סערה בשווקים ירידות וול סטריט
צילום: iStock

נתוני המאקרו ממשיכים להידרדר: המכירות הקמעונאיות בצניחה

המכירות הקמעונאיות בסין אכזבו הבוקר עם ירידה שנתית של 7.5%. באירופה דווח כי כלכלת גרמניה נכנסה למיתון רשמי, עוד לפני הרבעון הנוכחי. בארה"ב, המכירות הקמעונאיות רשמו את הירידה החודשית החדה ביותר אי פעם
עמית נעם טל | (13)
נושאים בכתבה מיתון קורונה

נדמה כי הפער בין התנהלות השווקים הפיננסים בחודשים האחרונים לבין הנתונים בכלכלה הריאלית מעולם לא היה גדול יותר. נתוני המאקרו שפורסמו היום בעולם ממשיכים להיות חלשים מהצפי המוקדם ומצביעים על צניחה חדה בפעילות הכלכלית. 

זה התחיל הבוקר בסין, כאשר נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל הצביעו על ירידה שנתית של 7.5%. מדובר אמנם בשיפור לעומת הנתונים בחודש מרץ שהצביעו על ירידה של 15%, אך הנתון היה חלש מהצפי המוקדם בשוק שהצביע על ירידות של 7% "בלבד". 

באירופה דווח כי הכלכלה הגרמנית נכנסה רשמית למיתון עם 2 רבעונים רצופים של התכווצות של התוצר. במהלך הרבעון הראשון של 2020 התכווץ התמ"ג במדינה ב-2.2%, ההתכווצות החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008. במקביל, הנתון לרבעון האחרון של 2019 עודכן כלפי מטה לרמה של מינוס 0.1%. נזכיר כי התחזיות היום מצביעות על ירידה נוספת של 10% בפעילות הכלכלית במדינה ברבעון הנוכחי, כך שהכלכלה הגדולה באירופה צפויה לרשום 3 רבעונים רצופים לפחות של התכווצות כלכלית

התמ"ג בגרמניה: התכווצות חדה ברבעון הראשון, אך התחזיות לרבעון הנוכחי גרועות בהרבה

בארה"ב, נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל הצביעו על התרסקות של 16.4%, שיעור חד מהצפי המוקדם שהצביע על ירידה של 12% "בלבד". נתון הליבה רשם ירידה של 17.2% לעומת צפי לירידה של 8.6% "בלבד". 

מבחינת חלוקה לסקטורים, מכירות הביגוד רשמו ירידה של לא פחות מ-78.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מכירות מוצרי החשמל ירדו ב-60.6%, מכירות מוצרי הספורט ירדו ב-38% ומכירות הרכבים רשמו ירידה של 12.4%.

נזכיר כי הצפי בשוק הוא שהכלכלה האמריקנית תרשום התכווצות היסטורית בטווח של 30%-40% ברבעון הנוכחי. עם זאת, הנתונים היום עשויים להצביע כי תחזית זו נחשבת אופטימית וכי ההתאוששות של הסקטורים השונים תיהיה ארוכה בהרבה. 

המכירות הקמעונאיות בארה"ב: צניחה חופשית בחודש האחרון

למרות נתוני המאקרו החלשים, חשוב להדגיש כי הפער בין ביצועי השווקים לכלכלה הריאלית עשוי עוד להתרחב בתקופה הקרובה לנוכח התמיכה שמספקים הבנקים המרכזיים.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    שורצנגר 15/05/2020 21:52
    הגב לתגובה זו
    הבנקים בארצות הברית חזקים דייה לכן יתנו לבנקים בישראל תמיכה מניות הבנקים הגדולים יטוסו ביום ראשון הדרך היינה. דו סיטרית בהצלחה
  • 7.
    דירה=קורת גג 15/05/2020 19:12
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 6.
    הפד הזמין עוד מדפסות .... (ל"ת)
    דן 15/05/2020 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    עומר 15/05/2020 17:40
    הגב לתגובה זו
    הכל יחזור לכשהיה. שנתיים ונשכח את הצרות
  • לעומר 15/05/2020 18:06
    הגב לתגובה זו
    עוד פעם בחורף פי 3 יותר קשה ואז תוך 7 שנים של סבל נשכח מהצרות וכך הלאה..אבל..החיים דבש.
  • א 15/05/2020 19:03
    מאז נחרב בית המקדש, נבואה ניתנה לשו(ר)טים...
  • 4.
    סם 15/05/2020 17:25
    הגב לתגובה זו
    תמונה מפחידה של קריסה טוטלית כשבקושי המדדים מגרדים את מינוס חצי! תגידו הנתונים באמת מפתיעים אתכם! כאילו לא הייתה ואין קורונה, נו באמת תתבגרו.
  • באמת היגזמת סם 15/05/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
    עוד ועוד
  • 3.
    אלון 15/05/2020 17:02
    הגב לתגובה זו
    יום אחד כתבה על כך שהשווקים אמורים לעלות בגלל תמיכת הפד, יום למחרת כתבה על המצב הקודר בתוספת תמונה מפחידה של הוריקן. כאילו שמישהו באמת ציפה לנתונים אחרים.
  • עמית נעם טל 15/05/2020 17:19
    הגב לתגובה זו
    "הפער בין הכלכלה הריאלית לשווקים עשוי עוד לגדול"... כל עוד הפד' והבנקים המרכזיים מספקים את הנזילות לשוק, האזרחים ימשיכו לסבול, אך זה לא יתורגם לשווקים
  • אז רק ניסבול קשות בלי שיתורגם לשווקים. (ל"ת)
    בסדר 15/05/2020 18:11
  • 2.
    גדי 15/05/2020 16:58
    הגב לתגובה זו
    אל תכניס אותנו לחרדות תן לנו קצת שבת מנוחה חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
  • 1.
    עליות חדות עד סוף החודש 20%+ (ל"ת)
    צרנוחה 15/05/2020 16:50
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.