נתוני המאקרו ממשיכים להידרדר: המכירות הקמעונאיות בצניחה
נדמה כי הפער בין התנהלות השווקים הפיננסים בחודשים האחרונים לבין הנתונים בכלכלה הריאלית מעולם לא היה גדול יותר. נתוני המאקרו שפורסמו היום בעולם ממשיכים להיות חלשים מהצפי המוקדם ומצביעים על צניחה חדה בפעילות הכלכלית.
זה התחיל הבוקר בסין, כאשר נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל הצביעו על ירידה שנתית של 7.5%. מדובר אמנם בשיפור לעומת הנתונים בחודש מרץ שהצביעו על ירידה של 15%, אך הנתון היה חלש מהצפי המוקדם בשוק שהצביע על ירידות של 7% "בלבד".
באירופה דווח כי הכלכלה הגרמנית נכנסה רשמית למיתון עם 2 רבעונים רצופים של התכווצות של התוצר. במהלך הרבעון הראשון של 2020 התכווץ התמ"ג במדינה ב-2.2%, ההתכווצות החדה ביותר מאז המשבר הכלכלי של 2008. במקביל, הנתון לרבעון האחרון של 2019 עודכן כלפי מטה לרמה של מינוס 0.1%. נזכיר כי התחזיות היום מצביעות על ירידה נוספת של 10% בפעילות הכלכלית במדינה ברבעון הנוכחי, כך שהכלכלה הגדולה באירופה צפויה לרשום 3 רבעונים רצופים לפחות של התכווצות כלכלית.
התמ"ג בגרמניה: התכווצות חדה ברבעון הראשון, אך התחזיות לרבעון הנוכחי גרועות בהרבה
בארה"ב, נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש אפריל הצביעו על התרסקות של 16.4%, שיעור חד מהצפי המוקדם שהצביע על ירידה של 12% "בלבד". נתון הליבה רשם ירידה של 17.2% לעומת צפי לירידה של 8.6% "בלבד".
- "הכלכלה האמריקאית - עד כה טובה, הפד חייב להישאר עצמאי"
- מה הדליק לגולדמן זאקס נורות אדומות - ומה זה אומר על התיק שלכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת חלוקה לסקטורים, מכירות הביגוד רשמו ירידה של לא פחות מ-78.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מכירות מוצרי החשמל ירדו ב-60.6%, מכירות מוצרי הספורט ירדו ב-38% ומכירות הרכבים רשמו ירידה של 12.4%.
נזכיר כי הצפי בשוק הוא שהכלכלה האמריקנית תרשום התכווצות היסטורית בטווח של 30%-40% ברבעון הנוכחי. עם זאת, הנתונים היום עשויים להצביע כי תחזית זו נחשבת אופטימית וכי ההתאוששות של הסקטורים השונים תיהיה ארוכה בהרבה.
המכירות הקמעונאיות בארה"ב: צניחה חופשית בחודש האחרון
למרות נתוני המאקרו החלשים, חשוב להדגיש כי הפער בין ביצועי השווקים לכלכלה הריאלית עשוי עוד להתרחב בתקופה הקרובה לנוכח התמיכה שמספקים הבנקים המרכזיים.
- 8.שורצנגר 15/05/2020 21:52הגב לתגובה זוהבנקים בארצות הברית חזקים דייה לכן יתנו לבנקים בישראל תמיכה מניות הבנקים הגדולים יטוסו ביום ראשון הדרך היינה. דו סיטרית בהצלחה
- 7.דירה=קורת גג 15/05/2020 19:12הגב לתגובה זודירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
- 6.הפד הזמין עוד מדפסות .... (ל"ת)דן 15/05/2020 18:55הגב לתגובה זו
- 5.עומר 15/05/2020 17:40הגב לתגובה זוהכל יחזור לכשהיה. שנתיים ונשכח את הצרות
- לעומר 15/05/2020 18:06הגב לתגובה זועוד פעם בחורף פי 3 יותר קשה ואז תוך 7 שנים של סבל נשכח מהצרות וכך הלאה..אבל..החיים דבש.
- א 15/05/2020 19:03מאז נחרב בית המקדש, נבואה ניתנה לשו(ר)טים...
- 4.סם 15/05/2020 17:25הגב לתגובה זותמונה מפחידה של קריסה טוטלית כשבקושי המדדים מגרדים את מינוס חצי! תגידו הנתונים באמת מפתיעים אתכם! כאילו לא הייתה ואין קורונה, נו באמת תתבגרו.
- באמת היגזמת סם 15/05/2020 18:10הגב לתגובה זועוד ועוד
- 3.אלון 15/05/2020 17:02הגב לתגובה זויום אחד כתבה על כך שהשווקים אמורים לעלות בגלל תמיכת הפד, יום למחרת כתבה על המצב הקודר בתוספת תמונה מפחידה של הוריקן. כאילו שמישהו באמת ציפה לנתונים אחרים.
- עמית נעם טל 15/05/2020 17:19הגב לתגובה זו"הפער בין הכלכלה הריאלית לשווקים עשוי עוד לגדול"... כל עוד הפד' והבנקים המרכזיים מספקים את הנזילות לשוק, האזרחים ימשיכו לסבול, אך זה לא יתורגם לשווקים
- אז רק ניסבול קשות בלי שיתורגם לשווקים. (ל"ת)בסדר 15/05/2020 18:11
- 2.גדי 15/05/2020 16:58הגב לתגובה זואל תכניס אותנו לחרדות תן לנו קצת שבת מנוחה חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח
- 1.עליות חדות עד סוף החודש 20%+ (ל"ת)צרנוחה 15/05/2020 16:50הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
