צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.  

אמירטס היא חברת התעופה המפעילה דגם A380 עם הכמות הגדולה ביותר של דגם זה, אך גם לופטהנזה, קוריאן אייר, קוואנטס וסינגפור איירליינס מפעילות דגמי מטוס זה גם אם לא בכולם מותקנות הסוויטות המפוארות, אך המחלקות הראשונות מפנקות יותר מאשר בכל דגם מטוס אחר.

סוויטה במחלקה הראשונה במטוס איירבוס A380s של אמירטס היא חוויית פאר ומהווה סוויטה פרטית אמיתית של נוחות ועיצוב מלכותי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הסוויטה עצמה היא חלל פרטי סגור בדלתות, מרוהטת במושבים מעור רך ודומה למושבי מרצדס S-קלאס, שנפתחים למיטה מלאה ונוחה מאוד. העיצוב כולל פרטי עץ מהגוני יוקרתיים עם גימורים מוקפדים, תאורה אווירתית הניתנת לכוונון וטכנולוגיה מתקדמת כמו חלונות וירטואליים.

יש בסוויטה בר משקאות אישי מלווה בברמן הנמצא בקרבת מקום, עם מבחר קוקטיילים, שמפניה ויינות יוקרתיים.

על המטוס יש בר משקאות גדול ונרחב וגם מגוון אוכל גורמה שמוגש לפי הזמנה בכל עת.

במטוס קיימות מקלחות ספא ייחודיות לראשונה בתעשיית התעופה, עם מוצרים יוקרתיים של מותגים כמו Voya ו-Bulgari כולל קרמים, שמנים וניחוחות לבחירה להתרעננות במהלך הטיסה.

דייל פרטי מלווה את הנוסע כל הטיסה, דואג לשירות אישי ומענה לכל צורך. בנוסף לנוחות המושבים והסוויטה, יש גם טרקלין פרטי על המטוס, עם חדר רחצה משוכלל ומקומות מנוחה.

מחיר כרטיס במחלקה הראשונה עם סוויטת A380 באמירטס יכול להגיע בקלות לעשרות אלפי דולרים, למשל טיול ארוך בין לוס אנג'לס לדובאי יכול לעלות סביב 31,000 דולר ומעלה, תלוי בקו ובזמינות.

במחלקות דומות, כמו של חברת התעופה איתיחאד (אמירויות), המחיר עבור סוויטה פרטית גדולה במיוחד עם חדר שינה נפרד ומקלחת יכול להגיע גם עד 60-70 אלף דולר בטיסות ארוכות.


מלבד דגם A380S עם הסוויטות המרווחות, עיצוב אזורי פנים המטוס הכוללים לאונג’ים, אזורי מנוחה, מסעדות, או חללי בידור, משפר את חוויית הטיסה בעיקר בטיסות ארוכות. יצירת חללים מרווחים ומרגיעים תורמת להפחתת עייפות ולהרגעה של הנוסעים. תכנון מרחב טוב מתייחס גם לבידוד רעשים ולעיצוב תאורה מתאימה ליצירת אווירה רגועה ונעימה שיכולה להשפיע על מצב הרוח ועל התחושה הכללית של הנוסע לאורך הטיסה.

בשורה התחתונה, ה-A380 הוא פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת המיועדת לשירותי טיסה ארוכי טווח עם יכולת ספסל נוסעים גבוהה מאוד תוך דגש על נוחות, בטיחות ויעילות תפעולית.


זו ללא ספק נחשבת לחוויית הטיסה המפנקת והיוקרתית ביותר שקיימת כיום בעולם התעופה המסחרי.

המטוס הגדול שלא הגיע לתל אביב

אף אחת מהחברות האלה לא מפעילה קווי תעופה במטוס A380 מתל אביב. בעבר אמירטס שקלה להפעיל טיסת בכורה חגיגית במטוס זה לתל אביב, אך בעקבות שינויים בנסיבות כמו הגבלות בתקופת הקורונה הטיסות האלה נדחו. הטיסות מבוצעות בעיקר בקווים טרנס-יבשתיים עם ביקוש מאוד גבוה. קיימות טיסות מקשרות מתל אביב לדובאי ומשם ב-A380 ליעדים רחוקים.

