פורד
צילום: istock

למי יש יותר אפסייד – למניית פורד או GM?

במורגן סטנלי מאמינים שאסטרטגיית הרכבים החשמליים של פורד לא מספיק טובה ומשאירים את המניה בהמלצת "החזק" ובמחיר יעד נמוך ב-1% ממחיר השוק; מה הם צופים למניית ג'נרל מוטורס?
ארז ליבנה | (2)

העתיד של התחבורה הוא רכבים חשמליים. כולם יודעים את זה וכולם מנסים, בדרך זו אחרת, לפתח יכולות בתחום, הכוללות גם טכנולוגיה של סוללות. אז כשכל העולם, כולל חברות הרכב הוותיקות, מתממשק עם המציאות, בבנק ההשקעות מורגן סטנלי (MS) טוענים כי האסטרטגיה של פורד (F) להתמודד בשוק המפתח והמתפתח הוא לא ברור.

 

"אנחנו מאמינים שלפורד יש תחושת דחיפות בנוגע לרכבים חשמליים, אבל האסטרטגיה שלה לא ברורה לנו לחלוטין", כתב האנליסט אדם ג'ונאס. "בטווח הארוך, אנחנו זהירים מאוד בקשר לערך הכלכלי של הרכבים ההיברידיים שלהם", הוסיף.

 

בתחום הרכב החשמלי פר אקסלנס, פורד נמצאת בשיתוף פעולה עם פולקסווגן (VOW), כשלאחרונה החלה החברה למסור רכבים מסוג מוסטאנג מאך E, מכונית ספורט שהיא חשמלית לגמרי. בקרוב החברה תשווק גם ואן מסחרי - טנדר מסוג F-150 חשמלי.

 

פורד יכולה לעשות את המעבר, אבל זה לא יעבור חלק

"אנחנו מאמינים שבסוף, פורד יכולה לעשות את המעבר המלא לייצור רכבים חשמליים, אבל צפויים לה קשיים רבים במוצרים איכותיים מתחומי הבערה הפנימית", כתב.

 

אנליטסים רבים צופים שדווקא השוק המסחרי יעבור מהר יותר לרכבים חשמליים, בעיקר בשל הצורך לחדש ציי רכבים, אבל גם בכדי לייצר חיסכון בעלויות לטווח הארוך, שכן הוצאות על דלק הן משמעותיות מאוד כשיש צי גדול. זה דווקא יכול לפעול לטובת פורד, שיכולה לייצר אלטרנטיבות מעניינות לשוק הרכבים המסחריים עם פוזיציה חזקה בתחום המשאיות.

 

ג'ונאס נתן למניה מחיר יעד של 9 דולר, 1% פחות ממחיר השוק והעניק לה המלצת החזק, כשבתרחיש השורי, המניה צפויה לעלות ב-33% לרמה של 12 דולר למניה. נכון לכתיבת שורות אלה, מתחילת השנה המניה נמצאת בתשואת חסר של 2% בלבד. אגב, ג'ונאס הוא לא היחיד שפרסם המלצה הכוללת תרחיש "שורי" ו"דובי" למניות בנוגע לשוק הרכב החשמלי. נראה שזו הגישה המועדפת על וול סטריט להתמודד עם חלק מחוסר הוודאות לגבי עתידה של התעשייה.

 

בנוגע לג'נרל מוטורס (GM), ג'ונאס מותיר המלצת קניה ונותן לה מחיר יעד של 53 דולר, שמהווים אפסייד של 16.5% על מחיר השוק. זאת בשל העובדה שהבנק והמשקיעים משוכנעים כי החברה יכולה להוות שחקנית משמעותית בטווח הארוך ברכבים החשמליים.

האם סין מנסה לרסן את שוק הרכבים החשמליים?

אתמול דווח כי הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה של הרפובליקה הסינית, הגוף הבכיר ביותר בממשלה לתכנון כלכלי, החלה בסקירה ארצית על פרויקטים של התאגיד הסיני EV. הוועדה התמקדה בחברת Evergrande Auto, חברת הבת של התאגיד המייצרת רכבים חשמליים, וביקשה למסור נתונים על השקעות וייצור במהלך חמש השנים האחרונות. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האנליסטים רואים בפעולה הממשלתית אות לכך שבבייג׳ינג רוצים לרסן את השוק הסיני הפורח אך בעייתי, וזאת לאחר שפעילות יצרניות הרכבים החשמליים התרחבה במהירות. בתמיכת סובסידיות ממשלתיות, העיריות מיהרו לקדם פרויקטים של התאגיד EV, תאגיד הנדל״ן והאחזקות מהגדולים בסין, וכתוצאה מכך נוצרו נורמות מפוקפקות במדינה. לדוגמא, קיימות חברות אשר מסתמכות אך ורק על סובסידיות ממשלתיות ואחרות מצליחות לקנות קרקעות במחירים נמוכים מאד. 

תאגיד Evergrande לבדו הוציא עשרות מיליארדי דולרים במהלך השנתיים האחרונות, במטרה להפוך למעצמה בקרב חברות יצרניות הרכבים החשמליים הסינים, ונראה שהממשל הסיני לא מתלהב מהתעצמות של גופים פרטיים. על רקע הדברים, מניות חברות הרכבים החשמליים בכל העולם נבצעו באדום (הרחבה כאן).

האם מנוע הבעירה הפנימית הוא בעצם הסוס המודרני?

באיזו מהירות העולם יאמץ את הרכבים החשמליים היא השאלה הקריטית עבור תעשיית הרכב החשמלי בעשור הקרוב, כאשר על פי הערכות חדירת הרכבים החשמליים תעלה מכ-3% ממכירות הרכבים החדשים בעולם לכ-10% עד 2025.

ענף הרכב עבר שינויים מסוג זה לפני יותר ממאה שנה. בשנת 1902 היו 23,000 מכוניות בדרכים אמריקאיות ו-17 מיליון סוסים. חדירת המכוניות לניידות אישית הייתה 0.1% בלבד. בשנת 1912 היו 900,000 כלי רכב רשומים. עד 1922 היו 10 מיליון. מכירות הרכב צמחו בכ-35% בשנה בממוצע לדור.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רועי לוי 27/11/2020 04:34
    הגב לתגובה זו
    במבט מהיר בדוחות אתם תראו שהחוב של חברות הרכב האמריקאיות רק גדל ולא נראה שהן מצליחות לגבות חובות בצורה טובה. רוב המכירות אם לא הכל זה בחוב והנחות ענק.. ואני לא בטוח שרוב החייבים גם ישלמו את הכל. פורד וGM לא מצליחות לעשות רווח מחוץ לארהב, GM שנים לא עשו רווח באירופה ומכרו את אופל שהם החישבו כצרה לפזו, שנה אחרי זה אופל כבר עשו רווח של כמה מיליארדים. פשיטת רגל היא רק עניין של זמן
  • 1.
    מוני 26/11/2020 19:03
    הגב לתגובה זו
    יש קרן סל טובה -- למעשה היחידה בשוק בארה"ב: CARZ -- שברשימת אחזקותיה נכללות מניות של רוב יצרניות הרכב הגדולות בעולם, ובהן פורד, ג'נרל מוטורס, טויוטה, הונדה, דאימלר, פולקסווגן, BMW, רנו, קיה, יונדאי ועוד רבות, וגם כ-2% חשיפה למניות יצרנית האופנועים הרלי דייווידסון. משום מה לא נכללת פיט קרייזלר...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.