
שבע המופלאות מקרטעות: סוף עידן או עוצרות לנשום?
שבע המופלאות, שהובילו את עליות הבורסה האמריקאית בשנים האחרונות, מציגות בשנת 2026 ביצועים חלשים יחסית לשאר מניות ה-SP500; מאחורי החולשה הקבוצתית מסתתרים סיפורים שונים מאוד בכל חברה, ושאלה מרכזית אחת: האם זו הזדמנות קנייה היסטורית, או אזהרה מוקדמת?
7 המופלאות מאבדות את הקסם
קבוצת החברות המכונה "7 המופלאות" יצרו עושר בלתי נתפס עבור מיליוני משקיעים ברחבי העולם בשנים האחרונות, אבל בשנה האחרונה משהו השתנה. שבע המופלאות, הלא הן אפל, אמזון, מטא, גוגל, טסלה ואנבידיה, לא נעות תמיד ביחד. כך לדוגמה, מתחילת שנת 2026 חלקן רושמות עליה וחלקן ירידה. אבל תעודת הסל של ראונדהיל (MAGS), שעוקבת אחר ביצועי המניות הללו במשקל שווה, נסחרת בטריטוריה שלילית מתחילת השנה ורשמה ירידה דו-ספרתית מהשיא שנקבע באוקטובר 2025, בעוד שיתר 493 המניות במדד S&P 500 מציגות ביצועים חיוביים בהרבה ב-2026. זהו מהפך דרמטי לעומת מה שהורגלנו בשנים האחרונות, שבהן הקבוצה הזו בדיוק היא שדחפה את המדדים האמריקאים לשיאים חדשים.
כדי להבין כמה חריג המהפך הזה, שווה להזכיר עד כמה הריכוזיות של שבע המופלאות גדלה. במחקר עדכני שבדק את שוק המניות האמריקאי בין השנים 1926 ל-2025 התגלה שרק כ-41% מהמניות שנסחרו אי-פעם בבורסות האמריקאיות הניבו לאורך חייהן תשואה גבוהה יותר משטרי האוצר האמריקאי (מכשיר חוב קצר-טווח שנחשב לאפיק הסולידי ביותר בשוק). נתון מרשים יותר הוא שרק 46 חברות אחראיות למחצית מ-91 טריליון הדולר שנוצרו מצבירת עושר במניות במאה השנים האחרונות. במילים אחרות, מספר קטן מאוד של "מניות-על" אחראי לרוב הרוב המוחץ של העושר שהמניות יצרו אי-פעם, ובמספר הקטן הזה, 7 המופלאות נוטלות מקום מאד מכובד במילניום הנוכחי.
המגמה הזו צפויה להימשך גם בעתיד, ככל שניתן להעריך: מעט מאוד חברות פורצות ומניבות באופן עקבי ומתמשך תשואות גבוהות שמצטברות לסכומים אדירים. אבל לפחות כרגע, החברות שהובילו את הראלי בשנים האחרונות מקרטעות. שאלת הטריליון (או כמה טריליוני) דולרים היא האם מדובר בשינוי מגמה מהותי לטווח הארוך, או שהן רק "עוצרות לנוח"?
מה באמת קרה לשבע המופלאות?
ראשית יש לשאול מה גורם לביצועים הבינוניים-עד-חלשים של שבע המופלאות מתחילת השנה. האמת היא שבתוך הקבוצה ישנם פערים גדולים מאוד. בעוד אנבידיה וגוגל (אלפבית) מציגות עליות בשיעור דו ספרתי או קרוב לכך מתחילת השנה, מטא, אפל וטסלה רושמות ירידות בשיעור דומה, ומיקרוסופט סופגת את הירידה החדה ביותר ונחשבת לתורמת המרכזית לחולשת הקבוצה כולה. אמזון, מצידה, נסחרת קרוב יותר לאזור שבו פתחה את השנה. יחד עם זאת, אפילו החברות שעדיין נמצאות בטריטוריה החיובית מתחילת השנה רשמו ירידות בשבועות האחרונים, מה שמחזק את התחושה שמשהו במגמה הכללית השתנה.