בישראל נעשו הכנות לקליטת נחיתות והמראות מטוסי ענקיים אלה בעלי ארבעה מנועים, כולל חיזוק מסלול הנחיתה וההמראה המיועד ובניית מדרגות המגיעות לשתי קומות המטוס בו זמנית. אך בשל החלטות סביבתיות שנכנסו לתוקף במרץ 2023, רשויות התעופה אסרו על הטסת מטוסים עם ארבעה מנועים בנמל התעופה בן גוריון, כולל ה-A380, במטרה להפחית זיהום אוויר ורעש סביבתיים. המשמעות היא שפעילות ה-A380 בנמל מוגבלת מאוד ונדרשים אישורים מיוחדים למקרים יוצאי דופן. כך, למרות התשתיות המותאמות, השימוש במטוס זה בשדה נמנע ככל שניתן.

הכנפיים יוצרו בבריטניה, הזנב - בספרד


הנה כמה מהדברים המעניינים, המפתיעים ולעיתים משעשעים הקשורים למטוס שפני התעשייה לא ראו כמותו בעולם התעופה:

המטוס הפך לסמל תעופתי בעולם עד כדי כך שנעשה בו שימוש גם למטרות תדמית, בפרסומות ועוד, וכמה טיסות חווייתיות יוקרתיות שאינן מיועדות רק למעבר מנקודה לנקודה, אלא כחוויה בפני עצמה.

כל אלו מראים כיצד ה-A380 לא רק שינה את פני התעופה, אלא גם השאיר חותם תרבותי וכלכלי שממשיך לעניין ולהעסיק את עולם התעופה גם לאחר הפסקת ייצורו.


גדול מדי, יקר מדי 

ייצור מטוס האיירבוס A380 הופסק רשמית בשנת 2021. ההחלטה נבעה ממיעוט הזמנות ל-A380 מצד חברות התעופה, בעיקר לאחר שאמירטס, הלקוחה הגדולה ביותר של המטוס, הורידה את מספר ההזמנות שלה מ-162 ל-123 מטוסים בלבד. ב-2019 הודיעה איירבוס על הפסקת הייצור, והטיסות האחרונות נמסרו עד סוף 2021 עם השלמת המלאי. למרות הפסקת הייצור, המטוסים שקיימים ממשיכים לפעול בטיסות סדירות, וחברת איירבוס ממשיכה לספק להם שירותי תחזוקה וחלפים.

להפסקת ייצור מטוס האיירבוס A380 היו השלכות כלכליות משמעותיות על איירבוס, על ענף התעופה וכן על חברות התעופה שהחזיקו במטוסים אלו. פיתוח הפרויקט עלה לאיירבוס כ-25 מיליארד דולר, והחברה לא הצליחה להחזיר את כל ההשקעה ממכירת המטוסים שנמכרו (251 יחידות בלבד). מחיר הייצור הגבוה והמחיר הסופי הגבוה של המטוס מנעו רווחיות גבוהה.

חברות התעופה עברו למטוסים עם שני מנועים וגדלים קטנים יותר, שהציעו יעילות דלק גבוהה ויותר גמישות בטיסות, מה שהקטין את הביקוש ל-A380.

חברות תעופה גדולות כמו אמירטס מתכוננות להפריש את המטוסים הללו מוקדם מהצפוי, והמודל הכלכלי של מטוסי-על נתון לערעור עקב עלויות תפעול גבוהות.

מטוס ה-A380 דורש שערים ותשתיות מיוחדות, מה שייצר עלויות נוספות לשדות התעופה ובכך הגביל את יכולת התפעול במספר נמוך יחסית של נמלי תעופה בעולם.

עם זאת, לחברה נותר מידע טכנולוגי שפותח במסגרת הפרויקט, כמו מערכות ניהול דלק מתקדמות, ושיפורים בתכנון כנפיים שהועברו לטכנולוגיות דומות במטוסים אחרים כגון ה-A350.

בסופו של דבר, הפסקת הייצור סימנה כישלון מסחרי יקר, אך תרמה ללמידות טכנולוגיות ועסקיות שתרמו לפרויקטים עתידיים.


 הכותב הוא מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר




הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה