קובי שגבקובי שגב
ניתוח

אחרי שצנחה, פייסבוק בשווי 650 מיליארד ד' היא חברת ערך מעניינת

הרגולציה, אפל וטיקטוק מאיימות, והמשתמשים הפעילים מדי יום בירידה - אבל החברה לצד גוגל שולטת ב-80% משוק הפרסום המקוון והמאזן לא ישתנה בקרוב. משקיע בחברה צריך לשאול עצמו האם המטאוורס, שבמטא מסמנים כמנוע צמיחה הוא אכן מהפכת אמת שמתקרבת

קובי שגב | (16)

 הירידה החדה בשווי השוק של FACEBOOK (FB) הוסברה בתקשורת הכלכלית בשל הפיכתה מחברת צמיחה לחברת ערך, זה בדיוק הזמן בשבילנו, לגשת ולבחון אותה בכלי העבודה שלנו, תזרימי מזומנים ורווח בשורה התחתונה.

חברת פייסבוק, או בשמה החדש מטה, דיווחה את תוצאותיה לרבעון ה-4 של 2021 בליל חמישי שעבר. רגעים לאחר פרסום התוצאות, מניות פייסבוק צנחו בכ-26%. הייתה זו מחיקת הערך הגדולה בהיסטוריה כאשר החברה איבדה 220 מיליארד דולר משוויה. 220 מיליארד דולר הם יותר מהשווי המצרפי של 23 מתוך 500 החברות המרכיבות את מדד ה-S&P 500. בטור דעה השבוע ניגע בחששות אל מול המודל העסקי של החברה.

מודל עסקי

ראשית, נבין מה המודל העסקי של החברה וממה פייסבוק מפיקה רווחים. פייסבוק למעשה מוכרת את האפשרות לפרסם ולגעת בקהל המשתמשים האדיר שלה, בצורה חכמה ויעילה מאד. המידע הרב שהמשתמשים מספקים על עצמם דרך פייסבוק, אינסטגרם ו-Whatsapp, מאפשר להתאים את הפרסומות לקהל היעד. אם אתה רוצה לפרסם רהיטי גן, עדיף לך לשלם דולר שלם, ולהיחשף לסגמנט של זוגות נשואים בני 30-50, מאשר להיחשף לכלל האוכלוסייה תמורת סנט לכל חשיפה. אנו בטוחים כי כל מי שקורא כרגע את הכתבה, משתמש בלפחות אחת או יותר מהאפליקציות הללו.

היעילות של הפרסום מתורגמת לגידול בהכנסות:

פייסבוק מצליחה להגדיל את השורה העליונה באופן מרשים משנה לשנה מאז שהונפקה. בטבלה המצורפת, הסתפקנו בארבעת השנים האחרונות, אך ניתן לראות שהקצב הינו דו-ספרתי. הצמיחה הגדולה בהכנסות נבעה מכך, שהחברה הצליחה להגדיל את מספר המשתמשים הקבועים שלה משנה לשנה, בקצב גבוה ובמקביל, ידעה להרוויח יותר מכל משתמש. היכולת של פייסבוק לתרגם בהצלחה את צמיחת המשתמשים והזמן שהם מבלים באפליקציות שלה לכסף, נקרא בעגה המקצועית "מוניטיזציה" וזה סיפור ההצלחה הפנומנלי של פייסבוק.

פייסבוק מצליחה לייצר עוד ועוד מנועי הכנסות מהפלטפורמה הקיימת ולמעשה למנף את האפליקציות הקיימות לעוד ועוד שימושים. פייסבוק גם מבצעת התאמות ביחס לרשתות המתחרות, כך נוספו הסטוריס לאינסטגרם ולפייסבוק, האפשרות לבצע רכישות ולהקים חנויות און ליין באפליקציות של החברה. ממש לאחרונה נוספו גם ה-REELS (סרטונים קצרים לפיד) כמענה לטיקטוק. כל שימוש נוסף על בסיס הלקוחות האדיר של החברה, מאפשר לחברה עוד ערוץ של פרסום ולקיחת עמלות ולמעשה, על אותו משתמש, לגזור עוד ועוד קופונים.

צריך להתעכב לרגע על הגרף המצורף ולהביט במספרים הפנומנליים הללו. בשנת 2021, הכניסה החברה, למעלה מ-100 מיליארד דולר, לראשונה מאז היוסדה וייצרה תזרים חופשי של כ-40 מיליארד דולר.

 

מה מטריד את האנליסטים?

מספר נתונים מכיוונים שונים יצרו את הסערה המושלמת במהלכה חברה כה גדולה, נחתכה בצורה כזו במסחר.

קצב צמיחת המשתמשים החדשים: אומנם בסך הכל המשתמשים באפליקציות של פייסבוק עלה ברבעון האחרון, כמו בכל רבעון בשנים האחרונות, אך בקצב איטי יותר. כאשר כבר רשומים 3.6 מיליארד משתמשים, ברור שצפויה השפעה על קצבי הגידול.

קיראו עוד ב"גלובל"

ירידה ראשונה בכמות המשתמשים הפעילים יומית: בדוחותיה הכספיים החברה נותנת ביאור ספציפי לפעילות היומית של פייסבוק עצמה, בנטרול האפליקציות האחרות שבבעלותה.

באמת מדובר בנתון מאוד מאכזב ושלילי. כאשר משתמשים נכנסים לפייסבוק בכל יום הם מאפשרים כריית מידע מדויקת יותר. בביאור שנתנה החברה בראייה חודשית (לא יומית), פייסבוק הצליחה לשמור על עלייה מזערית (0.03%+). במקביל, אינסטגרם המשיכה לצמוח ולכן בראייה רחבה, הצמיחה עדיין נשמרת, היא פשוט נובעת מאינסטגרם ולא מפייסבוק.

צמיחה נמוכה באסיה ובשאר העולם שאמורים להוות את מנוע הצמיחה. כמות המשתמשים בארצות הברית ובאירופה עומדת על מספרים די קבועים כבר זמן רב. מדובר בתולדה של ההצלחה של פייסבוק לחדור לשווקים הגדולים והריווחים בעולם. מאחר שהמספרים שם קבועים, קיוו האנליסטים לראות צמיחה חזקה באותם שווקים שפייסבוק איחרה לכבוש. למרות שמדובר באכזבה אמיתית מהרעב של המדינות "האחרות" להיכנס לספר העולמי, יש לשים לב, שהתרומה הכלכלית של כל משתמש במדינות האלו היא נמוכה:

 

פגיעה במודל העסקי בשל הרגולציה ושינוי רמת הפרטיות ע"י APPLE (AAPL): המוצר העיקרי אותו פייסבוק מוכרת, הינו מידע לצדדים שלישיים על המשתמשים שלה. לאחרונה, הודיעה אפל על שינוי מדיניות במערכת ההפעלה שלה, שתקשה על פייסבוק לאסוף את המידע בצורה פרטנית. הרגולטורים החלו להתערב בנושא הזה וזה בהחלט מהווה איום על התעשיה מאחר שככל  שאיכות המידע תיפגע, אז המחיר אותו גובה פייסבוק, צפויה להיפגע גם כן. גם גוגל הודיעה שהיא תעשה צעדים בכיוון הזה, אך להערכתנו, האינטרס של גוגל הוא להשהות את המהלך, ככל שתוכל.

ברמה הפרקטית, כ-75% ממערכות ההפעלה מבוססות אנדרואיד ולכן ההשפעה המיידית של אפל היא לא מהותית. אנו מעריכים, שהן גוגל והן פייסבוק כבר יצרו את הטכנולוגיה שתאפשר להם איסוף מידע יעיל ללא "קוקיס".

 

שינויים מהירים ברשתות חברתיות "חמות": הרבה מייחסים את הפסקת הצמיחה בכמות המשתמשים לתחרות העולה מצד טיקטוק ושאר הרשתות. אין ספק שקמות להן רשתות חברתיות נוספות כל הזמן, שיכולות לקחת את הפוקוס מאפליקציות של פייסבוק. יש החוששים כי פייסבוק תאבד את הקהל הצעיר שבכלל ידלג מעל הרשתות פייסבוק ואינסטגרם. בהקשר זה אנו מסכימים, כי נערים בני 14-15, לא מתעניין בפייסבוק, כמו גם בטוויטר ומעדיף בעיקר את הטיק טוק. אך לדעתנו, חלקם גם ירשמו לאינסטגרם.

עם הפנים קדימה

בסוף שנה שעברה החליפה פייסבוק את שמה למטה, בהודעה דרמטית ומתוקשרת. הכוונה של פייסבוק היא למצב את עצמה כראשונה וכטובה ביותר בתחום המטוורס – עולם מקביל המתקיים באינטרנט בסביבה של מציאות מדומה (VR) ורבודה (AR). כבר היום, ניתן להרכיב משקפי VR בבית וללכת לראות סרט בבית קולנוע. החוויה כוללת ישיבה ליד אדם אמיתי, שאולי הגיע לסרט ממלזיה ואפילו אפשרות לדבר איתו או לזרוק עליו פופקורן. ההשקעה של פייסבוק בתחום היא מרשימה, כוללת מיליארדי דולרים וגיוס של אלפי עובדים. ימים יגידו אם ההשקעה תצדיק את עצמה, אך אם המטוורס, הוא הדבר הבא, לפייסבוק יש בהחלט שוק חדש.

