025 12:26הגב לתגובה זואיזה ילדים
- אתם בכל מקום חוץ מאשר בקלפיות (ל"ת)אנונימי 20/09/2025 09:21הגב לתגובה זו
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- בואינג חוזרת למסלול? ה-FAA מאשרת הגדלת קצב הייצור של מטוסי ה-737 MAX
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