כל מניה, כמובן, עומדת בפני עצמה עם הגורמים הספציפיים שמשפיעים על מחירה. כך, לדוגמה, החולשה היחסית באנבידיה מגיעה דווקא במקביל לעליות ביצרניות שבבים אחרות ובראשן אינטל, יחד עם יצרניות שבבי הזיכרון, וזאת, ככל הנראה, על רקע תחרות מתגברת בשוק השבבים לבינה מלאכותית. אפל, מצידה, ממשיכה להתמודד עם ספקנות מתמשכת בנוגע לצמיחה העתידית שלה, גם לאחר שהציגה את אסטרטגיית הבינה המלאכותית החדשה שלה, שלא ממש הצליחה לשכנע את המשקיעים. בנוסף, היא מתמודדת עם עליה במחירי השבבים שפוגעת משמעותית בשולי הרווח. העליה במחירי השבבים צפויה להעלות את עלות הרכיבים הכוללת באייפון מרמה של 582 דולר ל-726 דולר, והחברה אף הודיעה כי תאלץ להעלות מחירים ללקוחות. גוגל התמודדה ביום המסחר האחרון עם אובדן טלנט מרכזי בתחום הבינה המלאכותית (ג'ון ג'אמפר, חתן פרס נובל) ש"ערק" לאנת'רופיק, ימים ספורים לאחר עזיבה של טלנט אחר (נועם שזיר שהוביל את פרויקט הג'מיני) שעבר לאופן אי איי יחד עם דילול המשקיעים בהנפקת הענק. כל אלו לחצו על מחיר המניה. מיקרוסופט, לעומת זאת, נפגעת בין השאר גם מהמגמה השלילית שפוקדת את חברות התוכנה בכלל (למי ששכח — זהו עדיין העסק המרכזי של מיקרוסופט).
מירוץ ההשקעות שמטריד את וול סטריט
אבל הסיבה העיקרית לירידות במיקרוסופט, כמו גם לחולשה בשלוש חברות נוספות במועדון שבע המופלאות (אמזון, גוגל ומטא), ואולי הענן שמעיב באופן כללי על הקבוצה, היא היקף הוצאות ההוניות על בניית תשתיות הבינה המלאכותית. ההוצאות הללו הרקיעו שחקים והגיעו זה מכבר לסכומים שנאמדים במאות מיליארדי דולרים בשנה, ואף טריליונים בשנים הקרובות, בעוד שלא ברור עדיין איזה החזר השקעה ההוצאות הללו עתידות לייצר. בינתיים, הן שוחקות באופן משמעותי את תזרים המזומנים החופשי של החברות, שבחלק מהמקרים אף הופך לשלילי. טסלה גם היא נמצאת במרוץ השקעות הבינה המלאכותית, אם כי בעצימות נמוכה יותר; אפל נשארת באופן מופגן מחוץ למשחק תשתיות ה-AI הכבד; ואנבידיה, לעומת כל השאר, היא המרוויחה הגדולה מהטרנד, שהרי היא זו שמוכרת את השבבים שמניעים את כל המרוץ הזה. ובכל זאת, נראה שהחששות מהיקף ההשקעות "דולפים" גם לכיוון החברות שלא משקיעות באופן אגרסיבי כמו האחרות, פשוט כתוצאה מהאווירה השלילית הכללית שאופפת את הקבוצה כולה. בבנק ג'פריס דיווחו במסגרת לאחרונה כי לקוחות הבנק מכרו מניות של שבע הגדולות בהיקף משמעותי של 7 מיליארד דולר בתוך 20 יום. זהו היקף המכירה השני בגודלו בשנתיים האחרונות, מעט מתחת לגל המכירות שנרשם בתחילת מלחמת איראן. האם זהו השלב שבו הקונים נכנסים לתמונה ומחפשים הזדמנות?
הזדמנות קנייה היסטורית, או אזהרה מתקרבת?
יש לא מעט גורמים בשוק הסבורים שהחולשה הנוכחית יוצרת הזדמנות קנייה היסטורית, בעיקר לאור העובדה שהכנסות החברות הללו (למעט אפל וטסלה) ממשיכות להציג צמיחה אגרסיבית, בעוד שהתמחור הנוכחי שלהן נוח יחסית להיסטוריה שלהן. בבארונ'ס התפרסמה השבוע כתבה תחת הכותרת "גל המכירות בשבע המופלאות מהווה הזדמנות קנייה נדירה", כתבה שמשקפת את התחושה הזו.