לסיכום: לפי הערכות בשוק, פייסבוק וגוגל מהוות כ-80% מהכנסות בתחום הפרסום האינטרנטי. אנחנו מתקשים לראות את המאזן הזה משתנה בזמן הקרוב. אמנם פייסבוק קיבלה מספר מכות בכנף, אך אנחנו מתרשמים שלא מדובר במכות שמבשרות את סוף עידן הפייסבוק. 3.5 מיליארד המשתמשים באפליקציות החברה הן נכס שפייסבוק מוכיחה לנו שהיא מצליחה מידי שנה, לשפר את הרווחיות ממנו. באוקטובר 2021, כל העולם עצר מלכת כאשר וואטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק נפלו לכמה שעות. הייתה הדגמה כואבת לעולם כולו, לגבי כוחה של החברה.

קשה להתחייב על מהפכות ולכן כל משקיע שמסתכל על מניית פייסבוק כיום, צריך לשאול את עצמו האם המטוורס היא מהפכת אמת שמתקרבת. ככל שמהפכת המטוורס תתרחש, האיומים על פייסבוק יבואו מצד חברות אחרות שיציעו עולמות מקבילים מגניבים יותר ולא מצד טיק-טוק או רשתות חברתיות אחרות.

בשנה שעברה, ביצעה פייסבוק רכישה של מניות בבורסה (Buyback) בהיקף של  כ 44.5 מיליארד דולר. לא נופתע אם במחיר הנוכחי הרכישות יתגברו. ובשורה התחתונה, בשווי שוק של כ-650 מיליארד דולר, פייסבוק (META) חברת ערך מעניינת.

הכותב הוא שותף מנהל בבית ההשקעות אקורד.

 

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    חיים 06/02/2022 19:41
    הגב לתגובה זו
    לדעתי פייסבוק עושה צעד לפני כולם דמיינו פגישות דרך המטאורס,קולנוע מיחשוב בעצם מה לא וזאת תהייה מהפכה.
  • 12.
    היו זמנים גם של אייסקיו וזה נגמר (ל"ת)
    רוני 06/02/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    החברה מתה תחיי החברה החדשה (ל"ת)
    דויד 06/02/2022 16:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    נ.ש. 06/02/2022 15:50
    הגב לתגובה זו
    וסליחה שאני כותב את זה בצורה בוטה. וחברות הייטק מתומחרות לעולם של המחר. נכון שהם יכולים להמציא את עצמם מחדש בעולם המטאוורס אבל זה יכול להיעלם בדיוק כמו המטבע הדיגיטלי. נכון לעכשיו פייסבוק נמצאים בתוך ברבור שחור והסיכון גבוה מהסיכוי במיוחד אם אנחנו נכנסים למצב של תמחורי ייתר של סיכון בשווקים.
  • 9.
    רונן 06/02/2022 15:23
    הגב לתגובה זו
    הצמיחה של פייסבוק נגמרה, וצפויה התכווצות. הפרסום נהיה הרבה פחות אפקטיבי באופן מובהק
  • שלומי 06/02/2022 17:53
    הגב לתגובה זו
    האם חברה עם כל כך הרבה כסף נזיל עשתה את שלה?
  • רונן 09/02/2022 12:57
    חברה צומחת מתומחרת אחרת לגמרי. כרגע יש סיכוי סביר שהרווח שלה יתכווץ. אנשים לא מבינים את ההשפעה של ה- iOS14 על יכולת הטרגוט של פייסבוק. כשהמפרסמים מרוויחים פחות כתוצאה מהקמפיינים פייסבוק יכולה לגבות פחות. במקביל, כמות הלקוחות וזמן השימוש שלהם מתחיל להתכווץ. האם לחברה יש מנועי צמיחה שיפצו על זה בשנים הקרובות - אני בספק
  • 8.
    הזדמנות קנייה P/E = 17 (ל"ת)
    הלוחש לתשואות 06/02/2022 14:50
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אק 06/02/2022 14:36
    הגב לתגובה זו
    חד ומדוייק כתמיד! הנייר נראה זול, בטח בהשוואה היסטורית אבל מצד שני אי אפשר להתעלם מהבעיות (ובעיקר רגולציה ותחרות) והעובדה שייקח זמן עד שהמטוורס יתחיל לשאת פרי.
  • 6.
    ב 200 מיליארד תהיה מעניינת עוד יותר (ל"ת)
    יובל 06/02/2022 14:05
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אין עורך 06/02/2022 13:50
    הגב לתגובה זו
    תבדקו את עצמכם, וזה די מביך שזה עבר עריכה (בפועל בערך 30 חברות).
  • זה היה נכון (בערך) בלי המילה ״מצרפי״ (ל"ת)
    שי 06/02/2022 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    משה 06/02/2022 13:11
    הגב לתגובה זו
    מספיק שידחפו פרסומת בווטסאפ....
  • 3.
    אזרח 06/02/2022 13:08
    הגב לתגובה זו
    אחרי שהפכו למשטרת מחשבות חוסמים אנשים רק בשל דיעות פוליטיות לא "נכונות" מה הפלא שעוזבים אותם?
  • 2.
    שמוליק 06/02/2022 12:59
    הגב לתגובה זו
    שייך לדור העבר
  • 1.
    ג'וני 06/02/2022 12:30
    הגב לתגובה זו
    מסכים עם כל מילה. יש בעיות אבל הכל שאלה של מחיר
Wearable Devices, צילום: רשתות חברתיותWearable Devices, צילום: רשתות חברתיות

המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום

חברה ישראלית מיקנעם, כמעט אלמונית, זינקה אתמול יותר מ-410%, וגם עכשיו הראלי לא נרגע כשבמסחר המאוחר היא מוסיפה 25%: אחרי שנתיים של מו"פ היא מדווחת שמוצר הדגל שלה - צמיד לביש שמאפשר לשלוט במכשירים דיגיטליים עם מחוות ידיים - יצא למשלוחים מסחריים וגם הוגן בפטנט; Wearable Devices הולכת ראש-בראש עם ענקיות הטק, שורפת מליונים אבל וול סטריט בכל זאת נותנת לה צ'אנס 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה Wearable Devices

אתמול תוך שעות בודדות היא הפכה לשם הכי חם בוול סטריט.  Wearable Devices או אם נתרגם את השם שלה לעברית - "מוצרים לבישים" חברה קטנה מיקנעם, עם עשרות עובדים קפצה 410% ומשווי שמגרד את ה-3 מיליון הדולר היא הגיעה לכ-12 מיליון דולר. החברה מייצרת צמיד לביש שאמור לאפשר לכם לשלוט במכשיר הנייד או המחשב עם מחוות ידיים עדינות. זה קורה על ידי זה שהצמיד שנקרא Mudra Link מזהה עם אלקטרודות חכמות אותות עצביים שמורגשים על פני העור כשמוח שולח פקודה למשל להזיז את היד - וזה אפילו אם לא ביצעתם את התנועה בפועל. מה שאומר שאתם יכולים לחשוב או לדמיין שאתם מזיזים את העכבר במחשב ימינה ומיד זה יקרה.

הטכנולוגיה הזאת רלוונטית להרבה תחומים, גם בידוריים וגם רפואיים, היא מושכת עניין גם מצד ענקיות כמו אפל, מטא, סמסונג ואחרות שהן פועלות בזירת הממשקים הלבישים והשליטה ללא מגע, בעיקר דרך מצלמות, חיישני תנועה או משקפי XR. אבל בניגוד אליהן, Wearable Devices מנסה להציע פתרון פשוט יותר, לביש, אפילו דיסקרטי שמבוסס על קריאת אותות עצביים אמיתיים מהיד עצמה, ולא על ראייה ממוחשבת או חיישנים חיצוניים. זה נותן לה יתרון בשוק שבו יש צורך בממשקים אינטואיטיביים, מהירים, ואישיים יותר במיוחד באפליקציות כמו בריאות דיגיטלית, תפעול צבאי וגם ברכבים חכמים.

מאחורי החברה, שהוקמה ב־2014, עומדים שלושה יזמים ישראלים - אשר דהן, גיא ואגנר וליאור לנגר. אחרי כמעט עשור של פיתוחים, הצגה בתערוכות וגם השקעה בקניין הרוחני, החברה הודיעה שהמוצר נכנס לראשונה לשלב המסחרי, מה שעשוי להפוך את Mudra Link לפלטפורמה שניתן יהיה לשלב במוצרים צרכניים, מקצועיים וצבאיים כאחד (ואולי גם לגרום לאחת מהענקיות לרכוש אותם?)

שנים של מו"פ ונקודת המפנה?

