חבית אבק השריפה של שוקי המניות כעת לא פורקה - האם השבוע נראה פיצוץ?

התנודה הקשה ביום ו': הדאקס הגרמני צלל 2.3% תוך דקות ספורות, כאשר חומר הנפץ הגיאופוליטי חזר למרכז המגרש
יוסי פינק | (8)
נושאים בכתבה רוסיה

למי שפספס, נזכיר כי ביום ו' האחרון המסחר בשוקי המניות באירופה וארה"ב התנהל בעצבנות גדולה מאוד. הדאקס סגר במינוס 1.44% אחרי שביצע נפילה תוך יומית פתאומית של של 2.3% סביב השעה 18:00 כאשר הסיבה היא דיווחים מהזירה הרוסית-אוקראינית.

לפי דיווחים רשמיים באוקראינה - שיירה של רכבים צבאיים רוסיים שנכנסה לתוך שטח אוקראינה הופגזה ע"י הצבא האוקראיני. מבחינת ההתפתחויות בשטח אחרי סגירה המסחר ביום שישי בוול סטריט - קייב הכירה בשיירה הרוסית כשיירה הומניטרית. זה אומר שבטווח הקרוב זה כנראה אירוע שיוכל.

מדובר (לפי ה'טלגרף') בשיירה 23 נגמ"שים שחצו את הגבול בלילה שבין חמישי לשישי שלא דרך מעבר הגבול. לפי דיווח אוקראיני רשמי - השיירה הופגזה. רוסיה טענה כי מדובר היה בשיירה של סיוע הומניטארי. סיוע ובמהלך הסופ"ש קייב אכן הכירה בשיירה כשיירת סיוע.

בנפרד, יצאה שיירה של 262 משאיות לבנות ממוסקבה (ראו תמונה) ועליהן סיוע הומניטארי לבדלנים הרוסים באוקראינה. ההערכה היא שהשיירה חונה כעת ליד מעבר הגבול בדונייצק. כעת העיניים נשואות לשיירה זו. ההערכה היא שאכן לא מדובר בשיירת תקיפה, אבל שיירת הנגמ"שים בנוסף לשיירת המשאיות (אם תיכנס) - אירועים אלו מבהירים כי רוסיה אכן פועלת בתוך אוקראינה.

שני התרחישים

1. אם מישהו חושב על גנרל חורף (ראו ערך מלחמת העולם השניה), אז כנראה שעכשיו זה הזמן למתקפה גדולה.

2. דיפלומטיה - יש תמיד סיכוי לצאת בשקט מהסיפור הזה. היום ייפגשו בברלין שרי החוץ של גרמניה, צרפת, אוקראינה ורוסיה בניסיון למצוא מוצא דיפלומטי.

כך או כך, המתח הגיאופוליטי הרוסי-אוקראיני הינו בעל השפעה אדירה על בורסות המערב, ובמיוחד על בורסות אירופה. קשרי המסחר של אירופה הדוקים ומשמעותיים בהרבה מקשרי המסחר של ארה"ב עם רואיה. רק כ-1% מהייצוא האמריקני הוא לרוסיה. באירופה המספרים גבוהים יותר ובמספרים אבסולטים מדובר בכסף גדול. מומחים מעריכים כי לא פחות מ-100 אלף משרות בגרמניה נמצאות בסיכון בשל הסנקציות שהוטלו על רוסיה וההחלטה של זו האחרונה בתגובה לאסור יבוא של מוצרי מזון מאירופה.

הנפילה התוך יומית במדד הדאקס ביום ו':

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מה שנכתב בכתבה כבר הוכחש (ל"ת)
    רן 17/08/2014 11:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    חיים 17/08/2014 10:58
    הגב לתגובה זו
    מי שעשה זאת רצה להרויח...
  • 6.
    ברוך 17/08/2014 10:21
    הגב לתגובה זו
    ובבוא היום יגיע תורם שיפוצצו להם את הרווחים כמו שקרה כרגע באנליסט גם זה לא רחוק היום כל הזמן רק כותרת שלילית
  • 5.
    לדעתי תעודות הסל היו לא הוגנות בלשון המעטה באותו יום וק (ל"ת)
    מסחר מעל לשווי ההוגן 17/08/2014 09:59
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוף החול 17/08/2014 09:59
    הגב לתגובה זו
    ביזיון
  • 3.
    נכנסה בעישון לילה ? הם בטח היו תחת השפעת סמים שעישנו (ל"ת)
    שיירה 17/08/2014 09:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מספיק עם כתבות "יום הדין" האלה. (ל"ת)
    דייייייייייייייי כבר 17/08/2014 09:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חומר נפץ או משאלת לב שלכם? (ל"ת)
    JULO 17/08/2014 09:54
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.