ג'ים קריימר מסמן: "זוהי הבעיה הגדולה ביותר בעולם"

סין? עליית הריבית בארה"ב? אם תשאלו את גורו ההשקעות ג'ים קריימר הבעיה נמצאת בכלל במקום אחר
מתן בן ברוך | (2)

ג'ים קריימר, הפרשן הותיק של CNBC ואחד האנשים המשפיעים ביותר בוול סטריט שוב יוצא בהצהרות. הפעם זו תורה של ענקית הנפט הממשלתית הברזילאית 'פטרובראס' (סימול: PBR) שקריימר בוחר לקרוא לה היום "הבעיה הגדולה ביותר בעולם" כיום וזאת בזמן שהפד' מצליח להזיז את השווקים ולהעסיק את המשקיעים ברחבי העולם סביב נושא הריבית בארה"ב.

למי שלא מכיר, פטרובראס היא אחת מחברות הנפט הגדולות בדרום אמריקה והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של 27 מיליארד דולר בוול סטריט. ממשלת ברזיל מחזיקה במחצית מהחברה שלאחרונה נמצאת בקשיים ובתוך כך מניות החברה צללו בכמעט 40% מאז תחילת השנה.

קריימר ציין בתוכנית בה הופיע ב-CNBC כי האג"ח ל-10 שנים של ענקית הנפט נסחרת כעת בתשואה של 10.5%, רמה שקריימר מתאר "כלא יציבה". עוד הוסיף הפרשן כי מדובר "בבעיה מספר 1 כיום בעולם, יש לחברה חוב עצום ואנשים פשוט לא מדברים על זה". קריימר הוסיף כי לחברה יש חוב של כ-100 מיליארד דולר והחרפה נוספת במצב החברה יכול להוביל אותה ואת הכלכלה הברזילאית שהיא ה-8 בגודלה בעולם לבעיה רצינית.

"אם מסתכלים רק על ארה"ב, מפספסים את התמונה המלאה, אני זוכר את רוסיה, שאף אחד לא חשב שתהיה לה השפעה ואז קרה מה שקרה וכולם דיברו על זה" הסביר קריימר את החששות שלו כאשר הוא מתכוון למשבר הרובל בסוף שנות ה-90 ברוסיה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כותבי תרחישים 21/09/2015 19:06
    הגב לתגובה זו
    הבעיה של ברזיל ופטרוברזיל זה = סעודיה ומחיר הנפט= שצפוי להמשך ירידה סעודייה תסכים לעצור ירידת מ הנפט,ואף להגדילו לכשיאפשרו למורדים הסונים לקבל שלטון בסוריה כפי שכתבנו מזה שנתיים-סוריה זה ביית סעודיה, סעודייה מנהלת מלחמת חורמה נגד אירן ורוסיה שהן יצואניות נפט שתומכות באסעד בסוריה, סעודייה מממנת מורדים הסונים-להפלת אסעד- (בשתף ישראל ירדן והכורדים ) והיא תתרצה-להעלות מ הנפט-בהצלחת הסונים כפי שכתבנו (הזוי?):שמחיר הנפט ירד ל 39$ - לפי ההבנות בין סעודיה וישראל ?!!!! =כנגד כל המנתחים שהמליצו על נפט ל 75$= לכן כדאי לברזיל + רוסיה+ לדחוף להפלת אסעד כדי להעלות מחיר הנפט אבל כאן פוטין ואירן מגבים את אסעד לכן הצפי שלנו עד להסכמת סעודייה ושל : ביבי + פוטין+ אובמה, מחיר נפט מתחת ל 40$
  • בא 22/09/2015 10:01
    הגב לתגובה זו
    אנשיםשדים מרוויחים מיליארדים על חשבון כולם .
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.