כמה שזה נשמע עתידני - שליטה במחשב באמצעות כח המחשבה - הדרך לשם עבור החברה מיקנעם לא הייתה פשוטה. השנתיים האחרונות היו מתסכלות עבור Wearable Devices או אם נדייק בעיקר לבעלי המניות שלה. היא שרפה מליונים על מו"פ, על שיווק והצגה בתערוכות והמשקיעים התחילו לאבד סבלנות. השווי שוק שלה צלל והיא נאלצה לדלל בלי סוף כדי לשרוד את השנה. מאז ההנפקה בספטמבר 2022 בנאסד"ק, שבה גייסה כ-16 מיליון דולר, צנחה המניה ביותר מ־90% והפכה מבחינת רבים לסיפור של פוטנציאל לא ממומש. שווי השוק של החברה גירד לאחרונה את רף המיליון דולר כשהיא כמעט מסתכנת בזריקה מהבורסה כשבנאסד"ק הדרישה היא לשווי שוק של לפחות 2.5 מיליון דולר בנוסף לנזילות וסחירות.

אבל שלשום הגיעה מה שנראה ככל הנראה נקודת המפנה שלה. זה התחיל בפרסום הדוחות החצי־שנתיים: החברה אמנם רשמה ירידה בהכנסות ל־294 אלף דולר במחצית הראשונה של 2025, לעומת 394 אלף בתקופה המקבילה, במקביל להפסד נקי שהצטמצם ל-3.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 4.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אבל וול סטריט לא התמקדהבשורה העליונה וגם לא בשורת הרווח. מה שבלט לעין המשקיעים היה שבפעם הראשונה מאז ההקמה, החברה מדווחת על התחלת משלוחים מסחריים בפועל של ה־Mudra Link, מה שמסמן מעבר ממחקר ופיתוח להכנסות אמיתיות ממכירות.

שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

סין פותחת בחקירות נגד ענף השבבים האמריקאי: עימות סחר חדש מתקרב

משרד המסחר בבייג'ינג הודיע על פתיחת חקירת היצף נגד שבבים אמריקאיים וחקירה נפרדת בטענה לאפליה - ברקע שיחות סחר מתוחות בין המעצמות; איך זה ישפיע על השוק?

צוות גלובל |

סין פתחה שתי חקירות חדשות נגד ענף השבבים בארצות הברית, במהלך שממחיש את החרפת המתח בין וושינגטון לבייג'ינג סביב תחום הטכנולוגיה הרגיש ביותר בעולם. ההודעה מגיעה ימים ספורים לפני מפגש רשמי בין בכירי הממשל משני הצדדים, וצפויה להוסיף נדבך של עימות לשיחות.

משרד המסחר הסיני הודיע כי נפתחה חקירת היצף (anti-dumping) בנוגע לשבבים אנלוגיים שמיוצרים בארה"ב - רכיבים שבהם מתמחות חברות כמו טקסס אינסטרומנטס ו-Analog Devices. במקביל, נפתחה חקירה נפרדת בטענה כי הצעדים האמריקאיים נגד תעשיית השבבים הסינית הם בעלי אופי מפלה. מדובר בצעד חריג שמאותת כי סין אינה מתכוונת להבליג על הסנקציות וההגבלות שמובילות ארה"ב בשנים האחרונות.

סין מגיבה לארה"ב

המהלך הסיני מגיע לאחר שוושינגטון הוסיפה 23 חברות סיניות לרשימת הישות (entity list) - צעד שמגביל את האפשרות שלהן לרכוש טכנולוגיה אמריקאית. הממשל האמריקאי מגדיר חברות אלו ככאלה שפועלות "בניגוד לאינטרס הביטחוני או למדיניות החוץ של ארה"ב".

המחלוקת סביב תחום השבבים הפכה לזירת התנגשות עיקרית בין המעצמות. מצד אחד, ארה"ב חסמה את גישתה של סין למאיצי בינה מלאכותית מתקדמים ואף הגבילה את יצוא חלק ממוצרי אנבידיה ברמה נמוכה יותר, בטענה שהדבר נחוץ לשמירה על יתרון טכנולוגי וביטחוני. מצד שני, בסין טוענים כי הצעדים הללו נועדו לעכב את ההתפתחות שלה בתחומי מחשוב עוצמתי ותעשיות מבוססות בינה מלאכותית, ולכן מדובר במדיניות מפלה.

החקירה נגד שבבים אמריקאיים צפויה להימשך כשנה, עם אפשרות להארכה בחצי שנה נוספת. במידה וייקבע כי אכן מדובר בהיצף, סין עשויה להטיל מכסים גבוהים על ייבוא רכיבים אמריקאיים - צעד שיפגע ישירות ביצואנים הגדולים לאסיה וייצור חוסר ודאות עבור חברות ענק אמריקאיות. החקירה השנייה, על אפליה, צפויה להסתיים בתוך כשלושה חודשים.