כך, לדוגמה, מטא נסחרת במכפיל רווח עתידי של 16, נמוך משמעותית ממכפיל הרווח העתידי של מדד ה-SP500 כולו שעומד על כ-21, פער חריג היסטורית, שכן מטא נהגה להיסחר בפרמיה על המדד בשל שיעורי הצמיחה הגבוהים שלה. הפער השלילי נוצר למרות שהאנליסטים עדיין חוזים עבורה המשך צמיחה שנתית דו-ספרתית עד סוף העשור. אמזון וגוגל מציגות תמונה דומה במהותה: שתיהן נסחרות במכפילים מעט גבוהים ממכפיל מדד הדגל, כ-24 עד 25, אך נמוכים בהרבה מהמכפילים ההיסטוריים שלהן עצמן. שתי החברות נהנות מהמשך צמיחה חזקה בעסקי הענן שלהן, תחום שנהנה מאוד מטרנד הבינה המלאכותית יחד עם המשך צמיחה בריאה בעסקי הליבה, וגם הן צפויות להמשיך לצמוח בקצב דו-ספרתי בשנים הקרובות, קצת צמיחה ממוצע גבוה משל המדד.
מיקרוסופט נסחרת במכפיל עתידי של 22, נמוך בכ-24% מהמכפיל ההיסטורי הממוצע, עם תחזית לצמיחת רווח למניה דו-ספרתית גבוהה בשלוש השנים הקרובות. צבר ההזמנות של החברה זינק ב-99% ל-627 מיליארד דולר, ומהווה את הבסיס הפונדמנטלי לתוכנית ההשקעות הגרנדיוזית. צפי ההכנסות נתמך בהמשך הצמיחה האגרסיבית בעסקי הענן, ועסקי התוכנה שלה נחשבים לפגיעים הרבה פחות בהשוואה לחברות תוכנה אחרות.
גם אנבידיה, חברת השבבים שהובילה את גל הבינה המלאכותית, נסחרת במכפיל רווח עתידי נמוך יחסית להיסטוריה שלה. גם כעת, יותר משנתיים מפרוץ מהפכת הבינה המלאכותית, אנבידיה עדיין לא מצליחה לייצר מספיק שבבים כדי לענות לביקוש האדיר, וממשיכה למכור שבבים בשולי רווח שערוריתיים. לכל דבר טוב יש סוף. גם לנסיבות הנוכחיות של אנבידיה: מרוץ קאפקס בלתי נגמר, ביקוש שעולה על ההיצע בשבבים, ותמחור גבוה מהרגיל, יהיה סוף כלשהו, אלא שלפי רוב המומחים, זה לא צפוי לקרות בטווח הנראה לעין.
היחידה מ-7 המופלאות שלא ממש נותנת סיבות טובות להשקעה היא טסלה שממשיכה להתמודד עם פגיעה משמעותית בעסקי הליבה (מכירת מכוניות, כזכור), תמחור גבוה מאד, והעדר מנועי צמיחה ברורים בעתיד הקרוב. החברה צפויה לרשום צמיחת הכנסות שלילית בשנת 2026 ובכל זאת היא נסחרת במכפיל רווח של מעל 300. טסלה הייתה ועודנה דוגמה לעיוות תמחורי לא ברור.
הזדמנות חד-פעמית, או אות אזהרה?
שבע המופלאות עוברות כעת תקופה נדירה של חולשה קבוצתית יחסית לשוק, אך מתחת לפני השטח מסתתרים שבעה סיפורים שונים מאוד זה מזה: אנבידיה שנהנית מביקוש שעולה על ההיצע, אפל שמתמודדת עם ספקנות אסטרטגית, מיקרוסופט שסופגת את עיקר הביקורת על הקאפקס, וגוגל, אמזון ומטא שנמצאות אי שם באמצע, נהנות מצמיחת הענן אך נושאות גם הן בעול ההשקעה הענקית בבינה מלאכותית.
לפעמים מר שוק יוצר הזדמנויות חד-פעמיות; לפעמים הוא בעצם מזהיר אותך. החששות הנוכחיים בשוק מהיקף ההוצאות הענק על תשתיות הבינה המלאכותית, כשעדיין לא ברור איזה מודל עסקי יצדיק אותן, נראים במקרה הזה במקומם, אך כך גם הציפיות שלפיהן, בסופו של דבר, חברות עם תזרים מזומנים חזק, יתרון תחרותי מובנה ושיעורי צמיחה דו-ספרתיים ימצאו את דרכן חזרה לחיבוקם של המשקיעים. ניתן להעריך בזהירות שרוב שבע המופלאות שייכות למקרה השני, ובשלב כלשהו בעתיד הלא רחוק הן תחזורנה להוביל את השוק.
- 1.מאיפה הנתונים שלך הכל לא נכון (ל"ת)הדר 1 המקורי 23/06/2026 18:47הגב לתגובה זו